Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Werkzaamheden onderwater schip

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 10:50 #771096

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Iedereen bedankt voor het advies! Mooie boot trouwens de O&O!

Soms is het koffie dik kijken en moet je uiteindelijk gewoon keuzes gaan maken. Dus heb ik bij een van de partijen maar de winterstalling geregeld. Gister was als een van de eerste mijn bootje het water uit gegaan. Komt omdat deze pas weer de haven uit kan met de zomer waterstand ivm de diepgang :(



Uiteindelijk komt de parkeerplaats vol te staan en valt er niets meer te liften.
Wel heb ik de mogelijkheid om aan het begin van het zomerseizoen, als de andere boten het water in gaan de boot op de bok te laten verplaatsen maar dan moet ik wel voor het liften betalen. Heb nu nog niet naar de prijs gevraagd. Dat doe ik wel als het nodig is en ik die mannen een beetje heb leren kennen ;)

Normale prijs voor liften ligt tussen de 90 en de 150 euro volgens mij. Als de prijs aan de onderkant zit ga ik ipc geen risico nemen en tijdrovend aankl*ten. Ik heb nu voor mijn standaard winterstalling inclusief bok huur en afspuiten 600 euro betaald. Dus ik vermoed dat ze met liften ook niet heel duur zullen zijn.

Mochten de stempels erg los zitten dan kan ik altijd nog stiekem tussendoor met wat ondersteuningen dit oplossen. Ben alleen wel bang dat dit gelijk opvalt als de boot weer te water gaat :whistle:

De romp lijkt snoei hard maar de verf laag is echt aan vervanging toe. Ik vermoed dat er een grondverf is gebruikt die hier eigenlijk niet heel geschikt voor was. De hechting is erg slecht. Of mogelijk zijn dit oudere lagen harde AF die onder de zachte AF hebben gezeten? Wie zal het zeggen. Op veel plekken heeft het los gelaten of laat het los en sommige plekken staan bol! Ondanks dat het niet lijkt dat er een laag polyester onder zit lijkt het toch het meest op osmose. Zal wel duidelijk worden als ik ga schuren. Top laag van de romp zal dus goed geschuurd / verwijderd moeten worden. De kiel heeft wat vliegroest. Dus niet echt spannend




Ben er nog niet uit welke verf ik ga gebruiken. Verf soorten voor het onderwaterschip beweren meestal "goed" waterbestendig te zijn. Met een houten boot lijkt het me dat je een 100% waterdichte laag wilt hebben. Goed waterbestendig klinkt niet echt gerust stellend.

Zat zelf te denken aan Jotaguard of Jotamastic omdat ik dit voor een zeer goede prijs kan krijgen. Echter nergens in de product omschrijving staat dat het een 100% waterdichte laag creëert. Alleen dat het corrosie voorkomt en zeer robuust is. Mijn boeren verstand zegt dat als het duurzaam corrosie op stalen schepen voorkomt het dus ipc geen vocht mag doorlaten?

Als iemand weet of dit wel of niet prima te gebruiken is dan hoor ik het graag?

Krijg zelf een beetje het idee dat je dan eigenlijk epoxy moet gebruiken. Maar dat zie ik niet zitten ondanks dat dit het meest duurzame is. Heb veel ervaring met epoxy en dit krijg je alleen goed als je ook een laag glasweefsel gaat gebruiken. Dit kost veel meer tijd dan twee of drie keer met een roller een verflaag aanbrengen en is ook aardig kostbaar. Gezien de vele werkzaamheden die nu al op mijn lijstje staan wil ik dit niet gaan doen.

Originele coppercoat vind ik te duur en van de resultaten van imitaties, na het lezen van de vele topics op dit forum, ben ik zeker nog niet om. Geef mij nog steeds maar een zachte zelf slijpende AF.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 11:03 #771098

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Coppercruise is juist prachtig spul....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 11:20 #771102

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Heb ik meer tevreden mensen over gehoord. Maar dit is een antifouling. Dan zou ik eerst nog Epifanes Interimcoat moeten aanbrengen als ondergrond laag. Ook bij deze twee componenten epoxy vinylhars staat nergens dat dit een 100% waterdicht is.
Ipc is dit net zoiets als de Jotun vinylharsen. Behalve dan dat de Jotum geen twee componenten systeem is.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 11:22 #771103

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Zo te zien lijkt dit me het resultaat van een harde af over een laag zachte of andersom.
Deze twee lusten elkaar niet en dan dit dus als resultaat.

Als jet ows niet in de epoxy zit wat me onwaarschijnlijk lijkt aangezien de latere typen waarschepen meestal helemaal in de epoxy gezet zijn dan zou ik een van de volgende coatings gebruiken.

Gelshield/interprotect als je een 2 componenten wilt (is een epoxy coating en prima met een rollertje aan te brengen.)
Primocon als je een een component liever gebruikt.
Vergelijkbare producten van andere merken werken uiteraard ook.

Van beide systemen dien je ongeveer 6 lagen aan te brengen als er niet al een dergelijke coating onder het schip aanwezig is of als je het helemaal tot het blanke hout kaal haalt.

Daaroverheen kun je vervolgens elke zachte af naar wens aanbrengen.


Voor wat betreft het kaal halen, mijn ervaring was dat het bij een waarschip heel goed gaat met een goede verffohn en een krabber. Niet beginnen te stoeien met allerlei chemische afbijt troep. Zeker als ik kijk hoe jouw ows er uit ziet kwa blazen en dergelijke ligt het er zo goed als los op en loop je er waarschijnlijk in een paar weekenden omheen.
Wel even de scherpe punten weg slijpen als je een gewone driehoekskrabber gebruikt. Met die punten trek je heel gemakkelijk groeven in de kopse kant van de overstekende naden (been there done that)
Wij hadden voor mijn 600 zelfs verscheidene goedkope driehoekskrabbers volledig verslepen tot speciale modellen om in de moeilijke hoekjes te kunnen komen :)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 11:25 #771104

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
hscharft schreef :
Zo te zien lijkt dit me het resultaat van een harde af over een laag zachte of andersom.
Deze twee lusten elkaar niet en dan dit dus als resultaat.

Zachte AF lust geen harde, maar harde lust wel zachte. Met andere woorden zachte AF over harde AF kan wel. Andersom niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 11:46 #771109

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
EJA0000 schreef :
Originele coppercoat vind ik te duur en van de resultaten van imitaties, na het lezen van de vele topics op dit forum, ben ik zeker nog niet om.

Ja, dat heb ik ook lang gevonden.
Maar inmiddels ben ik overstag. Ik ben het gepruts met de steeds wisselende samenstelling van de AF's die hier in Nederland (mogen) worden verkocht een beetje zat. Ik had altijd harde (Interspeed van Internstional), omdat ik wil kunnen borstelen. De Interspeed die nu verkocht wordt is èn minder hard (bij borstelen komt een deel toch los) èn minder aangroeiwerend.

Deze winter gaat mijn boot van onderen kaal en gaat er originele Coppercoat op. Moet wel in Engeland worden besteld, maar dat is op dit moment goedkoper dan vorig jaar.
Ik wil nu eindelijk wel eens een flink aantal jaren van het gezemel met die AF af zijn.

Kost voor mijn boot van 8.50 x 2,75 pakweg € 800,-. Voor een Waarschip 1010 heb je zeker niet meer nodig.
Een bus interspeed van 2,5 l. (net genoeg voor één laag) kost ook pakweg € 120,- en zo'n laag gaat slechts 1 seizoen mee. Daarna werkt het niet meer.
Uiteindelijk is die Coppercoat (levensduur minimaal 10 jaar) dus niet duurder en het scheelt een hoop sores.

Aan zelfslijpende AF zou ik trouwens niet beginnen. Dat is helemaal geld weggooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 12:14 #771117

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Aan zelfslijpende AF zou ik trouwens niet beginnen. Dat is helemaal geld weggooien.

Toch is dat op zout/brak water het enige dat echt goed werkt.
Koperhoudende zelfslijpende antifauling. De eerste keer moet je welliswaar een paar lagen zeten om een mooie dekkende laag te hebben maar vervolgens 1 keer per jaar een nieuw laagje er op.

Aan het einde van het jaar is het bijna weg en het enige wat je hoeft te doen is bij het schoonspuiten er even onder door lopen met een lapje skotchbrite. In het voorjaar een nieuw laagje er op en je kunt er weer een seizoen tegen aan.

Mijn bootje doet 3 lagen uit een bus van 2,5 liter. das 120 euro per 3 jaar wat neer komt op 360+40 400 euro in 10 jaar tijd.

Het is dus maar net hoe je dat geld weggooien bekijkt.... Met copper coat ben je 800 euro kwijt voor 10 jaar, das een keer zo veel als met bijvoorbeeld Micron CSC Extra.
Ja oke je moet wel een goede protectielaag aanbrengen en dat kost ook wat maar dat moet je voor elke andere antifauling behalve copper coat ook. Blik Gelshield zit op iets van 6 tientjes. Uitgaande van 1 blik per laag = 60x6 =360euro.

Kortom nog steeds goedkoper als copper coat en nooit geen gezeur meer met onderwaterschip afkrabben aangezien je bijna geen laag opbouwt als je je boot even schoonboent met een stukje skotchbrite voordat je een nieuwe laag AF zet.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 12:24 #771120

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Voorbeeldje van OWS met Gelschield van international (2componenten epoxy coating)

Oja en zoals je kunt ziet is 1 stempel nog naar beneden gedraaid (links voor) weet nstuurlijk niet of dat bij jou boot ook gaat werken zonder dat ie om mietert.



groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 27 sept 2016 12:25 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 12:28 #771122

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
hscharft schreef :
Aan zelfslijpende AF zou ik trouwens niet beginnen. Dat is helemaal geld weggooien.

Toch is dat op zout/brak water het enige dat echt goed werkt.
Koperhoudende zelfslijpende antifauling. De eerste keer moet je welliswaar een paar lagen zeten om een mooie dekkende laag te hebben maar vervolgens 1 keer per jaar een nieuw laagje er op.

Aan het einde van het jaar is het bijna weg en het enige wat je hoeft te doen is bij het schoonspuiten er even onder door lopen met een lapje skotchbrite. In het voorjaar een nieuw laagje er op en je kunt er weer een seizoen tegen aan.

Je moet wel erg veel en hard zeilen wil dat laagje er echt af slijten. Als je niet flink poetst met Scotchbrite (ik weet hoe het werkt; ik heb het jaren gedaan) dan bouw je binnen een paar jaar toch een flinke laagdikte op, begint de zaak te brokkelen en te schilferen en moet de zaak alsnog kaal worden gekrabt om opnieuw te beginnen.
Mijn bootje doet 3 lagen uit een bus van 2,5 liter. das 120 euro per 3 jaar wat neer komt op 360+40 400 euro in 10 jaar tijd.

Het is dus maar net hoe je dat geld weggooien bekijkt.... Met copper coat ben je 800 euro kwijt voor 10 jaar, das een keer zo veel als met bijvoorbeeld Micron CSC Extra.
Ja oke je moet wel een goede protectielaag aanbrengen en dat kost ook wat maar dat moet je voor elke andere antifauling behalve copper coat ook. Blik Gelshield zit op iets van 6 tientjes. Uitgaande van 1 blik per laag = 60x6 =360euro.

Ik geloof dat ik schreef dat ik met 2,5 liter AF mijn boot net één keer kan doen. Niet 3x keer zoals die tobbe van jou. Je zit dus appels met peren te vergelijken. Waarschijnlijk kun jij met 1/3 tot 1/2 van de Coppercoat toe die ik nodig heb. Dan praten we dus over 300 - 400 Euro.[/quote]
Laatst bewerkt: 27 sept 2016 12:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 12:33 #771126

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
8.50 x 2,75
eerrr

das 1 meter verschil. dus weet niet hoe dik jij het er op smeert om aan die 2,5 liter te komen.

Mij bootje is 7,30 x 2,50 en met een brede platte planeerkont. Maar goed laat ik een reeele schatting doen en zeggen dat jij 2m² meer Ows hebt. (denk dat ik dan nog aan de ruime kant zit)

En jawel na 1 seizoen is de AF echt practisch verdwenen. ben laatst nog onder de boot door gezwommen en de eerste groene plekken van de gelshield komen er al doorheen kijken. De kiel is aan de onderkant helemaal al groen. (welliswaar van een paar keer aan de grond lopen maar dat terzijde)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 12:53 #771132

hscharft schreef :
Aan zelfslijpende AF zou ik trouwens niet beginnen. Dat is helemaal geld weggooien.

Toch is dat op zout/brak water het enige dat echt goed werkt.

Das wel een straffe uitspraak.
Ik heb de eerste 3 jaar met koperhoudende zachte AF gevaren, Oosterschelde dus zout.
Had heel vaak mosselen aan de kiel etc.

Sinds dit seizoen Coppercoat, de originele, en niks geen aangroei meer.

Het vervelendste van de zelfslijpende is dat als er eens wat onder hangt je het er niet zelf even af kan krabben/borstellen, want dan heb je a) geen AF meer over, b) zwem je in het gif.

aanvullende info:

Ik heb voor originele gekozen ondanks de prijs, niet omdat ik perse geloof dat dat zoveel beter is maar omdat de andere die ik vond veel meer tijd kosten om aan te brengen.
De watergedragen epoxy van CC werkt super makkelijk en heel snel. Hele boot met 3 man in 1 dag gedaan. 6 lagen.

Stempels idd gewoon later gedaan,
- eerst hele boot geschuurd,
- verplaatst, stempels geschuurd
- alles in de epoxy primer, later drogen,
- boot verplaatsten, onder de stempels primer, laten drogen en alles nog eens schuren.
- Laten drogen, CC erop, laten drogen
- Opschuren, boot verplaatsten, CC onder de stempels. weer opschuren.
- Op de dag van te waterlating nog onder de stempels geschuurd.

T'is even werk maar dan heb je wat.. :-)

Ik heb dus CC van MrBoat overwogen maar dan moest ik de lagen met steeds 12-24 uur ertussen aanbrengen, dan zag bovenstaande lijstje er mij wat te lang uit.

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 13:10 #771135

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
We zijn numet zijn allen een epoxy koper systeem op een houten boot aan het zetten met een onbekend verfsysteem?

Dat kan in mijn ogen alleen echt goed gaan als het hele systeem goed aangepakt wordt. Dus kaalhalen, epoxy harsen aanbrengen (en dat hoeft zeker niet persé met weefsel, vorige boten gingen prima zonder en dampdichter dan coatings), eventuele coating (pansercoat, HB coating ofzo) en dan die coppercoat. Ik had de neppe en wil naar de echte.

hscharft schreef :
Voor wat betreft het kaal halen, mijn ervaring was dat het bij een waarschip heel goed gaat met een goede verffohn en een krabber. Niet beginnen te stoeien met allerlei chemische afbijt troep. Zeker als ik kijk hoe jouw ows er uit ziet kwa blazen en dergelijke ligt het er zo goed als los op en loop je er waarschijnlijk in een paar weekenden omheen.
Wel even de scherpe punten weg slijpen als je een gewone driehoekskrabber gebruikt. Met die punten trek je heel gemakkelijk groeven in de kopse kant van de overstekende naden (been there done that)
Wij hadden voor mijn 600 zelfs verscheidene goedkope driehoekskrabbers volledig verslepen tot speciale modellen om in de moeilijke hoekjes te kunnen komen :)

Kaal halen met föhn en krabben: helemaal mee eens. Gaat sneller dan je denkt. Maar ik gebruik wel 100x liever zo'n Sandvik krabber met hardmetalen mesjes. Met één mesje een hele 34ft boot kaalgehaald met binnenkant en al. Ze blijven gewoon scherp zonder te hoeven slijpen en hun geld 100x waard.
Laatst bewerkt: 27 sept 2016 13:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 13:41 #771141

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Kaal halen met föhn en krabben: helemaal mee eens. Gaat sneller dan je denkt. Maar ik gebruik wel 100x liever zo'n Sandvik krabber met hardmetalen mesjes. Met één mesje een hele 34ft boot kaalgehaald met binnenkant en al. Ze blijven gewoon scherp zonder te hoeven slijpen en hun geld 100x waard.

Helemaal eens, heb die ook gebruikt voor mijn huidige boot maar dan wel het huismerk van de karwei ;)
Die zijn met een euro of 15 iig een stuk goedkoper. Het punt met een waarschip is dat ie overnaads gebouwd is en het dus wel handig kan zijn om een aantal van die gewone driehoekskrabbers in model te slijpen zodat je goed in alle moeilijke hoekjes kunt komen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 13:45 #771142

Nog even de wildcard VCtar2/VC17m

Is een zeer dampdichte epoxyteer als ondergrond en een harde AF op koper/teflonbasis. Met het voordeel dat de VC17 droogt als je er naar kijkt. Als je 10 minuten in de kraan hangt kun je al bijna 3 lagen op de stempelplekken kwakken.

Dus VCtar2 -> boot verplaatsen en de stempelplekken VCtar2 doen voor de egale dampdichtheid, dan bij het kranen even snel de VC17m er op smeren.




Let op met je kiel overigens. Vaak werden die kielen verzwaard omdat er een krachtiger tuig op gezet is. 1010's zijn wat ondertuigd en tuitelig door de geringe breedte. Als je tuig aangepast is...
Het mooiste is er gewoon direct een LD kiel onder te zetten, maar die kosten €4500,- bij de werf...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 14:01 #771150

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
hscharft schreef :
8.50 x 2,75
eerrr

das 1 meter verschil. dus weet niet hoe dik jij het er op smeert om aan die 2,5 liter te komen.

Mij bootje is 7,30 x 2,50 en met een brede platte planeerkont. Maar goed laat ik een reeele schatting doen en zeggen dat jij 2m² meer Ows hebt. (denk dat ik dan nog aan de ruime kant zit)

Wat je even buiten beschouwing laat is waterverplaatsing. De mijne weegt 4 ton. Dat vertaalt zich in nat oppervlak. Vergelijk dat 's met jouw 1,1 ton (Dynamic 2000, toch?) en kijk dan 's of jouw redenering valide is..
En jawel na 1 seizoen is de AF echt practisch verdwenen. ben laatst nog onder de boot door gezwommen en de eerste groene plekken van de gelshield komen er al doorheen kijken. De kiel is aan de onderkant helemaal al groen. (welliswaar van een paar keer aan de grond lopen maar dat terzijde)

Ja, die boot van jou gaat ook zo onnoemelijk hard, dat wil wel slijten, natuurlijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 14:01 #771151

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Let op met je kiel overigens. Vaak werden die kielen verzwaard omdat er een krachtiger tuig op gezet is. 1010's zijn wat ondertuigd en tuitelig door de geringe breedte. Als je tuig aangepast is...
Het mooiste is er gewoon direct een LD kiel onder te zetten, maar die kosten €4500,- bij de werf...

En als je weet hoe ze die maken maak je hem voor de helft van dat geld zelf ;)
Moet je alleen wel even een beetje lood smelten :whistle: :whistle:

Men neme een stuk schuim,
Snijden dat grof in model,
Schuren het vervolgens helemaal netjes in model,
Steken hier een paar draadeinden met wat moeren en flensen in.

Dit is de basis van de bulb.

Nu neemt men een bak met speciaal zand (naam ff kwijt.)
Begraven de schuimbulb incl draadeinden enz hier in.
Klein gaatje (of Twee) hier in prikken en vervolgens de boel vol gieten met lood.

Door het hete lood smelt het schuim weg en het zand blijft in model staan.
Als het lood uit de smeltkroes uiteindelijk op is en je gaatjes lopen over heb je onder het zand je mooie nieuwe loodbulb voor je 1010 zitten met als het goed is alle draadeinden en dergelijke er al aan vast.

Om die draadeinden schuif je vervolgens nog een paar stukken schuim in model van de vin en die lamineer je vervolgens op met epoxy en glas of carbon.

Voor zover ik weet worden de nieuwe kielen bij het Waarschip op deze zelfde manier gemaakt, enkel het lood gieten word dan uitbesteed ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 14:03 #771154

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Bas van Dijk schreef :

Sinds dit seizoen Coppercoat, de originele, en niks geen aangroei meer.

Ik heb voor originele gekozen ondanks de prijs, niet omdat ik perse geloof dat dat zoveel beter is maar omdat de andere die ik vond veel meer tijd kosten om aan te brengen.
De watergedragen epoxy van CC werkt super makkelijk en heel snel. Hele boot met 3 man in 1 dag gedaan. 6 lagen.

Pcies. Het is even een investering, maar je bent voor aanzienlijke tijd van het gezeur af. Scheelt werk. Uren die je beter kunt besteden aan varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 14:12 #771155

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Philip schreef :
We zijn numet zijn allen een epoxy koper systeem op een houten boot aan het zetten met een onbekend verfsysteem?

Dat kan in mijn ogen alleen echt goed gaan als het hele systeem goed aangepakt wordt. Dus kaalhalen, epoxy harsen aanbrengen (en dat hoeft zeker niet persé met weefsel, vorige boten gingen prima zonder en dampdichter dan coatings), eventuele coating (pansercoat, HB coating ofzo) en dan die coppercoat. Ik had de neppe en wil naar de echte.

De ondergrond moet vanzelfsprekend goed zijn. Nu is een Waarschip van Hechthout en Hechtout is in principe dimensioneel stabiel. Het 'werkt niet', zoals massief hout doet.
Desondanks zijn een paar lagen normale epoxyhars of Pantsercoat als ondergrond aan te bevelen. Coppercoat moet je niet aanbrengen als vochtbarriére.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 14:20 #771159

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
hscharft schreef :
Door het hete lood smelt het schuim weg en het zand blijft in model staan.
Als het lood uit de smeltkroes uiteindelijk op is en je gaatjes lopen over heb je onder het zand je mooie nieuwe loodbulb voor je 1010 zitten met als het goed is alle draadeinden en dergelijke er al aan vast.

Mja. Klinkt mooi. Maar weet je dan ook welke loodlegering je moet hebben? Puur lood is namelijk veel te zacht om er een slanke vinkiel van te maken. Laat staan een bulbkiel die bovenin veel dunner is dat onderin.

Met puur lood kun je één keer een lange slag doen over een bepaalde boeg, dan nog een keer een slag over de nadere boeg. Bij de volgende keer overstag gaan breekt de kiel af op het punt waar hij boog.
Laatst bewerkt: 27 sept 2016 14:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 14:23 #771160

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Ik onderhoud al jaren samen met een maatje van mij het onderwaterschip van zijn bootje (polyester). Hij (en zijn vader) gebruiken al decennia het zelfde recept voor zachte zelf slijpende AF wat perfect werkt.
Zij kopen een groothandels blik AF wat ze vele jaren gebruiken. Voor gebruik verdunnen met thinner. Op die manier kun je een hele dunne laag aanbrengen. Bodem blijft hele jaar schoon en na het afspuiten blijft er niets van zitten. Is het dus even licht opruwen en een nieuw laagje aanbrengen.

Een boot ligt ongeveer slechts 6 maanden in het water! Sommige mensen in de haven zie ik mega dikke lagen International (=$)op de onderkant smeren. Iets wat volgens mij geen enkele zin heeft. Als ik een groot blik koop en zeer dun aanbreng dan kost AF mij jaarlijks ongeveer 30 euro en minder dan een dag werk.

hscharft: dat onderwaterschip ziet er strak uit! Had zelf ook gekeken naar gelshield plus van International. Vind het nog relatief prijzig en niemand die mij kan vertellen of de vloei eigenschappen veel anders zijn dan die van gewone epoxy.

Als je gewone epoxy neemt van bijvoorbeeld mr. Boat dan ontdek je al snel dat als je het met een roller aanbrengt op onbekend, maar wel ruw en ontvet oppervlak, dat de cohesie sterker is dan de adhesie. Gewone verf trekt zich glad over een oppervlak. Standaard epoxy ( ook dunnere injecteer epoxy) trekt hierdoor op grote oppervlakte vaak open waardoor je geen egale dikte en goede dekking krijgt. Mogelijk dat een ruwe speciale grondlak dit effect tegen gaat. Een standaard grondlak die ik geprobeerd had doet dit helaas niet.

Met glasweefsel matjes voorkom je dat de epoxy zich optrekt en bouw je sneller laag dikte op. Een matje van ongeveer 350 gram/m2 geeft na het aanbrengen ongeveer een laag dikte van 0,20 -0,25mm (mijn persoonlijke ervaring).

20 liter 2k coating heb je al vanaf 125 euro en wordt op grote schepen gebruikt. Zijn op epoxy basis net als de International gelshield maar de specs beschrijven niet dat deze 100% waterdicht zijn. Ze zeggen hier niets over. Gelshield van International kost 130 euro per 2,5 liter en geeft aan dat mits voldoende laag dikte is opgebouwd dit volledig waterdicht wordt.


Hmmpff… die kiel is ook zo’n verhaal. Het is een standaard gietijzeren kiel waar de vorige eigenaar 90 kilo lood onder op heeft aangebracht. Volgens mij heb ik een standaard mast en deze is aardig over bemeten voor het bootje. Met enkel een oud storm fokje en een goede windvlaag ligt de boot al plat als je niet op let. Een bulbkiel werkt maar een bulb op een normale kiel is mijn inzien onzin. Zeker gezien de kiel standaard al 47% is. Hij zal zonder de 90 kilo extra zeker minder stabiel worden maar ik denk dat ie gemiddeld wel sneller gaat worden. De extra waterverplaatsing en weerstand zie ik mezelf niet terug winnen met meer stabiliteit. Zal dus altijd voldoende rif moeten hebben, nog beter moeten anticiperen en nog beter leren om met open zeilen maximale snelheid te behouden.
Andere optie is idd de 90 kilo aerodynamisch beter te vormen en bovenin de kiel flik grote gaten boren om daar dan zo’n 120 kg weg te halen. Maar helaas heb ik andere dat niet zien doen om op die ervaring te teren. Waarschijnlijk dat met een goed patroon voldoende sterkte behouden blijft. Maar er komen aardig wat krachten op te staan. Toch vervelend als je kiel afbreekt.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 14:32 #771162

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
EJA0000 schreef :
Ik onderhoud al jaren samen met een maatje van mij het onderwaterschip van zijn bootje (polyester).

Dat had je beter van tevoren even kunnen zeggen, dan had ik mezelf de moeite van het reageren bespaard.

Dat verdunnen van AF is overigens een goed idee. Dat deed ik ook altijd. Ook met harde. Maar je blijft wel smeren hè.. Ik wil wel eens proberen of ik tien jaar niet hoef te smeren met Coppercoat.

En zoals gezegd ik wil kunnen borstelen. Komt je boot op zoet of zout te liggen? Op zout blijkt toch vaak tussentijds borstelen noodzakelijk.
Laatst bewerkt: 27 sept 2016 14:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 14:34 #771166

lodewijk stegman schreef :
Deze winter gaat mijn boot van onderen kaal en gaat er originele Coppercoat op. Moet wel in Engeland worden besteld, maar dat is op dit moment goedkoper dan vorig jaar.

African Cats in Amstelveen is de importeur voor NL. Of heb jij een goedkopere route ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 14:43 #771167

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Noballast schreef :
lodewijk stegman schreef :
Deze winter gaat mijn boot van onderen kaal en gaat er originele Coppercoat op. Moet wel in Engeland worden besteld, maar dat is op dit moment goedkoper dan vorig jaar.

African Cats in Amstelveen is de importeur voor NL. Of heb jij een goedkopere route ?

African Cats vermeldt het spul nog steeds op hun site, maar het staat er nogal verborgen. Ik vraag me af of ze daadwerkelijk in Nederland (mogen) leveren.
De fabrikant in Engeland geeft aan dat er gewoon bij hen kan worden besteld en noemt ook prijzen. African Cats niet.

Maar als ik zover ben zal ik ze eens bellen. Levering vanuit Engeland zal verzendkosten met zich mee brengen. African Cats zal echter ook een marge over hun inkoopsprijs moeten gooien om wat te verdienen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 15:02 #771170

Noballast schreef :
lodewijk stegman schreef :
Deze winter gaat mijn boot van onderen kaal en gaat er originele Coppercoat op. Moet wel in Engeland worden besteld, maar dat is op dit moment goedkoper dan vorig jaar.

African Cats in Amstelveen is de importeur voor NL. Of heb jij een goedkopere route ?

Martin Fleish is de duitse importeur en levert gewoon in BE en NL en is aanzienlijk goedkoper.
In de UK kan nu ook wel eens voordeliger zijn maar de verzenkosten waren wel vrij hoog toen ik het navroeg. De pond staat inmiddels lager.

Martin zijn na-service is wel geweldig, hij heeft me tot op het laatst van alles uitgelegd en tips en advies gegeven, zelfs gebeld voor ik ging rollen.

African Cats is belachelijk duur, ik snap niet dat ze dat in tijde van internet nog kunnen maken.

Edit: ik zocht het even op: Toen ik het kocht (jaartje geleden)

Martin Fleish: 102 euro per unit. 6 units naar belgie: 30 euro. Totaal voor mijn boot 630 euro
African Cats: 120 euro per unit (gratis verzending in Belgie). Totaal 750 euro
UK: 84 pond per unit + 30 pond verzendkosten. Totaal (tegen huidige koers) 617 euro (was vorig jaar meer)

ik weet wel waar ik het niet zou kopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 27 sept 2016 15:13 #771173

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Bas van Dijk schreef :
Noballast schreef :
lodewijk stegman schreef :
Deze winter gaat mijn boot van onderen kaal en gaat er originele Coppercoat op. Moet wel in Engeland worden besteld, maar dat is op dit moment goedkoper dan vorig jaar.

African Cats in Amstelveen is de importeur voor NL. Of heb jij een goedkopere route ?

Martin Fleish is de duitse importeur en levert gewoon in BE en NL en is aanzienlijk goedkoper.
In de UK kan nu ook wel eens voordeliger zijn maar de verzenkosten waren wel vrij hoog toen ik het navroeg. De pond staat inmiddels lager.

Ha, dat is goeie info. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl