Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vrijheid lattenbouw welke olie

vrijheid lattenbouw welke olie 14 apr 2011 12:47 #189136

  • rls
  • rls's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hallo,

Ik ben in het bezit van een mahonie vrijheid. Hier heb ik afgelopen winter spanten, wrangen en veel latten vervangen. Nu kom ik op het punt om de boot af te gaan werken. Moet eerst nog de binnenkant kaal halen. Maar ik oriƫnteer me alvast welke olie te gebruiken.

Nu lijkt me d1 en d2 een goed product om mijn boot mee af te werken. Nu zie ik dat er met d1 olie 1 tot 4 m2 per liter gedaan kan worden. De binnenkant van de boot heeft een oppervlakte van ongeveer 10 m2 dat zou betekenen dat ik in het ergste geval 10 liter voor 1 laag nodig zal heb. En er moeten meerdere lagen op denk. De binnenkant wil ik alleen afwerken met owatrol d1. De romp met d1 en d2.

Ik kwam ook na even Google barend palm olie tegen daar kun je tussen de 10 en 14 m2 per liter doen. Zal dan niet zover intrekken als owatrol denk ik.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaring met owatrol en of barend palm olie.
Ook zijn alle tips welkom over het in de olie zetten van de vrijheid.

Groeten riko
Laatst bewerkt: 14 apr 2011 12:51 door rls.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 16 apr 2011 15:32 #189408

Beste Riko,

Mijn ervaring met D1 van Owatrol is dat het een mooi impregneermiddel is wat de vlam van het hout erg mooi naar voren brengt. Daarentegen is de D2 volgens velen een ramp. Je kan beter een normale 1 component lak gebruiken. Hardhoutolie van epifanes is een mooi product wat ervoor zorgt dat het hout blijft ademen en hoeft niet veel geschuurd te worden tussendoor. De ervaringen over olie die ik langs hoor komen zijn niet heel erg positief maar misschien dat andere mensen een ander verhaal hebben. Succes met je boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 16 apr 2011 16:05 #189416

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ooit heb ik teak kuipbanken etc met D1 gedaan. Zie er leuk uit, maar is evrvolgens na een half jaar verdwenen, gewoon verdampt.
Voor mij geen Owatrol meer.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 05 mei 2011 18:37 #192770

  • V990
  • V990's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik heb mijn Vrijheid al ruim 20 jaar in de D1/D2 van Owatrol Bevalt goed, is makkelijk te verwerken, maar ik heb het idee dat het iets minder bestand tegen weersinvloeden is dan normale bootlak.
Waar ligt jouw boot? Ik heb ook een paar problemen met spanten en huidlatten. Lijkt mij leuk om bij jouw project te kijken. Ik lig zelf in Alkmaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 05 mei 2011 18:40 #192771

  • rls
  • rls's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
In Roelofarendsveen, dat is drie kwartier vanaf alkmaar. Maar zeker leuk om eens bij elkaar te kijken.

Ondertussen heb ik. de D1 olie van Owatrol aangeschaft. Ben nu nog hard aan het schuren
Laatst bewerkt: 05 mei 2011 18:43 door rls.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 24 aug 2011 09:46 #216535

  • fokstra
  • fokstra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hoi, nou zelfde verhaal ongeveer van mijn kant:
ik ben de Vrijheid V1406 (mahonie lattenbouw) aan het opknappen en heb ook voor D1/D2 gekozen. Na een lange periode van schuren afgelopen weekend begonnen het hechthouten dek te behandelen met D1. Ik heb 11 lagen aangebracht en in totaal bijna 2 liter owatrol D1 gebruikt.

Ik zag dat owatrol een cobaltverbinding bevat en enigszins schadelijk is. Wel mooi dan dat het impregneert en dus van binnenuit het hout rotwerend maakt.

Ik heb zelf een boothuisje gebouwd waar de boot in hangt. Een deel van de vloer is volgezet met metselkuipen met water, omdat de boot anders veel te droog wordt en gaat vervormen

Sukses allemaal! Fokke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 24 aug 2011 12:41 #216587

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Mijn ervaringen met D1/D2 zijn bedroevend. Het vergt heel veel lagen, en dan houdt het nog niet eens een vol seizoen voordat het er weer af komt bladderen.
Voor blank werk geef ik de voorkeur aan hardhoutolie van epifanes: acht lagen volstaan als basissysteem, daarna eens per seizoen opschuren en een of twee verse lagen als onderhoud. Geeft een mooie bolle glans, bijna net zo goed als blanke lak, maar het is wat elastischer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 24 aug 2011 13:01 #216594

  • rls
  • rls's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ondertussen staat de romp in de D1 olie er ging iets meer dan 5 liter op. Geen idee hoeveel lagen (tel kwijt geraakt) , iets meer dan een halve dag werk. Aan de binnenkant kwam het door het hout heen dus het impregneert goed.

Het is makkelijk te verwerken maar ik vond het wel onduidelijk wanneer het hout verzadigt is. Nu heb ik de romp twee keer gedaan en ik vraag me af of er nog niet meer op zou moeten.
Het dek is er nu af en nu kan ik aan de binnenkant aanpakken.

Ik heb ook naar de olie van ephifanes gekeken, maar heb toch gekozen voor owatrol omdat dat impregneert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 24 aug 2011 15:38 #216638

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Als je toch alles kaal en droog hebt zou je het dan niet meteen goed aanpakken en alles (binnen en buiten) in de epoxy zetten? Eerst in de injecteer hars en dan 3 lagen lamineerhars.

Vervolgens afwerken met 2comp blanke lak met UV filter, dan ben je er voor zeer lange tijd vanaf.
Tevens blijft het hout dan de zelfde droogte en gaan de latten niet meer zwellen en krimpen.
Het is wel even een investering, maar jaarlijks alles kaal halen is toch ook niet alles.

Misschien vind je epoxy een regelrechte beledinging voor je schip, maar als je absoluut voor een conventioneel systeem gaat zou ik klassieke gestookte lak zoals Ruwa gebruiken, die verdampt niet en kan je vele lagen opbouwen.
Laatst bewerkt: 24 aug 2011 15:45 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 24 aug 2011 15:40 #216641

Hardhoutolie van Epifanes kun je ook verdunnen
dan impregneert het ook

Zelf doe ik alles met coulan

Groeten
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 26 aug 2011 05:20 #217036

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Atlas 20 schreef :
Als je toch alles kaal en droog hebt zou je het dan niet meteen goed aanpakken en alles (binnen en buiten) in de epoxy zetten?
Vanwege de kosten, de onomkeerbaarheid, de grote kans dat het resultaat niet volgens verwachting is, en de enorme kosten als het fout gaat misschien?
Epoxy is een prachtig middel, bij de bouw van nieuwe boten en een constructiewijze die daarvoor bedoeld is. NIET voor nabehandelen van bestaande boten waar je nergens bij het kopse hout kunt, en met houtdelen die te groot zijn om door en door te verzadigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 26 aug 2011 06:40 #217067

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Epoxy is wel de beste oplossing. Er gaat veel tijd inzitten en je moet secuur werken. Een veel gebruikte oplossing is ook de buitenkant in de epoxy en de binnenkant in de olie, dan kan het hout blijven ademen. Helemaal in de epoxy zetten is toch net beste maar dan moet het wel goed gebeuren.

Als je toch met olie gaat werken denk dan eens aan lijnolie de bescherming is goed en lekker millieuvriendelijk om er vaak veel op te smeren en zo een goede bescherming te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 26 aug 2011 06:58 #217076

  • rls
  • rls's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik heb niet voor epoxy gekozen omdat het een latten bouw is. Het lijkt mij dat ik de kopsekanten van de latten nooit goed kan inpregneren met epoxy.
Wanneer de boot in de epoxy staat en je beschadigd hem dan zal het droge hout veel water opnemen wat je er later moeilijk uit krijgt lijkt mij.

Als het een gangen bouw was dan had ik hem wel in de epoxy gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 26 aug 2011 07:19 #217083

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
In de afgelopen twintig jaar heb ik een viertal open lattenboten in de epoxy zien zetten door een amateur. Van die vier vaart er nu nog een, de andere drie is iets misgegaan door de epoxy.
Een is direct na tewaterlating uit elkar geknapt, doordat er toch ergens water bij het hout kon komen, dat ging zwellen en nergens heen kon. Was wel ook de slechtste van de vier. De andere twee zijn onder water ongemerkt tijdens een zeilseizoen gaan lekken, en zijn beide van binnenuit verrot.
De vierde vaart nog, maar is een wedstrijdboot die alleen voor trainingen en wedstrijden in het water ligt, de rest van het jaar droog staat.
Op basis van die ervaringen zie ik het als een doodshemdje, nog slechter dan polyester: en goed gepolyesterd schip ging tenminste nog twintig jaar mee...
Dus in mijn ogen liever repareren met nieuw hout, zonder epoxy-kunstjes, dat hield bij de oorspronkelijke bouw voor veertig jaar, en kan dus gemakkelijk nog eens zoiets aan als het goed gebeurt. Het schip zal een stuk minder kwetsbaar zijn voor kleine schades.

@RLS: ooit gezien hoe diep de epoxy in "droog" hout trekt? Zelfs een injectiehars komt in de wat dichtere houtsoorten niet dieper dan een halve millimeter, dat is dus geen verzadigen maar coaten. Helemaal fout dus voor gangen, met latten heb je meer oppervlak in relatie tot het hout en zou het dus marginaal effectiever zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 26 aug 2011 07:44 #217091

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5181
Ik ben het met Apae eens, klassieke bouwmethodes hebben geen epoxy nodig om jaren mee te gaan. Er kan gewoon zoveel misgaan, en je moet om zoveel denken. Een schroefje door de epoxy in het hout draaien is er niet meer bij, een boutje ook niet, beschadigingen die door het hout gaan moeten snel bijgewerkt worden, meestal niet onder ideale omstandigheden, en is veel meer werk dan een schaafplekje door een stukje lak. (lak afschuren,plek opruwen, epoxy zetten, wachten, eventueel nog een laag epoxy, alles vlakschuren, aflakken, weer vlakschuren, polijsten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 26 aug 2011 08:10 #217102

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Raadpleeg eens wat echte deskundigen, hoe die dat doen en betaal daar desnoods voor. Niet op internet navragen want daar krijg je een hoop onzin te horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vrijheid lattenbouw welke olie 26 aug 2011 08:22 #217115

  • rls
  • rls's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Heb ik ook gedaan. Ik heb contact gehad met lamme uit loosdrecht. En hij rade mij aan om D1/D2 te gebruiken en zeker geen epoxy bij een latten bouw.

De boot is nu 45 jaar oud en zeker niet slecht. Dus wanneer de vrijheid klaar is kan hij zeker weer 45 jaar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl