Joshua Slocum schreef :
Voor een circulatieluchtverwarming is dat geen probleem maar voor een boot is dat niet zo handig omdat we dan vochtige lucht aan het rondpompen zijn. Zodra de kachel uitgezet wordt druipt de condens overal van af.
Ik begrijp niet goed waar je deze wijsheid vandaan haalt hoor.
Als je alleen circuleert en die lucht opwarmt wordt de lucht alleen droger omdat immers de temperatuur stijdg.
Slaat de kachel weer af , dan krijg je echt geen condens , tenminste als het niet kouder wordt dan voordat de kachel aan sloeg.
Echter omdat de mensen die in de boot aanwezig zijn ieder ook extra water uitademt voegen die water toe aan tde lucht. Die uitgeademde lucht bevat per minuut ongeveer 25 mg meer water dan de ingeademde lucht. Bij 4 personen wordt dat dus 0,1 gram per minuut oftewel 6 gram per uur. Dat is dan al voldoende om zo'n 2-4 m3 lucht in de kajuit te verzadigen vanaf zo'n 50-75% relatieve vochtigheid.
Dat je condens krijgt na het afslaan van de kachel ligt dus eerder aan de personen in de boot als aan de kachel.
Dat betekent dus dat ventilatie altijd nodig is in een boot en of je dat doet via de kachel of via een andere vorm van ventilatie maakt netto niets uit , ook niet voor het verbruik van de kachel.
Want in beide gevallen moet je de geventileerde lucht weer opwarmen naar een behaaglijke temperatuur.
Wat wel zo is is dat de efficientie van de kachel bij verse lucht wat hoger is dan bij gerecirculeerde lucht omdat bij verse lucht de uitlaatgasseneen wat lagere temperatuur zullen hebben. Tenminste , als er geen warmtewisselaar tussen uitlaatgassen en verse verbrandingslucht in de kachel zit of een dubbelwandige uitlaat mordt gebruikt die die warmte uitwisselt.
En dat laatste maak echt een heleboel uit.Aardig voorbeeld is de heteluchtverwarming die ik thuis heb. De oude die ruim na ruim 20 jaar is vervangen had geen warmteuitwisseling en de rookgassen gingen dus heet het dak op. de nieuwe wel en daar gaan de rookgassen handwarm naar buiten. Bovendien wordt er waterdampverbrandingsproduct) gecondenseerd wat nog extra energie terugwint.
Samen scheelde dat bijna 20% op mijn gasrekening. Bij een bootkachel zal dat qua pecentage diesel hetzelfde zijn.
Weet iemand of en welke bootkachels zo'n warmtewisselaar hebben voor de verbrandingsgassen?
Ad