jouzers schrijft:Kan je spuiten maar ligt er wel aan wat erop zit, 2 comp kan niet over 1 dan moet je hem kaal halen.
Dat is niet in alle gevallen nodig. Mijn vorige boot heb ik in eerste instantie geschilderd met mono-urethane van Epifanes (1 comp.). Jaren later heb ik hem nog een keer overgeschilderd met DD-lak van Poly Service (2 comp.).
Toen ik de boot twee jaar geleden verkocht zat dat er nog perfect op
2 comp. rollen geeft een net zo mooi resultaat, diverse botenbouwers doen dat ook en dan heb je geen speciale ruimte en toebehoren nodig.
Het eerste klopt, met een goede voorbereiding en goede omstandigheden.
Bij het tweede wil ik een kantekening plaatsen. Je kan inderdaad een prachtig resultaat bereiken met 2 comp. verf (dd-lak bivoorbeeld) maar het is essentieel dat je uit de wind en uit de zon staat. Is dat niet zo, dan vervliegt het oplosmiddel te snel en trekt de zaak niet strak. In het ergste geval kan een windvlaag zelfs kraters in de nog natte lak slaan.
Ik zou het dus altijd in een loods doen. Wat begint als een bewolkte windstille dag kan in Nederland een paar uur veranderen in zonnig weer met een briesje.
--
stegman