Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AF op polyester (sinds lange tijd)

AF op polyester (sinds lange tijd) 12 mrt 2018 10:08 #925186

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Goedemorgen,

mijn hurley is uit het water en staat nu de hele winter op de kant.
ik heb er nog nooit AF onder gesmeerd (zat blauwe op).

Mijn idee is nu om:
1) met een vacuumscraper het deel dat er nog op zit eraf te krabben
2) schuren om de laatste beetjes weg te krijgen en een mooie gelcoat over te houden
3) hempel underwater primer aanbrengen (2.5 liter zal ongeveer 2 lagen zijn)
4) hempel classic AF aanbrengen (ook 2.5 liter)

goed plan of?

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 12 mrt 2018 10:12 #925190

Ik zeg als je toch tot op de gelcoat gaat CopperCoat.
beter voor het millieu, en op de lange termijn goedkoper. Minstens 10 jaar geen AF nodig.

In ieder geval een epoxy ondergrond als je alles toch kaal maakt, bv pantsercoat.

maar dat is mijn mening..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 12 mrt 2018 10:17 #925191

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
coppercoat zou een optie zijn, maar ik verwacht nog 2 jaar met de boot te doen voor ik hem van de hand doe voor een andere maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 12 mrt 2018 12:38 #925239

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 986
Waarom zou je voor die 2 jaar heel moeilijk doen.
Even kijken wat er op zit en iets vergelijkbaars erover smeren. Geen hard over zelfslijpend natuurlijk en er kan alleen VC over VC/teflon. Beetje bijschuren op de roffelige plekken , lapje met ammmonia erover en bij slecht hechtende plekken misschien een likje primer. Afplakken en dan lekker rollen en het ziet er voor 2 jaar prima uit.
Snel klaar, prima resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 12 mrt 2018 13:27 #925248

Met Ekke eens..


Zeker geen geld aan primer besteden.

Als ik de boot na 2 jaar zou verkopen en hem perse kaal wil hebben (maar waarom eigenlijk??) dan zou ik hem nog eerder kaal laten, voor verkoop nog even goed schoonmaken, dan kan de nieuwe eigenaaar
a) goed zien wat er onder zit.
b) er zelf op smeren wat hij/zij wil zonder te hoeven krabben etc.

Als je je daar echt niet goed bij voelt alleen een klein laagje zelfslijpende AF en klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: AF op polyester (sinds lange tijd) 12 mrt 2018 19:45 #925362

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Bas van Dijk schreef :
Met Ekke eens..


Zeker geen geld aan primer besteden.

Als ik de boot na 2 jaar zou verkopen en hem perse kaal wil hebben (maar waarom eigenlijk??) dan zou ik hem nog eerder kaal laten, voor verkoop nog even goed schoonmaken, dan kan de nieuwe eigenaaar
a) goed zien wat er onder zit.
b) er zelf op smeren wat hij/zij wil zonder te hoeven krabben etc.

Als je je daar echt niet goed bij voelt alleen een klein laagje zelfslijpende AF en klaar.
Helder..
Ik heb géén idee wat er nu op zit :)
Een wat er op zit is een groot maanlandschap. Vandaar dat ik hem kaal wil halen.
En ja, voel me beter als het in orde is. Wil ik óók bij mijn volgende boot ;)

Is de opbouw goed met primer op de gelcoat en dan de af?



Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 12 mrt 2018 20:37 #925377

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als het OW schip is gedaan, word de zeilboot ook weer verkoopbaarder.

Als je gaat schrapen, kijk dan goed uit dat je de gelcoat niet beschadigd.
Vijl even de hoekjes van het schraapblad af.

Heb je een beschadiging, dan kan je die wel opvullen met een beetje epoxyplamuur.
Daarna een geschikte primer, zoiets als vinyguard van jotun, of vergelijkbaar met dat.
En dan een AF erop rollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 13 mrt 2018 07:18 #925451

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Sonador schreef :
Als het OW schip is gedaan, word de zeilboot ook weer verkoopbaarder.

Als je gaat schrapen, kijk dan goed uit dat je de gelcoat niet beschadigd.
Vijl even de hoekjes van het schraapblad af.

Heb je een beschadiging, dan kan je die wel opvullen met een beetje epoxyplamuur.
Daarna een geschikte primer, zoiets als vinyguard van jotun, of vergelijkbaar met dat.
En dan een AF erop rollen.

Dat was ook het idee, de boot netjes maken zodat hij verkoopbaarder wordt.
Ben naast de AF ook bezig met een nieuwe houten rand (mahonie) en de keerkoppeling wordt nog even onderhanden genomen zodat hij niet meer slipt in de achteruit.
Verder de kussens opnieuw aan het bekleden.

Genoemde hempel underwater primer en classic AF volstaan?
of is de primer niet noodzakelijk?
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 07:27 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 13 mrt 2018 08:28 #925474

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Waarom toch een primer? Zelfslijpende AF hecht toch prima op oude AF en op kaal polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 13 mrt 2018 08:33 #925477

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
mss een open deur
maar ik zou van de werkzaamheden van het ow schip van elk stadium ruim voldoende foto's maken
het is niet jouw bedoeling, maar niets is makkelijker dan alle ellende ff weg te verven
en alle verfbonnen bewaren
dit geldt ook voor de reparaties aan de kk en de nieuwe bekleding
bewaar alle bonnen en reparatie facturen
succes
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 13 mrt 2018 09:13 #925492

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Ik weet niet... Wat je er nu aan uitgeeft, krijg je bij een verkoop zeker niet terug.

In jouw plaats, als je nu al weet dat je m gaat verkopen, zou ik echt minimum-lijden. Dus de echt losse delen er vanaf, en nieuwe er weer op.

De kans dat t zachte AF is, is erg groot. Dat gebruiken verreweg de meeste mensen. Test: Neem een natte spons of doek, en ga daarmee over t onderwaterschip. Als t flink afgeeft, is t zachte. Dan gewoon weer zachte erover, en plons, lekker varen, en bij je volgende boot alles netjes maken.

Als je t goed wilt doen:
Schrapen,
Epoxy seallaag,
AF.

Duur, en een klote klus. Denk aan een dag of 5 tot 8 schrapen, 1 dag met 2 man epoxy, halve dag AF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 13 mrt 2018 09:46 #925506

Jouw beslissing maar ik zie het nut niet van een primer hoor...

Primer is voor beter hechting. Zelfslijpende AF moet niet hechten want het moet langzaam oplossen, daar is het voor gemaakt, bovendien hecht het niet beter op de primer dan op de schone gelcoat. Als je een strakke harde laag erop wilt zetten is het nog wat anders.

Ik zeg: of niks, of een epoxy coating. Die laatste geeft extra bescherming en dampdichtheid, is niet duurder of zo.

Mijns inziens is je boot over 2 jaar geen cent meer waard of je er nu een primer op smeert of niet. kaalmaken helpt wel natuurlijk, zeker als er, zoals gezegd, goede foto's zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 13 mrt 2018 10:50 #925534

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Het gaat er toch ook niet om of een boot meer waard word of niet?

Het gaat erom dat hij verkoopbaarder word, niet meer waard.
De markt is nu niet geweldig, en mensen zijn eerder bereid om iets te kopen waar goed voor gezorgd is.

Dat heb ik ook ondervonden met de verkoop van mijn Varianta, die gewoon voor de vraagprijs is verkocht binnen een paar maanden. Terwijl andere Varianta's wel een jaar te koop staan.
Scheelde mij aanzienlijk in havengeld.

Het idee van foto's nemen als hij eenmaal kaal is, vind ik een goed plan.
En als je epoxy gaat smeren, moet je wel zeker zijn dat de boot droog is.
Als hij vol met vocht zit, heeft het ook niet veel zin.

Een hechtprimer als vinyguard of iets vergelijkbaars is wel verstandig.
Dat krabt/schraapt later makkelijker weg als je het er weer af wilt hebben heb ik ondervonden.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 10:55 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 13 mrt 2018 14:50 #925583

Sonador schreef :
Het gaat er toch ook niet om of een boot meer waard word of niet?

Het gaat erom dat hij verkoopbaarder word, niet meer waard.
De markt is nu niet geweldig, en mensen zijn eerder bereid om iets te kopen waar goed voor gezorgd is.

Dat heb ik ook ondervonden met de verkoop van mijn Varianta, die gewoon voor de vraagprijs is verkocht binnen een paar maanden. Terwijl andere Varianta's wel een jaar te koop staan.

Same difference wat mij betreft.. Een slecht verkoopbare boot in prijs verlagen maakt hem beter verkoopbaar dus kan je dat zien als waardeverschil. Of het geld erin steken om iemand anders het te laten doen maakt hem ook beter verkoopbaar maar kost geld.
Beetje semantisch, we bedoelen hetzelfde lijkt me.
Sonador schreef :
moet je wel zeker zijn dat de boot droog is.
Als hij vol met vocht zit, heeft het ook niet veel zin.

Zijn de meningen ook over verdeeld, mijn boot was volgende de meter 'te nat', ik heb het er gewoon opgesmeerd met het argument dat hij waarschijnlijk al jaren zo nat is en niet natter wordt van een laagje epoxy. Hechting is prima. Drogen doet hij van binnenuit ook wel.
Heb Coppercoat Duitsland nog gebeld en die hadden nog nooit een vochtigheidsmeting gedaan voor aanbrengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 13 mrt 2018 15:15 #925589

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
dank jullie allemaal voor de antwoorden.
een primer is dus niet noodzakelijk, AF hecht ook goed rechtstreeks op de gelcoat.
ik maak hem netjes kaal en zet er enkel AF op.

Kan ze er weer tegenaan, foto's maken doe ik zeker! goede tip!
verkoop ik de boot niet, dan gaat er over 2 jaar weer een laag AF overheen. In de tussentijd wil ik er ook gewoon van genieten.

er zit nu al lange tijd harde af op denk ik, (ik zie blauw, rood en zwarte lagen zitten) en die gaan eraf, ik wil een nette boot met een goed OW schip hebben. (dat zit er dus al 6 jaar op)

en ja, zo een boot levert niet veel op bij verkoop, maar als ik nieuwe bekleding heb (ik heb nog een rol liggen), het OW schip is netjes en de motor werkt naar behoren dan durf ik een eventuele koper recht in de ogen te kijken.

Overigens doe ik alles zelf dus kosten zijn enkel materiaal (€ 100,- voor de AF in mijn geval) en (veel) uren.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 15:17 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 13 mrt 2018 19:22 #925665

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik kijk altijd vanuit het oogpunt van het zelf doen, daarbij hou ik eigenlijk te weinig rekening met mensen die het laten doen (niets mis mee).

Ik neem aan dat als er vocht in een polyester laminaat zit, dat dit in de buitenste "laag" zit.
Dat het van binnen opdroogt lijkt mij een extreem lang proces.

Dat coppercoat Duitsland nooit een vochtmeting doet vind ik apart om te horen.
Doen ze er nog epoxyprimer vooraf op rollen?
Hechten zal het ongetwijfeld wel doen, en het zal ook niet zozeer schade opleveren vermoed ik.

marcelm, maak je nog een plaatje als het klaar is?
Persoonlijk vind ik het leuk werk, sommige mensen zien er enorm tegenop.
Vandaag nog zelfs iemand gesproken die ook zijn boot kaal wil hebben, maar het niet aandurft.

Ik heb nu een aantal boten gedaan, en ik vind het wel meevallen qua werk.
Zorg voor goed materiaal/gereedschap, neem op tijd pauze, en wees flexibel.

Veel plezier toegewenst!
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 19:25 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 14 mrt 2018 07:42 #925749

Sonador schreef :
Dat coppercoat Duitsland nooit een vochtmeting doet vind ik apart om te horen.
Doen ze er nog epoxyprimer vooraf op rollen?
Hechten zal het ongetwijfeld wel doen, en het zal ook niet zozeer schade opleveren vermoed ik.

Wat is dan je argument om goed te laten drogen? Gewoon dat je het vocht er niet in wil?
Is niet flauw bedoelt dit hoor, serieuze vraag. Ik heb er destijds heel lang over getwijfeld, de mensen in de haven zeiden 'niet doen, je boot is te nat' maar toen ik wat verder ging doorvragen wist eigenlijk niemand me te vertellen waarom dat erg is. Dus ben ik op het advies van Fleiss in Duitsland (Coppercoat importeur) afgegaan, die zei we zetten de boot 2 maanden buiten en smeren het erop, verder nooit gemeten oid.

Het is natuurlijk wat anders als je boot vol blazen staat, maar bij mij was al het laminaat in goede staat.

Ik heb Michael Fleiss toen expliciet gevraag wat de reden van een epoxy primer was onder de coppercoat. Ik had wel hier en daar beschadigingen aan de gelcoat.

Zijn antwoord was:

=======
Hi Bas,

the reason for the Epoxy Primer is just to get the thickness.

After 4 layers of Coppercoat you have just 250 microns ( 1/4 mm ) of Coppercoat . This is enough, if you have a Gelcoat underneath. If you have no Gelcoat , it´s not thick enough.

Instead of the primer you can also paint two more layers of Coppercoat, then you have also more thickness.

==========

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 14 mrt 2018 07:43 #925750

Overigens: Ik heb dus uiteindelijk 2 lekker dikke lagen Pantsercoat gedaan, en daarna 6 lagen coppercoat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AF op polyester (sinds lange tijd) 14 mrt 2018 09:27 #925785

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Flauw? Nee juist leuk toch?

Ik heb erg veel over deze materie gelezen, en heb er inmiddels wel een mening over.
Als iemand het anders ziet, is het toch helemaal prima ;) ?
Ik kijk vanuit het oogpunt van iemand die alles zelf doet, en ook probeert te leren wat hij nu daadwerkelijk doet.


Terug naar de vraag:

Mijn argument om het goed te laten drogen:
Vanwege osmose Bas.

Als je een erg nat laminaat hebt, dan is de kans op osmose of blazen toch wel aanwezig.
En als je dat vervolgens ook nog eens gaat inpakken met een dampdichte laag, dan is dat m.i. vragen om problemen.

Het probleem van dat het niet zou hechten, geloof ik niet zo.
Ik denk dat een epoxy prima hecht op een nat/vochtig laminaat, meestal zit de vocht in hele kleine holtes net onder het oppervlakte.

Hij heeft het over laagdikte, dat is juist om die dampdichte laag te creëren.

Nu ken ik jou boot niet, maar weet je zeker dat het laminaat zelf erg nat was, en niet b.v. de kern, of de stringers ?

Er is nog een aspect, ik kan mij goed voorstellen dat een commercieel bedrijf niet kan veroorloven om boten een winter of wat te laten drogen, of dat zij tijd hebben om een schip te schillen en een hotvac o.i.d te gebruiken.

Ik geloof wel, dat het hecht en niet veel schade aanbrengt in de eerste jaren, maar goed lijkt mij het ook niet vanwege de kans op blazen.

Daarom ben ik wel een beetje verbaasd dat zij geen vochtmeting doen, geven ze wel garantie op het werk en of tegen osmose?
Nu zegt een vochtmeting ook niet alles trouwens.

Dat een laminaat van binnen zou opdrogen lijkt mij ook een extreem lang proces.
Je kan natuurlijk beargumenteren dat nu je een dampdichte laag gecreëerd hebt, en er geen vocht meer indringt, en dat dit dan van boven uit kan drogen.

Maar het vocht wat erin zit, zit niet extreem diep in het laminaat.
Het zit vrijwel altijd in het oppervlakte, als het diep in het laminaat zit, en je krijgt osmose, dan praat je over echte structurele schade aan het laminaat (vanwege de diepte)

Nu je de vocht hebt opgesloten kan het alsnog osmose veroorzaken, en die gaan echt wel naar buiten toe. In de eerste jaren zal je niets zien, omdat het een erg langzaam proces is.

Of als je geluk hebt, is je laminaat vochtig, maar veroorzaakt het geen osmoseproces.
Dat kan ik mij vooral bij een vinylester laminaat of misschien een epoxy laminaat wel voorstellen.

Mijn eigen huidige zeilboot was het laminaat ook nat.
Op plekken vertoonde zij ook osmose, ik heb de boot vervolgens erg grof geschuurd, en toen 2x per week gewassen met groene zeep.

Binnen 4 maanden was ze kurkdroog!
(Datzelfde proces heb ik met mijn Varianta ook gedaan)

Er zitten allemaal haarscheurtjes in de gelcoat, en de osmose zat voornamelijk tussen gelcoat en het laminaat, in 4 bubbels was de schade ongeveer 1 mm in het laminaat.

Nu ze droog is, ga ik ook 2 lagen HB coat erop zetten, en vervolgens 3 lagen koperepoxy aanbrengen. Het worden 3 vrij dikke lagen, want je schuurt er nog wat vanaf.

Het is een vrij controversieel onderwerp, met vele verschillende meningen.
Ik doe wat mij goed lijkt, op basis van wat ik erover weet, en wat mijn middelen op dat moment zijn.
Eigenlijk had ik mijn Marieholm willen schillen, drogen, en voorzien van een vers epoxy of vinylester laminaat.

Er zijn meerdere manieren om ermee om te gaan, meerdere meningen.
Heb je de tijd, heb je de financiën, waarom dan niet zo goed mogelijk en logisch aanpakken?
Laatst bewerkt: 14 mrt 2018 10:04 door Sonador. Reden: tiepvoudten hersteldt met dt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl