Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 17 @12:00AM
ZF Zomermeeting Noord 2024
za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Werkzaamheden onderwater schip

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 13:29 #768262

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Ik heb een waarschip 1010 waar ik het gehele onderwater schip opnieuw van een duurzaam verf systeem wil voorzien. Zowel romp als kiel.

Ik heb een standaard kiel waar de vorige eigenaar 90 kg extra onder op de kiel heeft gemonteerd. Gezien de standaard kiel al 47 % ballast is als dat de vorm van de bulb veel weerstand geeft, wil ik deze extra 90 kg weer verwijderen.

Dit betekend dat ik tijdens deze werkzaamheden af en toe een (1) van de steunen van de bok los moet halen als onder de kiel moet kunnen komen.
Spreekt voor zich dat ik dit 100% veilig wil doen! Gezien mijn bootje niet zo zwaar is, met spullen schat ik zo'n 2300 kg, zie ik geen problemen om deze stevig te ondersteunen tijdens schilder werkzaamheden.

Maar betekend ook dat de kiel op “meerdere” blokken moet worden geplaatst zodat als je deze weg haalt er ruimte aan de onderkant blijft om te schuren en schilderen.

Probleem: Geen enkele winterstalling die ik benaderd heb accepteert dat een steun wordt losgehaald. Ook niet als je de boot op een andere manier goed ondersteund wordt. Ze willen de boot dus ook niet hoger plaatsen zodat de kiel loskomt van de grond.

Er zijn jaarlijks vele boten waarbij de onderkant geschilderd moet worden of waarbij een copper coat moet worden aangebracht. Hoe doen jullie dit?

Thanks,

EJA
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 14:23 #768279

Kiel niet over het gehele oppervlak ondersteunen maar op vier plaatsen. Dan kun je er om en om twee onderuit halen.
Tenminste , zo heb ik het regelmatig zien doen in "mijn"winterstalling waar men trouwens over datgene wat jij wilt niet zo moeilijk zal doen maar waar nog nooit wat mis gegaan is.
De kiel "laten zweven" en dus alleen de boot ondersteunen zou ik ook nooit doen , simpelweg omdat de romp daarvoor zelden geschikt is.Een zeilboot is meestal gebouwd om op de kiel te kunnen staan. De romp wordt daarbij alleen tegen omvallen gesteund.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 17:03 #768315

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1194
Yellow Boat schreef :
Kiel niet over het gehele oppervlak ondersteunen maar op vier plaatsen. Dan kun je er om en om twee onderuit halen.
Tenminste , zo heb ik het regelmatig zien doen in "mijn"winterstalling waar men trouwens over datgene wat jij wilt niet zo moeilijk zal doen maar waar nog nooit wat mis gegaan is.
De kiel "laten zweven" en dus alleen de boot ondersteunen zou ik ook nooit doen , simpelweg omdat de romp daarvoor zelden geschikt is.Een zeilboot is meestal gebouwd om op de kiel te kunnen staan. De romp wordt daarbij alleen tegen omvallen gesteund.
Ad

Ad, ik moet je toch even corrigeren toevallig weet ik waar jij je boot in de winter stalt. Ik hem mijn boot daar ook wel eens gehad.
Op deze werf zijn hiermee weldegelijk ongelukken gebeurd!

Jaren geleden ( Misschien wel 20) is tijdens werkzaamheden aan een jacht eenvan de steun punten ( oliedrum met stop hout) weggehaald ivm met het schilderen. Schip is toen omgevallen op de eigenaa. Deze heeft het niet overleeft!

Het kan natuurlijk wel maar dan moet je er voor zorgen dat er een alternatieve ondersteuning komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 17:31 #768318

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Wij doen het altijd als volgt (als het tenminste alleen om antifauling oid gaat)

boot schilderen en alle stempels lekker laten zitten. Als de boot vervolgens in de kraan hangt voor de tewaterlating even nog een schuurpapiertje langs de plekken waar je niet bij kon en er wat verf op smeren. Het drijft er echt niet af hoor en onder water droogt het ook wel (mits het niet op waterbasis is natuurlijk ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 17:46 #768321

Andere werf zoeken waar je wel geholpen wordt want als je de boot bv met extra poten ondersteund en voldoende zekerd moet dit gewoon veilig kunnen.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 18:30 #768332

Yellow Boat schreef :
De kiel "laten zweven" en dus alleen de boot ondersteunen zou ik ook nooit doen , simpelweg omdat de romp daarvoor zelden geschikt is.Een zeilboot is meestal gebouwd om op de kiel te kunnen staan. De romp wordt daarbij alleen tegen omvallen gesteund.
Ad

Als je de kiel niet kunt laten zweven omdat de romp daar niet geschikt voor zou zijn dan zou ik subiet een andere boot kopen. :woohoo:

Overigens is dit voor een Waarschip geen enkel probleem.

Ik begrijp het "probleem". Vlak voor de tewaterlating op de plek van de steunen even schuren en AF opbrengen, overigens een prima methode, gaat in dit geval niet op omdat er een nieuw verfsysteem opgebracht moet worden.

Inderdaad een werf zoeken waar dit wel is toegestaan, eventueel met assistentie van de werfbaas. Het mag toch verdorie geen probleem zijn om de boot hoger op te bokken en de kiel op klossen te zetten. Stukje opkrikken, klossen er onderuit en terug laten zakken en de kiel zweeft. Evenzeer voor de steunen. Een losse bok erbij, boot opkrikken en de losse bok op een andere plek laten ondersteunen. Wel je koppie er bij houden. Als het niet is toegestaan om dit zelf aan te pakken zou je dit ook door de werfbaas kunnen laten uitvoeren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 16 sept 2016 18:33 door Noballast. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 19:15 #768344

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5121
In Drimmelen doen ze er ook niet moeilijk over.
Mijn bootje is vrij ondiep 1,40 mtr 39ft en daarom komen de stempels in de buurt van de waterlijn en zet ik ze naar believen boven of onder.
Ik heb een vleugelkiel en als ik bij de onderkant wil zetten ze hem de hele winter hoger op een balk.
Als het gaat waaien doen zij uit voorzorg een lijn vanuit de mast aan de bok van de buurman.
De bokken in Drimmelen hebben drie stempels aan iedere kant dus los halen kan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 20:13 #768358

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2103
Yellow Boat schreef :
Een zeilboot is meestal gebouwd om op de kiel te kunnen staan.
Ad

Een boot wordt zelden gebouwd om op de kiel te staan, volgens mij.
Omdat de constructie op die plek het stevigst is, kan die het meeste gewicht dragen, maar dat is bijvangst.
Een boot hoort in het water te liggen en de kielconstructie is ontworpen om de krachten tijdens het zeilen op te vangen....

Amen :) ;)

Gr, Arent

Ps, Ik zou ook eerst eens zoeken naar een stalling die je probleem begrijpt en helpt bij een oplossing.
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 21:38 #768369

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Als je de kiel niet kunt laten zweven omdat de romp daar niet geschikt voor zou zijn dan zou ik subiet een andere boot kopen.

Bij een waarschip 1010 NIET doen.

Ik heb al een keer een stempel door de huid van een 1010 zien gaan omdat de stempels van de bok (of kar) daar wil ik af wezen veel te stijf aangedraaid stonden (waardoor de boot dus niet goed meer op de kiel stond. Tijdens het transport van havenkade naar loods klein hobbeltje in de weg en KRAK stempel door de huid heen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 22:51 #768380

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Bedankt voor de reacties!

Daar het een houten boot betreft is een goede conditie van de lak onder de AF nogal essentieel. Ik wil dus een 2 componenten lak gebruiken voor het onderwaterschip. Dit gaat niet nog even snel als de boot al in de kraan hangt vlak voor te water lating zoals met AF.

Bij mijn weten worden de meeste boten idd op de kiel af gesteund. Bij deze methode houden de vier steun punten de boot in balans maar dragen ze weinig gewicht. De boot wordt eerst op de kiel geplaatst en vervolgens de steun punten op hoogte gebracht en worden de houten keggen er tussen geslagen. Ik kan mij idd voorstellen bij een waarschip, dat als de boot op een kar over een hobbel rijd, en de steunpunten een te klein oppervlak hebben dat dit door de huid heen gaat. Ondersteuning moet ook ter plekke van de wanden die haaks op de huid staan.

Bij boten met een lift kiel wordt de boot zo ie zo enkel op de vier steun punten geplaatst en niet op de kiel.

Tevens hangen alle boten ook in een sling tijdens het liften met een kraan. Dus zonder ondersteuning van de kiel moet een boot dit prima kunnen hebben. Wel mits dit niet voor lange periodes is ivm vervorming van de romp. Maar wel moeten de steunpunten voldoende groot oppervlak hebben. Een sling van een kraan heeft dit.

Het idee van de vier balken onder de kiel kan ik nog wel eens voorstellen.
Maar het lijkt me niet makkelijk de balk te verwijderen waar de meeste druk op staat.

Mijn boot ligt in jachthaven Roggebot bij Kampen en die hebben geen faciliteiten voor een winterstalling. Mijn motor draait prima maar heeft waarschijnlijk issues met de oliepomp. Hier heb ik op het forum ook in een ander topic uitgebreid over gesproken. Essentieel dus dat ik niet teveel op de motor ga varen. Zeilen gaat uiteraard wel. Zelf ben ik woonachtig in Arnhem en gezien de hoeveelheid werkzaamheden wil ik de boot niet aan de andere kant van Nederland leggen.

Ik heb geïnformeerd bij Jachthaven Roggebotsluis die om de hoek zit bij mijn zomer jacht haven. Tevens bij GICOM die bij de Ketelhaven zit als in Elburg. Allemaal zeiden ze dat het niet kon.

GICOM is zelf ook een jacht service bedrijf die veel reparaties uitvoeren dus hier dealen ze continu mee.

Issue is dat de verzekering schade (of erger) niet dekt als er niet op de juiste manier gewerkt wordt. Het loshalen van steunen mag alleen als een boot op correcte wijze in een kraan gezekerd is. De boten worden geplaatst op de kant in de volgorde zoals ze binnen komen. Ze willen hem dus niet ergens aan de kant zetten. Door de andere boten is het niet mogelijk een boot later als nog een keer te liften. Ik vermoed dat dit bij andere havens niet veel anders is.

Optie is wel om de boot aan het einde van het jaar als alle boten weer het water in gaan te verplaatsen. Prijs voor het extra liften, verplaatsen inclusief een maand extra stalling die dan in rekening wordt gebracht is dan ongeveer 200 euro.

Echter ik heb in oktober redelijk wat tijd en in maart, april vermoed ik dat dit vrij weinig tot nihil is. Ik had het dus nog graag voor de winter gedaan nu het uitkomt.

Ik denk nu aan een twee jaren plan. Waar ik bij kan doe ik nu en de andere stukken volgend jaar. Betekend dat deze volgend jaar dus wel anders af gesteund moet worden.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 16 sept 2016 23:04 #768382

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
zet je de boot met mast en al op de wal of gaat de mast er af?

Mijn bootje is welliswaar wat kleiner maar heb hem afgelopen voorjaar helemaal kaal gehad onder water. kwam er bij het schilderen met een twee comp primer achter dat de boot eigenlijk puur stond op de twee achterste steunen en de kiel.

De twee voorste kon ik gewoon tegelijkertijd omlaag draaien en onderdoor schilderen boot stond dan wel wat wankel (DUH!!) maar bleef wel gewoon mooi staan.

De stempels zijn er als het goed is echt alleen om de boot recht op te houden en verder niets.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker een stallings plek opzoeken een beetje redelijk in de buurt en gewoon je gang gaan. Moet je een stempel laten zakken om te schilderen doe je dat toch gewoon....
Eventueel een balkje er tegen zetten tegen het weg zakken.

Heb je je schilderwerk klaar een stukje pvc folie er over (kan gewoon een boodschappen tas van een duppie zijn) plankje er tegen, de stempel weer terug zetten en door naar de volgende stempel.

Dit is precies hoe ik het ook gedaan heb en de pvc hecht niet aan de 2k verf.

Volgende dag kun je zo het folie er af trekken en je hebt een mooi glad oppervlak.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 17 sept 2016 07:16 #768400

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4004
hscharft schreef :
Ik heb al een keer een stempel door de huid van een 1010 zien gaan omdat de stempels van de bok (of kar) daar wil ik af wezen veel te stijf aangedraaid stonden (waardoor de boot dus niet goed meer op de kiel stond. Tijdens het transport van havenkade naar loods klein hobbeltje in de weg en KRAK stempel door de huid heen.

In welke haven heeft dit plaatsgevonden? Ben benieuwd. Zijn vast foto's van. Google levert helaas niets op.
Laatst bewerkt: 17 sept 2016 07:17 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 17 sept 2016 07:26 #768401

hscharft schreef :
Als je de kiel niet kunt laten zweven omdat de romp daar niet geschikt voor zou zijn dan zou ik subiet een andere boot kopen.

Bij een waarschip 1010 NIET doen.

Ik heb al een keer een stempel door de huid van een 1010 zien gaan omdat de stempels van de bok (of kar) daar wil ik af wezen veel te stijf aangedraaid stonden (waardoor de boot dus niet goed meer op de kiel stond. Tijdens het transport van havenkade naar loods klein hobbeltje in de weg en KRAK stempel door de huid heen.

Het gaat er ook niet om dat de kiel niet aan de romp kan hangen maar dat het hele scheepsgewicht beter niet op 4 vrij kleine oppervlakken van de steunen kan staan. Soms gaat dat inderdaad fout.
Juist omdat de bevestiging van de kiel aan de romp sterk genoeg is kan een boot beter op zijn kiel staan.
Bovendien steunt dan uiteraard alleen het rompgewicht zonder de kiel zelf op de romp/kiel verbinding wat een veel stijvere plek is dan ergens op de romp. Alleen steunen ter hoogte van ingelamineerde schotten gaat het waarschijnlijk wel goed.
Ad


en @ CMO ; tja , ik stal mijn boot daar ook pas 10 jaar dus wat 20 jaar geleden daar gebeurd is weet ik uiteraard ook niet.Ik schreef er ook over wat ik gezien en niet gezien heb .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 17 sept 2016 07:27 #768403

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5063
Anders de kiel er even onder vandaan halen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 17 sept 2016 07:50 #768412

Wij staan al jaren bij Jachtcenter in Elburg. Een aantal jaren geleden ook het volledige onderwaterschop kaalgehaald en een nieuw systeem aangebracht. Wij heben eerst het hele onderwaterschip klaar gemaakt en toen de boot op de bok laten verplaatsen zodat de stempelplaatsen bloot kwamen te liggen. Ze heb je weer alle tijd om de 4 plekken waar de stempels zaten te behandelen. Mijn ervaring is dat ze in Elburg niet moeilijk doen om de bok met boot te verplaatsen op het terrein. Ze hebben de boot zelfs een keer verplaatst boven de kademuur zodat wij het roer konden demonteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 17 sept 2016 09:07 #768432

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
De mast wil ik er op laten staan. Maar dan nog steeds staat er waarschijnlijk meer gewicht op de achterkant. Hangt een beetje af van hoe ze de bok plaatsen.

De kiel los halen zie ik absoluut niet zitten en dat vraagt ook een heleboel tijd in de kraan.

Ik weet dat sommige de stempels loshalen zonder dat dit problemen oplevert.
Persoonlijk zou ik dit alleen doen als de boot toch nog extra ondersteund wordt. Als deze gaat vallen is er geen houden meer aan en is dat ook niet de plek waar je wilt zijn. In andere landen en bij grotere boten zie je heel veel dat ze niet met een bok maar enkel met heel veel losse steunen rondom werken. Dan kun je er gemakkelijk ook een los halen.

Issue nu is dat dit dus wel “stiekem” moet.

Dat met die plastic tas (PVC) is een goede tip!

D35: Dan ga ik Elburg toch nog eens overwegen. Was dit in de winter periode als het vol ligt of buiten het winter seizoen?
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 17 sept 2016 11:13 #768453

Wij gaan eind november op de kant en eind maart er weer in dus in het winterseizoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 17 sept 2016 20:53 #768569

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
In 2011 heb ik de val aan een bok naast met vastgemaakt. Zodoende kon ik aan bbzijde de stempels loshalen om het ow schip in de pantsercoat te zetten.

In 2016 is de boot geschild en hebben we het hele ow schip opnieuw opgebouwd binnen bij een bekende werf in Hellevoetsluis, ik stelde de eigenaar de vraag hoe ze omgaan met die stempels. Heel simpel en doeltreffend: portaalkranen. Koste me niks extras en de boot heeft zo zonder stempels op zijn kiel gestaan. Ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 17 sept 2016 21:08 #768571

Hier in Enkhuizen werkt de Compagnieshaven met verrijdbare bokken die de botenwagen met boot en al op kan tillen. Kiel steunt dan op een zware middenbalk. Deze bokken zijn ook aanwezig in wiegvorm: romp wordt dan op 2 plaatsen ondersteund door met zwaar en dik rubber beklede vormstukken die zo goed mogelijk de vorm van het onderwaterschip volgen. Handig voor boten met hefkiel of bv mijn boot met swingkielen.

Zelf heb ik (mag ik niet hier gebruiken maar wel op eigen risico bij de wsv waar ik ook lid van ben) een deelbare wieg waarbij mijn kielen ook vrij kunnen hangen. Mijn lichtgebouwde Franse AWB wordt voor de kiel met 2 stuks 30x30 cm stempels, en achter de kiel met 3 van deze stempels "zwevend" gehouden. Achterste stempels ter hoogte van een spant, dat wel. Gaat prima en geen indrukking van het vlak te zien, ook niet aan het eind van een winter.
Laatst bewerkt: 17 sept 2016 21:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 18 sept 2016 07:35 #768593

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
CMO schreef :
Jaren geleden ( Misschien wel 20) is tijdens werkzaamheden aan een jacht eenvan de steun punten ( oliedrum met stop hout) weggehaald ivm met het schilderen. Schip is toen omgevallen op de eigenaa. Deze heeft het niet overleeft!
Voor de boot van m'n vader moest ooit een bok gemaakt worden, zo'n 25 jaar geleden. Eis van de haven wat hij meekreeg: _geen_oliedrums_.

2 redenen natuurlijk: een drum kan omvallen en drums zijn niet meer wat ze vroeger ooit waren (tegenwoordig is de sterkte wat minimaal vereist is).

Je wilt op z'n minst dat de steunen links en rechts gekoppeld zijn en dus niet onafhankelijk van elkaar opzij getrokken kunnen worden.

Edit: zal misschien 16 jaar geleden zijn als ik terugdenk aan hoe ik die bok had doorgerekend.
Het advies over de oliedrums was wel van die aard dat er waarschijnlijk in de jaren direct daarvoor een of meerdere ongelukken waren gebeurd.
Laatst bewerkt: 18 sept 2016 08:22 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 18 sept 2016 15:58 #768681

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5121
Bedenk dat als je stempels loshaalt en met een val de boot zekert tegen omvallen de boot mogelijk wil draaien op de bok!
Ik zou dus ook boeg en achtersteven zekeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 18 sept 2016 16:13 #768685

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
hscharft schreef :
Ik heb al een keer een stempel door de huid van een 1010 zien gaan omdat de stempels van de bok (of kar) daar wil ik af wezen veel te stijf aangedraaid stonden (waardoor de boot dus niet goed meer op de kiel stond. Tijdens het transport van havenkade naar loods klein hobbeltje in de weg en KRAK stempel door de huid heen.

In welke haven heeft dit plaatsgevonden? Ben benieuwd. Zijn vast foto's van. Google levert helaas niets op

Jaar of twee geleden bij het Waarschip zelf. Boot uit het water gepakt op de trailer gezet en bij het verrijden naar de loods waar ze in moest is het gebeurd. De 1010 waarbij dit gebeurde was de One & Only.
Het kranen gebeurd hier overigens niet door de haven zelf maar daarvoor word een kraan gehuurd bij Wagenborg of Mammoet. Het op de kar zetten en afstempelen enz word al sinds jaar en dag door de eigenaren zelf gedaan. Daar is dus verder niemand van een haven bij betrokken.

Deze boot was het.



is verder allemaal keurig gerepareerd door het waarschip zelf.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 18 sept 2016 16:16 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 18 sept 2016 19:10 #768724

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3960
Het blijft altijd een risico B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 18 sept 2016 19:13 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 18 sept 2016 19:11 #768726

Mijn Waarschip stond vroeger altijd op drums. Ideaal, 4 drums, balkje onder de kiel, balkje over de drums, paar wiggen en klaar. Kon geen kant op. Schilderen van het OWS zonder de wiggen. Alleen 2x voor en achterzijde opkrikken (niet tegelijk) om de kielbalk terplaatse van de balk over de drums te kunnen schilderen.

Maar ja, dit is natuurlijk veels te simpel voor de huidige veiligheidsgoeroes.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkzaamheden onderwater schip 18 sept 2016 19:49 #768736

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Mijn Waarschip stond vroeger altijd op drums. Ideaal, 4 drums, balkje onder de kiel, balkje over de drums, paar wiggen en klaar. Kon geen kant op. Schilderen van het OWS zonder de wiggen. Alleen 2x voor en achterzijde opkrikken (niet tegelijk) om de kielbalk terplaatse van de balk over de drums te kunnen schilderen.

Bij hunfeld in Delfzijl staan er nog steeds zat op een stel oliedrums ;) Het is dat het er niet uit ziet maar verder niets mis mee ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl