Heb meerdere boten met een Garmin stuurautomaat gehad. Zowel met hydraulische als lineaire drives.
Hoe groter / zwaarder het schip hoe fijner het wordt hydraulisch te hebben. De pomp van garmin is de meest ideale: die veotl of jij aan je wiel draait of dat het druk is vanaf het roerblad en kan daarmee makkelijk en zonder knop aan uit. Erg fijn. De meeste mijlen gemaakt icm een lecombe & Schmidt drive. Onverwoestbare dingen.
Als je geld hebt voor 5000 serie van B&G dan zou ik daar voor gaan (stuurt echt nog weer beter; vooral downwind) maar vermoedelijk heb je het over de NAC2/NAC3 serie, maar als je dat niet hebt is de Garmin goedkoper en stuurt strakker dan een NAC3.
Beide systemen sturen beter dan de EVO serie van Raymarine (downwind; upwind zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde (ook meerdere boten mee gehad
maar die zou ik dus niet meer kopen ivm zelfde prijs slechter sturen)). Als je nog meer budget hebt: NKE, dat stuurt echt top en maximaal in te stellen (maar is ook heel veel werk om goed in te stellen)
Voordeel van de Garmin serie icm een Garmin plotter (nodig ook voor de software updates) is dat de Garmin MFD's de snelste van allemaal zijn. Nadeel van de Garmin MFD's is dat ze touchscreen zijn, een mooiere hybride oplossing zoals de B&G Zeus 3S is fijner , maar wel erg duur.
Tenzij je een mega deal kunt maken met de B&G NAC3 zou ik de Garmin Reactor set pakken icm een Garmin hydraulische drive. Die is iets duurder maar heeft wel enkele hele fijne comfort extra's! Als je dat te duur vindt, een Lecombe & Schmidt drive is echt top (worden heel veel in de oceaan zeilerij uit Frankrijk gebruikt. Top merk).
Als je meer wilt weten dan kun je mij contacten