goofy17 schreef :
Zo ik nu begrijp:
Stootlijst en U profiel losmaken. Met een dun matje over de naad heen en met epoxy insmeren.
Gaan de twee schalen dan niet wat wijken? Blijft de epoxy wel wat flexibel?
Op het internet vind je voldoende omschrijvingen voor het werken met epoxy, zoals bv deze :
EEN VOORWERP BEKLEDEN MET EPOXY
Hier vindt u een beschrijving over het bekleden van een voorwerp met epoxyhars.
1. De hechting van epoxyhars is op de meeste ondergronden goed. U hoeft dan ook geen Hechtprimer aan te brengen.
2. Daarna een laagje epoxyhars aangemaakt met de epoxyverharder aanbrengen volgens de juiste mengverhouding.
3. U legt dan in de natte hars een laag glasweefsel of een ander bewapeningsmateriaal zoals rovingweefsel, koolstof, aramide e.d Glasmat wordt zelden of nooit gebruikt, daar het bindmiddel in de mat niet oplost in de epoxyhars.
4. Het glasweefsel impregneren met de epoxy aangemaakt met de verharder, totdat de bewapening geen witte plekken meer vertoont. Dit kan door tamponeren met een kwast of met een roller zoals een nylonroller of een mohairroller. Daarna het weefsel ontluchten met een ontluchtingsroller.
Als je nooit met epoxy gewerkt hebt, is het misschien raadzaam niet direkt aan je boot te beginnen, maar eerst een paar proefstukjes te maken. Omdat geen mechanische sterkte vereist is, heb ik 1 laag aangebracht. Ik zou niet te grote stukken in 1 keer behandelen, zeg bv.maximaal twee meter tegelijk. Mochten de schalen iets wijken, dan trek je die na het herplaatsen van het U-profiel weer op elkaar. In mijn geval was de tussenafstand van de flensbouten zo groot, dat de flenzen tussen de bouten weken. Zie bijgaande foto's, ik heb bij het herplaatsen van de U-profiel tussen de bestaande bouten extra bouten aangebracht (2e foto)
goofy17 schreef :
Alternatief zou kunnen zijn de naad tussen de schalen V vorming infrezen en met kit vullen? ( ik roep maar wat...)
Er zit onvoldoende 'vlees' in de flenzen om daar aan de buitenzijde een fatsoenlijke V in te frezen. Aan de binnenzijde van de romp vind je wel een natuurlijke V-naad door de afronding van de overgang van de verticale wand naar de horizontale flens. Die heb ik zorgvuldig uitgeschraapt en vervolgens gevuld met Sikaflex.
Succes gewenst met de operatie !