Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: verven stuurstand

verven stuurstand 21 mrt 2013 08:24 #380870

  • NielsF
  • NielsF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Ik heb een Whitlock cobra stuurstand.
Met name de aluminium horizontale plaat is erg lelijk geworden en gebobbeld.(zeewater?)

Hoe kan ik dit het beste behandelen waardoor het weer mooi glimmend en glad eruit ziet?
Ik heb begrepen dat als aluminium eenmaal is aangetast dit telkens terug komt?
Of is er wel een bewerking mogelijk die mooi blijft?

gr
NielsF

ps weet iemand hoe de gashendel verwijderd dient te worden?


Laatst bewerkt: 21 mrt 2013 08:27 door NielsF. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 09:04 #380880

Tja , ik sta eigenlijk voor een soortgelijk probleem.
Heb ook een oude ( 35 jaar) Whitlock stuurwielinstallatie.
Ik denk erover om hem hetzelfde te behandelen als ik met mijn saildrive heb gedaan.
Eerst alles eraf schuren tot op het blanke aluminium en dan direct ( zo snel mogelijk omdat anders het aluminium weer een oxidelaag vormt waarop verf minder goed hecht) epoxy primer ( ZF van de Ijssel ) gevolgd door Double coat.
Zie hier de betreffende systeemwijzer:
www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w320.htm
Gelukkig heb ik de explosietekeningen ( zie attachment) zodat ik hem eventueel uit elkaar kan halen voor het verven.
Misschien heb je er wat aan.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: Fotoopvoll...gina.pdf
Bestandsgrootte:991 KB

Bijlage:

Bestandsnaam: Fotoopvoll...ina2.pdf
Bestandsgrootte:632 KB

Bijlage:

Bestandsnaam: Fotoopvoll...ina3.pdf
Bestandsgrootte:643 KB

Bijlage:

Bestandsnaam: Fotoopvoll...ina4.pdf
Bestandsgrootte:644 KB

Bijlage:

Bestandsnaam: Fotoopvoll...ina5.pdf
Bestandsgrootte:798 KB

Bijlage:

Bestandsnaam: Fotoopvoll...ina6.pdf
Bestandsgrootte:510 KB
Laatst bewerkt: 21 mrt 2013 09:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 09:18 #380884

Gashendel kan er af aan de onderkant van de hendel zit waarschijnlijk een imbusje, die losdraaien, niet verliezen :)

dan de hendel eraf schuiven
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 12:26 #380938

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
klopt, kleine inbus los en je pakt hem er zo af
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 12:31 #380940

Verven is een optie, mits de juiste ets primer gebruikt word binnen een uur na het kaal schuren.
Maar beter is de stand er volledig af te halen, te laten stralen en dan voor poedercoaten wegbrengen. Dat is harder en mooier dan schilderen en gaat veel langer mee. Als je toch bezig bent zou ik het poedercoat bedrijf vragen om hem gelijk tweemaal in bad en oven te stoppen, dan gebeurt er nooit meer wat mee.

Bij montage heel erg goed opletten dat de electra op de stuurstand niet in contact staat met de stuurkolom, dat alle metalen galvanisch geisoleerd zijn van het aluminium, en deze blazen zullen niet meer terug komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 mrt 2013 12:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 12:53 #380944

Ik heb de alu delen van mijn stuurstand gestraald, daarna gelijk schoongeblazen en direct in de primer van Hamerite gespoten (2 dunne lagen met een kleine verfspuit) Deze primer van Hamerite is op waterbasis, fijn om de verfspuit schoon te maken, gewoon onder de kraan met stromend water.
Deze Hamerite is erg slijtvast en dun. Hierna kun je elke lak erop aanbrengen die je wil, mijn keuze was de 2C lak van de ijssel en sommige delen zelfs gewoon een spuitbus Hamerite van de juiste kleur.
2 lagen Hamerite volgens de voorschriften (droogtijd, 2e laag etc) naderhand alleen nog met een flex te verwijderen. Een gewone schuurmachine heeft er moeite mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 13:42 #380963

Erikdejong schreef :
Verven is een optie, mits de juiste ets primer gebruikt word binnen een uur na het kaal schuren.
Maar beter is de stand er volledig af te halen, te laten stralen en dan voor poedercoaten wegbrengen. Dat is harder en mooier dan schilderen en gaat veel langer mee. Als je toch bezig bent zou ik het poedercoat bedrijf vragen om hem gelijk tweemaal in bad en oven te stoppen, dan gebeurt er nooit meer wat mee.

Bij montage heel erg goed opletten dat de electra op de stuurstand niet in contact staat met de stuurkolom, dat alle metalen galvanisch geisoleerd zijn van het aluminium, en deze blazen zullen niet meer terug komen.

Natuurlijk is poedercoaten een heel goede optie als je tenminste alles uit elkaar wilt halen en laten stralen en coaten.
Echter , met een epoxy primer en daarna 2comp PU geeft ook een prima resultaat.
Een etsprimer wordt trouwe ns vaak helemaal neit meer toegepast.
Alle jachtverf fabrikanten zoals Hempel , De Ijssel en International bevelen aan om een epoxyprimer direct op vers geschuurt ( gestraalt kan uiteraard ook) aluminium te zetten en af te lakken met 2comp PU.
I.t.t. poedercoaten kun je dat zelf doen.
Bij poedercoaten moet je trouwens erg goed opletten dat er geen pasvlakken worden gecoat!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 15:05 #380981

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Zou je het na het stralen ook kunnen laten anodyseren?

Gr Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 16:46 #381004

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Oude verf en oxyde eraf met roterende staal borstel
Wash primer, plamuren, normale primer en lakken!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 21:13 #381121

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Nooit met een staalborstel. Je slaat dan kleine stukken staal in het aluminium. Dat is een garantie voor problemen.

Ze zouden ze moeten verbieden staalborstels. Waar die dingen komen begint de ellende.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 21 mrt 2013 22:05 #381137

Evert schreef :
Ze zouden ze moeten verbieden staalborstels. Waar die dingen komen begint de ellende.
Wat verf voorbehandeling heb je helemaal gelijk, toch zijn er klussen aanboord waar je een staalborstel niet bij missen kunt (lassen bijvoorbeeld)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 22 mrt 2013 15:32 #381353

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ik heb ook een Whitlock Cobra, blaasjes op de voet: was ongeisoleerd op de stalen kuipbodem gebout.
Ga ook voor schuren en epoxy. Poedercoat is waarschijnlijk beter maar dan moet het ding uit elkaar en heb op andere sites gezien dat dat een drama is: je weet wel waar je begint maar niet waar je ophoudt. Vooral als ze wat ouder zijn werkt de officiele volgorde niet en moet er aan de andere kant wat doorgeslepen worden om het ding uit elkaar te krijgen (en vervolgens bij montage weer gelast).
Tip van de site van Morgans Cloud: aluminium goed schoonmaken en natte epoxy inschuren met waterproof schuurpapier: een vies werkje maar het schijnt het beste resultaat te geven. Hij heeft zijn hele dek zo gedaan om van teak op Treadmaster over te gaan (lijkt me een verstandige beslissing overigens).

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 22 mrt 2013 16:35 #381379

snelem schreef :
Zou je het na het stralen ook kunnen laten anodyseren?

Gr Erik

Vast wel maar dan zal de zaak na het stralen toch eerst weer gepolijst of in ieder geval glad moeten worden.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 22 mrt 2013 16:39 #381382

Erikdejong schreef :
Evert schreef :
Ze zouden ze moeten verbieden staalborstels. Waar die dingen komen begint de ellende.
Wat verf voorbehandeling heb je helemaal gelijk, toch zijn er klussen aanboord waar je een staalborstel niet bij missen kunt (lassen bijvoorbeeld)

Als je lassen echt goed wilt schoonkrijgen moet je slijpen met een haakse slijper of bewerken met een naalden bikhamer.
Kleine hoekjes gaat ook goed met een Dremel met freesje.

Roest os wals/lashuid verwijderen met een staalborstel gaat niet echt.
Na staal lasssen moet je ook eerst het meeste met een bikhamer wegbikken en dan de kleinere reststukjes "wegvegen" met een staalborstel.
Wat er dan in lasfoutjes blijft zitten krijg je met een staalborstel echt niet weg.

Maar goed, dat doet in dit geval weinig ter zake. :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 22 mrt 2013 16:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 24 mrt 2013 10:38 #381880

  • NielsF
  • NielsF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Dank.
Ik ga hem niet uit elkaar halen. Ik heb ook al eerder gehoord dat uitelkaar halen listig is. Ik baal er eigenlijk al van dat hij wel van de voet af moet omdat mijn teak blok waar hij op staat vervangen dient te worden. Dus al werk genoeg....
Ik zal het aluminium schuren en daarna direct in epoxy + double coat.

Gr NielsF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven stuurstand 24 mrt 2013 11:45 #381912

Oh , nog even een waarschuwing.
Gebruik geen ouderwetse verfafbijt op methyleenchloride basis op aluminium want dat kan daar slecht tegen. De modernere milieuvirndelijke kunnen meestal wel (staat er wel op).
Maar daarna nog wel de oxidehuid eraf schuren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl