Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd onderwaterschip

Advies gevraagd onderwaterschip 30 jan 2020 13:33 #1122755

  • L7
  • L7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste,

Kunt u me helpen met een plan voor het onderwaterschip van een mahonie houten overnaads gebouwde Flying Finn van ongeveer 4,5m uit 1956? De bijgevoegde foto's kunnen u wat meer duidelijkheid geven.

Het bootje is geheel van lak ontdaan en is kurkdroog (ligt 5 jaar binnen).

Uiteindelijk zal het speedbootje op een trailer komen te liggen en binnen gestald gaan worden.

Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg Laurens
Bijlagen:
1956 Flying Finn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 30 jan 2020 13:58 #1122761

Dag Laurens,
wat een mooi scheepje!
Omdat-ie niet langdurig in het water zal verblijven, hoef je geen antifouling te gebruiken. Dat scheelt weer een hoop gif en geld.
Het hout zal altijd blijven werken en dat geeft niet. Gebruik geen harde lak, geen epoxy en al zeker geen glasmatten en dergelijke.
Aan de onderkant treedt over het algemeen geen rot op; je hoeft dus geen bijzondere conserverende producten te gebruiken.
Je kunt een gewone verf op lijnoliebasis of alkydbasis gebruiken, in een kleur die je mooi vindt.

De binnenkant van de boot is wel erg kwetsbaar voor rot. Zorg ervoor dat de binnenkant, vooral onder de vlonders, brandschoon blijft en heel goed geventileerd. Na het varen dus de vlonders omhoog leggen en regelmatig stofzuigen.
Je kunt het hout aan de binnenkant behandelen met een niet-afsluitend spul, bijvoorbeeld petroleum, eventueel vermengd met lijnolie. Dat is vettig, en waar vet zit daar is geen water en geen rot.

Als er lekken in het hout ontstaan (dat kan altijd en is geen drama), gebruik dan in geen geval twee-componententroep want dat is veel te hard. Afhankelijk van de plek kun je een bitumeuze dakreparatiepasta gebruiken of stopverf, wat een mengsel is van lijnolie en krijt.
Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 30 jan 2020 14:00 #1122762

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Een houten boot behoort nat te zijn, het hout neemt water op en sluit de kieren af.
Ik zou aan de buitenkant een epoxy laag zetten en antifouling erop.
Het slechtste voor een houten boot is binnen stallen en drogen.
Telkens als je wilt gaan varen loopt je boot dan gewoon vol met water, dus dan ga je niet even lekker varen.

Wat je veel ziet is dat ze het onderwaterschip in een polyester laag zetten. het zogenaamde "doodskleed".
Wat de naam al doet zeggen, niet erg verstandig het water vanuit binnen trekt in het hout onder de polyesterlaag.

Advies zoals gegeven en bootje dus in het water laten liggen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 30 jan 2020 14:56 #1122777

Ik heb enkele seizoenen wedstrijd gevaren in een Vrijheid. Voordat de boot in het water ging legden we aan de binnenkant van de romp meerdere natte doeken zodat het hout al water op kon nemen.

Ik kan me niet voorstellen dat je een oud schip met Epoxy volledig waterdicht krijgt, ik denk dat je met oude verfsystemen het beste uit bent. Moderne schepen kunnen volgens mij wel met epoxy behandeld worden.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 30 jan 2020 16:00 #1122804

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6892
Dit bootje ziet er nog heel goed uit! Als je het op de kant gaat stallen zul je wel wat water binnen krijgen, maar als er geen rot in zit trekt het ookwel dicht. Voor het varen even droog maken is best te doen. Volg het advies van Berghout 2 maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 30 jan 2020 16:18 #1122809

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Een droog houten schip alleen water indoen voor énkele keren varen, zinkt binnen een paar uur af.
Meerdere keren meegemaakt, bij te water laten laten we hem een week in de banden hangen met pompen erin.

Maar wees vrij om het te proberen. B)
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 30 jan 2020 16:51 #1122817

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Ik kan het heel erg mishebben, maar bij mijn weten trekt een overnaadse bood niet dicht en zal die gebreeuwd oid moeten worden om waterdicht te zijn. Boot zal dan zonder problemen droog gestald kunnen worden. Dichttrekken is bij lattenbodem of karveel.
Advies van olie aan de binnenkant sta ik geheel achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 01 feb 2020 21:45 #1123441

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Als de boot echt goed droog is, niet rot en constructief goed zou ik overwegen hem helemaal ( binnen, buiten, boven en onder water) in de epoxyhars te zetten. Eventueel met dunne laag glasmat buiten en filet naden ad binnenzijde van de naden.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 01 feb 2020 22:16 #1123445

  • Folkboot
  • Folkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Hoi Laurens
Ook een karveel gebouwde boot zal zonder breeuwen dichttrekken. ik heb een houten Folkboat met eenzelfde constructie en trekt elk seizoen weer dicht. Het klopt wel dat dit elke keer moet zddra de boot een winter op de kant heeft gelegen.
berghout-2 heeft het beste advies, vanbinnen kan je ook Owatrol overwegen. Vraag ook eens bij de Zweedse Klassiekers, allemaal hout.
Succes
Rob
Laatst bewerkt: 01 feb 2020 22:18 door Folkboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 02 feb 2020 13:15 #1123601

  • L7
  • L7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Bedankt iedereen voor de tips en info. Ik ben door jullie een stuk wijzer geworden.

Vwb de 2-componenten-lak, voor het onderwaterschip leek me dit in eerste instantie wel een goede oplossing, er zijn vernissen die aangeven voldoende elasticiteit te bieden voor overnaadse houtconstructies - Epifanes PP Vernis Extra. Echter wordt door International het tegenovergestelde aangeven en wordt een 1-componenten-lak geadviseerd. Ik begrijp uit het antwoord van @Berghout-2 dat dit niet ideaal is vanwege de hardheid. In hoeverre beschermt een 1 component het onderwaterschip voldoende?

Binnenkant, ademende verf/olie.

Het geheel in de epoxy zetten lijkt me meer wat voor nieuw hout, gezien het feit dat dit bootje waarschijnlijk toch nooit helemaal waterdicht wordt.

Er moeten hier en daar nog reparatiewerkzaamheden plaatsvinden aan het bootje, wanneer deze voltooid zijn, zal het lakwerk gedaan moeten worden. Mocht iemand nog een tip te binnen schieten met de tijd, hoor ik het graag.

Nogmaals bedankt iedereen!

Groeten, Laurens
1956 Flying Finn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 02 feb 2020 14:03 #1123627

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Er zijn heel veel oude boten juist gerestaureerd met epoxy om ze sterk en waterdicht te krijgen. Probleem bij oude boten is dat ze volledig droog moeten zijn voor zo'n behandeling. Als jouw boot 5jr droog binnen heeft gestaan is het zeker een geschikte boot om met epoxy potdicht te krijgen en houden.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 02 feb 2020 20:45 #1123754

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7491
Watermaat schreef :
Er zijn heel veel oude boten juist gerestaureerd met epoxy om ze sterk en waterdicht te krijgen. Probleem bij oude boten is dat ze volledig droog moeten zijn voor zo'n behandeling. Als jouw boot 5jr droog binnen heeft gestaan is het zeker een geschikte boot om met epoxy potdicht te krijgen en houden.

Hout werkt, epoxy, (en andere 2compent middelen), niet.

Gevolg ==> barstjes. ===> waterinsijpeling ===> rot.
Dat is de reden dat iedereen die verstand heeft van houten boten, geen 2 component middelen wil.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 02 feb 2020 20:47 #1123757

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7491
Watermaat schreef :
Als de boot echt goed droog is, niet rot en constructief goed zou ik overwegen hem helemaal ( binnen, buiten, boven en onder water) in de epoxyhars te zetten. Eventueel met dunne laag glasmat buiten en filet naden ad binnenzijde van de naden.

Die methode noemt men ook wel eens een boot een doodskleed aantrekken.
Ziet er een seizoen schitterend uit.
Die naam is niet verkeerd gekozen. DOODSKLEED !
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 02 feb 2020 22:11 #1123776

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6892
Tony2920 schreef :
Watermaat schreef :
Als de boot echt goed droog is, niet rot en constructief goed zou ik overwegen hem helemaal ( binnen, buiten, boven en onder water) in de epoxyhars te zetten. Eventueel met dunne laag glasmat buiten en filet naden ad binnenzijde van de naden.

Die methode noemt men ook wel eens een boot een doodskleed aantrekken.
Ziet er een seizoen schitterend uit.
Die naam is niet verkeerd gekozen. DOODSKLEED !
Mijn Olympiajol uit 1940 (H86) was karveel gebouwd in mahonie van 10 mm en had kieren die niet meer dichttrokken. Ik heb de naden open gefreesd (5 mm) en die weer opgevuld met latjes. Ingelijmd met epoxy. Daarna voorzien van een dun glasweefsel met epoxy en 2 lagen bootvernis. De binnenkant afgewerkt met epoxy en bilgepaint. Ik heb de boot eerst 3 maanden binnen laten drogen en er nog eens 4 maanden aan gewerkt. De 10 mm mahonie was toen echt wel droog. Ik heb de boot 6 jaar gehad en ‘szomers in het water gestald. Geen enkele schade, scheur of rotte plek gehad. Wie dit een doodskleed noemt weet niet waar hij over praat. Een doodskleed is het bekleden met een stuk blik van lekkende plekken in een boot. Werd ook wel gedaan met polyester en glasmat. Die oplossingen zijn niet waterdicht waardoor het onder de reparatie kan gaan rotten. Bij de overnaadse boot van TS kun je volstaan met openhalen van de naden en aanbrengen van dun glasweefsel en epoxy. Ga eens bij Polyservice langs, daar staat een voorbeeld van een overnaadse boot die zo is afgewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 02 feb 2020 22:22 #1123781

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Blijkbaar is niet iedereen op de hoogte van proffesioneel gebruik epoxy in restauraties van klassieke jachten? Heeft niks met het "doodskleed" van vroeger (polyesterhars en glasmat) te maken.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 03 feb 2020 06:31 #1123792

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Epox/glas kan inderdaad ook goed, maar bij een restauratie is het wel lastig om het goed te doen, zeker bij een overnaads gebouwd schip. Er mogen geen lekken in de coating zitten, aande buitenkant is dat prima te doen, maar aan de binnenkant is dat erg lastig door de slecht bereikbare plekken, vooral onder de spanten. Wil je dit echt goed doen zal mede spanten stuk voor stuk los moeten halen en opnieuw in lijmen zodat hier geen vocht tussen kan komen. Is dit goed gedaan heb je eenheden duurzaam schip. Kamer water in een naad tussen spanten en huid, of tussen de huidgangen, komen heb je alleen een probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 03 feb 2020 08:52 #1123827

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Edit
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 03 feb 2020 08:55 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 03 feb 2020 08:54 #1123828

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Dat zou ik in dit geval met een 5jr droge boot die voornamelijk op een trailer blijft nog wel aandurven met ruim gebruik van dunne epoxy impregneer aan binnenzijde. Met wat kantelen loopt en zuigt alles dan wel redelijk vol, zonder demontage van spanten vlgs mij. Juist overnaads is alles vrij goed bereikbaar onder de spanten. Met een smalle filet trek je de binnennaden daarna dicht en buiten doet een dun laagje glas het werk. Kost wel uren, maar zo groot is ie niet.

Ik denk dat je met epoxy technieken zo'n houten boot maximaal bruikbaar hebt (en houdt) trailerbaar, zonder lekkage en uiteindelijk makkelijker te onderhouden, maar het is natuurlijk aan de TS wat hij wil.

Het is wel de moeite waard, het is een mooie klassieke boot!
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 03 feb 2020 09:42 #1123840

Tony2920 schreef :
Hout werkt, epoxy, (en andere 2compent middelen), niet.

Gevolg ==> barstjes. ===> waterinsijpeling ===> rot.
Dat is de reden dat iedereen die verstand heeft van houten boten, geen 2 component middelen wil.

Het principe van een met epoxy behandelde houten boot is dat het hout niet meer werkt. Voorwaarde daarbij is dat het aanvangs vochtpercentage van het hout < 12% is en dat al het hout rondom met epoxy is behandeld met voldoende laagdikte. Multiplex is ideaal, massief hout tot een beperkte dikte. Omdat het aldus behandelde hout rondom zo goed als dampdicht is afgewerkt werkt het hout niet meer en is epoxy zo’n duurzame afwerking.

Bij een bestaande houten boot die vanaf de nieuwbouw is behandeld met meer traditionele systemen is het lastig om aan alle voorwaarden voor epoxy te voldoen. Met name aan de binnenzijde is het moeilijk zo niet onmogelijk om alle delen rondom in de epoxy te krijgen. Daarom zou ik in zo’n geval terughoudend zijn voor het gebruik van epoxy.

Van de andere kant, blijkbaar heeft de boot het met traditionele systemen ook al erg lang uitgehouden. Dat zou pleiten voor een restauratie waarbij opnieuw wordt terug gegrepen op traditionele afwerkingen zodat ze er weer een lange periode tegenaan kan.

Just my 2c
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 03 feb 2020 10:25 #1123849

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26923
Noballast schreef :
Tony2920 schreef :
Hout werkt, epoxy, (en andere 2compent middelen), niet.

Gevolg ==> barstjes. ===> waterinsijpeling ===> rot.
Dat is de reden dat iedereen die verstand heeft van houten boten, geen 2 component middelen wil.

Het principe van een met epoxy behandelde houten boot is dat het hout niet meer werkt. Voorwaarde daarbij is dat het aanvangs vochtpercentage van het hout < 12% is en dat al het hout rondom met epoxy is behandeld met voldoende laagdikte. Multiplex is ideaal, massief hout tot een beperkte dikte. Omdat het aldus behandelde hout rondom zo goed als dampdicht is afgewerkt werkt het hout niet meer en is epoxy zo’n duurzame afwerking.

Bij een bestaande houten boot die vanaf de nieuwbouw is behandeld met meer traditionele systemen is het lastig om aan alle voorwaarden voor epoxy te voldoen. Met name aan de binnenzijde is het moeilijk zo niet onmogelijk om alle delen rondom in de epoxy te krijgen. Daarom zou ik in zo’n geval terughoudend zijn voor het gebruik van epoxy.

Van de andere kant, blijkbaar heeft de boot het met traditionele systemen ook al erg lang uitgehouden. Dat zou pleiten voor een restauratie waarbij opnieuw wordt terug gegrepen op traditionele afwerkingen zodat ze er weer een lange periode tegenaan kan.

Just my 2c

Niets aan toe te voegen. Helemaal mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 03 feb 2020 10:40 #1123852

De enige manier om deze boot helemaal in de epoxy te conserveren zou zijn om hem erin onder te dompelen. Elk plankje en elke lat heeft nu eenmaal minstens 6 kanten, en die krijg je anders niet te pakken.
Maar dat onderdompelen zou ik niet doen. Epoxy wordt hard. Voor je het weet zit de boot in een blok epoxy.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 03 feb 2020 19:43 #1124030

Watermaat schreef :
Er zijn heel veel oude boten juist gerestaureerd met epoxy om ze sterk en waterdicht te krijgen......

Dit is een contradictio in terminis. Restaureren met epoxy is onmogelijk. Tenzij de boot met epoxy gebouwd is.
Oplappen met epoxy kan wel, maar raad ik stellig af.

Nog maar eens mijn mening, gebaseerd op 37 jaren èchte restauratie-ervaring: epoxy is prachtig spul met heel mooie eigenschappen. Maar alleen voor nieuw dun droog hout op nieuw dun droog hout. Nooit voor bestaande constructies (zoals boten en schepen), nooit voor vochtig hout, nooit voor dik hout.

Hoe goed je ook je best zult doen, het zal onmogelijk blijken om een bestaande boot zodanig met epoxy te behandelen, dat er nergens ook maar 1 druppel water kan intreden gedurende de komende tien, twintig jaar.
Er zal gegarandeerd ergens water intreden, via een vergeten plekje, een schroefgaatje, een deukje van die hamer die je laat vallen, van die keer dat je iets steviger aanlegt dan voorzien, enz.
Dat water zal gretig worden opgezogen door het gortdroge hout en kan onmogelijk verdampen.
Het gemene aspect is, dat zoiets niet opvalt omdat de buitenste paar tiende millimeter hout doordrenkt is met epoxy: dat blijft er schitterend uitzien. Daar vlak achter kan de rot verbluffend snel en ongenadig toeslaan.

Helaas heb ik van dit fenomeen vele voorbeelden gezien. Ook op dit moment: ik restaureer (!) een rondbodemjacht uit 1968. Goed gebouwd maar de vorige eigenaar heeft (waarschijnlijk met de beste bedoelingen en vol trots over het schitterende uiterlijk) al het massieve eikenhout behandeld met epoxy en DD-lak. Ik kan dat hout, dat er aan de buitenkant nog steeds schitterend uitziet, met de stofzuiger weghalen. In feite zijn die mooie dikke eiken planken nu veranderd in mooie plastic zakken gevuld met potgrond.

Kortom: Geen epoxy op bestaande boten. Nooit! Ook niet goedbedoeld. Ook niet stiekem.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd onderwaterschip 03 feb 2020 19:53 #1124035

L7 schreef :
Bedankt iedereen voor de tips en info. Ik ben door jullie een stuk wijzer geworden.

Vwb de 2-componenten-lak, voor het onderwaterschip leek me dit in eerste instantie wel een goede oplossing, er zijn vernissen die aangeven voldoende elasticiteit te bieden voor overnaadse houtconstructies - Epifanes PP Vernis Extra. Echter wordt door International het tegenovergestelde aangeven en wordt een 1-componenten-lak geadviseerd. Ik begrijp uit het antwoord van @Berghout-2 dat dit niet ideaal is vanwege de hardheid. In hoeverre beschermt een 1 component het onderwaterschip voldoende?
..................................
Groeten, Laurens

Laurens,
Zoals ik al in een eerdere reactie aangaf, is de bescherming van de buitenkant van het onderwaterschip niet zo kritisch. Hout dat onder water zit rot niet.
Ik raad je aan om een gewone 1 component verf te gebruiken op lijnoliebasis of op alkydharsbasis.
Dat zijn allebei mooie, eenvoudig te verwerken verfsoorten die voldoende flexibiliteit hebben.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan verf van Koopmans. Ook de grondverf van Koopmans is super: lekker lobbig en fijn om te verwerken. (ik heb geen aandelen).
De verven van de bouwmarkten (karwei, gamma) zijn vaak wat schraal.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 03 feb 2020 21:24 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl