Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan?

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 04 mrt 2015 22:27 #602575

kevztar schreef :
1) Wat is de algemene workaround voor het aanbrengen van antifouling?

Een minder algemene workaround voor antifouling is uierzalf
Laatst bewerkt: 04 mrt 2015 22:27 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 04 mrt 2015 22:51 #602585

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 328
Hoi Kevin,

Kijk eens op de website van De IJssel.
Die heeft geweldige producten en dito adviezen.
Als je gewoon doet wat ze schrijven dan komt het helemaal goed.
Succes! :)

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 04 mrt 2015 23:05 #602590

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Onderwaterschip ziet er in ieder geval niet beroerd uit, zo van mijn beeldschermpje. Lijkt me zelfslijpende antifouling. Met een plamuurmes erover strijken om te zien of er loszittende bladders af komen, niet steken!
De resterende aangroei bij de waterlijn afschuren, het onderwaterschip ontvetten met St Marc en 1 laagje nieuwe zelfslijpende antifouling erop. Dat moet voldoende zijn als je toch niet gaat zeilen.
Plaats ook even goede foto's van het dek etc.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 00:04 #602597

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik zou hier ook even rondkijken

www.epifanes.nl/nl/systemen/polyester/
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 07:43 #602617

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Dank jullie wel. Wat als ik m'n hele bootje wil verven? Is het dan erg om eerst met de antifouling te beginnen en daarna het bovenschip of is dat niet verstandig en moet ik van boven naar beneden werken?

Hoe kom ik erachter of er nu 1c of 2c lak op mijn boot zit? Ik denk 1c want bij het minste of geringste aanvarinkje tegen bv de wal komen er al vrij diepe krassen in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 07:49 #602620

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8491
1 component lost op als je een vod doordrenkt met thinner (of aceton) op de lak houdt. Kan een tijdje duren voordat je het ziet.
2 component kan daar tegen.

Krassen kan het gevolg zijn van een zachtere gelcoat of een verkrijte gelcoat waardoor het sneller zichtbaar wordt.

Ik zou van boven naar beneden werken: je gaat zeer goed moeten kuisen en ontvetten wil je het een beetje goed doen. Dan druipt er al wel eens wat naar beneden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 07:53 #602622

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Ok, dat is duidelijk en had ik al ergens gelezen. Maar dan kom ik bij het eerste obstakel. De thinner. Kan ik normale thinner kopen bij de bouwmarkt? Of moet ik daar special bootthinner voor hebben. Het grote verschil in soorten thinners voor boten maakt het al dat ik d'r gek van wordt :silly:

Daarnaast spelen de kosten natuurlijk ook mee. Thinner 9 van International is heel wat duurder dan Thinner van de Praxis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 07:57 #602625

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8491
Om te testen welke lak erop zit? Goedkoopste thinner!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 07:57 #602626

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Volgorde maakt niet uit, je moet toch lagen opbouwen. Let er dan op dat je afplakt met de juiste tape, blauw of paars afhankelijk van het merk en verwijder deze tape direct na het schilderen.

Volgens mij kom ik altijd uit op
2 na laatste laag eind laag romp
1 na laatste laag eind laad AF
Laatste laag waterlijn 2 maal.

Maar dat is maar net wat je zelf wilt.

1c lost op, 2c niet.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 08:06 #602629

Ilex schreef :
Om te testen welke lak erop zit? Goedkoopste thinner!

...Maar blijf weg van de eco-produkten, ook voor deze test: klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 08:43 #602642

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Is het bovenwaterschip überhaupt wel gelakt, of is het nog gewoon de polyester gelcoat? Indien het laatste zou ik eerst even beginnen met een polijstbeurt, het is vaak verrassend hoezeer een boot daarvan opknapt!

Als je gaat lakken inderdaad eerst het bovenwaterschip en de antifauling als laatste. Die ook liefst ook pas kort voor de tewaterlating aanbrengen, dan is het effectiever.


Edit: en natuurlijk moet die mast er weer zo snel mogelijk op! Bied je eens aan als opstapper om te ervaren hoeveel leuker zeilen is dan op de motor varen...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2015 08:46 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 12:32 #602729

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Is het bovenwaterschip überhaupt wel gelakt, of is het nog gewoon de polyester gelcoat?

Geen idee. Hoe kom ik hier achter? Hoe ziet een gelcoat eruit en mag ik die schuren en/of bewerken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 12:37 #602731

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Uitleggen hoe een perzik smaakt valt ook niet mee. Dan beter gelijk een hap nemen. ;)

Ga eens in een haven verschillende bootjes bekijken en vergelijk dat met jouw bootje, zou ik zeggen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 13:36 #602746

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Tja... dat is inderdaad lastig uit te leggen.

Een gelcoat is een laagje kunststof dat aan de buitenkant van het polyester zit. Zo'n gelcoat is al gauw 0.5mm dik, terwijl een laklaag heel dun is. Je zou dus eens kunnen proberen op een onopvallende plek om wat weg te krabben. Als je dan echt een dun laagje wegkrabt en je komt een andere laag in (waarschijnlijk) een andere kleur tegen, dan is hij gelakt. Als de laag wat dikker is en je komt dan polyester glasvezels tegen, dan heb je gelcoat weggekrabd.

Zijn er niet wat beschadigingen waaraan je het kunt zien?
Begin eens met een foto te posten van het bovenwaterschip, misschien is daar al iets aan te zien.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2015 13:37 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 05 mrt 2015 13:40 #602747

Hen3 schreef :
Tja... dat is inderdaad lastig uit te leggen.

Een gelcoat is een laagje kunststof dat aan de buitenkant van het polyester zit. Zo'n gelcoat is al gauw 0.5mm dik, terwijl een laklaag heel dun is. Je zou dus eens kunnen proberen op een onopvallende plek om wat weg te krabben. Als je dan echt een dun laagje wegkrabt en je komt een andere laag in (waarschijnlijk) een andere kleur tegen, dan is hij gelakt. Als de laag wat dikker is en je komt dan polyester glasvezels tegen, dan heb je gelcoat weggekrabd.

Zijn er niet wat beschadigingen waaraan je het kunt zien?
Begin eens met een foto te posten van het bovenwaterschip, misschien is daar al iets aan te zien.

zoiets dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 07 mrt 2015 19:48 #603432

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
We zijn weer wat stapjes verder. Vandaag natuurlijk prachtig weer en morgen ook dus hups, naar de haven. Vanmiddag de onderkant ontvet en nu druk bezig met schuren. Daarnaast wil ik de bovenkant ook gaan doen. Er zitten helaas de nodige diepe krassen die echt gerepareerd moeten worden.

Mijn vraag; Ik heb 2 componenten polyesterplamuur bij de action gehaald. Maar het bovenwaterschip is 1 componenten lak/verf. Kan ik de 2c plamuur gebruiken op de 1c lak? Ik weet dat je 2c lak/verf niet kunt overschilderen over 1c lak/verf.

Tweede vraag; moet het onderwaterschip spiegelglad geschuurd worden voordat de antifouling erop gaat?

Thanks


Bijlage IMG_1302.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_1304.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_1317.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 07 mrt 2015 20:40 #603448

Ik heb hetzelfde gedaan en het werkt prima! Plamuur 2c vd Action is goed spul. Na het schuren primer aangebracht en weer geschuurd, korrel 320. Morgen aflakken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 07 mrt 2015 21:00 #603458

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dat onderwaterschip hoeft niet spiegelglad geschuurd te worden. Als de losse stukken er maar af zijn. En zo te zien heb je er ook geen dikke plakkaten op.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 07 mrt 2015 21:59 #603483

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Vigilanter schreef :
Ik heb hetzelfde gedaan en het werkt prima! Plamuur 2c vd Action is goed spul. Na het schuren primer aangebracht en weer geschuurd, korrel 320. Morgen aflakken!

Ok, dat biedt perspectief ;). Dus ik kan hier straks gewoon overheen met een 1c lak als ik het goed begrijp?

@Faran jij ook bedankt voor je uitleg. Niet spiegelglad schuren dus en alleen de losse stukken eraf halen. Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 07 mrt 2015 23:47 #603519

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Polyester plamuur is niet echt geschikt voor boten, daar kan je beter epoxy voor gebruiken.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 07:31 #603855

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Gisteren druk bezig geweest. Het was natuurlijk prachtig weer. Tot zover zaken die mij opvallen of mij onduidelijk waren in eerdere posts.

volgens mij is de gelcoat laag bij mij oranje (schijnt hip te zijn geweest in de '80's. Ik merk dat, wanneer ik daarop verder schuur ik polystervezels tegenkomen. Wat natuurlijk een mooi moment is om verder te stoppen met schuren.

Ik zit nog wel even met mijn polyesterplamuur versus epoxyplamuur. Ik heb hier wat research naar gedaan. The bottomline is volgens mij dat het bovenwaterschip prima met polyesterplamuur gedaan kan worden en het onderwaterschip met epoxy. Kan iemand dit bevestigen?

Verder zie je een closeup van de boeg (foto 1). De donkerblauwe plekken zijn echt diepe deuken die het schip in de loop der jaren heeft opgelopen en waar weinig aan is gedaan. Dit moet geplamuurd worden om alles weer strak te trekken. Ik kan deze deuken opvullen met plamuur en een spatel? Dat blijft dan zitten en hecht goed?

Bijlage IMG_1398.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_1400.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_1392.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 07:37 #603857

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Zelf ben ik van mening: onderwater niet plamuren, boven water epoxy.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 07:50 #603860

Vele wijze zeggen geen polyester plamuur op oud polyester in verband met hechtproblemen. Altijd epoxy. maar als jij van mening bent dat dit kan vooral doen.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 08:05 #603864

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Hurley Ruud schreef :
Vele wijze zeggen geen polyester plamuur op oud polyester in verband met hechtproblemen. Altijd epoxy. maar als jij van mening bent dat dit kan vooral doen.
Zelf ben ik van mening: onderwater niet plamuren, boven water epoxy.

Ik wil het graag goed doen. Vandaar check-dubbel-check. Als iedereen hier zegt "epoxy" dan is de keus snel gemaakt. Ik heb mijn vraag overigens ook uitstaan bij De IJssel Coatings. Ik moet zeker weten dat ik met 2c epoxy plamuur wel kan overschilderen met 1c lak. Ik hoorde dat er daarna, dus tussen epoxy plamuur en 1c aflak nog een soort tussenlaag (ondergrond?) moet komen voor de hechting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 08:06 #603865

Ik zou stoppen met schuren/krabben bij de orange gelcoatlaag. Onderwater in ieder geval epoxyplamuur gebruiken om de diepe beschadigingen glad af te werken. Ook bovenwater is epoxy de meer verstandige keuze ivm hechting, maar goed ontvetten is nóg belangrijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl