Sneaker schreef :
plusfast schreef :
Een algemeen advies om wat voor ondergrond dan ook te kunnen beschilderen is simpel. Je moet beginnen met een hechtlaag, en die aanbrengen op een schone, niet poederende ondergrond. Je zeilen dus goed schoonmaken, als er een waslaag opzit die verwijderen (de al genoemde remmenreiniger werkt, maar ook ammonia uit de supermarkt is geschikt). Daarna zou een normale goede grindverf voldoende moeten zijn, met kwast of roller aangebracht of uit een spuitbus. Daarna kan er lakverf op.
Hoe vaak heb je het zo gedaan? Wij, en ook sommige collegae, doen het wekelijks. Niemand die een hechtlaag aanbrengt. Op nieuw doek ook niemand die er een "laag" afpoetst. Goede inkt gebruiken en het blijft er voor goed opzitten. Ook als je het langs een stag haalt. En nee, het geeft niet af. Latex van de bouwmarkt wellicht, maar dat is een goedkope doe-het-zelf oplossing. Prima wellicht voor TS zijn gebruikte zeil, zoals ik eerder schreef.
Ik ben 15 jaar schilder geweest, en heb er een vakdiploma voor gehaald. Ik denk met enig recht te kunnen spreken over schilderen. Waarbij in ongeveer alle gevallen een ondergrond eerst wordt behandeld met een hechtlaag, als dat nodig is. Een poederende ondergrond, of een ondergrond die om andere redenen het vermoeden geeft dat een verflaag niet of niet goed zal gaan hechten vereist dat dus. Een zeil hoort daar (naar mijn mening) ook bij.
Dan heb je het ook nog over "goede inkt gebruiken". Inkt is geen verf, verf is geen inkt. Zelfs de basiskleuren zijn bij inkt anders dan bij verf, omdat inkt (in de basis) transparant is, en verf (in de basis) niet. Die verschillen zorgen er voor dat je met inkt op een andere manier werkt dan met verf.
boarderbas schreef :
Precies. Weet jij wat ammonia met de coating doet? Ik niet, dus blijf er bij weg.
Met fl3xa van de bouwmarkt bedoelde ik overigens lak. Geen latex.
Ook professioneel bedrukte zeilen slijten.
Ja, ammonia tast je coating aan. Dat is dus ook precies de bedoeling. Het gaat bij de TS om UITGEZEILDE zeilen, die gaan dus niet op de boot terug, maar er is een wens om ze als ondergrond te gebruiken om te schilderen. Dan heeft die coating dus geen nut meer, en zit alleen maar in de weg voor de verf. Moet er dus af. Ammonia kan dat doen, en kost een stuk minder dan liters remmenreiniger, die overigens ook de coating aantast natuurlijk.