Oude lagen AF zijn gevaarlijk als je er met (epoxy)primers overheen gaat. In de primer zit oplosmiddel wat de AF (bitumen)losweekt. Men zegt dat hele oude lagen geen reactie meer geven, maar het blijft gevaarlijk.
Ik heb zelf mijn schip eerst afgekrabbeld, daarna ingesmeert met AF verwijderaar, weer afgekrabbelt en hoge druk afgespoten. Weer nagelopen met de krabber en schuurpapier.
Het schip was toe behoorlijk schoon, maar er zat nog wel AF op hier en daar.
Zelf heb ik toen het risico genomen omdat ik verder schuren meer schade vond opleveren en het ging om stukken met dunne oude lagen. Een paar kleine stukjes op de waterlijn werkte direct op en ik heb ze direct met een krabber verwijderd toen de primer nog nat was. Gelijk nieuwe primer erover en geen probleem meer. Was mogelijk een keer extra bijgewerkt.
Op de polyester heb ik Delta 3000 van Boero als primer gedaan.
www.boero.nl/2.5.23.2.producten.php
Daarna 2 lagen harde AF.
Lig nu een jaar in het water en alles zit nog prima, dus ik verwacht ook geen problemen.
Maar alles eraf is altijd veiliger. Is dit gewoon zoveel werk voor het laatste laagje, kun je even een stukje testen. Dat kan je veel werk besparen. Alles eraf is ook niet altijd beter. Oude lagen die goed zijn beschermen ook mee.