Je zit er niet ver naast:
Epoxy is een bindmiddel, waaraan je verschillende eigenschappen mee kan geven.
Ecoline coatings (
www.ecolinecoatings.nl, website niet actief) maakt op basis van epoxy een coating welke aangroeiwerende eigenschappen heeft. Dit wordt veel in de binnenvaart toegepast. Deze coating sluit geheel af.
Epoxy kan ook geformuleerd worden om enkel af te sluiten. Wil je een houten boot van een laag epoxy voorzien, dan is kaalschuren het beste, en dan coaten met een relatief laag visceuze epoxyhars. Deze dringt idd wat dieper door dan een dikker product. Na de eerste laag de boel licht opschuren, en zsm de tweede laag aanbrengen. Als deze aangehard is, kan direct een derde laag erover (nat in aangehard). Na schuren van deze laag, kan een 4e laag aangebracht worden, deze wederom opschuren, en aflakken met een goede lak (2K PU lak, bijv DD lak van De IJssel). Wanneer je transparant wil aflakken, dit met een lak met een goed UV filter doen, ivm het vergelen van epoxy.
Indien mogelijk de binnenkant van de boot dan ook in de epoxy zetten. Zo kan er geen vocht meer in het hout komen.
--edit--
Overigens hoop ik dat die Spanker inmiddels een laklaag heeft gehad, anders is het nu over en sluiten...
En in de regelgeving voor anti-foulings is de laatste tijd nogal wat gewijzigd. Zowel op nationaal als op internationaal niveau, zijn de heren en dames beleidsmakers er nog niet uit. (mede door lobby van grotere verffabrikanten)