lodewijk stegman schreef :
Dat is ook een van de vreemde dingen van dat toelatingsbeleid: het gegeven dat Antifoulings tegenwoordig woorden onderscheiden naar "voor professioneel gebruik" en "voor amateurgebruik". Het lijkt wel of de overheid bezorgder is over de gezondheid van de verwerker dan over die van het milieu.
Dat eerste is zeker waar . Hetzelfde heb je ook al kunnen zien bij andere gevaarlijke producten bijv. zoutzuur wat tegenwoordig alleen nog maar 5% mag bevatten terwijl je bij de landbouw winkel gewoon nog 35% kunt kopen.En de echte thinner die zo nodig moet worden evrvangen door de zogenaamde bio thinner wat helemaal geen thinner is. Ook zaken als bleekwater mag tegenwoordig nog maar maximaal 5% natriumhypochloriet bevatten terwijl je vroeger geconcentreerde bleek kon kopen van 25 of 30% ( heb zelf in de 60er jaren een keer vakantiewerk gedaan in een fabriek waar dat werd gemaakt) . Was inderdaad smerig spul.
Een ander recent voorbeeld is het gaan verbieden van Grotamar , waarschijnlijk met name die met de hoge (85%) concentratie.
Overigens wordt bij de antifouling voor de pleziervaart ook wel gezegd dat daar de vervuiling van water en vooral de bodem in jachthavens moet worden tegengegaan door minder sterke antifouling te gebruiken.
Pleziervaartuigen liggen nu eenmaal meer in de haven dan dat ze varen i.t.t. beroepsvaart.
Maar of dat wel een reële reden is vraag ik me af want als je niet vaart slijt de antifouling ook niet of nauwelijks en komt dus niet in water of bodem terecht.
Of overigens echt Coppercoat illegaal is vraag ik me ook af.
Misschien mag het niet in Nederland worden ingevoerd maar een echte antifouling in de zin van het CTGB is het niet omdat er geen biociode in zit. Koper is immers geen biocide en epoxy ook niet.
Dus wat daar nou echt achter zit vraag ik me af.
Maar misschien heeft iemand in dit forum een link naar een officieel overheids document hierover?
Ad