brambo schreef :
Probeer nu niet het wiel uit te vinden. Koper en aluminium zitten ver uit elkaar in de spanningreeks met een behoorlijk potentiaal verschil.
Dus bij koper in combinatie met aluminium ontstaat er een stroom tussen deze metalen in een geleidend medium en dat is zeewater. Bij zoetwater is dit veel minder.
Daar waren we het allemaal al over eens hier, maar dan wel alleen indien die metalen elkaar ook direct raken. Bij samen in hetzelfde elektrolyt zitten maar geen elektrisch contact gebeurt er niks. Anders zou elk aluminiumschip sowieso al weg corroderen door alle andere metalen die zich ook onderwater in de haven bevinden.
(edit: Ad was me al voor en typt duidelijk veel sneller
)
Bovendien kun je niet alles aan een aluminium schip afschermen. Denk bijvoorbeeld aan de hennegatskoker. Hetzelfde geldt ook voor sail- en hekdrives en uiteraard ook bij beschadigingen.
Eens, dat kan niet. De elektrische isolatie tussen het koper in de CC en het aluminium van de romp wordt verzorgd door de epoxy van de CC, en het onderliggende primersysteem. DAT is de hypothese.
Aluminium wordt ook toegepast als materiaal voor offer anodes om andere materialen te beschermen.
Ja en voor nog een hele hoop andere dingen in de wereld. Of bedoel je dat elk aluminium schip in de haven zorgt dat niemand verder meer anodes hoeft te plaatsen...
Er zijn ook voldoende voorbeelden van anodes die hun werk niet gedaan hebben omdat ze geen goed contact maakten met het te beschermen onderdeel.
Een koperhoudende AF op een aluminium staartstuk geeft ernstige problemen.
Bronzen afsluiters worden vrijwel niet toegepast op aluminium schepen.
Een 'gewone' koperhoudende antifouling is waarschijnlijk wel in zekere mate geleidend. Dan is het inderdaad een recept voor ellende. Zeker zonder barriere laag van een primer of iets dergelijks.
Bronzen afsluiters in een alu romp is weer een prachtig voorbeeld van twee metalen die contact met elkaar maken en zich onder water bevinden. Natuurlijk gaat dat fout.
Sorry Brambo, maar wat mij betreft zijn er geen redenen om nou niets eens de proef op de som te nemen, en een coppercoat op alu toe te passen om te kijken wat er gebeurt.