Saeftinghe schreef :
Mijn ervaring met vele jaren Wallas kachel zijn zeer positief.
Een Wallas 3000DX heeft tussen de 50.000 en 60.000 uren gewerkt zonder één probleempje.
geruisloos, zuinig met stroom 0,6 Ampere, zuinig met brandstof, minder dan 20 ltr per week bij ongeveer -10º C. Dit wel op een zeer goed geisoleerde boot.
één keer per jaar schoonmaken.
Volkomen veilig ontwerp, geen hete uitlaat binnen de boot, de uitlaatpijp is IN de pijp voor verbrandingslucht, verhoogt dus het rendement en veiligheid.
Kachels ooit bedoeld voor vrachtwagens, waar altijd voldoende stroom en brandstof voorhanden is hebben dat niet, Zijn wel een stuk goedkoper. zijn doorgaans in het motorcompartoment ingebouwd en eom die reden niet met zekerheid gasdicht!!
De heel oude Wallas, die groene uit de jaren 60 had een vaste doorlaat opening voor de brandstof naar de brander.
Die sleet in de loop der jaren een beetje uit, dat gaf problemen, daarvan heb ik er vele gerepareerd, heel simpel wanneer het probleem herkend wordt.
Een Festo regel afsluitertje in de branstof toevoer, instelbaar en probleem was over.
Onjuist bij elke vrachtwagen is de standkachel in gebouwd onder het bed op de vloer . Of in het zijvak van de cabine.
De lucht nodig in de kachel wordt via de inlaat van de kachel wel van buiten gehaald .
Een webasto kachel of planar etc is zeker gas dicht !!!!