Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 26 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Achterkant anodes schilderen?

Achterkant anodes schilderen? 09 juni 2017 21:19 #842258

  • Bobvaart
  • Bobvaart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Goedenavond,

Ik zie zink anodes die aan de achterkant voorzien zijn van een verflaag (Vetus) en ik zie anodes zonder. Altijd die van Vetus gebruikt.

Heeft deze verflaag eigenlijk zin/nut en moet ik de, nu door mij gekochte anodes zonder verflaag, zelf een coating geven?

Iemand ervaring, voor zover ik weet, hecht er weinig op zink.

Alvast bedankt.

Groet Bob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 05:46 #842266

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23787
Waarom zou je het doen?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 06:06 #842269

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6885
Zinkanodes kun je met wat verf isoleren, zodat het direct contact met het materiaal beperkt wordt. Ik doe dit bijvoorbeeld met de anode op mijn schroef.

Een randje verf direct naast het brons van de schroef, voorkomt dat juist op die plek de anode snel inteert.

Was destijds het advies van de schroef leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 07:01 #842280

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5926
Het is de bedoeling dat een anode wegteert. Hoe sneller dit gaat des te beter doet ie z'n werk.
Het schilderen lijkt me een uitstekende manier om het werkzame oppervlak van een anode te verminderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 07:25 #842284

Je doet wel veel langer met een geschilderde anode! Is veel goedkoper!
Je kan ze ook binnen, in een kastje leggen. Nog veel goedkoper!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 07:28 #842286

brambo schreef :
Zinkanodes kun je met wat verf isoleren, zodat het direct contact met het materiaal beperkt wordt. Ik doe dit bijvoorbeeld met de anode op mijn schroef.

Een randje verf direct naast het brons van de schroef, voorkomt dat juist op die plek de anode snel inteert.

Was destijds het advies van de schroef leverancier.

Lijkt me een vrij merkwaardig advies omdat een anode juist electrisch geleidend contact moet hebben met de ondergrond.
Volvo Penta schrijft in zijn manual voor de 110S saildrive die ik heb eerder het tegendeel.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 08:19 #842309

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6885
Jullie begrijpen het verkeerd. Uiteraard moet de zinkanode goed contact maken. Maar dat loopt via de bevestigingsbouten.

Bij de schroefanode breng ik een smalle rand verf aan (circa 1 cm) aan juist achter het contactvlak met de schroef. De anode offert zich gewoon op. Maar niet te sterk juist naast het brons van de schroef. Het lijkt mij zeker niet verkeerd dit (alleen) aan de onderzijde van een zinkanode ook toe te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 08:45 #842316

Het is de bedoeling dat een anode wegteert. Hoe sneller dit gaat des te beter doet ie z'n werk.

Er zijn 3 dingen noodzakelijk om een anode te laten wegteren.
-Een edeler metaal dan de anode.
-De anode als opoffering.
-een electrisch circuit waarin beide ondergedompeld zijn, zoals zoet- of zeewater, wat minder of meer geleidend is.
Net als bij een batterijtje, bij geen stroom gaat het heel lang mee.

Wanneer op schoon zoet water vrijwel geen geleiding is, zal de anode zeer lang erover doen om zich op te offeren.

In zeewater, naast een electrisch beschermde damwand, op een schip met wat onhandig aangesloten aarde draden zal hij zich zeer snel opofferen.
Voorbeeld een geaarde saildrive zal heel wat meer anode verbruiken dan een ongeaarde.

Wanneer een anode zich niet opoffert, kijk dan eerst eens naar die omstandigheden voor je jezelf zorgen gaat maken.


De bevestigingsboutjes isoleren is helemaal niet zo´n erg verkeerd idee wanneer er voldoende oppervlak WEL contact maakt.
Een ring anode om een inox as maakt goed contact op de as omtrek, maar met ongeisoleerde boutjes valt hij er (soms) veel te vroeg af omdat bij de boutjes het snelst wordt opgeofferd.

De Brumpton propeller is een typisch voorbeeld hiervan, ieder half jaar (op zeewater) een nieuwe anode nodig. De oude is er afgevallen of rammelt om z´n boutjes. Vooral bij schepen met een geaarde saildrive.
Laatst bewerkt: 10 juni 2017 08:46 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 15:12 #842372

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1317
Ik heb in het verleden bij MgDuff raad ingewonnen over de keuze van het anodemateriaal op een stalen schip, dat afwisselend op zoet en zout water ligt. Ze adviseerden aluminium anodes om toch een goede bescherming te hebben op zoet water. Om ervoor te zorgen dat de anodes op zout water niet te reactief ten opzichte van het staal dichtbij zouden zijn, adviseerden ze de achterzijde van de anodes te schilderen.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 15:22 #842374

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Des te sneller vreet de voorkant aan als je achter gaat isoleren. Of dat nu wenselijk is?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 15:46 #842380

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1317
maar je verf blijft wel zitten waar hij hoort
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 15:54 #842383

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6885
Ja, dat is nu precies de bedoeling. Bovendien hebben zinkanode ook effect op het verfsysteem. Dus is het prima dat ze aan de buitenzijde afkalven en tegen de romp of tegen de schroef min of meer intact blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 16:29 #842386

  • Bobvaart
  • Bobvaart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Bedankt voor jullie info.

Ik denk dan ook dat Vetus niet voor niets de achterzijde coat, daar betaal je dan wel voor.

Maar, en nu de hamvraag, waar coat je me, wat hecht aan zink?

Gewoon anti-fouling, die slijpt zich er zelf vanaf denk ik, epoxy verf dan ?

Wederom alvast bedankt voor verdere opheldering van de mystieke anode-wereld.

Groet, Bob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 19:02 #842418

Bobvaart schreef :
Maar, en nu de hamvraag, waar coat je me, wat hecht aan zink?

Met 4 lagen epoxy, een laag Primocon en dan 2 lagen Coppercoat, natuurlijk!

Ofwel ik begrijp niets van dit draadje: waarom zou je een opofferings-anode minder effectief willen maken? Kun je dan niet beter een ander materiaal of andere grootte kiezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterkant anodes schilderen? 10 juni 2017 20:18 #842428

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23787
Nederlandstalig artikel over Kathodische bescherming van MCDuff:
t.me/zeilersforum/14

Voor wie zijn klinknagels lief heeft. M.Groen:
t.me/zeilersforum/15

CATHODIC PROTECTION OF PLEASURE BOATS:
t.me/zeilersforum/16
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.371 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl