Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ontvetten

ontvetten 30 dec 2015 12:45 #693048

Hi allemaal,

Ben momenteel mijn romp aan het kaalkrabben (wat een &*(^%^%***( werk : De zachte AF valt nog mee, die komt er goed af, daaronder zit nog een harde zwarte laag, weet niet goed wat het is maar valt slecht te krabben. Plan is nu krabben voor eerste laag zodat papier niet te snel volloopt en dan schuren maar tips welkom..)

Daarna gaat er coppercoat op. Ik zie dat ontvetten vaak met aceton gedaan wordt.
In de handleiding van Coppercoat zelf staat echter 'Under NO circomstances clean the hull with any solvents or oil-based products (such as Acetone)'.
Deze handleiding heeft het alleen over schuren en dan afspoelen met schoon water. Lijkt mij vreemd om niet te ontvetten maar het zal er ook niet voor niks staan?
Wie weer er meer over?

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 30 dec 2015 12:53 #693052

De harde zwarte laag kon wel eens epoxyteer zijn.
Dat werd vroeger ,toen dat nog verkocht mocht worden, vaak gebruikt als o.a. osmosebehandeling . Nog langer geleden (70er jaren) had je ook nog (2 comp) PU teer van Sikkens.
Die valt inderdaad vrijwel niet af te schrapen.Moet ook niet want het is een prima beschermende laag.
Kun je wel achter komen met een beetje thinner.
Dat lost antifouling op maar doet niks met epoxy.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 30 dec 2015 12:57 #693054

Bedankt Ad,

En als het dat idd is, kan ik dan de AF eraf schrapen, ruw opschuren en coppercoat (exoxy) eroverheen zetten zonder tussenlaag?
Dat zou mooi zijn...

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 30 dec 2015 13:28 #693061

Zie ook hier. Geen idee waarom CC het afraadt, echter bij oplosmiddelen als Aceton heb je het risico de vettigheid te verspreiden ipv te verwijderen. Een (koud)ontvetter zou hier wel eens beter kunnen (ver)werken dan een vluchtig oplosmiddel.
Laatst bewerkt: 30 dec 2015 13:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 30 dec 2015 14:01 #693069

Bas van Dijk schreef :
Bedankt Ad,

En als het dat idd is, kan ik dan de AF eraf schrapen, ruw opschuren en coppercoat (exoxy) eroverheen zetten zonder tussenlaag?
Dat zou mooi zijn...

Groet,
Bas

Theoretisch wel maar omdat epoxy en vooral PU-teer al zo lang niet meer verkocht (mogen)worden zou ik wel even voor alle zekerheid navragen bij de coppercoat website of eventueel bij mr Boat die een vergelijkbaar product verkoopt.
Maar je kunt uiteraard ook eerst een stukje proberen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 30 dec 2015 14:53 #693087

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Zoals ik het lees moet je de vettigheid die er eventueel is eerst verwijderen voor dat je gaat schuren, anders schuur je de vettigheid ook rond en in.

Daarna ga je als laatste gang met korrel 120 schuren, vrij grof dus, om de hechting van de eerste laag mechanisch te verbeteren.

Een hele goede ontvetter is isopropylalcohol, op water/alcohol basis. Het wordt door autospuiters gebruikt om tussen de lagen door heel goed te ontvetten. Ze verdunnen het ook wel met demi water (ze willen ook geen kalkrestjes) 1 op 3 a 1 op 4.

Al googelend zag ik dat een 1 liter fles ongeveer 10 euro kost, o.a. bij kruidvat. Als je dat zo doet doe je wat CC zegt, je spoelt na met water en ontvet toch ook meteen zonder olieproducten. Wel goed laten drogen uiteraard, maar dat staat ook in de cc gebruiksanwijzing.

Succes, het is inderdaad een $%#@ klus. Je zal wel blij zijn dat je nu geen 40 voeter hebt! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 30 dec 2015 15:03 #693091

Dat harde zwarte is vrijwel zeker epoxy-teer. Vroeger, zeker bij SPirit, veel gebruikt als anti-osmoselaag.

Niet eraf krabben, wel schoonmaken en ontvetten. En dan epoxy erover.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 30 dec 2015 15:18 #693094

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7620
Toch eerst ruw maken voor de coppercoat? Alleen ontvetten is niet genoeg.
Sommigen spreken zelfs van de gelcoat eraf te halen voor aan coppercoat te beginnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 30 dec 2015 15:27 #693095

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Heette toen Colturiet TCN. Keihard en niet op te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 30 dec 2015 18:14 #693139

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Baasklusje schreef :
Dat harde zwarte is vrijwel zeker epoxy-teer. Vroeger, zeker bij SPirit, veel gebruikt als anti-osmoselaag.

Niet eraf krabben, wel schoonmaken en ontvetten. En dan epoxy erover.

Klopt helemaal.
Helaas ontkom je er niet aan dat de laag beschadigt raakt hier een daar. Ik heb uiteindelijk de schuurmachine er lichtjes op gezet om het op te ruwen voor de epoxy. Het is zo weg, dus rustig aan.

Overigens na een jaar in het water afgelopen zomer geen enkele vorm van blaasjes oid. Idealiter laten zitten, maar vooralsnog geen mob kunnen constateren.

Krabben doe je toch met de vacuumscraper? Dat ging bij mij monsterlijk. 3 of 4 uurtjes voor de helft van het schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontvetten 31 dec 2015 08:14 #693235

koko schreef :
Baasklusje schreef :

Krabben doe je toch met de vacuumscraper? Dat ging bij mij monsterlijk. 3 of 4 uurtjes voor de helft van het schip.

Ja, als ik alleen de zachte laag erafhaal wel ja.
Helaas dus al een deel van de harde laag ook eraf gehaald.

Bedankt voor alle adviezen.

En ja, eerst ontvetten en dan schuren ja, snap ik.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl