Vinni schreef :
Dit topic heb ik niet alleen voor mijzelf geopend.
Als AF verwijderd moet worden dan gaat dat inderdaad met het nodige zweet.
Dat geven vele topics wel aan. Dus niet alleen voor mijzelf maar ook voor anderen heb ik dit topic geopend. We willen toch allemaal dat je AF zweetloos kan verwijderen...toch?

Je mag van mij rustig verder zoeken naar andere opties dan krabben en schuren, maar bereid jezelf er geestelijk maar op voor dat het toch krabben en schuren wordt.
Ik hoop voor je dat je huidige AF de nodige laagopbouw heeft en dat de oudste lagen er al een tijdje op zitten. Dan komt het er met schrappen meestal vrij vlot af en wordt het schuren 'naschuren' om de laatste restjes weg te krijgen.
Zelf heb ik het onderwaterschip deze winter kaalgehaald om de AF te vervangen door Coppercoat. Dat laatste was eigenlijk een vrij impulsieve beslissing, omdat ik het na de introductie van Interspeed Extra ineens helemaal gehad heb met traditionele antifoulings. Naar mijn smaak is er in Nederland geen legale, harde AF meer te koop die goed werkt.
Mijn pech was dat ik het onderwaterschip in de winter 2014 - 2015 net had kaalgekrabt (niet geschuurd) omdat de toenmalige AF loskwam. Er is toen Interspeed Extra op gegaan. In de winter 2015 - 2016 is de boot in het water gebleven en voorjaar 2016 bleek dat de AF niet meer werkte.. Ik heb er toen alsnog een laag Interspeed Extra bijgezet.
Toen ik deze winter ging krabben was de oudste laag dus nog maar 2 jaar oud. Van alle keren dat ik AF heb gekrabt, kwam het er deze keer het slechtst af.
Normaal krabde ik pakweg om de 5 jaar alle AF eraf, om weer een redelijk glad onderwaterschip te hebben. Krab je met een dergelijke interval, dan zit de oudste laag vaak al redelijk los.
Maak je dus niet teveel zorgen. Als een ouwe zak als ik het kan, kan jij (nog een jonge god, toch?) het zeker wel.