@BeeWee
Dat klopt helemaal!
Een goed geconserveerde stalen boot heeft niet meer onderhoud dan woodcore of polyester.
Voorwaarde is wel dat je het stralen goed uitvoerd en dat je niet bezuinigd op laag dikte.
Onze 20 tonner schuurt nog wel eens langs een brok staal dat uit een kade muur steekt en dat we over het hoofd hebben gezien, maar we hebben zelfs de verf nog nooit tot op het staal beschadigd, als dit wel gebeurt moet je het wel direct bij werken, maar dat moet met polyetser en woodcore ook om inwateren te voorkomen.
Ik zag bij toeval de vorige boot van mijn ouders vorige zomer, een van der stadt 34 van staal, in 1989 gebouwd en gelijk goed behandeld met epoxyverf van international, staat nu nog in de originele verf en heeft absoluut nergens ook maar een roest plekje, 22 jaar later!
Dus mits je het goed aanpakt heb je zeker niet meer onderhoud dan aan polyester. Probleem is echter dat doorroesten van binnenuit gebeurt en dan vaak in de bilge, zeker als het een s-spant is. De binnenkant moet namelijk nog beter geconserveerd worden dan de buitenkant. Als dat niet gedaan is kun je wel eens een probleem hebben omdat ALLES uit de boot moet om het goed te kunnen behandelen.
@Scharelear,
Onze boot gaat eens in de 3 jaar uit het water voor een antifauling beurt, dat is het enige dat je in de eerste 20 jaar kunt verwachten als je boot goed geconserveerd is. Wij hebben tot op heden 1 keer een plekje bij moeten werken, dat was toen we een 50 kg zwaar anker aan de loop hadden gehad in slecht weer op de Noordzee.