Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wallas kachel 2400T

Wallas kachel 2400T 22 nov 2023 12:38 #1524167

Vijf jaar geleden kocht ik een Wallas kachel 2400T bij SVB24. Na het reeds vervangen van enkele gloeispiralen en de pomp werkt de kachel nog niet naar behoren. Dure petroleum past ik toe. In principe wil ik deze kachel naar een servicefirma sturen maar ik vindt deze niet, vooral omdat ik vraag het volume debiet van de pomp af te stemmen op de ventilator en dus de vlam zuiver in te stellen met CO meting. Ook denk ik dat er wat is met de print... De invoerder Wallas -Technautic wil géén service leveren omdat dit toestel niet van hem kwam? of omdat ik er reeds iets zelf aan gedaan heb... zijn er nog firma's die ik kan raadplegen voor service, alleszins firma's met Wallas ervaring en regeling. Bij standkachel bestelde ik een print, men verwacht deze pas binnen weken... Dus deze winter zit ik zonder verwarming. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 22 nov 2023 12:45 #1524169

Jos Jacobs schreef :
Vijf jaar geleden kocht ik een Wallas kachel 2400T bij SVB24. Na het reeds vervangen van enkele gloeispiralen en de pomp werkt de kachel nog niet naar behoren. Dure petroleum past ik toe. In principe wil ik deze kachel naar een servicefirma sturen maar ik vindt deze niet, vooral omdat ik vraag het volume debiet van de pomp af te stemmen op de ventilator en dus de vlam zuiver in te stellen met CO meting. Ook denk ik dat er wat is met de print... De invoerder Wallas -Technautic wil géén service leveren omdat dit toestel niet van hem kwam? of omdat ik er reeds iets zelf aan gedaan heb... zijn er nog firma's die ik kan raadplegen voor service, alleszins firma's met Wallas ervaring en regeling. Bij standkachel bestelde ik een print, men verwacht deze pas binnen weken... Dus deze winter zit ik zonder verwarming. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Zeker! klikker de klik

Hou je de wallas dan is dit een goede back up 2 winters aan boord gehad , mega warmte en geurloos goed beveiligd !

klikker de klik
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 12:47 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 22 nov 2023 13:40 #1524180

  • KolonelP
  • KolonelP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Voor service zou je ook bij de carvan/auto dealers kunnen kijken
Een adres in Groningen autotemp-groningen.nl/
Zo zijn er vast nog wel een aantal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 22 nov 2023 23:55 #1524288

Hier al gekeken? wallas.fi/distributors/?_sft_d...rs_countries=holland

Naast Technautic staat er nog één op. Wel slecht van Technautic om geen service te verlenen, het is notabene betaald ook nog.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 23:57 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 04:50 #1524291

Eens met Jeroen
Nachtvlinder schreef :
Wallas zijn echte hobbykachels inderdaad. Ik heb dat in mijn opvoeding meegekregen. Wat een gesleutel met dat ding herinner ik mij. Ze zijn wel stil als ze weer eens stil staan.

Eilco Kasemier heeft al veel eerder ervaren wat te doen met Wallas kachels...






Uit “Alleen rond de wereld”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 05:49 #1524292

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8388
Elders was een draadje over het veilig in een boot monteren van standkachels die voor vrachtwagens bedoeld zijn. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 08:59 #1524319

Ja, elders...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 09:18 #1524322

Mijn ervaring met vele jaren Wallas kachel zijn zeer positief.

Een Wallas 3000DX heeft tussen de 50.000 en 60.000 uren gewerkt zonder één probleempje.
geruisloos, zuinig met stroom 0,6 Ampere, zuinig met brandstof, minder dan 20 ltr per week bij ongeveer -10º C. Dit wel op een zeer goed geisoleerde boot.
één keer per jaar schoonmaken.
Volkomen veilig ontwerp, geen hete uitlaat binnen de boot, de uitlaatpijp is IN de pijp voor verbrandingslucht, verhoogt dus het rendement en veiligheid.

Kachels ooit bedoeld voor vrachtwagens, waar altijd voldoende stroom en brandstof voorhanden is hebben dat niet, Zijn wel een stuk goedkoper. zijn doorgaans in het motorcompartoment ingebouwd en eom die reden niet met zekerheid gasdicht!!

De heel oude Wallas, die groene uit de jaren 60 had een vaste doorlaat opening voor de brandstof naar de brander.
Die sleet in de loop der jaren een beetje uit, dat gaf problemen, daarvan heb ik er vele gerepareerd, heel simpel wanneer het probleem herkend wordt.
Een Festo regel afsluitertje in de branstof toevoer, instelbaar en probleem was over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 09:28 #1524324

Saeftinghe schreef :
Mijn ervaring met vele jaren Wallas kachel zijn zeer positief.

Een Wallas 3000DX heeft tussen de 50.000 en 60.000 uren gewerkt zonder één probleempje.
geruisloos, zuinig met stroom 0,6 Ampere, zuinig met brandstof, minder dan 20 ltr per week bij ongeveer -10º C. Dit wel op een zeer goed geisoleerde boot.
één keer per jaar schoonmaken.
Volkomen veilig ontwerp, geen hete uitlaat binnen de boot, de uitlaatpijp is IN de pijp voor verbrandingslucht, verhoogt dus het rendement en veiligheid.

Kachels ooit bedoeld voor vrachtwagens, waar altijd voldoende stroom en brandstof voorhanden is hebben dat niet, Zijn wel een stuk goedkoper. zijn doorgaans in het motorcompartoment ingebouwd en eom die reden niet met zekerheid gasdicht!!

De heel oude Wallas, die groene uit de jaren 60 had een vaste doorlaat opening voor de brandstof naar de brander.
Die sleet in de loop der jaren een beetje uit, dat gaf problemen, daarvan heb ik er vele gerepareerd, heel simpel wanneer het probleem herkend wordt.
Een Festo regel afsluitertje in de branstof toevoer, instelbaar en probleem was over.

Onjuist bij elke vrachtwagen is de standkachel in gebouwd onder het bed op de vloer . Of in het zijvak van de cabine.

De lucht nodig in de kachel wordt via de inlaat van de kachel wel van buiten gehaald .

Een webasto kachel of planar etc is zeker gas dicht !!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 10:13 #1524334

Saeftinghe schreef :
Mijn ervaring met vele jaren Wallas kachel zijn zeer positief


De uitzondering op de regel! Wat een geluk hebben sommige mensen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 10:15 #1524335

De dubbelwandige uitlaat is zeker een pré.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 10:22 #1524337

Mijn ervaring zal zeker vele jaren achter lopen, ben al vele jaren weg uit NL.
Er zal zeker vooruitgang gemaakt zijn. Dat mag ik hopen ten minste.

Planar was destijds onbekend en er zullen nog wel een paar nieuwe merken zijn.

Ook hier worden de nachten koeler en hoor ik af en toe nog de Webasto´s (?) loeien op flinke afstand. Sommige lijkken wel een brulboei, zo luid.
Die groene Wallas maakte ook wat meer geluid dan de later 3000DX, maar was op een scheepslengte prima acceptabel.

De huidige Wallas (nu nog alleen in de nacht nodig) heb ik zojuist, uren later dan nodig, uitgezet omdat ik het lampje nog zag branden, is volkomen geruisloos.


En Nachtvlinder: Met goed opletten is geluk best wel goed te vinden, het gaat ook wel eens mis hoor. En dat maakt me dan weer wakker om beter op te letten.


Ooit op een zondag aan één van die eilandjes in het Gooimeer bij iemand zo´n groene Wallas gerepareerd door het doorgebrande start gloeispiraaltje te vervangen door een veertje uit een balpen.
De startknop moest een minuut ingedrukt worden om te starten, wanneer dat flink langer gedaan werd brak soms het veertje. En waar haal je dan het nieuwe vandaan.
het balpenveertje heeft het volgehouden, met ook de raadgeving niet langer dan die minuut de startknop vast te houden.
Laatst bewerkt: 23 nov 2023 11:04 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 10:31 #1524339

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Onjuist bij elke vrachtwagen is de standkachel in gebouwd onder het bed op de vloer

Niet altijd Jeroen, de kacheltjes die enkel voor de cabine verwarming zijn worden doorgaans wel binnen ingebouwd, ik heb er zelf twee gehad met zgn motorblok verwarming, en die worden wel degelijk ergens vlakbij het motorblok opgehangen .

Ik denk trouwens dat die kleine Webasto’s ook echt wat te klein zijn voor een boot te verwarmen, vandaar het loeien waarschijnlijk, bij mij in de cabine is het echt redelijk stil, als het eenmaal op temperatuur is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 10:42 #1524341

Maar dat zijn water verwarmers , de warme lucht komt ook gewoon door de roosters in bijvoorbeeld het Dashboard en de ventilator is dezelfde als normaal .

Maar dat is heel wat anders dan een hete lucht kachel als een airtop/ planar etc

Net als de nieuwe stand airco’s nu vaak gebruik maken van de verdamper aan de voorzijde omdat die er toch al zit en de compressor is een combi , riem elektrisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 23 nov 2023 19:54 #1524487

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Je hoeft het mij niet uit te leggen Jeroen. Ik weet heel goed hoe die systemen in vrachtwagen cabines werken. ( na dertig jaar ervaring in west en oost Europa, en noord Amerika)
Ik reageerde enkel op jouw stelling dat standkachels altijd in de cabine ingebouwd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 2400T 03 dec 2023 09:21 #1526127

Ondertussen kachel naar Duitsland opgestuurd in overleg met SVB, firma in Bremen. Print kon ik krijgen in Denemarken maar heb dit maar niet gedaan.
Ik reken een beetje op de vakkennis van deze firma (Bukh-marine in Bremen) om ook een juiste afstelling te krijgen van de verbranding (debiet pomp t.o.v. luchttoevoer ventilator). Verder constateerde ik veel vocht in de rookafvoer (waarschijnlijk dicht met water), de rookgas is aangesloten zoals in de manuel, met S bocht, heeft iemand ervaring met het aanbrengen van een aflaat stopje of schroef in de rookafvoer? Uitgetest heb ik een indraaibare schroef, maar ooit zag in een tekening met buisje naar beneden (opgepast hete afvoer). De rookgasbuis is zeer dun dus je kunt er praktisch niets in bevestigen...


In principe vindt ik het een goede kachel (als hij werkt...) dus ik wil hem toch in orde krijgen.

Groetjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl