De te gebruiken antifouling hangt af van je vaargedrag.
-Harde antifouling is goed voor boten die weinig of niet varen of snelvarende boten ,waaronder ook vrachtschepen gerekend mogen worden,alhoewel deze ook zelfslijpende gebruiken onder bepaalde vaaromstandigheden (max 15 knts),ook op statische constructies wordt harde gebruikt,olieplatforms,pontons en dergelijke)
-Zelfslijpende antifouling is beter geschikt voor boten die regelmatig tot veel varen onder de 15 knopen.
Het voordeel is dat deze antifouling geen lagen opbouwt ,een niet te onderschatten voordeel voor bijvoorbeeld wedstrijdboten,maar ook voor de toervaarder die steeds (elke 2 à 3 jaar) van een schoon onderwaterschip kan werken en beschadigingen van het onderwaterschip beter kan controleren.
-Alternatieven zijn melkfett,of borstelen ,naar mijn inzien enkel goed op zoet water of regelmatig de boot hijsen of duiken ,dus prima voor trailerbare boten.
Mijn ervaringen:
-Kopervrije antifouling werkt niet op zout water.
-Koperhoudende antifouling mag je niet op alu staartstukken of saildrives gebruiken ,hiervoor een potje speciaal kopen...putcorrosie !
-Indien je NA mei in het water gaat kan je zonder antifouling het seizoen uitvaren ,indien je wedstrijden vaart wel borstelen...maar de meeste organismen hebben dan hun zaadsprong al gehad en de aangroei zal minimaal zijn.
-Indien je aan goede antifouling kan geraken smeer je minder en gaat deze langer 2 à 3 jaar ! mee en vervuil je minder ,naar mijn gedacht minder milieubelastend dan ieder jaar :smeren+schoonschuren+verdunners+afval enz ,de hiswa promoot deze werkwijze natuurlijk niet.
Wij smeren 1 laag volledig en 2e laag voor een strook op de waterlijn en roer,we blijven dan minimaal 20 maanden in het water en soms 30 ,wij komen boven en ons bootje heeft geen aangroei buiten de kiel waar we de grond af en toe mee raken
Merken antifouling noemen...ik houd het op professioneel zelfslijpend spul van Hempels,International,Jotun,Seaclean ,allemaal goede merken en makkelijk te vinden.