Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: houten optimist

houten optimist 22 aug 2010 18:47 #144122

Ik heb vandaag voor mijn zoon een houten optimist gekocht.

Daar hij door gebruik nogal wat sporen heeft wil ik deze in de winter gaan opknappen.
Nu is dat ding volledig in de lak gezet en zie je alles wat er aan het hout is gedaan. daarnaast vindt mijn zoon een ouderwetse lakkleur niks dus moet dat ding van buiten blauw en van binnen wit worden.


nu besef ik em wel dat dit een enorm schuur karwei wordt maar ik vraag me af of alle lak eraf moet voordat ik hem weer in schilder. Ik ga dit met een 2 componentenlak doen.
Want alle lak eraf is nog even dubbel zoveel werk.

De boot is verder goed op 2 kleine beschadigingen na. geen rot of slechte plekken./
Hij is eigenlijk alleen optisch niet mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 19:10 #144136

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik zou het even bij je verfleverancier navragen. Per merk kom je verschillen in voorschriften tegen. Door op een forum deze vraag te stellen kan je verwerkings voorschift van merk A gaan toepassen op B.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 19:18 #144137

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
mgbgt1975 schrijft:
Ik zou het even bij je verfleverancier navragen. Per merk kom je verschillen in voorschriften tegen. Door op een forum deze vraag te stellen kan je verwerkings voorschift van merk A gaan toepassen op B.

Zeer verstandig antwoord!

Maar waarom 2comp? op een houten scheepje waar ook nog wel wat beweging in zit kun je beter een flexibele 1comp op zetten zoals bv sikkens high gloss.
Verwerkt fijn en is op terpentine basis dus geen problemen met restjes blanke lak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 19:51 #144147

Ik roep dat 2 componenten puur omdat de man waarvan ik hem kocht dat adviseerde.
Ik zal van de week eens naar de verfhandel fiesten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 19:57 #144150

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1251
Friendship 22 schrijft:
Maar waarom 2comp? op een houten scheepje waar ook nog wel wat beweging in zit kun je beter een flexibele 1comp op zetten zoals bv sikkens high gloss.
Verwerkt fijn en is op terpentine basis dus geen problemen met restjes blanke lak.

Als het de bedoeling is dat je de optimist ook langere tijd in het water wilt hebben als bijboot, dan moet je onder de waterlijn onderwaterverf gebruiken. Ik ben bang dat de supergloss daar niet tegen kan, verder heb ik goede ervaringen met deze verf.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 21:41 #144186

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5676
2K verf kan in ieder geval niet zomaar over een 1K lak heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 21:43 #144187

Twee componenten verf is niet verkeerd op een optimist, de verf is flexibel genoeg daarvoor. Het is wel lastiger om beschadigingen weer bij te werken, dat blijft beter zichtbaar dan bij een een komponent systeem.

Als je wilt weten of de oude laag er eerst afmoet, dan moet je een druppeltje harder op de optimist laten vallen en dat een dag en een nacht laten liggen, als de onder laag niet is gaan bubbelen of slijmerig is georden, dan kun je er gewoon overheen schilderen. Een verf leverancier zal vrijwel altijd adviseren om de onderste laag te verwijderen puur en alleen om zichzelf in te dekken als er toch iets zou gebeuren.
het enige dat fout kan gaan met een twee component over een een component is een chemische reactie tussen de harder en de originele verflaag. Die reactie kan je gewoon testen.

succes,

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 21:47 #144188

web schrijft:
2K verf kan in ieder geval niet zomaar over een 1K lak heen.

Onze berichtern hebben elkaar net gekruisd.
Dit is inderdaad wat de meeste verf fabrikanten zullen zeggen, maar ik ken een behoorlijk aantal boten die een 1 component systeem hadden en die later overgeschilderd zijn met twee componeneten zonder eerst kaal te zijn gehaald. Een daarvan heb ik een aantal weken geleden gezien en die heeft na de schilder beurt een rondje wereld gevaren en ziet er nu, 8 jaar later nog als nieuw uit.

Maar test het wel eerst voordat je gaat overschilderen, anders heb je wel een probleem als er een reactie optreed.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 aug 2010 21:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 21:52 #144190

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7959
Als je dan toch een 2c systeem wil (wat ik je wel kan aanbevelen: erg goede ervaringen mee) kun je ook een schakellaag aanbrengen.
Multi purpose primer van epifanes bijvoorbeeld kan over 1c heen en kan weer overschilderd worden met 2c. Mwet zo'n schakellaag heb ik zelf geen ervaringen mee, ik haalde mijn bootjes kaal en bouwde alles opnieuw op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 21:55 #144191

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5676
Prachtige truc inderdaad, die onthoud ik ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 22:17 #144194

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Hou wel rekening met de leeftijd van de over te schilderen verflaag. Verf gaat in de loop van de tijd verkrijten waardoor nieuwe lagen die je erover zet te maken krijgen met een matige tot zeer slechte hechting aan de ondergrond (verkrijte verf: de lijm is er uit verdwenen dus nogal los).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 22:56 #144201

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6562
@Erikdejong: hebben we het bij zo'n overschilderbare 1K over een echte eencomponent, of over een 1-pots 2K, waarbij de vocht uit de lucht als katalysator optreedt? Een mono-urethaan kan ik me iets bij voorstellen dat je die kan overschilderen met 2K, een alkydhars lak niet.
Aangezien TS het over een blanke lak heeft, is de kans groot dat dat een 1K toplaag is. 2K blank bestaat, maar wordt heel vaak als basis voor een 1K aflak gebruikt.
Je kan over een blanke 1K heel goed met een kleur 1K schilderen, mits er voldoende geschuurd is om hechting te krijgen. 2K zou ik niet op rekenen dat dat goed gaat met de chemische processen, maar kan je inderdaad testen. Als de huidige lak niet op thinner of harder reageert, dan kan je de kans wagen.

Moet of wil je 'm toch kaalhalen, dan is een heteluchtbrander en een hardstalen krabber een stuk sneller klaar dan alle lagen afschuren. Daarna even gladschuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 22 aug 2010 23:28 #144205

Apae schrijft:
@Erikdejong: hebben we het bij zo'n overschilderbare 1K over een echte eencomponent, of over een 1-pots 2K, waarbij de vocht uit de lucht als katalysator optreedt? Een mono-urethaan kan ik me iets bij voorstellen dat je die kan overschilderen met 2K, een alkydhars lak niet.
Aangezien TS het over een blanke lak heeft, is de kans groot dat dat een 1K toplaag is. 2K blank bestaat, maar wordt heel vaak als basis voor een 1K aflak gebruikt.
Je kan over een blanke 1K heel goed met een kleur 1K schilderen, mits er voldoende geschuurd is om hechting te krijgen. 2K zou ik niet op rekenen dat dat goed gaat met de chemische processen, maar kan je inderdaad testen. Als de huidige lak niet op thinner of harder reageert, dan kan je de kans wagen.

Moet of wil je 'm toch kaalhalen, dan is een heteluchtbrander en een hardstalen krabber een stuk sneller klaar dan alle lagen afschuren. Daarna even gladschuren.

Ik praat daarbij echt over 1 component verf, geen twee in een pot. Ik zeg niet dat het voor ieder systeem op gaat, maar veel wel.

Toen ik mijn kolibri net gekocht had heb ik deze ook overgeschilderd met twee componenten lak van de IJssel. daar zat notabene gewoon tuinhek beits op als onderlaag. het ontbrak mij aan tijd om de boot weer vaarklaar te krijgen dus deze heb ik toen niet kaal gehaald. Ik heb er 10 jaar mee gevaren voordat ik om meerdere redenen besloten heb de boot alsnog helemaal kaal te halen en het uit tevoeren zoals het hoort. Ik had geen problemen met hechting.

De boot die ik bedoelde had een mono-urethaan verf van ik meen Hempel. Deze is daarna in Nieuw zeeland overgeschilderd met Hempathane epoxyverf, ook van Hempel. Dat zit er nu 8 jaar later nog steeds perfect uit.

Goed schuren voor een optimale hechting is idd noodzakelijk, om de diepe punten ook goed mee te nemen nog eens naschuren met Scotchbrite zodat ook de putten goed ontvet en opgeruwd worden.

Ik heb overigens ook goede ervaringen met afbijt om alles kaal te krijgen. Daarna wel de hele ondergrond ruw opschuren om er zeker van te zijn dat er geen afbijt resten op het kale hout zitten. dat werk het aller snelste als je kaal wilt halen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 23 aug 2010 05:22 #144207

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ruw schuren op die dunne fineren zou ik mee oppassen, maar met water of oplosmiddel kan je de afbijt ook neutraliseren. (zie aanwijzingen op de pot voor het te gebruiken middel)

Overigens is een optimist in een uurtje of 4-5 kaalgehaald met enkel een fohn, wat krabbers, een slijpsteen om de krabbers goed te houden, en een beitel of 2 voor de lastige hoekjes (desnoods een beitel "pas" slijpen voor deze hoekjes)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 23 aug 2010 06:50 #144213

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Ik zou nooit voor een 1-K systeem gaan op zo'n optimist. Die 1-K verf is heel erg zacht, echt onvergelijkbaar met een 2-K systeem. Ik heb beide op mijn boot dus kan de vergelijking maken. En mono-urethane is nauwelijks harder dan gewone 1-K.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:houten optimist 23 aug 2010 10:39 #144283

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Duncan schrijft:
Ik zou nooit voor een 1-K systeem gaan op zo'n optimist. Die 1-K verf is heel erg zacht, echt onvergelijkbaar met een 2-K systeem. Ik heb beide op mijn boot dus kan de vergelijking maken. En mono-urethane is nauwelijks harder dan gewone 1-K.

Ik heb anders wel hele goede ervaringen met 1-K systemen, en zeker met een goede Mono-urethane, deze is vergelijkbaar met 2-K.
Bijv Mono-urethaan van sigma of international is behoorlijk hard, na openen van de pot moet je deze ook helemaal opmaken, binnen een week is de geopende pot ook helemaal doorgehard.

Tussen 1-K lakken zitten grote verschillen, maar op een houten schip zul je toch regelmatig moeten schilderen, of stukken bijwerken.
En dat gaat veel eenvoudiger met 1-K systemen.
Een polyester schip wat voor het eerst geschilderd word zou ik ook in de 2-K lak zetten, hier hoef je echter niet tussendoor bij te lakken omdat polyester nu eenmaal geen last heeft van inwateren.
Bij hout wat altijd blijft werken zul je toch weer kiertjes krijgen welke inwateren en dus bijgewerkt moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl