Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ben ik al kaal genoeg?

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 10:41 #693978

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Na 2 dagen antifouling krabben is het ows grotendeels afgekrabt, heb ik inmiddels een paar kilo antifouling in de stofzuigerzak. En spierpijn. Met krabben krijg ik er nog wel iets af, maar niet veel meer, vooral veel krassen in de gelcoat. Alleen de rand boven de waterlijn zit nog echt antifouling op. Die zit muurvast en krijg ik er met de krabber niet af. Daar ga ik denk ik maar met afbijt aan de slag.

De rest is een mengelmoes van gelcoat met een blauwe waas, hele dunne restjes antifouling, gelshield en kale plekjes laminaat van eerdere osmose reparaties.
De gelcoat is op veel plekken behoorlijk gecarqueleerd, brossig (waar die waas antifouling in zit) met pinholes.

Wanneer ik met een excenter schuurmachine ga schuren dan haal ik, heel langzaam, wel een laag van de gelcoat af maar blijft het het een blauwe boel.

Wat te doen (ervan uitgaande dat de blauwe rand op de waterlijn er straks af is?
1. verder afschuren maar dan met een kleine bandschuurmachine, door de gelcoat heen :sick:
2. schoonmaken met een goedje; ammonia, thinner-achtig spul, ... in de hoop dat de blauwe waas eraf gaat :huh:
3. epoxy erop smeren met de verwachting dat zich dat bindt met de restanten antifouling-waas :woohoo:
4. gel-shield erop smeren met de zelfde verwachting :woohoo:
5. mcu mastic er op mcu coating :dry:

Kortom, wanneer is kaal kaal genoeg en kun je smeren met wat nieuws? En hoe kritisch is dat nieuwe spul op z'n ondergrond?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 10:48 #693982

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Als je met epoxy of gel-shield aan de slag wilt dan moet je tot het gaatje gaan, de ondergrond moet helemaal 'wit' zijn. Oude anti-fouling vormt op geen enkele wijze een goede ondergrond voor wat dan ook, behalve nieuwe antifouling. Dat je de oude gelcoat beschadigt maakt niet zo veel uit. Ten eerste schrijf je al dat deze behoorlijk slecht is (dus heeft geen functie meer) en ten tweede neemt de gel-shield de functie van de gelcoat over (het waterdicht maken van het laminaat).

Dus aan de slag met afbijt, thinner en schuurmachine....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 jan 2016 10:49 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 11:01 #693985

Die MCU Mastic is kennelijk een eencomponent Polyurethaan coating .
www.mcu-coatings.nl/sites/all/...-mastic-HS-dutch.pdf
Of dat onder water echt net zo goed is als epoxy kan ik echter niet vinden.
Indien wel is het een heel mooi alternatief zonder de gevaren van epoxy ( hoewel PU ook niet echt lekker is).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 11:41 #693997

schuren met een goede roterend vibrerende schuurmachine korrel 40 en het is zo klaar.
geen bandschuurmachine, lastiger schuren en zwaar ding.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 11:46 #693998

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
Huur desnoods even een excentrisch roterende Rupes of Festo met kwaliteits-schuurpapier dan doe je jezelf en je ellebogen een groot plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 11:51 #694000

ik heb een Rupes 150mm, heb met de eerste 15 jaar gedaan. kost ca €250.- kan er niet meer zonder. korrel 40-400 kaal of glad.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 12:04 #694007

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Hoi
Zoals de meeste al aangeven als je opniew wilt opbouwen zal alles eraf moeten.

Ik ben 7 dagen bezig geweest, eerst schrapen met een gelplane krabber ,met stofafzuiging en daarna geschuurd met 80 Mirka Abranet schuurgaas.

Alles is er af tot op de gelcoat en de kiel tot op het lood.

Daar na als je gaat smeren heb je pas weer eer van je werk daarvoor alleen spierpijn en een smurfenlook

Groetjes Ronald


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 12:10 #694010

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
Kaal schuren is de boodschap. Dan in de gelshield of epoxie.


Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 13:58 #694037

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Tja, dat ziet er strak uit hoor, zelfs ondersteboven.
Het verschil tussen een driehoekskrabber en een zo'n gele vacuumkrabber was al levensgroot. Dat zal dan hopelijk met de schuurmachines ook zo zijn. Nu lijkt het meer op vlekken maken dan op schuren.
Op naar de boels dus.
En dat schuurgaas zag ik vandaag ook liggen. Hopelijk helpt dat tegen het vollopen van het schuurpapier. Nu zie ik op t schuurpapier een paar blauwe plakken die ervoor zorgen dat de rest van het shuurpapier niks meer doet.

Tot t gaatje dus. De bekende weg :-). brrrrrrrrrrrrrr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 14:04 #694041

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 14:05 #694042

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Wat is een goede, beetje betaalbaar apparaat op electra, niet op lucht? Bij rupes en festo zie ik van alles, maar verstand heb ik er niet van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 14:29 #694055

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Aangezien de veel boven je macht gaat werken zou ik kiezen voor een met zo weinig mogelijk gewicht en met een goede afzuiging (dit dan weer voor je gezondheid en het mileu.

De Festool ETS 125 EQ-plus weeg 1,1 kg volgens kiekeurig.nl terwijl andere machines al gauw op of boven de 2 kg wegen, en Festool is wel heel goed heb ik begrepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 14:56 #694068

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Ik heb de schuurmachine gehuurd bij de werf, ik weet niet waar je staat maar misschien hebben ze die daar ook te huur.
Was een setje van stofzuiger en schuurmachine van festool @25 Euro per dag.

Probeer te schuren niet te slijjpen of te wel machine vlak houden dan werkt de stof afzuiging het best en dan voorkom je ook die blauwe waas, die bestaat uit stof wat deels smelt en dan weer tegen de gelcoat aan plakt.

Het is een prut werk hoe je het ook doet.

Succes Ronald.
Laatst bewerkt: 03 jan 2016 14:58 door RoGre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 15:53 #694087

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
Wat is een goede, beetje betaalbaar apparaat op electra
Die bestaan niet :P
Kijk naar eerder genoemde merken, die komen uit de plaatwerkerij.
Evengoed het schuurpapier. 3M hoort daarbij net als de voor polyester geschikte varianten van Festo schuurpapier. Goedkoop wordt hier hard afgestrafd :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 03 jan 2016 16:17 #694094

Ik heb zo'n Festool 125 mm apparaat met stofzuiger. Korrel 80 voldoet ook al, omdat je bij deze machine de schijf geforceerd kunt laten draaien (ipv de slinger die door de excentrische beweging meegegeven wordt). Neemt als een gek af; vergelijkbaar met een bandschuur. BLIJVEN bewegen dus!

Tegen vollopen helpt het schuurgaas wellicht, maar een niet te hoog toerental (warmte!) en afzuiging zou óók voldoende moeten zijn. En kwaliteits-schuurpapier natuurlijk. Ik heb slehts 2 of 3 schuurschijfjes per kant nodig gehad...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ben ik al kaal genoeg? 14 jan 2016 23:48 #697367

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Inmiddels schiet het aardig op. Vooral de gele krabber met een (nog) scherp mesje werkt goed. Alles is wel aardig kaal behalve de kiel en de lastige hoekjes.
Onder de antifouling komt een keiharde epoxy laag tevoorschijn die zich heeft vermengd met blauwe antifouling, wellicht ooit nat op nat opgezet. Daarom kreeg ik die blauwe waas waarschijnklijk lastig weg. Verder een behoorlijk aantal oude reparaties die bijna allemaal keurig droog zijn gebleven en met name dieper onderwater flink qraquelee die eerder netjes is dichtgesmeerd met expoxy. Twijfelde of ik door moest gaan of toch gewoon maar antifouling, besloten om het nu maar echt goed te doen.
Eens flink in de bus geblazen met een 150 makita excenter, maar het epoxy laagje krijg ik met de krabber beter van de gelcoat af dan met de schuurmachine. Die machine heb ik straks toch nodig voor het schuren de romp en het dek.
Nu ik een wat pessimistischer (realistischer) planning heb gemaakt ben ik met de weekenden en wat vrije dagen voor de tewaterlating nog steeds aardig op de rit.
- ows kaal, drogen en wanneer het weer wat warmer wordt in de epoxy (oplosmiddelvrij, dun, <10 graden), daarna iets eroverheen wat uv bestendig is, maar nog geen antifouling omdat na lakken de waterlijn nog moet worden opgezet
- teak voet- en schuurlijsten schoonmaken, enkele 'losse' bouten vast en een scheur lijmen, hout in de anti-alg, daarna schuren en in de teak sealer
- romp en kuip schuren, 2 comp laag zit nog muurvast muv enkele beschadigingen, ontvetten en 2 comp primer eroverheen rollen als het weer het toelaat
- dek schoonmaken en licht schuren, aan de randen glad schuren omdat daar straks geen antislip komt maar gladde dd lak
- eind maart het water in
- 1e of 2e week van april weer uit het water, schoonmaken, schuren en de hal in en rollen, rollen

Tja zo lang de verhouding werken tov koffie, sigaartje en kletsen een beetje in balans blijft zou het moeten lukken. Het blijft toch pleziervaart. Gaan we dan kijken of ik het lakken straks toch niet ga uitbesteden of toch gok op plezier van mn werk achteraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl