In de nieuwe boot zat een Webasto 18D, uit 1987. Bij de verkoop is gemeld dat hij het niet deed, dus verwijdert en wordt vervangen door een airtop 3500.
So far so good.
Maar dan wil ik ook weten waarom hij het niet deed. Bedrading van accu naar schakeling erg dun, maar verder zag het er verbazingwekkend
goed uit voor zo’n oud beestje.
Op de werkbank alles weer aangesloten, voeding er op en opstarten maar.
Dat lijkt even goed te gaan, maar dan komt toch de beveiliging er in. Er komt lauwe lucht met wat rook uit de uitlaat, er komt nog lauwere lucht uit de warme lucht opening, maar dan stopt het. Lijkt mij een kwestie van reinigen.
Het is een versie met een, voor toen nieuwe manier van aansluiten. Je drukt de kachel in een houder met daaraan de uitlaat en inlaat verbrandingslucht. Gedachte is dat de kachel ‘eenvoudig’ uit de houder kan worden genomen voor onderhoud, zonder dat die slangen hoeven worden losgenomen. Ik krijg de luchtinlaat wel los, maar de uitlaat zit muurvast. Hierdoor krijg ik de plaat er niet af en kom ik niet in kachel.
Werkplaatshandboek geeft geen tips. Ik lees voor montage niets over een pasta oid. Toch muur vast. Hamer en wrikken doet niks. Iemand de gouden tip?