Ai dat is balen. Maar niet geheel onlogisch dat het gebeurt.
Natuurlijk is bij kleine kachels (boten, huisjes tenten) wat anders dan een grotere (vaste) installaties. Maar de problemen zijn gelijk. En omdat bij kleine kachels bij installatie zaken wegblijven zie je daar meer problemen ontstaan.
Een schoorsteen behoort in theorie naar de kachel altijd afwaterend te zijn.
Dit omdat bij het opstarten van een koude kachel er behoorlijk wat condens in pijp ontstaat.
Ook bij het teveel temperen van een kachel kan de koeling door de pijp te groot worden en ontstaat er condens.
Door de hitte verzwakt het het rvs en is het condenswater dat zich mengt met veelal agressieve neergeslagen stoffen in de pijp dat zich door het metaal vreet.
Los van trek en gevaar, is een gat of lekkage een extra koude plek die alleen maar dit proces en neerslag in de pijp versnelt.
Het probleem van condensschade is ook reden dat:
-De uitlaat van een kachel op een T-Stuk zit aangesloten (en niet op een elleboog) en de pijp naar onder toe doorloopt in een dikke opvangpot, (roet en condens) waar boven vaak het inspectieluik zit.
- Het eerste stuk pijp dat buiten zit, behoort altijd geïsoleerd te zijn. Ook zodat de gassen warm genoeg blijven om condens in de pijp te voorkomen.
In Nederland is er voor het eerste punt weinig aandacht. In Duitsland een verplichting.
Het tweede punt wel en wordt ook in de handleiding van de oliekachels benoemt.
Hoewel je met tape en geknutsel een vervanging uit kan stellen, ontneemt tape ook het zicht.
Toch misschien nu een goed moment de installatie goed te bekijken en delen aan te passen/te vervangen voor weer jaren onbezorgd gebruik.