Als je iets in een andere kleur schildert, dan zal bij een beschadinging de oude kleur altijd wel zichtbaar worden. In hoeverre de lak beschadigt, is erg afhankelijk van de lak, de vorm van de boot, en de hoeveelheid "actie".
In de praktijk zal het wel meevallen met de beschadigingen. Ook is lichtgrijs een kleur die "wittig" beschadigt, dus mocht je de spinnakerboom laten vallen, krijg je een witte streep op je witte lak. Ik zou het om die reden zeker niet laten.
Qua lak: eerst goed ontvetten (water en ammonia), vervolgens schuren met korrel 240. Na wederom ontvetten kan je de boel in de
ZF primer zetten, om eventuele ellende in de gelcoat te isoleren, vervolgens weer schuren (korrel 280) en 1 of 2 keer in de
DD lak zetten.
Over het werken met DD lak is al redelijk veel geschreven. Persoonlijk ben ik fan van rollen, en wel met de 10 cm brede "superfijne" schuimrollers (2-zijdig afgerond) van de Gamma of Karwei. deze gaan ca. 30 minuten mee. Zodra ze opzwellen, direct weggooien en een nieuwe pakken.
Zorg dat je van links naar rechts werkt, en dat je altijd een nieuwe baan in een nog natte rand rolt (in het Engels: maintain your wet edge). 1x aanbrengen, 1x narollen, dan afblijven.
Als je het voor het eerst doet, maak een proefstukje.
Ik zou overigens geen wit nemen, maar stofgrijs (DC831). Dit is vrijwel wit (zolang je er geen helder wit tegenaan houdt, zie je het verschil niet) maar het wordt minder snel vuil, en het schittert minder in de zon.