Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 02 okt 2017 20:30 #878644

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Mijn in het voorjaar gekochte waarschip 28LD gaat van de winter de hal in voor het nodige kluswerk
en een van die klusjes is het opnieuw rood schilderen van de romp :blink:

Volgens mij staat de romp nu in de 2 komponentenlak van de ijssel en lijkt het ook het meest logisch dit er weer op te smeren, maar als ik zometeen toch de keuze heb twijfel ik een beetje tussen de ijssel en epifanes(en ivm verwerkings temperatuur ook nog een beetje tussen 1 komponent)

Wat zijn de verschillende eigenschappen ?

Groeten
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 02 okt 2017 22:04 #878690

Epifanes koopt het m.i. eerst bij "De IJssel".
Vervolgens verkopen ze het per 3/4 liter voor een bedrag waarbij je bij "De IJssel" gewoon 1 liter koopt. :blink:

Zelfs het kleurnummer klopt echter met een eigen toevoeging van Epifanes.
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 22:10 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 08:56 #878777

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Kies als het kan voor 2 k, dit is veel kras vaster en blijft langer goed. als het nu in de 2 k staat lekker met een van de twee merken er overheen schilderen. Volg de instructies en nooit na strijken na 10 min omdat je een druiper ziet (dat geeft rotzooi uit eigen ervaring). Een echt dikke druiper kan je na goede door harding afsteken en polijsten.
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 08:57 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 09:11 #878786

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
2 componenten DD lak van De IJssel, polyservice en Epifanes zijn inderdaad exact gelijk. Zelfs de kleurnummers. Alleen de grootte van de potjes zijn anders, iets om rekening mee te houden bij prijs vergelijkingen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 09:16 #878789

FKZ schreef :
Volg de instructies en nooit na strijken na 10 min omdat je een druiper ziet

Uit eigen ervaring: zelfs niet meer aankomen na 1 munuut! Opbrengen, baan-in-baan, per nieuwe baan uitstijken/-rollen en AFBLIJVEN! Echt waar!
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 09:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 09:53 #878800

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Makkie schreef :
<knip>
(en ivm verwerkings temperatuur ook nog een beetje tussen 1 komponent)

Kijk uit: 1 component kan je uitstekend over de 2 component heen smeren, maar andersom niet. Dus als je eenmaal op 1 component overgaat dan is dat voor 'altijd' (totdat je die hele laag weer verwijderd of een schakellaag smeert)

Daarnaast is 1 component naar mijn ervaring minder duurzaam dan 2 component, niet alleen in hardheid en krasvastheid, maar ook veroudert 1 component, waardoor je eerder weer moet gaan schilderen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 10:26 #878810

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Houd er wel rekening mee dat elke rode lak, zelfs 2C DD-lak relatief snel verkrijt. De vorige eigenaar van jouw boot heeft niet voor niets z'n huidige boot na een jaar of 5 toen het rood verbleekte maar blauw geschilderd. Hij heeft toen AWL-grip gebruikt in de hoop dat langer mooi zou blijven. Was volgens hem veel en veel moeilijker te verwerken. Waar hij met DD een hele romp in een uurtje aflakte, was ie met de AWLgrip zowat een dag bezig.

Als je jezelf niet vertrouwt. Hij lakt volgens mij ook Waarschepen voor anderen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 11:05 #878822

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
FMJ, de Jager is altijd rood geweest deze laag zit er nu al minstens 15jaar op volgens mij.
Heb de boot voor aankoop door Peter van der Schaaf laten keuren en hij had m zelf nog rood geschilderd.

Ik denk dat je wat door elkaar haalt.
Het rood is idd wat mat aan t worden en er zitten nogal wat bijgewerkte beschadigingen aan, maar na een seizoen varen met een paar kleine beginners krasjes is ze nu wel aan een paar verse laklagen toe na volgens mij meer dan 15 jaar.

Maar t gaat na deze adviezen gewoon weer DD van de IJssel worden, de 24e he hal in en meteen gaan schuren en dan maar hopen dat er nog een wat warmer weekeinde komt om een laag of 2 op te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 11:15 #878825

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik had het over z'n huidige schip, de Stern 33. Die is toch echt blauw tegenwoordig.

Maar dat rood is wel gaaf hoor. Dus lekker nieuwe DD erop en je bent weer voor de nodige jaren klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 11:53 #878837

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Ah, sorry verkeerd gelezen... denk dat je de eigenaar daarvoor bedoeld (toen heette de boot schattevaer ?)
De vorige eigenaar was overleden nl.
Evengoed vind ik rood ook wel een blitse kleur en onderhoud is ook n belangrijk deel van de hobby
Anders had ik beter geen waarschip gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 11:56 #878840

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Nachtvlinder schreef :
FKZ schreef :
Volg de instructies en nooit na strijken na 10 min omdat je een druiper ziet

Uit eigen ervaring: zelfs niet meer aankomen na 1 munuut! Opbrengen, baan-in-baan, per nieuwe baan uitstijken/-rollen en AFBLIJVEN! Echt waar!
bedoel je dan horizontaal aanbrengen en verticaal van boven naar beneden rollen. Dus niet heen en weer?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 12:11 #878848

Voordat je de schuurmachine loslaat op die lak eerst ontvetten he!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 12:12 #878850

Gregor schreef :
Nachtvlinder schreef :
FKZ schreef :
Volg de instructies en nooit na strijken na 10 min omdat je een druiper ziet

Uit eigen ervaring: zelfs niet meer aankomen na 1 munuut! Opbrengen, baan-in-baan, per nieuwe baan uitstijken/-rollen en AFBLIJVEN! Echt waar!
bedoel je dan horizontaal aanbrengen en verticaal van boven naar beneden rollen. Dus niet heen en weer?

Zo heb ik het wel gedaan in ieder geval. (voor de romp): horizontaal opbrengen via een harmonicabeweging naar beneden, in stoken van plm 20 cm breed. Vorige baan net raken. Dan deze 20 cm brede baan vertikaal uitrollen, ook weer net de reeds gedane baan (rechts of links naast je) raken. Niet in doorsoppen in elk geval - hoe verleidelijk dat soms ook is.

DD blijft, zelfs uren nadat je het aangebracht hebt, straktrekken; letterlijk als een vel. Dit lijkt gek te rijmen omdat het zo ontzettend snel aandroogt. Deze eigenschappen vind ik persoonlijk prettig: je hoeft geen professional te zijn voor een strak resultaat. Wel moet je bepaalde fouten vermijden ;)
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 12:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 12:16 #878852

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
die romp bestaat uit delen
ik zou deel voor deel verven, horizontaal eindigen, terug werken op vers verfwerk
tijdens onze stalen en houten boot periode, verfden mijn vrouw en ik samen
de een streek voor, de ander na met een vrij droge roller
voorstrijken deden we ook met een roller trouwens
wij gebruikten schuim rolletjes van de action, die met ronde randjes
met 2 componenten verf lossen die wel op na een poosje, tijdig wisselen
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 12:18 #878854

Oeps, bij een overnaadse romp gaat mijn verhaal niet werken idd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 13:53 #878883

Nachtvlinder schreef :
Oeps, bij een overnaadse romp gaat mijn verhaal niet werken idd!

Zeker wel, alleen kun je wat breder opzetten. Verticaal nastrijken blijft een must.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 14:31 #878896

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Verticaal nastrijken druist volledig in tegen wat ik altijd met schilderen geleerd heb. Nastrijken in de richting waar je vandaan komt was daar altijd het devies. Wat is de reden dat je met DD verticaal wilt? Bang dat je met horizontaal nastrijken te ver in de al opgedroogde lak komt? Of de combinatie van opzetten in heel smalle baantjes en snel na willen strijken? Is grotere vlakken ineens (snel) opzetten en horizontaal nastrijken dan niet beter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 15:15 #878905

Dat weet ik ook niet. Had volgens mij iets met het invallen van daglicht temaken. Bij de verhoudingen van een romp komt het wel handiger uit natuurlijk dan telkens 10 wat dan ook meter heen en weer te moeten lopen. Oude banen zijn dan al ingedroogd bovendien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 15:16 #878907

Even los van het overnaadse gebeuren. Je moet altijd een natte rand houden. Dat lukt je niet met horizontaal werken. Wel als je verticaal werkt. Je hebt gelijk dat je moet nastrijken in de richting waar je vandaan komt. Werkend van beneden naar boven is dat dus nastrijken van boven naar beneden. Als het vrijboord niet al te hoog is kan dat in één haal. Is er dus geen tussentijds einde van de strijk die daar moet uitvloeien. Horizontaal hou je dus veel meer van dat soort plekken over met het risico op andere uitvloeing. Smal overnaads kan wel horizontaal maar ik heb de brede gangen van Waarschip in mijn hoofd. Heb al heel vaak zo'n Waarschip rompje geschilderd, verticaal dus.

Overigens krijg je nog steeds de beste resultaten met twee man, eentje opzetten met de rol en de ander nastrijken met de kwast. Daarbij de natte verf nog maar nauwelijks rakend, alleen de toppen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 16:19 #878940

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Kijk eens aan zeg dit zijn allemaal heel bruikbare tips, waarvoor veel dank.
Voor het ontvetten voorafgaand aan het schuren, is St Marc dan voldoende of moet er drastischer maatregelen genomen worden?

Is de omgeving temperatuur erg kritisch of kan het met een graad of 10 ook nog goed .

De 28LD is opgebouwd uit vrij brede gangen ik vraag me daarmee idd wel af wat het mooiste resultaat geeft, horizontaal gang voor gang zit je natuurlijk met de overgang tussen de gangen alhoewel dat al een natuurlijke schaduw levert.

Maar goed het is nog niet zover dus ik heb nog wat prakkezeer rijd over voorlopig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 17:59 #878983

Omgevingstemperatuur is heel belangrijk! Tien graden is volgens mij het minimum. Pas echter op dat je condens kunt krijgen als de loods afkoelt. Ik schilderde in de winter in de loods het dek. Dat deed ik op een zonnige dag. Onder het dak werd het aangenaam warm. Schilderen deed ik om 12:00 zodat de afkoeling niet snel zou komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 03 okt 2017 20:21 #879039

Makkie schreef :
Kijk eens aan zeg dit zijn allemaal heel bruikbare tips, waarvoor veel dank.
Voor het ontvetten voorafgaand aan het schuren, is St Marc dan voldoende of moet er drastischer maatregelen genomen worden?

Is de omgeving temperatuur erg kritisch of kan het met een graad of 10 ook nog goed .

De 28LD is opgebouwd uit vrij brede gangen ik vraag me daarmee idd wel af wat het mooiste resultaat geeft, horizontaal gang voor gang zit je natuurlijk met de overgang tussen de gangen alhoewel dat al een natuurlijke schaduw levert.

Maar goed het is nog niet zover dus ik heb nog wat prakkezeer rijd over voorlopig.

Voor het schuren 2x ontvetten met water en een scheutje ammoniak, daarna weer minimaal 2 keer.
Ik gebruik als extra schoonmaak M600 van Sikkens.

Bij gangenbouw altijd gang voor gang schilderen en vooraf een kleefdoek erover halen.
Beginnen met de onderste gang en zo naar de bovenste gang.
Eventueel een kwast erbij om de onderkant van de overnaad te schilderen.

Veel succes! :)
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 20:30 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 04 okt 2017 09:30 #879131

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ik kreeg de tip van een jachtschilder om indd van boven naar onder na te strijken, omdat de verf van nature de neiging heeft om naar beneden te zakken (zwaartekracht) en je met dat nastrijken dus helpt om zakkers te voorkomen.

Tweede opmerking: het glad trekken van de lak werkt zelfs na tijdens het uitharden. Doordat de verf iets krimpt trekt het in de eerste (ongeveer) 2 dagen nog iets strakker dan na stofdroog.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ijssel DD of epifanes 2K op waarschip. 04 okt 2017 09:39 #879138

Ja, dat klopt. En als je dan de geschilderde boot 2 dagen na het schilderen in de brandende zon zet krijg je allemaal barstjes in de lak is mijn ervaring.
Volledig uitharding duurt minstens een week.
Dus opnieuw gerold en een week binnen laten staan en daarna direct te water. Koelt lekker af. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl