Erikdejong schreef :
Er zijn vele manieren om aan te lijnen. Die van een zelfopblazend vest vind ik een van de slechtere manieren als ik eerlijk ben.
Stel je valt in het water, je word door je boot meegesleept, door de kracht van het langsstromende water word je dubbelgevouwen, en wel in de verkeerde richting omdat je terplekke van je navel bent aangelijnd. Op de rug aanlijnen is veel beter. Als je dan te water raakt, dan vouwen je knien tegen je borstkast en je armen boven je hoofd en je rug word bol. Dat is een veel natuurlijkere positie van het lichaam om in gedwongen te worden. Daarnaast is je gezicht veel meer beschermt tegen langsstromend water waardoor je longen in eerste instantie veel minder risco op vollopen hebben.
Het blad Practical Boat Owner heeft dit probleem
helder in beeld gebracht.
Oscar Mead lijkt hier met zijn
TeamO reddingsvest een redelijk effectieve oplossing voor te hebben gevonden, maar dit vest is tot op heden niet echt doorgebroken. Het vest lijkt vooral ontworpen om je met je hoofd boven water bij de boot te houden, bij een val heb je al snel teveel speling op de lijn om je binnenboord te houden.
De boot bij een aangelijnde MOB zo snel mogelijk stil leggen lijkt met de gangbare vesten de enige optie (naast de veiligheidslijn doorsnijden met het risico de MOB uit het zicht te verliezen).
Het harnas van een doorsnee reddingsvest is naar mijn idee vooral bruikbaar om je
in de kuip kort (aan een punt op de hartlijn van de boot) aan te lijnen waardoor je niet overboord gaat.
Aanlijnen
buiten de kuip zodat je niet overboord gaat is op de meeste boten met de huidige systemen inderdaad een illusie, maar ook hogere railingen garanderen niet dat je bij bijvoorbeeld platslaan van je boot binnenboord blijft. Sommigen betogen dat je door
risk compensation zelfs meer risico loopt met veiligheidslijnen en 'veilige' railingen: je gaat je roekelozer gedragen als je je veiliger voelt. Hoewel ik me daar iets bij kan voorstellen is dat voor zover ik weet in deze situaties nooit bewezen.