Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kosten schilderen en/of epoxy op een 570

Kosten schilderen en/of epoxy op een 570 08 feb 2004 14:15 #3437

  • joost
  • joost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Hallo,

Iemand enig idee hoeveel epoxy ik nodig heb voor een compleet kale romp van een 570.
Uiteraard moet er daarna ook weer een kleurtje op.

Ook het dek is volledig kaal, en moet dus ook voorzien worden van nieuw verfwerk, en misschien ook wel pox.

Als iemand mij een schatting kan geven van de te maken kosten hoor ik dat graag.

Wat is overigens de favoriete kleurstelling van de waarschippers.
Mail me maar een foto van jullie schip.
Bij voldoende belangstelling en fotomateriaal maak ik dan een fotoboek op het net

Alvast bedankt voor de reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten schilderen en/of epoxy op een 570 09 feb 2004 10:56 #3439

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7736
Ik heb vorig jaar mijn Kolibri 560 van een nieuw epoxy en verf systeem voorzien. Niet een Waarschip 570 dus maar qua oppervlakte zal het niet erg veel meer zijn denk ik.
Ik heb het versysteem van de ijsel gebruikt. Dus eerst de romp behandelen met injecteer epoxy die het hout verzadigd. Daar ik had ik ongeveer 1,5 pot dus ongeveer 1l van nodig.
Daarna lagen "gewone" impregneer epoxy opgezet. Voor elke laag had ik aan precies een pot van 750ml genoeg, soms iets meer nodig. Eigenlijk heb je volgens de voorschriften aan één impregneer laag na de injecteer laag genoeg maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Na de epoxy lagen het onderwaterschip voorzien van epoxy coating, zogenaamde IJmopox HB coating. Hier had ik voor het onderwaterschip zonder kiel e.d. 3 potten voor gekocht en deze opgemaakt. Hoeveel lagen dat opleverde weet ik neit precies, laag of 4 a5 denk ik. Deze verf is wel bij lagere tempraturen te verwerken.

Bovenwaterschip is voorzien van doublecoat na het nodige plamuur en schuurwerk. Totaal is er een laag of 7/8 hiervan de boot opgegaan maar daar is best veel van afgeschuurd en dunne lagen voor de boel mooi strak te krijgen. Met een pot, beetje verdund deed ik 3 lagen en totaal 3 potten dus aan kwijt geweest (heb er nog een staan). Aanbevolen zijn 4 a 5 lagen dus als je sneller de boel strak krijgt of minder kritisch bent dan ik kan dat met minder lagen.

Dus voor de romp (zonder kiel en roer) heb ik gebruikt:

1,5 pot van 750ml injecteerhars
4 potten van 750ml impregneerhars
3 potten IJmopox HB coating
3 potten Doublecoat voor de kleur (staalblauw in mijn geval)

Voor het dek alleen kan ik geen directe cijfers geven omdat ik dat gelijk met de opbouw en kuip behandeld heb. Wel heb ik hetzelfde systeem aanghouden met een impregneer laag minder.

Prijzen zijn op te zoeken op de site van De Ijssel, te bereiken via www.doublecoat.nl

Voor de hele boot dus ook dek, kiel, opbouw, binnekant en de hele mikmak heb ik tussen de 1200 en 1500 euro besteed aan verfproducten. Verweg de grootste kostenpost van de hele restauratie maar dan is ook elk spatje verf vervangen en ook veel epoxy voor lijmen gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten schilderen en/of epoxy op een 570 09 feb 2004 10:56 #3440

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7736
Ik heb vorig jaar mijn Kolibri 560 van een nieuw epoxy en verf systeem voorzien. Niet een Waarschip 570 dus maar qua oppervlakte zal het niet erg veel meer zijn denk ik.
Ik heb het versysteem van de ijsel gebruikt. Dus eerst de romp behandelen met injecteer epoxy die het hout verzadigd. Daar ik had ik ongeveer 1,5 pot dus ongeveer 1l van nodig.
Daarna lagen "gewone" impregneer epoxy opgezet. Voor elke laag had ik aan precies een pot van 750ml genoeg, soms iets meer nodig. Eigenlijk heb je volgens de voorschriften aan één impregneer laag na de injecteer laag genoeg maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Na de epoxy lagen het onderwaterschip voorzien van epoxy coating, zogenaamde IJmopox HB coating. Hier had ik voor het onderwaterschip zonder kiel e.d. 3 potten voor gekocht en deze opgemaakt. Hoeveel lagen dat opleverde weet ik neit precies, laag of 4 a5 denk ik. Deze verf is wel bij lagere tempraturen te verwerken.

Bovenwaterschip is voorzien van doublecoat na het nodige plamuur en schuurwerk. Totaal is er een laag of 7/8 hiervan de boot opgegaan maar daar is best veel van afgeschuurd en dunne lagen voor de boel mooi strak te krijgen. Met een pot, beetje verdund deed ik 3 lagen en totaal 3 potten dus aan kwijt geweest (heb er nog een staan). Aanbevolen zijn 4 a 5 lagen dus als je sneller de boel strak krijgt of minder kritisch bent dan ik kan dat met minder lagen.

Dus voor de romp (zonder kiel en roer) heb ik gebruikt:

1,5 pot van 750ml injecteerhars
4 potten van 750ml impregneerhars
3 potten IJmopox HB coating
3 potten Doublecoat voor de kleur (staalblauw in mijn geval)

Voor het dek alleen kan ik geen directe cijfers geven omdat ik dat gelijk met de opbouw en kuip behandeld heb. Wel heb ik hetzelfde systeem aanghouden met een impregneer laag minder.

Prijzen zijn op te zoeken op de site van De Ijssel, te bereiken via www.doublecoat.nl

Voor de hele boot dus ook dek, kiel, opbouw, binnekant en de hele mikmak heb ik tussen de 1200 en 1500 euro besteed aan verfproducten. Verweg de grootste kostenpost van de hele restauratie maar dan is ook elk spatje verf vervangen en ook veel epoxy voor lijmen gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten schilderen en/of epoxy op een 570 09 feb 2004 18:01 #3442

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7736
Die inectiehars was ook niet echt nodig geweest bij mij denk ik (wel aan de binnekant door iets aangetast hout) maar of ik er nu impregeneer of injecteer hars er op smeerde... Ik heb die dikkere epoxy laag dus proberen te bereiken met meer lagen. Ik heb niet bewust dikke of dunne lagen opgezet maar gewoon uitgerold zonder verdikking of verdunning.

Die pansercoat lijkt dan idd op HB coating. Ook sinansappelig en kei en kei hard. Het hout voelde opeens als beton aan na het uitdrogen :)

Met de doublecoat vond ik het juist zeer goed te doen om een strak glad resultaat te krijgen (mits de ondergrond geod strak is en met een kleine korrel geschuurd). Die verf vloeit ontzettend goed uit. Echt een appeltje zoals jij dat noemt :) Wel heb je idd de goeie tempratuur nodig, bij mij was het jusit te warm en droogde de verf al op de roller. Zo heb ik een laag verkloot wat weer een hoop schuurwerk opleverde en de laatste laag maar 's nachts van de zomer opgezet.
Resultaat:


Moeilijk de strak-heid te zien, je ziet het een beetje aan de spiegeling van de stijger in de boot. Ik was met de romp in iedergeval meer dan tevreden (andere punten iets minder, doublecoat blanke lak bevalt minder goed).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tussenstand 10 feb 2004 22:06 #3443

  • joost
  • joost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Tot nu toe zie ik aan jullie reakties dat er veel kennis op het gebied van verf en epoxy verwerking aanwezig is.

Laat jullie commentaren maar komen. Zo steek ik nogal wat op :idea: waarmee ik straks met een gerust hart aan mijn scheepje kan gaan werken.

GA ZO DOOR ! :D

Oh ja, nog suggesties voor een geschikte scheepsnaam ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kosten schilderen en/of epoxy op een 570 11 feb 2004 10:45 #3444

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7736
Als je een werkplek hebt waar je een goede tempratuur en luchtvochtigheid kunt bereiken EN handhaven kun je al rustig met epoxy aan de gang hoor :) deze factoren zijn wel erg belangrijk bij een 2 componenten systeem. Beetje verdiepen in de materie en voorschriften van de fabrikant en een goed verf schema aanhouden en het komt technisch gezien wel in orde en kun je met een gerust hart beginnen.
Optisch is een ander verhaaltje, romp goed strak krijgen in een hoogglans lak is wat moeilijker en dat heeft mij ook het meeste tijd en moeite gekost.

En naar een naam ben ik ook nog op zoek zoals je ziet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.392 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl