SaltyKiss schreef :
Met een 150NM vest kom je niet op je rug te liggen als je bewusteloos bent, zoals in vele testen aangetoond, maw: een 150NM vest heeft weinig nut (werkt enkel als je volledig bij bewustzijn bent en heel snel aan boord geholpen kunt worden (maw: alleen bij heel goed weer. Terwijl je zo'n vest vaak pas nodig hebt als het juist minder weer is..). Zelfs niet alle 275/290NM veste draaien je voldoende om: zie deze test:
Deze tests zijn bijvoorbaad kansloos omdat alles in scene gezet is en weinig met de realiteit te maken heeft. Een monohull die je op zijn kop in het water legt komt ook niet meer overeind, die heeft een heel klein setje van een golf nodig om weer overeind te komen, dat is met een reddingsvest niet anders. Daarbij gaan er bijna geen mensen overboord door buiten bewust zijn raken of raken mensen bewusteloos tijdens het overboord gaan. De kans dat je zelf redzaam moet zijn is aanzienlijk groter. Voeg daarbij aantoe dat een bewusteloos persoon terug vinden nog eens een hondervoud moeilijker is dan het terug vinden van een drenkeling die nog wel aandacht kan trekken en je ziet wel dat een bewusteloos persoon al vrijwel geen kans heeft om mee te beginnen, dus waarom er rekening mee houden? Een mes meenemen om je vest lek te steken is ook redelijk kansloos. Je handen zijn koud en rimpelig, je kunt niets zien en dan moet je jezelf in de buik steken om het vest lek te krijgen, hoeveel druk staat erop? Dat geeft best een enorme klap als je dat lek steekt zitten priegelen met een inblaasbuisje wat je ook niet meer kunt zien is wellicht nog een mogelijkheid, maar je moet er een hoop lucht uit laten lopen voordat die co2 cilinder leeg is.
In theorie zijn die grote vesten best leuk en aardig, maar in de praktijk zijn ze gewoon onhandelbaar en zijn ze alleen nodig in 1 op de ik weet niet hoeveel duizenden gevallen, en zelfs dan blijken ze nog maar zo zo te werken. In mijn optiek echt een heel onhandige oplossing voor een probleem met een miniscuul kleine kans op ooit gebeuren. Als je dan toch met veiligheid bezig wilt zijn, zet dan een knappe railing op je boot, daar heb je veel meer aan dan een goed reddingsvest. Die struikeldraadjes op de meeste productieboten vergroten zelfs de kans dat je overboord gaat, toch zie ik vrijwel niemand investeren in degelijke railingen, dus het motto van veiligheid is niet veel meer dan een goed gevoel aankopen of aan een regeltje van het wedstrijd comité voldoen. Ik houd het lekker bij mijn hoge railing en mijn 150N vestje, dat is aanzienlijk veiliger.
Wat leuk leesvoer:
www.usps.org/eddept/files/other_20_handout.pdf
Er is ergens een USCG studie waarin percentages stonden uitgewerkt in tabellen met hoeveel mensen er overboord gaan, overleven, verwondingen, buiten bewust zijn of niet. Die kan ik echter niet meer teurg vinden.