Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaring met VC17m op VC-tar.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 11:27 #1030967

  • Joshua2
  • Joshua2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik heb mijn stalen onderwaterschip nu met 7 lagen VC-tar behandeld.
En wil het nu afmaken met 3 lagen VC17m
Wat moet er als voorbereiding plaats vinden? Ontvetten,schuren, ontvetten?
Of alleen schuren, of alleen ontvetten?
Iemand hier ervaring mee?
Volvo Penta md1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 12:31 #1030977

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
In de gebruiksaanwijzing staan de tabellen met daarin de tijden en temperaturen.
Je kunt precies zien wanneer je moet gaan schuren of gewoon eroverheen kunt tjetten B)

Vraagje, 7 lagen VCTar 2...ik heb een laag gezet maar dat schuimde behoorlijk en de luchtbellen trokken niet of te weinig weg. Met de volgende lagen wacht ik maar op hogere temperaturen. De boot staat nu weer mooi geschuurd te wachten op een vervolg.

Verf jij binnen en verwarmd misschien, welke rollers heb je gebruikt?
Laatst bewerkt: 20 mrt 2019 12:45 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 12:32 #1030978

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Heb het vorig jaar ook gebruikt. Weet het eerlijk gezegd niet precies meer, maar het staat allemaal gewoon in de gebruiksaanwijzing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 12:52 #1030983

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
Hier de manual met de overschilder tijden..
web.bootman.nl/manuals/04-in-vctarii1ltm_manual.pdf

iemand tips tegen het schuimen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 12:59 #1030985

Houd er wel rekening mee dat VC17M in Nederland niet(meer) is toegelaten , ook niet voor professionele toepassing.
In principe kun je dus beboet worden en dat niet alleen, het is zelfs officieel een misdrijf , net als het gebruiken van andere verboden bestrijdingsmiddelen en geen simpele overtreding en kan dus ook in je strafblad komen als je gesnapt wordt . :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 13:01 #1030987

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
Net als coppercoat dus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 13:01 #1030988

Yep
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 13:14 #1030993

Over coppercoat kun je in discussie gaan want dat is geen bestrijdingsmiddel zoals antifouling of een gewas of dier bestrijdingsmiddel maar epoxy waar je koperpoeder bij doet .
Het valt dus niet onder de bestrijdingsmiddelenwet wat echter niet betekent dat koperpoeder daar niet onder kan vallen.
Alleen denk ik dat ook niet omdat dat immers gewoon te koop is bijv. bij :
polyestershoppen.nl/bootonderh...koperpoeder-252.html
Het zou eventueel kunnen dat de waterdragende epoxy die Coppercoat gebruikt niet in Nederland is toegestaan maar dat valt dan niet onder het CTGB.

Dat een willekeurig product niet in de antifoulinglijst van het CTGB staat zegt op zich nog niets als het niet onder de benaming "antifouling"wordt verkocht.

Het zou best kunnen dat Copeprcoat niet als complete set in Nederland is toegelaten maar dat losse epoxy en koperpoeder geen probleem is.
Ik ken veel meer producten die je zelf kunt maken uit heel normale toegelaten grondstoffen maar die als eindproduct streng verboden zijn .......... :ohmy: :whistle:

Leuk juridsch vraagstukje. :lol:

Ad
Laatst bewerkt: 20 mrt 2019 13:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 15:31 #1031029

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Joshua2 schreef :
Ik heb mijn stalen onderwaterschip nu met 7 lagen VC-tar behandeld.
En wil het nu afmaken met 3 lagen VC17m
Wat moet er als voorbereiding plaats vinden? Ontvetten,schuren, ontvetten?
Of alleen schuren, of alleen ontvetten?
Iemand hier ervaring mee?

Mijn ervaring VC 17 M. Bij langer verblijf op zoutwater een groot "onderwaterbos" onder de boot.
Er wordt door International ook vermeld dat het alleen werkt op zoet en brak water.
Ik ben na 1 seizoen toen over gegaan op "VC extra" hetgeen wel werkte op zout water
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 mrt 2019 15:32 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 15:47 #1031036

  • pacman
  • pacman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Je kan natuurlijk ook LeFANT Antifouling gebruiken. Kan ook over de VC17m.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 17:32 #1031049

Ik heb de VC17m zo over de net aangebrachte VCtar gesmeerd.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 17:36 #1031050

holtere schreef :
In de gebruiksaanwijzing staan de tabellen met daarin de tijden en temperaturen.
Je kunt precies zien wanneer je moet gaan schuren of gewoon eroverheen kunt tjetten B)

Vraagje, 7 lagen VCTar 2...ik heb een laag gezet maar dat schuimde behoorlijk en de luchtbellen trokken niet of te weinig weg. Met de volgende lagen wacht ik maar op hogere temperaturen. De boot staat nu weer mooi geschuurd te wachten op een vervolg.

Verf jij binnen en verwarmd misschien, welke rollers heb je gebruikt?

Ik heb de VC tar zowel bij warme als koude temperaturen opgebracht. Zowel met roller als kwast. Geen schuim. Ik denk dat je net pech had.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 18:23 #1031056

Op mijn boot in 2003 Nautix A4TSpeed aangebracht over VcTar2.
Die Nautix is ook harde, koperhoudende AF met Teflon, ook polijstbaar, dus vergelijkbaar met VC17m.

Ik heb niet geschuurd, alleen afgewassen (boot had al een jaar gevaren met kale VCTar2).
Heel af en toe valt er een schilfertje Nautix af, maar dan is een voordeel: minder laagopbouw.

Overigens zou ik geen 3 lagen AF erop zetten. Eentje is voldoende.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 18:42 #1031060

  • Joshua2
  • Joshua2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik heb de VC-tar er eind vorig jaar opgezet bij een temperatuur van rond de 10 graden.
Geen last van schuim gehad. Heb na het aanmaken de VC-tar eerst 15 minuten laten rusten om de luchtbellen te laten verdwijnen. En het er toen opgesmeerd.
Ik heb altijd begrepen dat er alleen VC17 m overheen gesmeerd kan worden als antifouiling. Daarom zit ik daar min/meer aan vast. Ik zou liever wat anders gebruiken.
Zijn 3 lagen inderdaad niet teveel lagen?
En volstaat alleen ontvetten voor het aanbrengen vd antifouiling ook?
Volvo Penta md1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 18:43 #1031061

  • Joshua2
  • Joshua2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Vaar je op zout water? Of zoet/brak?
Volvo Penta md1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 18:45 #1031064

  • Joshua2
  • Joshua2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik heb dit vorig najaar met een temperatuur van rond de 10 graden gedaan.Buiten.
Met een gewone schuimroller.
Volvo Penta md1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 18:48 #1031065

  • Joshua2
  • Joshua2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Zonder eerst te ontvetten of licht opschuren?
Ik heb de laatste laag vorig jaar erop gezet. Dus staat al een tijdje zo op de bokken buiten!
Volvo Penta md1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 19:01 #1031068

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
Even naar boven kijken, daar staat de handleiding gepost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 19:01 #1031069

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als VCtar nog moet uitharden (duurt altijd we even), dan kan je de VC17 er zo opzetten.
Staat ook in de handleiding.

Eenmaal uitgehard is het handig om een hechtlaag er tussen te doen.
(Zoiets als jotun vinyguard.)
Epoxy word vaak zo hard, dat de AF niet echt goed kan hechten, ook niet als je de epoxy (vctar)goed schuurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 19:05 #1031070

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
holtere schreef :

iemand tips tegen het schuimen?

Heb je het erop gezet met een schuimroller?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 19:10 #1031072

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
Eenmaal uitgehard is het handig om een hechtlaag er tussen te doen.
(Zoiets als jotun vinyguard.)
Epoxy word vaak zo hard, dat de AF niet echt goed kan hechten, ook niet als je de epoxy (vctar)goed schuurt.
De handleiding zegt....schuren!

Inderdaad met een schuimroller maar eerdere reacties lezende zijn die vaker zonder problemen gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 19:16 #1031075

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Een hechtprimer is wel aan te raden, al vind ik wel dat vctar niet bikkelhard word als b.v. de jotamastic, of hb coat, vctar is ook veel dunner dan die type's, meer zoals zf primer.
Als het zo in de beschrijving staat, dan zal alleen schuren wel prima zijn.

Vc tar en schuimroller is mij ook niet bevallen, idd schuim en veel belletjes.
Toen overgeschakeld naar een lakviltroller van de action, en bevalt het beste.
De koperepoxy daar ook mee gedaan.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2019 19:23 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 19:35 #1031084

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Deze: www.action.com/nl-nl/p/verfroller2/

Wat ook wel helpt is de gemengde vctar even te laten staan na mengen.

Dit is mijn OW schip in Vctar, het trekt zo mooi strak.
Dat vind ik het grootste voordeel van het spul.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 20 mrt 2019 19:50 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 20:32 #1031096

Even een side question.. Waarom zou je heel veel moeite doen voor extra goede hechting van je antifauling? Het is de bedoeling dat je zelfslijpende verf er langzaam afslijt..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met VC17m op VC-tar. 20 mrt 2019 20:50 #1031098

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Only Fools Rush in schreef :
Even een side question.. Waarom zou je heel veel moeite doen voor extra goede hechting van je antifauling? Het is de bedoeling dat je zelfslijpende verf er langzaam afslijt..

Het moet eraf slijten, er niet vanaf bladeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl