Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoogglans of zijdeglans?

Hoogglans of zijdeglans? 10 okt 2016 18:41 #774651

  • FritzH
  • FritzH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Omdat de kleur van onze "Blue Pearl" echt aan vervanging toe is hebben we hier een winterproject van gemaakt. Het schuren is al grotendeels klaar. Het plamuren van krassen en dergelijke is de volgende taak.

Maar wat wij ons afvragen is... Gebruiken we best hoogglans of zijdeglans lak voor een mooi eindresultaat te krijgen?

Ik zou willen gaan voor DD lak van de Ijssel omdat de epoxy-plamuur en andere producten ook van de Ijssel komen. Maar zoals gezegd... Hoogglans of zijdeglans?

Ik hoor graag jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Fritz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 10 okt 2016 19:31 #774670

Hoogglans! Staat mooier (vind ik), is sterker, makkelijker schoon te houden en duurzamer dan eiglans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 10 okt 2016 19:33 #774671

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Over het algemeen is hoogglans beter bestand tegen UV. Even navragen dus.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 10 okt 2016 19:39 #774678

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Hoogglans is sterker doordat het oppervlak meer gesloten en gladder is dan eiglans. De huisschilder zal voor buitenwerk nooit eiglans gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 10 okt 2016 21:04 #774742

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Een (deels) matte lak zal op alle plaatsen waar er regelmatig iets langs glijdt na verloop van tijd gaan glanzen. Daardoor krijg je wat wordt genoemd "bonte plekken" in je lak. Een matlak is dus eigenlijk alleen geschikt op plaatsen waar de verf niet wordt aangeraakt. Een trapleuning in mat of zijdeglans schilderen is dus absoluut zinloos, die glanst al na een paar weken. Een schip met zijdeglans geeft vaak hetzelfde effect, op alle plaatsen waar je met je handen er regelmatig langs gaat gaat het glanzen, en dat ziet er dan niet mooi meer uit.

Daarnaast is een hoogglanslak meestal beter bestand tegen weersinvloeden, en is veel makkelijker schoon te houden. Ik ben zo'n vijftien jaar schilder geweest, en heb zijdeglans en matlak inderdaad alleen binnen gebruikt. Daar kan het heel mooi zijn.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 11 okt 2016 09:34 #774847

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Als je een 2k PU gebruikt dan maakt halfglans of hoogglans niet veel uit wat duurzaamheid betreft. Het fijne van halfglans is dat je veel minder ongerechtigheden ziet en dat het niet schittert als de zon erop schijnt.

Het moet wel bij het soort schip passen. Wij hebben een Danish Rose, daarop staat het mooi. Maar ik kan me voorstellen dat het bij ander schepen niet altijd mooi staat.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 11 okt 2016 12:46 #774931

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Er is in de buurt een scheep schilder die de laatste aflak de helft mengt met blanke lak.
Dit voor de glans en misschien uv bestendiger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 04 nov 2016 16:42 #781620

  • FritzH
  • FritzH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Dat het hoogglans wordt is al zeker. ;)
Maar nu zit ik met een nieuwe vraag.

Ik ben nu bezig met de diepe krassen weg te plamuren. Vervolgens gaat de boot in de primer (vermoedelijk 2 lagen neem ik aan). Het bovenwaterschip wordt met DD-lak gedaan van De Ijssel. Onder water antifouling uiteraard.
Een kennis van me is ook bezig met een refit en werkt met producten van International. Hij spreekt over primer, grondverf en aflakken.

Aflakken of vernis zetten... Hier wordt bij de Ijssel niet echt over gesproken. Zeker niet bij zeilboten. Is dit niet van toepassing bij de Ijssel producten?

En vergis ik me als ik zeg dat werken met International producten omslachtiger is dan die van de Ijssel?

Graag jullie ervaringen hierover. Ik zou het jammer vinden als achteraf blijkt dat ik het anders had moeten doen. :blush:

Groeten, Fritz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 04 nov 2016 17:44 #781639

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
FritzH schreef :
En vergis ik me als ik zeg dat werken met International producten omslachtiger is dan die van de Ijssel?

Ik denk dat het geen enkel verschil maakt qua omslachtigheid.

Die primer lijkt me vooral van belang om de plamuur te sealen. Zeker als je epoxyplamuur gebruikt, tonen de geplamuurde plekken zich in de lak vaak als doffe plekken.
Als je schildert op een gelcoat is er in principe nauwelijks een primer nodig als je niet geplamuurd hebt.

Het primer, grondverf, aflak verhaal van die kennis van je snap ik niet. Primer en grondverf zijn twee verschillende namen voor hetzelfde, lijkt me
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 04 nov 2016 18:19 #781649

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Als je redelijk of polyester hebt kan dit "microporeus" zijn. In dat geval heb je weldegelijk primer nodig.

Je verhaal van aflakken en vernis snap ik niet. Je gebruikt aflak op polyester, vernis op hout...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 04 nov 2016 18:29 #781653

"Vernis" of te wel blanke lak wordt ook wel over de kleurlak gezet. Zie de autolakken bijv.

Dat gezegd hebbende bracht mij op het idee om blanke DD over kleur DD heen te zetten. Na verloop van jaren wordt de verf dof, het "verkrijt" en poetsen helpt niet meer of maar heel even. Zou gepoetste blanke DD lak de glans langer kunnen behouden? Er is immers geen pigment aan het oppervlak.

Tijdens een Hiswa heb ik deze vraag aan De IJssel gesteld. Het korte antwoord was nee.

Eigenwijs als ik ben wil ik het toch wel eens proberen. Iemand anders hier ervaring mee ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 nov 2016 18:31 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 04 nov 2016 18:51 #781658

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Aha! Blanke lak!

Dat is voor mij wel wat anders dan vernis, maar ok. Nu snap ik het

Ik heb overigens bij de boten die ik in de dd-lak heb gezet nooit last gehad van verminderende glans. Iig niet dusdanig dat een goede wasbeurt het niet oploste.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 04 nov 2016 19:33 #781668

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Johnnie, Boender de jachtschilder deed vroeger de laatste aflak laag DD mengen met blanke lak.
Dat is mij verteld door iemand die zijn boot geheel heeft laten over schilderen.
Aks hij nog werkt dan zou je het hem kunnen vragen maar of hij het antwoord geeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 04 nov 2016 20:30 #781679

Bij mijn boot was er ook een laag blanke DD lak over de DD kleurlak gezet. In het begin ziet het er prachtig uit maar na een aantal jaren begint de vernis een beetje te craqeleren en lijkt het wel of je boot schimmel heeft. Paar jaar geleden de boot opnieuw met DD lak gerold. Nu met drie lagen en geen vernis laag meer.
Achteraf gezien had ik de boot in de epoxy primer moeten zetten voor het lakken vanwege haarscheurtjes in de gelcoat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 05 nov 2016 09:52 #781748

De Ijssel schrijft inderdaad ook in dat soort gevallen een primer voor:
www.de-ijssel-coatings.nl/uplo...%20waterlijn%20N.pdf

En v.w.b. dat blank aflakekn over Double Coat.
Dat levert hooguit een zogenaamde "diepe glans" op maar verder hoef je 2 componenten PU echt niet tegen verkrijten te beschermen. Dat is alleen met epoxy het geval amar dat egbruik je eigenlijk niet boven water.
Overigens is het mengen van DC met blanke 2 comp. PU wel wat anders dan een laatste laag van puur blanke lak .

En dat zijdeglans lak vaak een minder lange levensduur heeft is eigenlijk ook logisch. Er wordt veel minder licht weerkaatst en ook is het oppervlak door de "bergjes en dalletjes" veel groter waardoor UV en ook andere weersinvloeden meer kans krijgen.
Ad
Laatst bewerkt: 05 nov 2016 09:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 05 nov 2016 16:07 #781811

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Verkrijten van een hoogglanslak komt vrijwel alleen voor bij goedkope merken, de grote merken hebben hier (vrijwel) geen last van. Lakwerk dat doorlopend in de felle zon zit kan hier wel last van hebben, en sommige kleuren lak ook. Grachtengroen is daar een voorbeeld van, daar zit zoveel pigment doorheen dat verkrijten nog wel optreedt. Zeker ook omdat in sommige steden een monumentencommissie actief is die vereist dat er wordt gewerkt met producten die nu nog hetzelfde uiterlijk geven van een eeuw of zo geleden, en dan hoort verkleuren en verkrijten daar ook bij. Fabrikanten houden daar zelf al rekening mee, en maken verf die bewust nog verkleurt en verkrijt. Dat staat dan wel op het blik.

Primer is het Engelse woord voor grondverf. De termen worden vaak door elkaar gebruikt, en soms worden er andere producten mee bedoeld. De term primer wordt dan vaak gebruikt voor grondverf met een speciaal doel, zoals bijvoorbeeld voor op kunststof, en alleen voor standaard toepassingen wordt nog de term grondverf gebruikt. Toch is het feitelijk hetzelfde, het is de eerste laag verf op een ondergrond, en die is bedoeld om de latere lagen een goede hechting te geven. Soms ook om ondiepe krassen al vast op te vullen zodat minder of geen plamuur nodig is.

Eenzelfde verschijnsel is er met de termen blanke lak en vernis. Ook hier gaat het om twee termen voor (vrijwel) hetzelfde product, maar ook hier wordt soms de ene en soms de andere term gebruikt. Overigens is beits wel een ander product, maar die term wordt soms ook gebruikt als blanke lak wordt bedoeld.

Het mengen van een deel blanke lak in de laatste aflaklaag is redelijk zinloos. Normaliter gebruik je dezelfde kleur lak voor zowel voor- als aflakken, en dan wil je juist dat de tweede laag zoveel mogelijk hetzelfde is als de eerste. Bij sommige kleuren kan het zinvol zijn om met een sterk andere kleur voor te lakken. Bij felrood bijvoorbeeld krijg je een betere dekking als je met felgeel voorlakt. Blanke lak door je kleurlak heen mengen verdunt de kleur, vermindert de dekking, en geeft geen echte voordelen. En als de samenstelling van de doorgemengde blanke lak teveel afwijkt van die van de kleurlak dan verander je ook de eigenschappen van die aflak, en in de meeste gevallen wordt het er niet beter op.

Als laatste nog dit: een laatste laag tweecomponenten (2k) verf gebruiken over andere lagen heen lijkt vaak een goed idee, omdat die 2Kverf sterker is, en beter standhoudt. Bedenk wel, dat in sommige gevallen een 2kverf als afbijt werkt op de onderlaag, dus in dit soort gevallen altijd eerst een klein stukje proberen, en dus ook niet teveel in één keer aanmaken. Het is trouwens beter om als er een 2K als laatste laag wordt gebruikt alle oude verf te verwijderen, en al met de grondlaag uit te gaan van die 2K als eindlaag.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Laatst bewerkt: 05 nov 2016 16:12 door plusfast. Reden: toevoeging...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 05 nov 2016 16:10 #781812

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Wij hebben, 2jaar terug zal het nu zijn, de romp "laten" doen. Uiteraard wel wat helpen, ma Soit.
Onze romp (toen wit) stond "mat" maar relatief ok. Na schuren en strijklicht erop was het een maanlandschap. Toen is hij zo uiteplamuurd en dan 2 lagen primer (wel dikkere lagen dan voorgeschreven) erop en bij elke laag tussen schuren en bijplamuren indien nodig. Als de grondlaag "ok" was 2 lagen dd lak erop. (Zonder bijwerken tussen de lagen anders moet meer). Hetgeen dat onze lak echt mooi liet vloeien (gemaakte ral kleur) was de loods op temperatuur brengen dat de boot mooi de juiste temperatuur had en dan verwarming af en maken dat je heel snel de romp,geschilderd hebt. Ja terwijl de loods afkoelt! Dan ook wel zien dat het niet TE koud wordt en dat verf dik genoeg wordt aangebracht. Zelfde operatie herhalen voor 2e laag.
Dan als de verf goed droog is, 2weken buiten (op de kant) laten uitreageren en zeker niet vroeger te water laten.

Ik kan zeggen ... wij liggen op een plekje dat de romp soms echt door de westenwind mishandeld wordt door de fenders, maar tot nochtoe geen echte schade die ik niet zelf veroorzaakt heb.

Misschien heb je er wat aan, maar als de romp nog eens moet gebeuren is het op dezelfde manier want bevalt ons erg goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 05 nov 2016 16:22 #781815

Misschien is verkrijten het verkeerde woord. Wat ik zie is dat DD lak na een jaar of 5-6 duidelijk in glans afneemt. Poetsen help maar even. Vandaat het idee van de blamke DD als laatste laag. Die laat zich wellicht beter poetsen?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 05 nov 2016 21:23 #781855

Mijn ervaring met DD lak is inderdaad dat deze na van loop van tijd 5-6jaar wel wat ruwer wordt en de glans zal dan ook wel af nemen al is dit niet echt te zien. Boot is nu 5jaar geleden geschilderd en als je de romp af doet met een doek voel je dat deze onder de tent een stuk gladder is dan waar de verf het hele jaar door bloot gesteld is aan UV. Maar voorlopig ziet het er nog goed uit. Over een jaar of 2-3 schilder ik em wel weer een keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 31 mei 2023 11:40 #1483325

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Onze zeilboot heeft een blauwe bies dia al danig verweerd is. Nu willen we de bootromp helemaal blauw verven met DD-lak. Maar nu twijfelen we over hoogglans of mat/zijdeglans.
Omdat de zeilboot al 45+ jaar oud is en veel butsen en onvolkomenheden heeft, zijn we bang dat op de hoogglans lak alle imperfecties te zien zijn.
Zou het beter zijn om zijdeglans te doen?

Worden (zeil)boten doorgaans in hoogglans gelakt? Welk type heeft de voorkeur?
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 31 mei 2023 12:00 #1483337

Hoogglans, wordt vanzelf zijdeglans.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 31 mei 2023 12:37 #1483347

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Hoogglans. Al kan dat zijdeglans worden met DD lak nog wel even duren bij medium en donkere kleuren :P

Doordat de romp het meestal ook niet volkomen vlakke water spiegeld, zie je die blutsen niet echt als storend bij een spiegelend glad geschilderde romp. Dus niet te kritisch kijken als ie nog op de wal staat :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogglans of zijdeglans? 31 mei 2023 13:52 #1483361

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Philip schreef :
Hoogglans. Al kan dat zijdeglans worden met DD lak nog wel even duren bij medium en donkere kleuren :P

Doordat de romp het meestal ook niet volkomen vlakke water spiegelt, zie je die blutsen niet echt als storend bij een spiegelend glad geschilderde romp. Dus niet te kritisch kijken als ie nog op de wal staat :P

Dank, dat is logisch. Dan wordt het Marineblauw hoogglans!
En dan niet te dichtbij komen... B)
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl