Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot naar a'dam dan op de kant of onder r'dam op kant

Boot naar a'dam dan op de kant of onder r'dam op kant 05 sept 2007 12:08 #20976

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Ik wil een boot kopen (polyester, +/- 1974) etap 22.

Ik wil de boot uit het water zien om te kunnen bepalen of er osmose is ontstaan. De kans op osmose lijkt vrij klein te zijn bij etapjes maar toch ff bekijken.

even uit het water kost 10,- p strekkende meter.
2 weken op de kant voor 20,- p strekkende meter.

Dit laatste geeft mij de kans de boot ook meteen in de antifoulling te zetten als ik hem aanschaf. Voordat ik me hier aan zet moet ik wel weten welke antifouling ik wil en hoeveel ik moet hebben voor een ETAP 22 (6.6 meter) daarnaast moet ik goed weten wat voor matriaal ik verder mee moet nemen zodat ik in 1 zaterdag (evt zaterdag + zondag) de hele boot kan behandelen en hem daarna naar amsterdam kan varen.

Iemand tips?
Is het verstandig om mezelf te beperken tot 1 weekend (is antifouling aan te brengen als het wat frisser is of als het regent ?)
Moet antifouling lang drogen?

thx all.
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot naar a'dam dan op de kant of onder r'dam op kant 05 sept 2007 12:59 #20977

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Om met je laatste vraag te beginnen: antifouling heeft meestal een droogtijd van 4-8 uur en de voorwaarde dat je boot na aanbrengen binnen een aantal dagen te water gaat (exacte aantal dagen verschilt per merk).

De meeste smeersels hechten niet zo best als het regent. Nou heb je aan de onderkant van de boot niet zo heel veel last van de regendruppels zelf, maar er stroomt altijd wel wat water van de boot langs de romp naar het onderwaterschip. Liever doen als het droog is dus.

Hoeveelheid antifouling: je zult ongeveer 15m2 aan onderwaterschip hebben, de smeersels die ik gezien heb doen 10m2 per liter.

Materiaal: een roller. En natuurlijk schoonmaakspul om de te zorgen dat de antifouling kan hechten aan het onderwaterschip.

Ik snap dat je de onderkant van de boot wilt inspecteren, maar is het geen optie om de boot nu te inspecteren en dan in het voorjaar pas de antifouling erop te zetten? Zeker als je in de winter toch op de wal gaat lijkt het me vrij onzinnig om voor de paar maanden seizoen die ons rest nog nieuwe antifouling te willen...

Omdat antifouling bij ons is ongedeeld bij de Lakken en Verven, verplaats ik je topic eventjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot naar a'dam dan op de kant of onder r'dam op kant 05 sept 2007 14:11 #20978

  • xychix
  • xychix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Om met je laatste vraag te beginnen: antifouling heeft meestal een droogtijd van 4-8 uur en de voorwaarde dat je boot na aanbrengen binnen een aantal dagen te water gaat (exacte aantal dagen verschilt per merk).

De meeste smeersels hechten niet zo best als het regent. Nou heb je aan de onderkant van de boot niet zo heel veel last van de regendruppels zelf, maar er stroomt altijd wel wat water van de boot langs de romp naar het onderwaterschip. Liever doen als het droog is dus.

Hoeveelheid antifouling: je zult ongeveer 15m2 aan onderwaterschip hebben, de smeersels die ik gezien heb doen 10m2 per liter.

Materiaal: een roller. En natuurlijk schoonmaakspul om de te zorgen dat de antifouling kan hechten aan het onderwaterschip.

Ik snap dat je de onderkant van de boot wilt inspecteren, maar is het geen optie om de boot nu te inspecteren en dan in het voorjaar pas de antifouling erop te zetten? Zeker als je in de winter toch op de wal gaat lijkt het me vrij onzinnig om voor de paar maanden seizoen die ons rest nog nieuwe antifouling te willen...

Omdat antifouling bij ons is ongedeeld bij de Lakken en Verven, verplaats ik je topic eventjes.

tnx voor de verplaatsing en reactie.

Inspectie (a 66 euro) is dan misschien inderdaad verstandiger, ik weet niet of ik mijn boot de hele winter op wal wil hebben. Aangezien dit mijn eerste winter met de boot wordt en ik toch de tijd wil nemen alles onderhanden te nemen (op zijn minst om schoon te maken) leek mij op de kant beter voor de eerste winter.

wat zijn gangbare uit-het water en in het water maanden?

ik zou het namelijk leuk vinden als ik de komende maanden nog wat kan zeilen. In dat geval zou mogelijk schoonspuiten (meteen na de inspectie, en bij aanschaf) genoeg zijn.

ik wil de boot eigenlijk 1x zo goed mogelijk behandelen (lees alle hout eraf halen ed.) om het geheel vervolgens zo onderhoudsvrij mogelijk te krijgen.

Ik besef me dat ik in mijn topic's en vragen wat van de hak op de tak spring maar ik sta aan't begin van een koop avontuur en heb geen flauw idee wat me te wachten staat.

- hoe maak ik een boot kaal voor antifouling? moet ik schuren? licht met de hand? of een dag zwoegen met een schuur machine ?
- boot licht onder rotterdam, 3 jaar in het water, mogelijk aangroei met schelpen? gaan die er meestal af met hogedrukspuit ? of wordt dat 'beitelen op polyester voor gevorderden'?
- is het slim / verstandig een etap 22 uit +/- 1974 niet alleen antifouling maar ook een laag verf (oid) te geven? en wat kost dat spul ongeveer voor de genoemde 16m2 ?


vooral thanks voor alle antwoorden die ik hier de laatste weken al heb gekregen! (p.s. mijn motor is ondertussen verkocht, dus EEN boot .. dat is zeker nu!)
Vaart een etap 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot naar a'dam dan op de kant of onder r'dam op kant 05 sept 2007 15:00 #20982

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Geeft niets dat je wat warrig denkt te zijn (het valt reuze mee trouwens), ik snap best dat er vanalles door je hoofd en hart speelt op het moment dat je een boot gaat kopen ;)

Over de antifouling: die breng je gewoon op de schone verf aan. Antifouling is geen verf en beschermt je polyester dus ook niet, dat doet de verf. Beetje zonde om die eraf te schuren dan.
Antifouling is puur en alleen om aangroei tegen te gaan en staat wat dat betreft buiten het reguliere onderhoud van bijvoorbeeld houtwerk en de rest van de romp.

Schelpen gaan er vaak wel af met de hogedrukspuit, maar je zult hem nog even na moeten lopen. Als het goed is kan je ze er met de hand afplukken, zelf nog gedaan deze zomer, al zwemmend. En ja, Rotterdam = schelpenaangroei; toen mijn Sneekermeer uit IJsselmonde naar Maurik kwam kon ik een kwekerij beginnen.

Als je boot voor inspectie eruit gaat, kijk dan meteen of je onderwaterschip verf nodig heeft. Indien ja, dan in het voorjaar eerst de verf en dan de antifouling. Enne, uit ervaring weet ik dat werken aan de boot veel gemakkelijker is op het water dan op het land, met uitzondering van romp en onderwaterschip uiteraard. Dus ik zou zeggen: schoonspuiten, lekker zeilen en hier en daar wat klussen, in het voorjaar vlak voor het seizoen eruit en buitenom aanpakken. Wat de verf kost kan ik je niet vertellen, dat is afhankelijk van de verf die er nu opzit. Standaard kan je op 10m2 per liter verf rekenen, je hebt per laag dus 2 blikken van een liter nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot naar a'dam dan op de kant of onder r'dam op kant 22 sept 2007 23:05 #21465

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Probeer er achter te komen wat er onder de boot gesmeerd is. Dit zal namelijk ook bepalen wat je moet doen. Chloorrubber is laagopbouwend en na verloop van tijd verstandig om af te schrapen. Zelfslijpende antifouling daarentegen hoef je maar licht op te schuren en nieuwe lagen aanbrengen. Omdat de lagen er af slijten krijg je dus geen laag opbouw. Een harde antifouling voorkomt aangroei door een soort pantser en moet eens in de zoveel tijd bijgewerkt worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl