Waterblok schreef :
Yellow Boat schreef :
Alleereerst mogen de (veel betere) antifoulings met veel meer koper bijv. gewoon door professionals aangebracht worden en gebeurt dat ook op alle beroepsvaartuigen . Zelfs aan laten brengen door een professional op een pleziervaartuig is in principe toegestaan . Het verbod geldt nl. alleen voor verkoop aan en aanbrengen door particulieren/DHZers , niet voor het varen met een "foute" antifouling.
Ad
Begrijp ik goed dat ik mijn zelfaangebrachte coppercoat tzt legaal kan laten vernieuwen als de werf het doet?
Of moeten ze daar een cursus met diploma voor gevolgd hebben?
En dat zou dan beter voor het milieu zijn dan dat ik het er op smeer?
Wat dat eerste betreft , ja , als je tenminste een firma kunt vinden die dat voor je doet want die nemen meestak het zekere voor het onzekere of kennen de regels ook niet precies.
En wat dat tweede betreft , natuurlijk maakt dat voor het milieu niks uit maar zo zijn nu eenmaal de overheidsregels ( die trouwens wel vaker onbegrijpelijk zijn

)
Maar dat is ook zo als je in Nederland verboden antifouling net over de grens laat smeren of zelf smeert.
Ik kan bijv. ook de boot een weekje in Emdem op de kant zetten ( is maar een paar mijl varen) en lekker de goeie professionele smeren. Het spul op de boot hebben is helemaal niet verboden , alleen moet je de lege blikken niet mee terug nemen.
tenslotte is dat spul ook niet verboden voor de vele Duitsers die in de winter thusi de boot stallen . En wat dacht je van andere bezoekende jachten?
Nee , die hele regelgeving voor antifouling bij pleziervaartuigen gaat finaal mank maar dat doen wel meer van die regels.
Ad