Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Veiligheidslijn

Re: Veiligheidslijn 22 mrt 2011 08:13 #184677

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
3 haken, met korte (looplijn) en lange lijn (midden op de boot) om je te zekeren, zodat je nooit over de zeereling kunt vallen en ook veilig van het ene naar het andere bevestigingspunt kunt gaan.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2011 08:13 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 22 mrt 2011 08:13 #184678

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Goede vraag.
Lijnen met 2 haken zijn handig als je alles vanaf een looplijn (over het dek liggende platte band) goed kunt bereiken.
Dat is lang niet altijd het geval: denk aan voorzeilen wisselen of even een stap omhoog bij de mast. In dat geval moet je 3 haken hebben.
1 haak voor jezelf, 1 haak vast aan het schip. Moet je ergens wisselen van bevestigingspunt, eerst de 3e haak vast, dan pas de 2e haak losmaken. Zo zit je altijd vast. Een lifiline die niet is vastgehaakt helpt je niet.
Tip: neem er een die niet te lang is en zorg dat deze voorkomt dat je over de zeereling kunt vallen.
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 22 mrt 2011 10:04 #184698

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Hier is nog niet zo gek lang geleden een stevig draadje over gestart, als ik me niet vergis. Even zoekfunctie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 22 mrt 2011 10:34 #184706

  • Henk B
  • Henk B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
gezocht alleen niet gevonden. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 22 mrt 2011 11:08 #184711

Er zijn wat draadjes over lifelines geweest maar deze specifieke vraag is volgens mij niet beantwoord. Er is wel een draadje geweest waar vragen werden gesteld over elastieke lifeline of niet en de lengte van een lifeline.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 22 mrt 2011 16:51 #184792

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Henk,

Al lopend over het dek wel de haak van de veiligheids lijn optillen, anders krijgen we krassen en wordt Martin wakker.

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 22 mrt 2011 17:35 #184797

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/100-reisvoorbereiding-en-veiligheid/171453-ervaring-elastieke-lifeline#171459

http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/100-reisvoorbereiding-en-veiligheid/162224-je-hangt-aan-de-lifeline-en-dan

Hier heb je alvast wat leesvoer.

Wij gebruiken zelf de 3-haaks lijn van Spinlock. Eentje van de drie is elastisch en dus langer, de andere niet. Ik zou niet gaan voor een 2-haaks: voel me wel zo veilig met steeds een haakje vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 22 mrt 2011 19:05 #184840

  • Henk B
  • Henk B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee.

Zonsnel, martin moeten we zeker laten slapen want anders kan die zich minder concentreren op het koken en zal de maaltijd minder smaken!! Tot zondag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 06 apr 2011 07:36 #187586

@Ilex,
Hoelang is het vaste gedeelte van de 3-haaks lijn van spinlock?
Ik wil namelijk het liefst een 1m lange plus een langer elastiek stuk.
Daarnaast twijfel ik over het aanleggen van een looplijn.
Ik zal veel solozeilen en een looplijn ligt toch zo dicht bij de rand dat je dan toch nog overboord kunt gaan. Vandaar 3 haaks waarvan 1 stuk elastiek, dan kan ik het vaste stuk steeds ergens vastmaken als ik ergens aan het werk ben en werkt het elastieke stuk goed als extra veiligheid bij het verplaastsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 06 apr 2011 12:17 #187614

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Looplijn zeker bij solo varen altijd doen. Als je snel naar voren moet loop je anders het risico 'die paar stappen' naar de mast even zonder lijn te doen. Bang overboord te gaan zou je door het gangboord kunnen kruipen. Vind je dit niks dan kan je uitdokteren of een staaldraad midscheeps van mast naar kuip mogelijk is, maar in combinatie met een zachte kap of overloop op de kajuit zal dat niet gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 06 apr 2011 16:12 #187639

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Hoelang is het vaste gedeelte van de 3-haaks lijn van spinlock?

Zal het eens meten als ik op de boot ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 06 apr 2011 17:46 #187662

@llex, thanks! ben benieuwd
@joostp, ik denk dan gewoon looplijnen over de gangboorden te leggen, de boot is 8,51 meter lang, hoe lang zou ik dan die looplijnen moeten kopen, 8 meter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 06 apr 2011 18:07 #187673

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Misschien kan je met 6 of 7m. ook toe. Je loopt neem ik aan met de lange band aan je lifeline vast aan de looplijn (platte band anders breek je je nek erover). Dan heb je de korte vrij als je je voor wilt aanhaken bij de mast of preekstoel. De loopband achter vastmaken ongeveer naast de schootlieren, dan kan je je zittend vanuit de kuip aanhaken. Een band van 6-7m. haalt dan ongeveer je dekluik en je kunt voor dan overal bij. Zoek goede stevige bevestigingspunten. Laat evt een zeilmaker de band op maat maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 06 apr 2011 22:37 #187715

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
joostp schreef :
Laat evt een zeilmaker de band op maat maken.
Als je die niet in de buurt hebt: de schoenmaker kan ze ook voor je stikken. Vergt alleen wat meer instructie hoe je het wilt hebben.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 05:16 #187724

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Ja, maar heeft de schoenmaker enig idee welke krachten er op die lijn komen als er iemand overboord zwiept??? En, Henk, je hebt het over 1 lifeline. Dat kan. Twee, ook bij solovaren is handig. Ik haak er 1 aan elk gangboord in op de looplijnen en kan dan kiezen aan welke kant er over de boot gerend gaat worden, zonder eerst uit de kuip te hangen (je zit dan nog NIET vast) om de haak van bb naar sb te verhuizen.

Het andere eind van beide lijnen hangt naar binnen, naast de kajuittrap. De regel is: Bij kwaad weer en ook in het donker altijd beneden in de kajuit al aanlijnen. Dan pas de trap op. Je zou niet de eerste zijn die bovenaan de trap 'zn evenwicht verliest en overboord gaat voordat die haak vast zit... En: Weer naar binnen? Trap af en pas beneden die haak los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 06:36 #187735

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
joostp schreef :
Ja, maar heeft de schoenmaker enig idee welke krachten er op die lijn komen als er iemand overboord zwiept???

lang geleden, toen Zeilen nog een echt zeilblad was, en toen Michael Jackson nog zwart was, heeft er een test in Zeilen gestaan, met krachten en al.
Een echte test waarin ze dummies (ik bedoel poppen ;-) ) overboord kieperden aan een lifeline.
Conclusie was dat de meeste lifeline-haken onder de klap open buigen, zeker de simpelere musketonhaken.
De enige haken die je een kans geven hebben een breeksterkte van 2500kg, jawel, twee-en-een-halve ton.
Dat staat erop, als je een goeie haak hebt. SWL, voor Safe Working Load.

En de hele rest, lijn, looplijn, stiksels en bevestigingspunten moet dat ook kunnen hebben!
De schoenmaker zal dat wel niet weten, behalve als hij die ouwe Zeilen ooit gelezen heeft, kleine kans.
groet
t
Laatst bewerkt: 07 apr 2011 06:42 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 06:47 #187736

capo, door dat artikel in het echte blad zeilen, heb ik indertijd ook tuigjes gekocht, die van de berg klim sport, waren eigenlijk de enige die het haalden, die kerel van zand in een zeil pak, ik zie het nog.

het enige probleem met de musketon haken was dat ze een probleem hadden met zout water, waren van gelakt aluminium. later heb ik D- sluiting gebruikt, die met een snel sluiting.

als veiligheids lijn een nijlon drie strengs, met splitsen en aan boord een rvs staaldraad , ook gesplitst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 07:05 #187738

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sietse-ten schreef :
capo, door dat artikel in het echte blad zeilen, heb ik indertijd ook tuigjes gekocht, die van de berg klim sport, waren eigenlijk de enige die het haalden, die kerel van zand in een zeil pak, ik zie het nog.

tsja, sietse-ten, een goed geheugen is meer waard dan een heel Forum met mensen die alleen maar vragen stellen ;-) -;)

mijn vrouw deed ook aan bergklimmen, tot aan de Mont Blanc toe, en ik ken de bergsport-tuigjes dus. Beter, veel beter dan de watersport-rommel. Maar ja, klimmers vallen in het echt ook wel eens, en die weten dus hoe het werkt. Wij zeilers lullen er alleen maar over. Ik ken niemand die ooit overboord is gevallen aan zijn lifeline.....
Wel een paar die zonder lijn overboord vielen en maanden later weer boven kwamen ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 07 apr 2011 07:07 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 07:56 #187741

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
TOPIC _kaping
Maar we hebben ze al genoemd....
Loopbanden .
Ik moet er ook een paar hebben.Want Procyon ligt er weer in , na anderhalf jaar op de kant bivakeren Hoi,Hoi
Verhalen gehoord over sjorbanden en weet ik niet wat.....
Wat is een goede koop ( en aangezien ik Hollander ben - een betaalbare??)

LOA bijna 8 mtr
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 07 apr 2011 07:57 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 08:10 #187743

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
bij wedstrijden op zee (een flinke test) zijn maar 2 soorten toegestaan:
- staaldraad zonder plastic eromheen
- dyneema band (pas sinds zeer recent toegestaan)

De meeste mensen vinden draad vervelend, want het rolt onder je voeten. Zelf heb ik daar al 30 jaar geen last van ;-)

Van veel band weet je niet hoeveel het verzwakt door UV straling.
Als het je dus ernst is met die looplijnen: staaldraad of dyneemaband, niets anders.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 08:47 #187749

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
waverider82 schreef :
@llex, thanks! ben benieuwd
@joostp, ik denk dan gewoon looplijnen over de gangboorden te leggen, de boot is 8,51 meter lang, hoe lang zou ik dan die looplijnen moeten kopen, 8 meter?

Controleer eerst even of er niet een setje aan boord ligt.. Je maakt ze vast aan de voetrail, voor ongeveer ter hooge van de kikker, achter twee of 3 gaatjes voor het spi-retourblok. Voordeel van de hoge kajuitopbouw vd Spirit is dat je op je knieƫn ih gangboord bijzonder stevig opgesloten zit tussen opbouw en zeeraling. Voorop gekomen bij flinke golfslag even een heel kort lijntje aan het voorstag klikken zodat je met twee handen kan werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 16:13 #187816

:side:Capolavoro schreef :
De enige haken die je een kans geven hebben een breeksterkte van 2500kg, jawel, twee-en-een-halve ton.
Dat staat erop, als je een goeie haak hebt. SWL, voor Safe Working Load.
En de hele rest, lijn, looplijn, stiksels en bevestigingspunten moet dat ook kunnen hebben!
t

Dan mag je ook wel een aardige constructie verzinnen om de lijn aan vast te maken. Bij veel mensen zitten de looplijnen 'gewoon' aan de voetrail, maar kan die 2.5 ton hebben? Als ik op m`n werk zie wat je voor sluitingen nodig hebt voor 2.5 ton SWL, dan mag ik gelijk wel een grotere boot kopen, want dan ligt deze een stuk dieper :)

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 17:09 #187839

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Capolavoro schreef :
De enige haken die je een kans geven hebben een breeksterkte van 2500kg, jawel, twee-en-een-halve ton.
Dat staat erop, als je een goeie haak hebt. SWL, voor Safe Working Load.

En de hele rest, lijn, looplijn, stiksels en bevestigingspunten moet dat ook kunnen hebben!
Het zal wel aan mij liggen en ik ken de test ook niet, maar banden, sluitingen en dergelijke kunnen wellicht 2,5ton (of eigenlijk 25kN) hebben, maar mijn ribbenkast toch echt niet lijkt me. Maw, als de ruk aan de lifeline inderdaad deze vormen aanneemt, dan is mijn lichaam het zwakste punt. Van mij mag de musketon dan best verbuigen...

Ik heb het idee dat we hier een beetje aan het ontsporen zijn. Alles kan altijd beter, sterker, duurder maar ik hou het als eenvoudige tourzeiler toch liever praktisch en enigszins betaalbaar. Mijn Secumar vest met een standaard lifeline en door de locale schoenmaker gestikte loopbanden moeten het dan voor mijn bootje maar doen, samen met wat vaste ogen her en der. Maar als anderen daar anders over denken heb ik daar alle respect voor, ieder maakt zijn eigen keuzes.

Timo
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 07 apr 2011 17:17 #187842

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tjgiling schreef :
als de ruk aan de lifeline inderdaad deze vormen aanneemt, dan is mijn lichaam het zwakste punt.

dat die ruk aan de lijn zo groot is kun je niemand kwalijk nemen (zelfs Sir Isac Newton niet). Dat is het gevolg van hoogte, massa en zwaartekracht. En je kunt dus ook niemand kwalijk nemen dat je ribbenkast (en ruggengraat) er wat moeite mee zullen hebben.
Maar beide vind ik nog geen argument om dan maar schijnveiligheid aan te schaffen ;-)
maar idd, ieder maakt zijn eigen keuzes.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheidslijn 17 apr 2011 12:56 #189504

Stel DAT iemand inderdaad 25 kN aan kracht kan generen als hij overboord valt (en dat is m.i. al zeer twijfelachtig. Het kan best gemeten zijn, maar wat je meet is heel erg afhankelijk van de apparatuur die je gebruikt, rek van de lijn e.d. Met de wet van de aangehaalde Isac ga je in ieder geval niet aan 25 kN komen...) dan zegt dat nog helemaal niks over of een musketonhaak dan wel of niet heel blijft. De rating van de haak zegt alleen iets over wat zo`n haak continue als veilige werklast heeft. Over het algemeen is die werklast al veel lager dan de continue kracht waarbij de haak echt kapot gaat. Daarnaast gaat het dus over continue kracht en niet over een 'snap-load' die misschien heel even kortstondig op zou kunnen treden. Een veel 'lichtere' haak zou zo`n snap-load weleens makkelijk kunnen doorstaan...

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl