Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Coppercoat op een aluminium romp?

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 13:52 #864289

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Probeer nu niet het wiel uit te vinden. Koper en aluminium zitten ver uit elkaar in de spanningreeks met een behoorlijk potentiaal verschil.

Dus bij koper in combinatie met aluminium ontstaat er een stroom tussen deze metalen in een geleidend medium en dat is zeewater. Bij zoetwater is dit veel minder.

Bovendien kun je niet alles aan een aluminium schip afschermen. Denk bijvoorbeeld aan de hennegatskoker. Hetzelfde geldt ook voor sail- en hekdrives en uiteraard ook bij beschadigingen.

Aluminium wordt ook toegepast als materiaal voor offer anodes om andere materialen te beschermen.

Een koperhoudende AF op een aluminium staartstuk geeft ernstige problemen.

Bronzen afsluiters worden vrijwel niet toegepast op aluminium schepen.

Daar heb je allemaal geen proef voor nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 14:06 #864292

brambo schreef :
Dus bij koper in combinatie met aluminium ontstaat er een stroom tussen deze metalen in een geleidend medium en dat is zeewater. Bij zoetwater is dit veel minder.

Dat is , zoals eerder geschreven , alleen het geval als die beide metalen ook metallisch kontact maken of anderszijds met elkaar verbonden zijn.
Die stroom loopt niet simpelweg van het ene metaal naar het andere maar zal ook weer terug moeten . Er moet dus een stroomkring ontstaan om corrosie te kunnen veroorzaken.
Misschien maakt dit het wat duidelijker ?

Bijlage:

Bestandsnaam: Galvanicco...-3-4.pdf
Bestandsgrootte:210 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 14:19 #864295

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
brambo schreef :
Probeer nu niet het wiel uit te vinden. Koper en aluminium zitten ver uit elkaar in de spanningreeks met een behoorlijk potentiaal verschil.

Dus bij koper in combinatie met aluminium ontstaat er een stroom tussen deze metalen in een geleidend medium en dat is zeewater. Bij zoetwater is dit veel minder.
Daar waren we het allemaal al over eens hier, maar dan wel alleen indien die metalen elkaar ook direct raken. Bij samen in hetzelfde elektrolyt zitten maar geen elektrisch contact gebeurt er niks. Anders zou elk aluminiumschip sowieso al weg corroderen door alle andere metalen die zich ook onderwater in de haven bevinden.

(edit: Ad was me al voor en typt duidelijk veel sneller ;) )
Bovendien kun je niet alles aan een aluminium schip afschermen. Denk bijvoorbeeld aan de hennegatskoker. Hetzelfde geldt ook voor sail- en hekdrives en uiteraard ook bij beschadigingen.
Eens, dat kan niet. De elektrische isolatie tussen het koper in de CC en het aluminium van de romp wordt verzorgd door de epoxy van de CC, en het onderliggende primersysteem. DAT is de hypothese.
Aluminium wordt ook toegepast als materiaal voor offer anodes om andere materialen te beschermen.
Ja en voor nog een hele hoop andere dingen in de wereld. Of bedoel je dat elk aluminium schip in de haven zorgt dat niemand verder meer anodes hoeft te plaatsen... :whistle: Er zijn ook voldoende voorbeelden van anodes die hun werk niet gedaan hebben omdat ze geen goed contact maakten met het te beschermen onderdeel.
Een koperhoudende AF op een aluminium staartstuk geeft ernstige problemen.

Bronzen afsluiters worden vrijwel niet toegepast op aluminium schepen.
Een 'gewone' koperhoudende antifouling is waarschijnlijk wel in zekere mate geleidend. Dan is het inderdaad een recept voor ellende. Zeker zonder barriere laag van een primer of iets dergelijks.

Bronzen afsluiters in een alu romp is weer een prachtig voorbeeld van twee metalen die contact met elkaar maken en zich onder water bevinden. Natuurlijk gaat dat fout.

Sorry Brambo, maar wat mij betreft zijn er geen redenen om nou niets eens de proef op de som te nemen, en een coppercoat op alu toe te passen om te kijken wat er gebeurt.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 21 aug 2017 14:22 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 14:27 #864298

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Dat je het aluminium volledig kan isoleren van de koperhoudende lagen lijkt mij vrijwel uitgesloten. En een 100% waterdicht systeem bestaat ook al niet.

Op een aluminium schip gewoon geen koper gebruiken en zorgen voor een dubbelpolig electrisch systeem. Want ook een heel geringe stroomlekkage geeft ernstige gevolgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 14:30 #864300

En de fabrikant van Coppercoat ziet er geen probleem in. Waarom zou die dat zeggen als er wel degelijk een risico is ? Ik ben ook wel benieuwd naar het proefje.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 14:34 #864302

brambo schreef :
Dat je het aluminium volledig kan isoleren van de koperhoudende lagen lijkt mij vrijwel uitgesloten. En een 100% waterdicht systeem bestaat ook al niet.

Op een aluminium schip gewoon geen koper gebruiken en zorgen voor een dubbelpolig electrisch systeem. Want ook een heel geringe stroomlekkage geeft ernstige gevolgen.

Beetje paniekvoetbal hoor. Dat had mijn aluminium schip allemaal niet. En die vaart nog steeds, al 47 jaar. Is te koop overigens.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 14:38 #864306

Het lijkt me een goede controle om je theoretische stelling bevestigd te zien door een praktijk test.
Mogelijk verbeter je de theorie met de resultaten van de praktijk test.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 14:41 #864310

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
brambo schreef :
Dat je het aluminium volledig kan isoleren van de koperhoudende lagen lijkt mij vrijwel uitgesloten. En een 100% waterdicht systeem bestaat ook al niet.
Zullen we het testen met een proefje?
Op een aluminium schip gewoon geen koper gebruiken en zorgen voor een dubbelpolig electrisch systeem. Want ook een heel geringe stroomlekkage geeft ernstige gevolgen.
Beetje off topic, maar inderdaad, elektrolyse door rest- of zwerfstromen is weer een verhaal apart. En heeft niks met galvanische corrose te maken. En ook niet met het wel of niet toepassen van koper.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 15:14 #864327

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Dan ben ik een praktijk tester denk ik.
Mijn saildrive staat in de coppercoat.

Eerst kaal gehaald , daarna een aantal lagen epoxycoat erop (zorgvuldig aangebracht alle blanke delen afgedicht., toen coppercoat erop.. tweede seizoen nu.

Ronald.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 19:15 #864400

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Dat klinkt bemoedigend RoGre. Na 1 seizoen dus nog geen problemen?

Ik neem aan de je niet even een kras in je saildrive wilt zetten om te kijken wat er dan gebeurt? :silly:

Heb je op je saildrive nog een anode zitten? Daar nog verandering in 'verbruik' geconstateerd na 1 seizoen?
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 19:28 #864407

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Hallo Twist

Geen verandering gezien aan de anode, anode montage plek is onbehandeld natuurlijk zoals origineel.

Afgelopen Zondag nog even onder de boot boot gezwommen en niets bijzonders waar te nemen.

Dat van die kras laat ik maar even achterwegen als je het niet erg vind.
Al denk ik dat je behoorlijk te keer moet gaan die CC is knetterhard.

Overigens is CC geen wondermiddel je heb daar ook wel lichte aangroei mee, een maal per seizoen met een borstel of nog beter een pannensponsje moet je wel doen. Lig op zout in Bruinisse Grevelingen, en vaar eigenlijk wel elk weekeinde.

Ronald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 21 aug 2017 19:40 #864413

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
International Paint (Akzo Nobel) die in het buitenland ook de Coppercoat verkopen, raadt het gebruik op aluminium schepen af. Die zullen dat zeker wel eens getest hebben.

Misschien is het goed het eens na te vragen bij bekende aluminium jachtbouwers, zoals Heesen in Oss of Huisman in Vollenhove.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 22 aug 2017 08:01 #864507

RoGre schreef :
Hallo Twist


Dat van die kras laat ik maar even achterwegen als je het niet erg vind.
Al denk ik dat je behoorlijk te keer moet gaan die CC is knetterhard.



Ronald.

Ik denk ook niet dat je zo gauw een diepe kras in een saildrive zult varen.Ik vrees dat je dan meer problemen krijgt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 24 aug 2017 12:51 #865118

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
brambo schreef :
International Paint (Akzo Nobel) die in het buitenland ook de Coppercoat verkopen, raadt het gebruik op aluminium schepen af. Die zullen dat zeker wel eens getest hebben.

Misschien is het goed het eens na te vragen bij bekende aluminium jachtbouwers, zoals Heesen in Oss of Huisman in Vollenhove.

Ik heb het onlangs gevraagd.
KM ( Kooi Makkum, niet Koninklijke Marine) adviseert negatief. Zij zeggen dat het in theorie zou kunnen maar het praktisch risico is te groot om te nemen met name omdat er een goed alternatief is.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 24 aug 2017 23:02 #865287

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Doe die proef toch maar.

Als je het hele schip afschermt met epoxy en dan een laag CC erop smeert gebeurt er geheid niets.

Maar zoals terecht gemeld, er zitten in elk schip wat pijn punten.
Vergeet niet de binnenkant vd zwaardkast, het zwaard zelf.
Dat was bij mij gewoon blank aluminium. Niks geen aangroei daar. (Te donker?)

Maar stroom lopen gaat er zeker.

Overigens ben ik van mening dat er bij een goed gebouwd stalen of aluminium schip:
1 er pas is geschilderd nadat al het las werk klaar was
2 De gehele bedrading dubbel is (dus oa een massa vrije motor)
3 antennes op een geïsoleerde massaplaat staan
4 er kunststof afsluiters zijn gebruikt
5 een schroef van nibral onder hangt.

De grootste zeegaande bootjes van de KNRM hebben overigens een massieve koperen massaplaat onder water voor de de korte golf antennes. Daar is een speciale constructie voor, anders kwamen ze nooit meer terug. Heeft een bedrijf in Enkhuizen ontwikkeld.
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 23:03 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 25 aug 2017 06:28 #865306

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Dat bedrijf in Enkhuizen zullen wij dan wel niet zijn?

Wij raden elke combinatie van aluminium en koper of messing onder water af. Ik ben zelfs fanatiek tegenstander van bronzen aardplaten onder alu schepen en heb zelfs werven daar niet toerekeningsvatbaar voor verklaard.
Ik ken overigens geen KNRM reddingboten met bronzen aardplaat, maar bij de grootste sluit ik het niet uit wegens gebrek aan kennis van de heersende orde op sommige werven en bij sommige installateurs.

Alleen al het feit, met de natuurkundige kennis, dat je het potentieel risico wilt nemen met je alu schip en koperjas????

Dat ze in de 50er jaren niet begrepen dat vliegtuigen uit de lucht vielen door alu-koper problemen á la'. Maar anno 2017.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 aug 2017 10:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 25 aug 2017 07:36 #865325

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
even een off topic tussendoortje: op mijn alu boot is de preekstoel vaak statisch. Duidt dat ergens op ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 25 aug 2017 07:54 #865334

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Als een proefje nou uitwijst dat er bij een kras/beschadiging allemaal galvanische corrosie ellende ontstaat door direct contact van koperdeeltjes uit de CC met het aluminium dan is dat een waardevolle bevinding. Dan is er (n=1) waarneming die duidelijk laat zien dat het niet kan.

@toekomst: ik gok dat je preekstoel (en de rest van de zeerailing) met kunststof isolatiebussen gemonteerd zijn. Dan duidt de opbouw van statische lading erop dat je isolatie dik in orde is.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 25 aug 2017 09:27 #865351

Toekomst schreef :
even een off topic tussendoortje: op mijn alu boot is de preekstoel vaak statisch. Duidt dat ergens op ?

Ja, dan is 'ie goed geïsoleerd, of hij hangt aan de 230V, maar met galvanische spanningen heeft het niks te doen, tenzij je zelf extreem gevoelig bent.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 25 aug 2017 10:20 #865367

Statische spanningen zijn zelfs nog veeel hoger dan 230 Volt , vele duizenden Volt. Alleen i.h.a. ongevaarlijk omdat er geen energie achter zit.
Je kunt de spanning wel ongeveer vaststellen als je in het donker kijkt van hoever er een vonk naar een vinger kan overslaan. 1-2 mm zijn al 1000-5000 Volt.
Ad
Laatst bewerkt: 25 aug 2017 12:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 25 aug 2017 12:48 #865399

Yellow Boat schreef :
Je kunt de spanning wel ongeveer vaststellen als je in het donker kijkt van hoever er een vonk naar een vinger kan overslaan. 1-2 mm zijn al 1-5000 Volt.
Ad

Dat is behoorlijk "ongeveer" inderdaad ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 25 aug 2017 12:56 #865401

Yellow Boat schreef :
Statische spanningen zijn zelfs nog veeel hoger dan 230 Volt , vele duizenden Volt. Alleen i.h.a. ongevaarlijk omdat er geen energie achter zit.
Je kunt de spanning wel ongeveer vaststellen als je in het donker kijkt van hoever er een vonk naar een vinger kan overslaan. 1-2 mm zijn al 1000-5000 Volt.
Ad
Zo beter? :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 25 aug 2017 13:32 #865408

Ja! Nu snap ik het ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppercoat op een aluminium romp? 25 aug 2017 19:11 #865453

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
@Wadnwind
Ik ga kijken of ik het bewuste artikel kan terug vinden. (Ik viel toen ook van mijn stoel.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl