Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verwijderen anti-fouling

Verwijderen anti-fouling 19 mei 2010 20:45 #128463

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Goedenavond allen,

Met enige regelmaat zie ik hier een scala aan gereedschappen en hulpmiddelen voorbij komen voor het verwijderen van anti-fouling. Driehoekskrabbers, speciale sandvik-messen, perago's, verfbranders, bandschuurmachines, excentrische (zijn dat die kleine ronde dingen?), vlakschuurmachines, chemische hulpmiddelen, enz.

Ik wil komend weekend beginnen met het kaalhalen van mijn kelt620 met gietijzeren kiel.
Wat is wijsheid? M.a.w. wat werkt supergoed, flitsend snel en kost geen drol?

Gr. Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verwijderen anti-fouling 19 mei 2010 21:06 #128465

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Groepje kabouters ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verwijderen anti-fouling 19 mei 2010 21:20 #128471

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Twee groepjes kabouters, SB en BB. :whistle:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verwijderen anti-fouling 19 mei 2010 21:46 #128479

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4015
Voor de eerste behandeling kan je dit gebruiken:
Van het bekende merk intern.



Interstrip is een verfafbijt, speciaal samengesteld voor de verwijdering van antifoulings van polyester schepen, niet agressief en zal de gelcoat niet beschadigen.

Hierna zou ik een perago gebruiken word een mooi kal bina gestraald oppervlak.
Wel alles rond de kiel adchten met wat dekzeil voor metaal delen op andere schepen.
Roestvorming is wel heel vervelend als buurman.
suc6
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verwijderen anti-fouling 19 mei 2010 21:46 #128480

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Slijptol met staalborstelkop werkte voor ons het beste.

Cheerio,

Stoffel

PS: misschien zijn op marktplaats nog wel heeeele kleine te vinden voor de kabouters
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verwijderen anti-fouling 20 mei 2010 18:47 #128641

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Nadeel van kabouters is dat ze met die puntmutsen in elkaar machines verstrikt raken. Ooit wel eens een kabouter met 1000 toeren rond zien draaien? Geeft zoveel rommel.

Begrijp dus dat voor de kiel het handig is om met een perago of staalborstel op een boor cq haakse slijper in de weer te gaan en de polyesterromp met interstrip volgens de gebruiksaanwijzing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verwijderen anti-fouling 20 mei 2010 19:31 #128647

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8198
Ik heb vorig jaar de AF van m'n saildrive gehaald met thinner. Ging vrij vlot. Om een hele romp te doen is wat veel denk ik, maar kleinere stukken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verwijderen anti-fouling 20 mei 2010 20:55 #128669

  • Kelt620
  • Kelt620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
Na het onderwaterschip wil ik naar boven toe werken. Dus daarna de zijkanten (alleen 1 laag verf erop) en als laatste het grote karwei, het dek.
Is dit een logische volgorde of zie ik dingen over het hoofd?

gr. Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verwijderen anti-fouling 27 mei 2010 12:06 #129383

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6480
Je ziet over het hoofd dat het een polyester scheepje is...schilderen van polyester zou ik zoveel mogelijk proberen uit te stellen, en als het dan toch eens moet, gelijk ene goed uitgevoerde, aalgladde tweecomponentenverf gebruiken. "Even een laagje" doet waarschijnlijk afbreuk aan de waarde van de boot, tenzij je al een rampzalige eerdere verflaag hebt. In welk geval je beter kunt kaalschuren en opnieuw beginnen met die aalgladde tweecomponent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl