Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Topcoat of DD lak Waarom welke keuze?

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 02 juni 2020 09:30 #1167893

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Hoi Allemaal,

Wij hebben en vraag die hopelijk beantwoord kan worden. Wij hebben dit voorjaar een mooie Dufour gekocht alleen heeft het dek van 40 jaar oud wel echt even een opfris beurtje nodig.

Nu zit ik alleen in twijfel overal wordt er gesproken van open maken van de krakelee, dan epoxy plamuur, primer en dan DD lak. Aanzich een goede keuze omdat ik dit eigenlijk al jaren doe met verschillende schepen. Echter nu vraag ik mij af: een nieuw schip wordt afgewerkt met gelcoat en topcoat. Dit heeft 40 jaar dienst gedaan.

Waarom doen we DD lak op een schip waar normaal Topcoat wordt gebruikt om het af te werken?

Hopelijk komt er voor ons duidelijkheid over.

Gr
Mike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 02 juni 2020 09:36 #1167896

Oppervlakkige craquelé kun je ook wegwerken met (10%) verdunde ZF primer. Dat vult de barstjes wel op. Afnemen of waterproof schuren met korrel 1200 en daarna met een doekje polijsten. Als je dek een gebruikelijk witte kleur heeft, hoef je het verder niet na te behandelen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 02 juni 2020 09:50 #1167903

mikeyP schreef :
Hoi Allemaal,

Wij hebben en vraag die hopelijk beantwoord kan worden. Wij hebben dit voorjaar een mooie Dufour gekocht alleen heeft het dek van 40 jaar oud wel echt even een opfris beurtje nodig.

Nu zit ik alleen in twijfel overal wordt er gesproken van open maken van de krakelee, dan epoxy plamuur, primer en dan DD lak. Aanzich een goede keuze omdat ik dit eigenlijk al jaren doe met verschillende schepen. Echter nu vraag ik mij af: een nieuw schip wordt afgewerkt met gelcoat en topcoat. Dit heeft 40 jaar dienst gedaan.

Waarom doen we DD lak op een schip waar normaal Topcoat wordt gebruikt om het af te werken?

Hopelijk komt er voor ons duidelijkheid over.

Gr
Mike

Ben even benieuwd: wat is de naam van het schip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 02 juni 2020 10:03 #1167911

mikeyP schreef :
Hoi Allemaal,


Waarom doen we DD lak op een schip waar normaal Topcoat wordt gebruikt om het af te werken?

Hopelijk komt er voor ons duidelijkheid over.

Gr
Mike

Topcoat wordt zelden of nooit gebruikt voor de buitenkant of interieur van een schip, alleen voor het afdekken van kaal laminaat op normaal niet zichtbare plaatsen binnen ter bescherming van het laminaat.
Buiten en vaak ook binnen wordt gelcoat gebruikt maar dat is bij reparaties van gortere oppervlakken alleen mogelijk als je een contramal maakt anders krijg je nooit een glad oppervlak.
Normaliter is bij een renovatie DD lak of eventueel eencomponent PU zoals die van Epifanes. ( www.epifanes.nl/nl/onze-collec...urethane-jachtlak-78 ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 02 juni 2020 10:30 #1167921

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6190
Yellow Boat schreef :
Topcoat wordt zelden of nooit gebruikt voor de buitenkant of interieur van een schip
waarom niet?

Yellow Boat schreef :
wordt gelcoat gebruikt maar dat is bij reparaties van gortere oppervlakken alleen mogelijk als je een contramal maakt anders krijg je nooit een glad oppervlak.
gaat prima:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 02 juni 2020 10:30 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 02 juni 2020 10:59 #1167940

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5105
Gelcoat hard van zichzelf weinig vlak uit. Misschien mooi genoeg voor een werkboot, of brug, maar voor de meeste jachten niet. Terug schuren en dan polijsten is een hele boel werk, het is veel minder werk om er dd lak op te zetten, en je kan het zelf. Het gebeurt in de VS en Australië/nz wel vaker, maar dan spuiten ze het met speciale additieven, waardoor er geen of veel minder nabewerking is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 02 juni 2020 11:07 #1167949

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6190
JRomkes schreef :
Terug schuren en dan polijsten
ja, dat heb ik wel gedaan.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 03 juni 2020 21:24 #1168651

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
@ yellowboat

Hartelijk dank voor de info ben er een stuk wijzer door geworden. Ik zit alleen nog steeds in twijfel wat nou de beste manier is. Wij liggen straks 5 a 6 maanden in een binnenloods en dan willen wij er eigenlijk daarna zoveel mogelijk klaar mee zijn.

@Tuulevi
Ik ben erg geinteresseerd hoe u dat heeft gedaan met de gelcoat en schuren en polijsten. Heb u een prive bericht gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 04 juni 2020 08:56 #1168756

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6190
@MikeyP; je hebt PB terug.

(kompasbankje) Wat ik gedaan heb is dik epoxygelcoat smeren en rollen. Rollen gaat in mijn beleving iets beter maar JRomkes heeft wel gelijk als hij zegt dat het niet goed uitsmeert/verdeelt.
En dan schuren met Waterproof 2000.

Op dat bankje heb ik 2 lagen gedaan maar op een randje van de kajuitingang heb ik het(in een "bekisting" van plakband) gewoon volgegoten. Dat is na in vorm vijlen en afschuren nog ~6mm dik en ook prima geworden, ik moet het alleen nog eens een keer polijsten eigenlijk. Van dat hoekje kan ik wel een foto maken als je wilt.

Verder heb ik het in krassen op de romp gesmeerd met een dun kwastje en dan heel dik zodat het echt uit de kras puilt, en dat ga ik het weekeind ook terugschuren. Ik denk dat het gelukt is alleen heb je soms hele kleine luchtbelletjes. Dat moet je dan nog een keer nastrijken.

Ik heb dit spul: polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy-gelcoat-213.html dat kun je met pigment op kleur brengen, dat verkopen ze ook in alle RAL kleuren.

Een nadeel wat je altijd hoort is dat gelcoat moet worden afgedekt omdat het aan de lucht niet uithardt en plakkerig blijft maar dat is niet mijn ervaring. Ik heb het de eerste keer wel gedaan maar kwam erachter dat het restje in m'n verfbakje net zo goed was uitgehard. Dat is mss. nog wel iets om uit te zoeken; ik heb mss. gewoon mazzel met dit ene blik.

JRomkes schreef :
Gelcoat ... gebeurt in de VS en Australië/nz wel vaker, maar dan spuiten ze het met speciale additieven, waardoor er geen of veel minder nabewerking is.
Heb je daar meer info over? wordt dat hier in de buurt niet gedaan? en waarom?
Op den duur wil ik m'n bootje gaan verven namelijk :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 08:57 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 04 juni 2020 09:06 #1168768

hmmm, die epoxy gelcoat ken ik niet, interessant. Ik ken alleen polyester gelcoat en die hardt niet goed uit aan de lucht. Daar is dan topcoat voor bedoeld: een polyester "gelcoat" die wel aan de lucht droogt.

Het punt met deze producten is dat je inderdaad veel moet schuren en polijsten om het strak te krijgen. Ideaal voor kleine reparaties maar voor grote vlakken ben je wel even bezig.

DDlak verwerkt als een echte verf. Vloeit goed en je krijgt meteen een strak resultaat. De ondergrond moet dan natuurlijk wel heel strak zijn... en dat is vaak ook een hoop werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 04 juni 2020 09:17 #1168774

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16521
Topcoat?
Zo heb ik vele tientallen surfboards gedaan met een nog 6 x zo grote kwast:


Daarna slijpen en polijsten.
Bepaal zelf maar of dat het geschikt is voor jouw toepassing :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 04 juni 2020 09:45 #1168784

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5105
TuuLeVi schreef :
@MikeyP; je hebt PB terug.

(kompasbankje) Wat ik gedaan heb is dik epoxygelcoat smeren en rollen. Rollen gaat in mijn beleving iets beter maar JRomkes heeft wel gelijk als hij zegt dat het niet goed uitsmeert/verdeelt.
En dan schuren met Waterproof 2000.

Op dat bankje heb ik 2 lagen gedaan maar op een randje van de kajuitingang heb ik het(in een "bekisting" van plakband) gewoon volgegoten. Dat is na in vorm vijlen en afschuren nog ~6mm dik en ook prima geworden, ik moet het alleen nog eens een keer polijsten eigenlijk. Van dat hoekje kan ik wel een foto maken als je wilt.

Verder heb ik het in krassen op de romp gesmeerd met een dun kwastje en dan heel dik zodat het echt uit de kras puilt, en dat ga ik het weekeind ook terugschuren. Ik denk dat het gelukt is alleen heb je soms hele kleine luchtbelletjes. Dat moet je dan nog een keer nastrijken.

Ik heb dit spul: polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy-gelcoat-213.html dat kun je met pigment op kleur brengen, dat verkopen ze ook in alle RAL kleuren.

Een nadeel wat je altijd hoort is dat gelcoat moet worden afgedekt omdat het aan de lucht niet uithardt en plakkerig blijft maar dat is niet mijn ervaring. Ik heb het de eerste keer wel gedaan maar kwam erachter dat het restje in m'n verfbakje net zo goed was uitgehard. Dat is mss. nog wel iets om uit te zoeken; ik heb mss. gewoon mazzel met dit ene blik.

JRomkes schreef :
Gelcoat ... gebeurt in de VS en Australië/nz wel vaker, maar dan spuiten ze het met speciale additieven, waardoor er geen of veel minder nabewerking is.
Heb je daar meer info over? wordt dat hier in de buurt niet gedaan? en waarom?
Op den duur wil ik m'n bootje gaan verven namelijk :)


In Europa relatief onbekende techniek, dus werven beginnen er niet zo snel aan. Is met toevoeging van fabrikant duratec. Dd lak of awlgrip spuiten is bewezen techniek, voordeel van duratec is dat het in principe maar 1 laag is, dus schuren, spuiten, klaar.
Overigens hardt polyester gelcoat prima aan de lucht uit, alleen het toplaag je blijft iets zacht/ kleverig. Dat krijg je er ook af met een lapje met aceton. Er zijn werven waar ze dat bewust doen ipv paraffine toevoegen, om mengfouten te voorkomen. Het enige verschil tussen gelcoat en topcoat is vaak enkel paraffine. De naam topcoat vervaagt dan ook een beetje, in ieder geval in mijn wereldje.
Maar de polyesterboer kan gemakkelijker 2 potjes verkopen in plaats van 1 als het verschillende namen heeft :P
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 09:46 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 07 juni 2020 19:10 #1170686

  • mikeyP
  • mikeyP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Hartelijk dank allemaal voor de informatieve hulp. Ik ben de laatste dagen het internet aan het afstruinen naar iemand die de gelcoat heeft gereneweled. Ik kan er maar weinig vinden, dus dat moet ook wel wat zeggen.

Dus toch maar besloten om het dek te gaan schilderen. Alleen bij elk besluit ontstaan er wederom nieuwe vragen...

DD lak is een mooie verf maar erg krasgevoelig helaas. Zo heb je ook nog Awlgrip en Alexseal en voornamelijk Alexseal blijft me aardig aantrekken, het lijkt namelijk een erg goed product. En daarbij kies je voor een hoogglans op het dek of een zijdeglans? En de gelcoat antislip met die piramides is een ontzettend mooie antslip is er een manier om deze terug te krijgen ipv treadmaster erop te plakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 08 juni 2020 08:44 #1170837

JRomkes schreef :
Overigens hardt polyester gelcoat prima aan de lucht uit, alleen het toplaag je blijft iets zacht/ kleverig. Dat krijg je er ook af met een lapje met aceton. Er zijn werven waar ze dat bewust doen ipv paraffine toevoegen, om mengfouten te voorkomen.

Dat van die mengfouten lijkt me echt een "broodje aap" want de mengverhouding bij polyester is helemaal niet zo kritisch , al helemaal niet zoals bij epoxy .Bij polyester kun je tussen 1 en 5% verharder gebruiken , afhankelijk van de temperaturu en gewenste potlife.
Er hoeft voor kleefvrij oppervlak maar 2-4% paraffineoplossing( is een paraffineoplossing in styreen) te worden toegevoegd en aangezien je dat uiteraard meestal doet vóór het mengen met die benodigde 1-5% verharder wat dan op de nauwkeurigheid van die laatste hoeveelheid nog geen 0,1 % uitmaakt als je er geen rekening mee zou houden. Dat hoeft dus ook helemaal niet.
Kennelijk kunnen die werven niet dan zo goed rekenen , vraag me af hoe nauwkeurig ze dan verder werken :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 08:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 08 juni 2020 09:59 #1170878

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5105
In productie omgevingen gaat wel eens wat mis. 2 keer paraffine gemengd, paraffine in plaats van een versneller, 2 keer harder gemengd, etc. Elke combinatie wel zien gebeuren, en de meeste ook wel zelf uitgeprobeerd :whistle: . Kwaliteit begint al bij de werkplaats inrichting, zo veel mogelijk fouten onmogelijk maken, hoe stom ze ook kunnen zijn.
En inderdaad, de meeste werven zijn ook niet erg nauwkeurig ;) ik zie natuurlijk wel eens wat voorbij komen, en maak zelf ook de nodige fouten. Mijn meest recente was een verkeerde rol materiaal, 300 gram ipv 450. Kom je natuurlijk pas achter als je het laatste stukje lamineerd. Maar ook schotten die scheef staan, aan de verkeerde kant van het lijntje worden neergezet, gaten die te groot worden geboord, op verkeerde plaatsen, etc, etc. Kan er wel een boek over vullen.

Terug naar het dek:
Voor antislip, zoek ook eens op sicomin deckline, softsand, gripelast, en kiwigrip. Geven allemaal een fijne antislip laag en zijn zelf makkelijk te verwerken, en mogelijk beter dan een wafeltjes patroon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 08 juni 2020 12:48 #1170953

Tja , bij mengen is het altijd net als met RTFM. Alleen zou je dat hier kunnen noemen RTFE ( E van etiket) of RTFB ( B van bijsluiter) .
En misschien dan oook maar eens een stage doen in een chemische fabriek of zo want daar voert het mengen van verkeerde producten al heel snel tot een ramp .
Voordeel is daar wel dat degene die dat gedaan heeft dat i.h.a. maar een keer zal doen..... :whistle:
Trouwens , wees blij dat er neimand versneller en verharder bij elkaar heeft egdaan want dan krijg je ook een heel spectaculaire reactie .
Raar trouwens dat er fpouten vorokomen want de meest gebruikte harder voor polyester is blauwachtigtot paars ( door de cobalt die erin zit) of de typische aminegeur bij een amineversnelelr . En de verharder ruik je meteen aan de scherpe geur van MEKperoxide.

En ja , ik stam ook nog uit de tijd dat polyesterharsen meestal nog niet voorversneld waren ( kocht ze toen vaak bij een dealer van Romar Voss in Arnhem) zoals tegenwoordig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 08 juni 2020 15:18 #1171027

Als je RTFM, RTFE en RTFB, allemaal en meermalen hebt gedaan zodat je ze wel kunt dromen zullen mengfouten uiteraard niet meer voorkomen :silly:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Topcoat of DD lak Waarom welke keuze? 06 juni 2024 10:25 #1564486

Is de potlife van topcoat niet ook fors korter dan die van DD lak? Dus prima voor n kleine reparatie maar lastig bij grote oppervlakken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl