Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: koperen schroef

koperen schroef 01 feb 2011 06:05 #174230

heeft iemand ervaring met het behandelen van een koperen schroef met een epoxycoating als middel tegen aangroei?

Het zou alle aangroei tegengaan .........mocht dit de ultieme oplossing zijn, dan behandel ik mijn schroef ook voor ééns en voor altijd.

Christoph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 07:18 #174247

Ik neem niet aan dat je een koperen schroef hebt maar een bronzen.
Wat betreft het coaten.Alleen epoxy doet niets tegen aangroei. Bedoel je soms die koper/epoxy coating?
Ikzelf heb al 14 jaar een brnzen klapschroef en vaar elke zomer ca. 6 weken op zout water , de rest op zoet.
Nog nooit enige aangroei gehad op de schroef. Wel wat op de rest van de boot maardaar zat Sikkens 2000 en nu Hempel milleplus op.
Voor schroeven bestaa trouwens speciale antifouling en primer in handige spuitbussen , ik dacht van international ( Prop o drev) .
In het algemeen slijt bde antifouling er vrij snel weer af door het draaien.Er zijn trouwens meer threads over dit onderwerp in dit forum.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 09:00 #174257

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Een (bronzen) schroef in de AF zetten is echt onzin!
Helemaal niet nodig!

Kijk maar eens hoeveel boten er zonder geverfde schroef varen en hoeveel met....

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 09:25 #174266

Een (bronzen) schroef in de AF zetten is echt onzin!
Helemaal niet nodig!

Kijk maar eens hoeveel boten er zonder geverfde schroef varen en hoeveel met....

Groeten,
Johnnie


Volledig mee eens vandaar mijn ervaringen. Tenslotte houden algen ook niet van brons.Maar er zijn mensen die zweren dat het nodig is!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 10:49 #174283

De schroef zal inderdaad een bronzen zijn, sorry maar koper en brons lijken toch op elkaar :whistle: nee???
Als ik het goed begrijp moet ik de schroef nu die weer opgepoetst is gewoon zo laten. Er zijn wel reeds putjes in de schroef waarschijnlijk van zeepokken, wat er meestal op zit na een vaarseizoen. Van algen heb ik weinig of geen last.
Misschien moet ik het eens een jaar uittesten....

Gr. Christoph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 11:09 #174285

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Putjes .... ?? Cavitatie?? .... daar zou ik eerder aan denken. Zitte ze op 1 blad of op allemaal?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 11:25 #174287

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
Ahoy,

Ik ben ook in het gelukkige bezit van een bronzen schroef. Vaar op zout water. Heb wel degelijk aangroeiing op de bladen die ook onmiddelijk leidt tot efficiencyverlies (tot wel 0,5 kn of meer). Die aangroeiing bestat uit draden (een soort wier) en ook zeepokjes.

In de praktijk laat ik hem dus een paar keer per jaar droogvallen en borstel met een harde borstel de aangroeiing er af. Ik smeer hem dan ook meteen maar in met een dun laagje vet (Vaseline). Baat het niet dan schaadt het niet.

Er bestaat ook zoiets als speciale "schroeven" antifouling. Die is slijtvaster dan gewone. Maar ik heb er geen ervaring mee.

Gr. Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 12:17 #174295

De schroef zal inderdaad een bronzen zijn, sorry maar koper en brons lijken toch op elkaar nee???
Als ik het goed begrijp moet ik de schroef nu die weer opgepoetst is gewoon zo laten. Er zijn wel reeds putjes in de schroef waarschijnlijk van zeepokken, wat er meestal op zit na een vaarseizoen. Van algen heb ik weinig of geen last.
Misschien moet ik het eens een jaar uittesten....

Gr. Christoph


Koper is roodachtig ( zoals de koperen waterleidingen) en brons is geeln zoals messing.
Al je putjes in het oppervlak hebt en de schroef heeft wel een roodachtige kleur dan kun je last hebben van corrosie. Somige , goedkopere bronssoorten kunnen in zeewater componenten zoals zink en tin verliezen waardoor het zuivere koper overblijft.
Dit kan het gevolg zijn van bijv. een roestvrijstalen schroefas en het ontbreken van een zinkanode.
Dit kan op de duur leiden tot schroefbreuk omdt het brons poreus wordt.
Eventueel kun je een keer met je schroef naar een schroevenexpert gaan ( bijv. van Voorden) om e.e.a. te laten controleren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 13:35 #174309

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Dacht ik toch echt dat Brons een edeler metaal is dan RVS of staal ...
De minst edele 'lost op' door electrolyse, dus je schroefas is de pineut als je geen anode plaatst.
Schade aan je schroef is aanvaringsschade of cavitatie, vooral aan de uiteinden van het schroefblad. Komt doordat je schroef luchtbelletjes maakt, meestal door te veel gas te geven.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 15:09 #174332

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Okee, een beetje off topic misschien, maar effe een klein beetje metallurgie::blink:
Messing: legering (fonetisch: luhgeering, betekent 'mengsel') van koper en zink.
Brons: legering van koper en tin.
Roest vast staal (en geen roest vrij staal): legering van ijzer, chroom en nikkel en een heel klein beetje koolstof. De meest corrosie bestendige soort rvs is AISI 316L ook wel 18/8 genoemd, hierin zit 18% chroom, 8% nikkel en de rest is ijzer. De 'L' staat voor "Low carbon" ofwel een laag gehalte aan koolstof <0,3%. Dit wordt ook 'chirurgisch' staal genoemd, omdat implantaten van dit materiaal werden gemaakt (tegenwoordig meer van titanium).
'Gewoon' 316 mag tot 1% koolstof bevatten en is door het relatief hoge koolstof gehalte niet corrosie bestendig. Andere rvs soorten (AISI 304 en AISI 444) hebben meer koolstof en zijn daardoor beter te harden door ze te verwarmen en dan in water of olie te laten 'schrikken'. AISI 444 wordt gebruikt voor chirurgisch instrumentarium (en zou meer recht hebben op de naam 'chirurgisch staal').
Schroeven zijn meestal van brons (bruin gele kleur), maar tegenwoordig ook van aluminium, rvs of polyetheen (was-emmer plastic).

In legeringen kunnen zich eilandjes vormen van een van de samenstellende metaal soorten en als dit het minder edele metaal is van de legering, corrodeert dit eilandje weg en ontstaat er 'put corrosie', een putje op de plaats waar ooit dit eilandje van minder edel metaal zat.

Dit is moeilijk te onderscheiden van cavitatie schade. Cavitatie ontstaat door water dat ooit door een voorwerp werd doorsneden en dan valt het water achter het voorwerp weer tegen elkaar. Achter een kiel, roer en achter het schroefblad. Een kiel en roer hebben niet vaak cavitatie schade, want daarvoor moeten ze zo snel door het water gaan dat ze een vacuüm achter zich laten, zo hard willen we wel varen, maar dat haal je echt niet, ook niet in plané.:P Achter een snel draaiende schroef gebeurt dit wel en de vacuüm belletjes zijn in staat kleine stukjes metaal uit het schroefblad te trekken. Cavitatie schade zie je dan ook alleen aan de 'achterkant' van het schroefblad (daar waar het water weer bij elkaar komt) en zo kun je de beide soorten schade uit elkaar houden.

Koper is een cytotoxische stof, het is giftig omdat het metabolisme op cel niveau verstoort. De groenig gekleurde houten palen in weilanden en van beschoeiingen en steigers (als ze nieuw zijn), hebben deze kleur doordat ze behandeld zijn met een koper houdend impregneer middel.
Koperen leidingen in ziekenhuizen worden met enige regelmaat op micro-organismen gecontroleerd, maar zelden wordt er iets in gevonden. Koper is als molecuul giftig en daarom gebruikt in anti fowling. Het koper in een bronzen schroef zou een zelfde effect moeten hebben. Is er echter een legering met weinig koper gebruikt, dan zal er ook weinig AF effect zijn.
BACK ON TOPIC!
Groet; Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 01 feb 2011 15:19 door Peper. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 16:57 #174352

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
YELLOW BOAT schreef :
Een (bronzen) schroef in de AF zetten is echt onzin!
Helemaal niet nodig!
Ik zou het erg fijn vinden als je dat eens zei tegen de zeepokken die mijn bronzen schroef bevolken. Misschien zien ze er dan van af.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 01 feb 2011 20:52 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 17:51 #174360

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1257
Peper schreef :
Messing: legering (fonetisch: luhgeering, betekent 'mengsel') van koper en zink.
Brons: legering van koper en tin.
Roest vast staal (en geen roest vrij staal):

Even een aanvulling Kuiper mijn leraar materialen op de MTS leerde mij het volgende ezelsbruggetje(dat was wel nodig voor ons volkje vond hij :( ):
Messing is koper met-zink dat klinkt dus als kopur me-singk dit noemt men vaak geel koper
Brons zit Sn omgekeerd in en dat is het scheikundige symbool voor Stannum oftewel tin.
En in 1975 leerde hij ons al dat roest-vrij-staal niet bestaat er komt namelijk een oxyde(roest)laagje op het roest-vast-staal dat de zaak als een soort van verflaag beschermt.

Waarvan acte! :pinch:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koperen schroef 01 feb 2011 18:45 #174379

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Deze dan maar? (even doorscrollen naar onderen)

www.jotunyachting.nl/antifouli...tifouling-aanbrengen
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl