Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel

Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 12:41 #194499

  • umiak
  • umiak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Wij gaan de boot opnieuw lakken met Double Coat van De IJssel.
Kunnen dit in een spuitcabine doen.
Heb op het forum al heel veel gelezen, mijn dank is groot voor de informatie ;) maar heb nog enige vragen :

- We liggen nog in het water en zou eigenlijk al het dek willen beginnen schuren vóór dat we droog gaan, is dat mogelijk? Kan het dan tegen regenen etc.....? Of is dat niet verstandig?

- Welke korrel het best gebruiken? Verf is niet aangetast of zo, alleen niet mooi gedaan toen. :( Wel krassen van nagels van de hond :( Dat zou toch niet mogen? Ik dacht dat het hele goede verf was?

- Ik lees dat het best is van goed de verf te verdunnen, hoeveel % verdunning? Wij gaan rollen.

- Na hoeveel tijd kan de boot weer in het water i.v.m. harding van de verf en wanneer kan men weer op het dek lopen?

Dat was het voor nu, misschien schiet er mij nog later wat binnen......
Alvast bedankt
Fabienne
Met vriendelijke groeten,
Henk en Fabienne

Kijk eens naar ons Blog over het zelfbouwen van onze stalen zeilboot van 15 meter.
www.bloggen.be/umiak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 13:01 #194501

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Schuren, 360
Rollen, niet verdunnen, in plaats daarvan:
Heel hard doorwerken

Met zijn 2en, de een doet randjes, de ander grote lappen
Op tijd de volgende batch aanmaken, afwegen, even rollen, de ander roeren, even rollen. Zorg dat de rand van de laatste gang maar heel kort zonder de volgende hoeft te doen, daar is de vloei het meest critisch.

En verder even alle andere post doorlezen, dit komt elke week(...) een keer voorbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 13:15 #194504

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7102
Als het door hondepoten krast, dan heeft de oude verf misschien niet genoeg laagdikte. Je zou tenminste 4 lagen moeten aanbrengen om een slijtvaste dekking te krijgen, omdat DD lak heel dun is. Ten aanzien van het schuren: als de verf nog goed is waar het op komt, heel fijn schuren, inderdaad 360 oid. Als er krassen in zitten kan je plamuren (autoplamuur met een plamuurrubber bijvoorbeeld) en dan weer heel fijn schuren. Alles grover dan korrel 360 zie je door de lak heen, O dun is het!

Succes,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 13:55 #194510

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik zou de site van de IJssel een goed doorspitten, daar staat alles uitgelegd:
Staal, dek
Dit systeem beschrijft hoe het dek van een stalen jacht behandeld kan worden met een twee componenten polyester dd verfsysteem. Dit systeem kan direct op staal worden aangebracht en geeft een goede bescherming tegen corrosie. Het systeem is krasvast, bestand tegen diverse chemicaliën en bezit een uitstekend glans en kleurbehoud. Door toevoegen van Double Coat Anti-slip poeder kan een anti-slip profiel worden verkregen.
Ondergrond conditie
Staal, in goede conditie.
Voorbehandeling
Nieuw staal
1. Verwijder lasprimers en roest, bij voorkeur door stralen tot ISO Sa2½ of door hand ontroesten met een grove schuurschijf tot ISO St3;
2. Maak het gehele oppervlak droog en stof vrij.
Bestaand staal
1. Reinig het hele oppervlak met overvloedig water, eventueel met een geschikt reinigingsmiddel om vuil, zout, stof, etc. te verwijderen, bij voorkeur met hoge druk reinigingsapparatuur;
2. Verwijder alle roest en ondeugdelijke oude verflagen (ook één componenten verf in goede conditie), bij voorkeur door stralen tot ISO Sa2½ of door hand ontroesten met een grove schuurschijf tot ISO St3;
3. Ruw oude, twee componenten verflagen welke in goede staat zijn en een goede hechting hebben, op; bij voorkeur door aanstralen of door opschuren;
4. Maak het hele oppervlak droog en stof vrij.
Materialen en verbruik
De volgende materialen worden gebruikt in dit systeem:
Variopox Plamuur verbruik afhankelijk van conditie ondergrond
Variopox Finishing Plamuur verbruik afhankelijk van conditie ondergrond
IJmopox ZF primer verbruik circa 0,18 l/m2
IJmopox HB coating verbruik circa 0,15 l/m2
IJmopox Verdunner verbruik afhankelijk van applicatie methode
Double Coat verbruik circa 0,3 kg/m2
Double Coat Kwastverdunner verbruik afhankelijk van applicatie methode
Double Coat Anti-slip poeder verbruik afhankelijk van conditie ondergrond
Double Coat Ontvetter verbruik afhankelijk van conditie ondergrond
Verfsysteem
Nieuw staal
1. Eén à twee lagen IJmopox ZF primer aanbrengen tot een totale droge laagdikte van 100 micrometer (minimaal verbruik circa 0,12 l/m2);
2. Eventueel beschadigingen repareren met Variopox Plamuur of Variopox Finishing Plamuur;
3. Eén à twee lagen IJmopox HB coating aanbrengen tot een totale droge laagdikte van 100 micrometer (minimaal verbruik circa 0,15 l/m2);
4. Twee lagen Double Coat aanbrengen tot een totale droge laagdikte van 80 micrometer (minimaal verbruik circa 0,2 kg/m2);
5. Een derde laag Double Coat aanbrengen;
6. Voeg direct voor de verwerking van de derde laag 50 gram Double Coat Anti-slip poeder toe aan 500 gram Double Coat (basis component met verharder) als een anti-slip afwerking wordt gevraagd. Meng de verf zorgvuldig. Breng de verf gelijkmatig aan (minimaal verbruik circa 0,1 kg/m2).
Bestaand staal
1. Eén à twee lagen IJmopox ZF primer aanbrengen op kale plekken tot een totale droge laagdikte van 100 micrometer (minimaal verbruik circa 0,18 l/m2);
2. Eventueel beschadigingen repareren met Variopox Plamuur of Variopox Finishing Plamuur;
3. Eén à twee lagen IJmopox HB coating aanbrengen tot een totale droge laagdikte van 100 micrometer (minimaal verbruik circa 0,15 l/m2);
4. Twee lagen Double Coat aanbrengen tot een totale droge laagdikte van 80 micrometer (minimaal verbruik circa 0,2 kg/m2);
5. Een derde laag Double Coat aanbrengen;
6. Voeg direct voor de verwerking van de derde laag 50 gram Double Coat Anti-slip poeder toe aan 500 gram Double Coat (basis component met verharder) als een anti-slip afwerking wordt gevraagd. Meng de verf zorgvuldig. Breng de verf gelijkmatig aan (minimaal verbruik circa 0,1 kg/m2).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 13:57 #194511

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Hondekrassen hou je altijd. Daar kan geen lak tegen, niet in een dunne of in een dikke laag.

Verder niet teveel verdunnen, en bij het schilderen: maintain your wet edge!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 14:06 #194514

  • umiak
  • umiak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Ok, bedankt voor de antwoorden, maar iemand over mijn 1ste vraag?
- We liggen nog in het water en zou eigenlijk al het dek willen beginnen schuren vóór dat we droog gaan, is dat mogelijk? Kan het dan tegen regenen etc.....? Of is dat niet verstandig?

en op de laatste vraag :

- Na hoeveel tijd kan de boot weer in het water i.v.m. harding van de verf en wanneer kan men weer op het dek lopen?
Met vriendelijke groeten,
Henk en Fabienne

Kijk eens naar ons Blog over het zelfbouwen van onze stalen zeilboot van 15 meter.
www.bloggen.be/umiak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 15:08 #194525

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
umiak schreef :
Ok, bedankt voor de antwoorden, maar iemand over mijn 1ste vraag?
- We liggen nog in het water en zou eigenlijk al het dek willen beginnen schuren vóór dat we droog gaan, is dat mogelijk? Kan het dan tegen regenen etc.....? Of is dat niet verstandig?

en op de laatste vraag :

- Na hoeveel tijd kan de boot weer in het water i.v.m. harding van de verf en wanneer kan men weer op het dek lopen?

Zolang je niet kaal schuurt kan het tegen regen.
Na 5 dagen zou het zeker goed hard moeten zijn.


Maar nogmaals, raadpleeg de IJssel voor deze info, daar zijn ze voor.

Kleine kanttekening, als je niet weet hoe je lak op moet schuren en de andere vragen die je stelt, zou je dan wel aan een project beginnen als dit...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 15:13 #194527

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Als je in een spuitcabine mag schilderen, zou het dan heeeeeeel veel extra kosten om te vragen of ze de spuit er een paar lagen overheen halen ?

2componenten is toch sterker

Nu al schuren is geen punt, als je maag niet doorschuurt, wel alles goed schoonmaken voor je gaat schilderen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 15:23 #194530

begrijp ik ,het goed, jouzers schrijft stalen dek, als het een stalen boot is moet je wel op passen met het kaal halen buiten (in nederland) je krijgt heel gauw roest. ik heb 15 jaar op een stalen boot gewoond , waarvan 10 jaar onderweg op zout water.
mijn dek had ik helemaal, op een randje langs de voetrail na, in de een komponent antislib zitten, wel op een twee komponent onderlaag.
daar gaat de nagel van een hond echt niet door heen, ze worden eerder stomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 16:29 #194545

  • umiak
  • umiak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
[quote

Zolang je niet kaal schuurt kan het tegen regen.
Na 5 dagen zou het zeker goed hard moeten zijn.


Maar nogmaals, raadpleeg de IJssel voor deze info, daar zijn ze voor.

Kleine kanttekening, als je niet weet hoe je lak op moet schuren en de andere vragen die je stelt, zou je dan wel aan een project beginnen als dit...?[/quote]

Het enigste wat we niet zelf gedaan hebben is het schilderen en zijn heel ontevreden, daarom wil ik het opnieuw en zelf geen fouten maken ;) Heb mailtje gestuurd naar de IJsselmet wat vragen.

Maar dan kan ik deze week alvast beginnen schuren. Hoef niet kaal, juist wat oneffenheden als krauwen van de hond wegschuren etc...
Gaan ws de 28ste uit het water en aangezien ik nog steeds hoogtevrees heb zal ik minder op het dek moeten lopen.
Met vriendelijke groeten,
Henk en Fabienne

Kijk eens naar ons Blog over het zelfbouwen van onze stalen zeilboot van 15 meter.
www.bloggen.be/umiak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 18:41 #194598

  • umiak
  • umiak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Bedankt Erik, is heel nuttig
Met vriendelijke groeten,
Henk en Fabienne

Kijk eens naar ons Blog over het zelfbouwen van onze stalen zeilboot van 15 meter.
www.bloggen.be/umiak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 18:44 #194601

  • umiak
  • umiak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Toxiq schreef :
Als je in een spuitcabine mag schilderen, zou het dan heeeeeeel veel extra kosten om te vragen of ze de spuit er een paar lagen overheen halen ?

2componenten is toch sterker

Nu al schuren is geen punt, als je maag niet doorschuurt, wel alles goed schoonmaken voor je gaat schilderen

Was gespoten en is niet mooi gedaan, vandaar willen we dus rollen.
Met vriendelijke groeten,
Henk en Fabienne

Kijk eens naar ons Blog over het zelfbouwen van onze stalen zeilboot van 15 meter.
www.bloggen.be/umiak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 19:09 #194604

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15820
[quote="umiak" Was gespoten en is niet mooi gedaan, vandaar willen we dus rollen.[/quote]

Oei, dan is het niet gedaan door een ervaren spuiter. Met de roller een beter resultaat bereiken dan met de verfspuit is in principe niet zo makkelijk.

Heb je overwogen om de lak te polijsten? Ik ben zelf slecht met de verfspuit, maar heb de tank van mijn motor toch nog goed gekregen door hem te polijsten. Nu is een boot natuurlijk wel even iets anders dan een tank, maar als je voldoende laagdikte hebt kan dat echt heel mooi worden.

(Matteren met 360 of 400, dan nat 1000, door naar 1500 en polijsten met de machnine) Zal ook veel werk zijn, maar je kan elke week een stuk doen.

Eitherway, veel succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 15 mei 2011 19:31 #194610

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
umiak schreef :
Toxiq schreef :
Als je in een spuitcabine mag schilderen, zou het dan heeeeeeel veel extra kosten om te vragen of ze de spuit er een paar lagen overheen halen ?

2componenten is toch sterker

Nu al schuren is geen punt, als je maag niet doorschuurt, wel alles goed schoonmaken voor je gaat schilderen

Was gespoten en is niet mooi gedaan, vandaar willen we dus rollen.

Dan mag degene die dat gedaan heeft zichzelf geen spuiter noemer (beter prutser)

Tuurlijk kunnen er foutjes gemaakt worden, soms pakt iets niet uit zoals gepland, maar dan moet de spuiter zorgen dat het goed wordt opgelost.

Mooier rollen dan spuiten is zeer, zeer moeilijk
Daarbij is spuiten meestal een 2K verf en wat jij rolt meestal niet.

is polijsten geen optie (zoals eerder opgemerkt ?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 16 mei 2011 03:41 #194623

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Toxiq schreef :
Mooier rollen dan spuiten is zeer, zeer moeilijk
Daarbij is spuiten meestal een 2K verf en wat jij rolt meestal niet.

Da's maar de vraag.

Rollen gaat prima en kan mooi worden. En spuiten zal er meestal mooier uit zien maar alleen zo dichtbij als boten meestal niet bekeken worden, met je neus er bovenop.

Als ie eenmaal in het water ligt dan kan je het verschil niet meer zien. En als je opschiet zoals ik eerder beschreef dan is 2c prima te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 16 mei 2011 04:44 #194635

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Je wil niet weten hoeveel (productie) jachten nog gerold worden met 2K.
Als je het goed doet kan het een prachtig resultaat geven gelijk aan spuiten met een dikkere laagopbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 16 mei 2011 04:45 #194636

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
Kijk eens naar het resultaat van hen3. Dan valt op dat je met rollen wel een erg mooi resultaat kunt behalen.
Blijkt alleen wel dat je voorbereiding het allerbelangrijkste is!

En qua verdunnen... Ik werk altijdmet waterdunne DD-lak. Ik rol liever een laag extra dan snel laagdikte op te bouwen. als het zo dun is vloeit het echt waanzinnig!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 16 mei 2011 04:57 #194639

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik begrijp niet waarom spuiten als de "heilige graal" wordt gezien mbt lakwerk.

Kijk eens goed naar je auto: Hij is mooi, hij glimt, maar is het nou echt mooi gespoten? Waarschijnlijk niet. Een lichte sinasappelhuid hou je eigenlijk altijd wel.

Autos in het duurdere segment (vooral restauraties en handgebouwde autos) worden na het spuiten uitgeschuurd en gepolijst.

Ook in de jachtbouw zie ik zelden een perfect oppervlak na spuiten. Zeker niet met DD-lak. De vloei is gewoon te kort. (ik moet toch nog eens vragen naar vertragende verdunner).
Echter, met rollen is de perfectie vaak beter benaderd. Voldoende laagdikte, opzetten en afblijven is het advies.
En daar ligt dan ook wel de uitdaging: Je moet het werk zien te verdelen, zodanig dat je geen overgangen krijgt. Bij een vlakke plaat is dat niet moeilijk: werk van links naar rechts (of van rechts naar links, als je linkshandig bent) en je bent klaar. Je nieuwe streek verf overlapt altijd de nog zeer verse vorige streek.

Een bootromp is al wat lastiger, maar nog steeds te doen: Begin aan de voorkant, richting de spiegel, om de spiegel heen, en weer naar de voorkant. Of doe het met 2 man: dan in het midden van de spiegel beginnen. Altijd de volgende streek in de nog verse/natte vorige streek. "maintain your wet edge".

Bij een dek is dit wel te doen, maar lastiger. Je ontkomt vaak niet aan een 2e man, en eventueel een 3e als helper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot opnieuw in de lak Double Coat van De IJssel 16 mei 2011 09:21 #194703

  • umiak
  • umiak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Heb antwoord gehad van De IJssel en het is dus niet verstandig op voorrand te schuren want dan neemt het vuil op en vocht.....niet doen dus.
We hebben besloten dus te rollen. Goed verdunnen. En jullie techniek volgen ;)
Bedankt voor jullie informatie.
Met vriendelijke groeten,
Henk en Fabienne

Kijk eens naar ons Blog over het zelfbouwen van onze stalen zeilboot van 15 meter.
www.bloggen.be/umiak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl