Even een update van de voortzetting en huidige status van dit "project".
Eerst maar even een fotootje van de binnenkant van de koelkast na isolatie (iets appetijtelijker dus):
Ik heb in het najaar per email contact opgenomen met Webasto/Indel in Italie. Ik kreeg daar zowaar response van een techneut met de toezegging dat ze uit zouden zoeken en zelfs zouden testen of het idee (SP-condensor in serie met luchtcondensor) levensvatbaar was. Toen bleef het stil. Iedere keer als ik weer eens informeerde hoe het er mee stond kwam de response "binnenkort". De laatste keer was in februari. Daarna heb ik ze niet meer lastiggevallen aangezien ik denk dat ze nu in Italie wel iets anders aan hun hoofd hebben.
Affijn, toen maar de knoop doorgehakt en de gok gewaagd. De boot stond op de kant dus ik heb de SP condensor geïnstalleerd. Overigens, ik heb hem op de kop getikt als zijnde gebruikt maar ik vermoed dat het meer NOS is want ik kan eigenlijk geen gebruikssporen zien.
Na installatie van de SP unit de boel aangesloten. De koppelingen zijn inderdaad van het zelfafsluitende type maar bij het loshalen van de bestaande koelleidingen hoorde ik toch wat koelmiddel ontsnappen. Een paar keer tegen de betreffende connector tikken hielp: het sissen stopte.
Daarna de boel weer aangesloten met de SP condensor in serie ná de bestaande luchtcondensor. Dat was geen probleem. Ik heb vervolgens de connector van de fan van de luchtcondensor losgehaald (daar moet nog een schakelaar tussen).
De boot ligt inmiddels in het water en de koelkast heb ik kunnen testen. Nog niet gedurende het "echte gebruik" maar wel leeg als een soort benchmark. Ik heb een temperatuurmeter in de koelkast gelegd en de compressor via een Ali watt-meter aangesloten.
Observatie 1: hij doet het nog
Even wat gegevens:
- De koelruimte is een bovenlader die deze winter wat (extra) geïsoleerd heb aan de binnenkant. De inhoud is nu zo'n 65 liter.
- De compressor is wat ouder een Indel 60 watt exemplaar (met luchtcondensor dus).
- De verdamper is een rechthoekige van 35 x 25 cm met aan de achterkant een koelelement (origineel aangebracht).
Een eerste test gaf de volgende verbruiksgegevens:
- Koelkasttemperatuur gezet op zo'n 5,5 graden.
- Koelkast leeg en dicht (slechts een enkele keer geopend om even te kijken).
- Luchttemperattur in de boot was zo'n 16,5 graden.
- Watertemperatuur zo'n 12,5 graden.
- De compressor trekt zo'n 5 ampere als hij draait (klopt aardig met de opgegeven 60 watt)
- Na de initiële afkoelperiode bleek het gebruik te stabiliseren op zo'n 0,8Ah, dus een duty cycle van zo'n 10 minuten per uur.
Affijn, de echte test moet natuurlijk nog komen tijdens normaal gebruik, maar tot nu toe ben ik hoopvol gestemd.
Dan nog een paar vraagjes voor de experts:
- Zoals gezegd is er een klein beetje koelmiddel verloren gegaan tijdens installatie. Niet veel, maar toch. Iemand een suggestie hoe ik kan bepalen of er (nog) genoeg middel in zit?
- Heeft iemand iets over het gemeten gebruik te zeggen? Iemand al eens een vergelijkbare meting gedaan met hun eigen koelkast?