Sunshine 36 schreef :
Als je de brandstof impact van die auto gaat vergelijken met het stroomverbruik van zo’n droger dan valt het allemaal wel mee. Afhankelijk van hoe ver je van de stalling af woont en hoe vaak je moet rijden, uiteraard.
Andere optie: een winterberging dicht bij huis zoeken.
Ik woon in Dordrecht. Mijn boot gaat niet elke winter de kant op, maar op de wal staat ie in Lage Zwaluwe en blijf ik 's winter in het water dan gaat ie naar de Nieuwe Haven in Dordt en lig ik bij de KDR&ZV. Ik moet er wel bijvertellen dat je in Stalland, mijn thuishaven, apart betaalt voor zomer en winter. De winterliggers-regeling bij de KDR&ZV is iets duurder dan het winterliggeld in Stalland, maar dat verschil verdien ik terug in niet verbruikte benzine en in gemoedsrust. Met de boot zó dichtbij kan ik tot het laatste moment winterklaar maken van de motor, wat er afgelopen winter in resulteerde dat ik helemaal niet winterklaar heb gemaakt.
Ik denk dat ik met 4x 5 liter water onttrekken aan de lucht het seizoen wel door kom. Dan staat ‘ie 4x24 uur aan is 96 uur maal 300 watt is 28,8kWh. Zelfs met een elektrische auto in de winter rij je daar maar 150km mee, het dinosap equivalent verbruikt zo’n drie keer meer energie.
Wat ik me vaak afvraag: hier op ZF is het gebruik van een ontvochtiger in de boot breed geadverteerd. Met als gevolg dat een groot percentage van de goegemeente zo'n ding plaatst. Maar hoeveel van jullie hebben nu eigenlijk al eens uitgeprobeerd wat er gebeurt, als je het niet doet? Ja, daar zit een risico aan, maar hoeveel ZF hebben daadwerkelijk geconstateerd dat er zonder een ontvochtiger schimmel optreedt in de boot?