Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bijwerken DD lak

Bijwerken DD lak 10 sept 2021 11:50 #1323831

Voor het geval een doffe slijtplek, ondiepe of diepe kras zou ontstaan ben ik op zoek naar methoden dit onzichtbaar te repareren. Ik kon hier geen draadjes over vinden, maar mss zoek ik verkeerd? Bij gelcoat zijn millimeters kleurlaag beschikbaar, bij een geschilderd oppervlak niet. Ook is DD lak harder dan gelcoat, dacht ik...

Scenario: doffe slijtplek door stootwillen oid (een boel lokale kleine krasjes eigenlijk...)
Ik zou zeggen: polijsten. Maar wat als de resterende laklaag te dun zou worden? Is het mogelijk lokaal een extra laag te zetten en de randen daarvan flinterdun weg te polijsten zodat deze transparant overlopen in de omgeving?

Scenario: diepe kras tot originele gelcoat in afwijkende kleur daaronder. Is het mogelijk om DD lak in te dikken tot plamuur/gelcoatdikte? Andere methoden zo’n kras onzichtbaar weg te werken?
Laatst bewerkt: 10 sept 2021 11:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 10 sept 2021 12:22 #1323849

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Pu 2 componenten lak en gelcoat kun je eenvoudig repareren. Beschadigingen weghalen. Is het alleen kras die afplakken de kras wat verder wat uitkrassen en opvullen met Pu lak of gelcoat.

Met dunne passende folie op de huid de gelcoat de lak of gelcoat strak afdekken, zodat je al bijna een glad oppervlak krijgt. Uiteraard alleen de beschadigingen. De rest afplakken.

Daarna schuren met erg fijn schuurpapier en dan polijsten met een slijppasta.

Maar ? Je moet wel precies de juiste kleur hebben. Kun je een busje van na laten maken en dit bewaren voor latere reparaties.

Bram
Laatst bewerkt: 10 sept 2021 12:24 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 10 sept 2021 12:31 #1323858

DD is geen PU lak volgens mij, maar dat maakt niet uit? Is wel superdun, vandaar mijn vraag of dit in te dikken is tot plamuurdikte. Anders wachten tot het stroperig begint te worden en dan de afgeplakte kras in 1x “vullen”?


Dank voor je reactie!
Laatst bewerkt: 10 sept 2021 13:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 10 sept 2021 12:56 #1323874

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
DD lak is volgens mij wel een poly-urethane verf.

Ik heb wel eens geprobeerd een kras bij te werken door de kras weer dicht te lakken en te polijsten. Dat is mij niet gelukt... ik polijste de verf om de kras heen er weer vanaf en het werd dus alleen maar meer zichtbaar :)
De lak is erg dun. Niet gek als je ziet dat ik een hele 34ft romp doe met 1 kg verf (waarvan nog een deel oplost). Ik lees dus even mee :)

De laatste verzekeringskwestie heb ik laten doen en die meneer heeft een hele serie krassen er onzichtbaar netjes uit gekregen dus het kan wel...

Daarnaast blijf je inderdaad met kleur verschil zitten. Verf bewaren of zelfde kleurnummer gebruiken is niet voldoende omdat de lak op de boot verkleurt in de loop der jaren en die in het potje niet. Op mijn dek (gebroken wit) zie je duidelijk verschil met een bakskist deksel en garage deksel die ik ~6 jaar later een keer gerschilderd heb, ondanks gebruik van dezelfde verf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 10 sept 2021 14:59 #1323935

Philip schreef :
DD lak is volgens mij wel een poly-urethane verf.

DD betekent simpelweg "Desmophen" en "Desmodur" ( wat dat precies is weet wiki wel) en dat zijn de oorspronkelijke oorsponkelijkemerknamen van de twee componenten van een polyurethaanpolymeer zoasl dat is uitgevonden door de voorganger IG Farben(ook de uitvinder van Cyclon B :evil: ) van het huidige Bayer.

Dus ja , DD is een polyurethaan net als PU schuim en PU rubber en Pu kit ( Sikaflex) nog wat andere producten
Ad
Laatst bewerkt: 10 sept 2021 15:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 10 sept 2021 16:10 #1323952

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Twee componenten lak trekt heel snel aan en nat over nat is ook geen enkel probleem.

Dus gewoon de benodigdee lagen in korte tijd over elkaar aanbrengen tot voldoende laagdikte is bereikt. De pot afgesloten in de koelkast zetten en je kunt de verf of gel-coat langer gebruiken.

Niet indikken of iets dergelijks.

2 Componenten lak en ook gel-coat is prima te repareren.

Echter een reparateur die het op kleur maken niet beheerst zal snel aankomen met overspuiten.

Niet doen, zoveel mogelijk als de gel-coat of verflaag nog goed is, gewoon plaatselijk repareren.

Het succes van de reparatie hangt af van een juiste kleur en dat lukt niet iedereen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 10 sept 2021 16:53 #1323966

De Double Coat van De Ijssel kun je ook in elke kleur laten maken als je bijv. een kleurstaaltje meelevert . Daarvoor is bijv. een uitgezaagd rondje voor een rompdoorvoer voldoende . Je zou er zelfs een uit kunnen zagen op een onopvallende plek en die er later weer in lijmen met epoxy en ook afwerken met de lak.
Je krijgt er ook een eigen nummer bij zodat je altijd dezelfde kleur weer bij kunt bestellen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 10 sept 2021 17:28 #1323988

Dan moeten we de kras maar bewaren ;)

Als DD (rood is het gevoeligst...) in 10 jaar verkleurt van rood naar roze, dan zal het op ter plekke bijkleuren aankomen. Dat is wel echt een vak waarbervaring en gevoel voor nodig is lijkt mij.
Laatst bewerkt: 10 sept 2021 17:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 14 sept 2021 07:16 #1325004

Hier een (ik denk) goede methode zoals restaurateurs dat gebruiken. Bewerkelijk maar niet heel moeilijk lijkt het.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 25 mrt 2022 11:56 #1378759

Ik heb precies het scenario wat Nachtvlinder aankaartte.
Maw mijn romp heeft De IJssel DD lak en is voor het grootste deel nog netjes. Er zaten alleen kleine beschadigingen aan de zijkant (al toen ik de boot vorig jaar kocht…). Na verdere inspectie op kant deze winter, bleek het om een langer/groter stuk te gaan. Maar toch had mijn voorkeur om het lokaal re repareren, ipv hele romp opnieuw in de DD.

Ik heb de (soms tot in gelcoat) beschadigde plekken geschuurd zodat er een glad oppervlak ontstond. Daarna heb ik gelukkig de exacte kleur kunnen achterhalen.

Het opnieuw te lakken gebied heb ik afgeplakt. Vervolgens (voor mij voor het eerst) met DD lak gerold. Positief is dat de donkerblauwe kleur echt exact hetzelfde is als de oorspronkelijke lak. Het leek initieel mooi te worden, maar heb een paar stukken even later opnieuw gerold, ondanks dat ik op ZF had gelezen dit juist NIET te doen….. Het resultaat is dat de stukjes waar ik 1x snel gerold heb heel mooi glad zijn geworden, en de stukken waar ik opnieuw had gerold niet mooi zijn geworden met ruwe sinaasappelhuid en ruwe rol strepen.

Ik heb deze mindere plekken daarom gister opnieuw gladgeschuurd en wil vandaag opnieuw lakken, en wel 1 snelle keer, zodat het net zo spiegelglad wordt als de rest.


Nu zit ik met afplakken: de eerste keer had ik alles afgeplakt, maar de (nette) rand die ontstaat na weghalen van de blauwe afplak tape is nog best dik. Met alleen polijsten krijg ik die niet weg lijkt het. Ik las ergens dat je nat kan schuren met bijv korrel 1200, maar ben nog niet overtuigd.

Heeft iemand hier tips voor?

Zit eraan te denken om de tweede laag gewoon niet af te plakken?
Ik wil de afplak rand ook niet zó lang polijsten dat de oorspronkelijke lak er omheen helemaal weg gaat.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 11:58 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 25 mrt 2022 12:27 #1378763

jvanakker schreef :
Nu zit ik met afplakken: de eerste keer had ik alles afgeplakt, maar de (nette) rand die ontstaat na weghalen van de blauwe afplak tape is nog best dik. Met alleen polijsten krijg ik die niet weg lijkt het. Ik las ergens dat je nat kan schuren met bijv korrel 1200, maar ben nog niet overtuigd.

Heeft iemand hier tips voor?

Zit eraan te denken om de tweede laag gewoon niet af te plakken?
Ik wil de afplak rand ook niet zó lang polijsten dat de oorspronkelijke lak er omheen helemaal weg gaat.

Ik ben van plan dit weekeinde hetzelfde te doe met een paar plekjes op mijn romp. de afplakrand was ik van plan voorzichtig weg te schuren met korrel 1000, 1500, 2000 en dan 2500 (gewoon setje papier van Polyservice)
Misschien daarna nog even polijsten met pasta, zien wat het wordt.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 12:27 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 25 mrt 2022 12:39 #1378769

Dank voor je snelle antwoord! De achtergebleven rand schuren met fijne korrel is dan misschien toch het beste inderdaad. Ik had gedacht dat het met polijsten (met de hand) wel zou lukken, maar dat valt dus tegen. Doek helemaal diep blauw, maar rand zat er nog. Misschien moet ik het nog eens met meer grove polijst proberen, had riwax medium gebruikt.

Zou je de optie om de tweede laag straks helemaal niet af te plakken en alleen te rollen helemaal afraden?
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 12:42 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 25 mrt 2022 13:11 #1378779

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 315
Sommige mensen gaan na het afplakken met een fijn stukje schuurpapier over de rand van de afplaktape. Dat kan de rand van de tape wat vlakker maken. Het opstaande randje van de lak tegen de tape kan dan ook net wat kleiner worden. Dan hoef je daarna misschien iets minder weg te polijsten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 25 mrt 2022 18:06 #1378837

Oké, om er even op terug te komen!

De genoemde tweede laag/poging vanmiddag ging stukken beter (voor een beginneling!). Toch gekozen om af te plakken (om de rand later dus op te schuren met fijne waterproof schuurpapier, en daarna pas polijsten).

Dit keer dus snelle halen gedaan, rollen, een keer heen en weer over hetzelfde stuk, en door. Het laatste stuk met wat minder verf op de roller, en 3x heen en weer. Dat laatste stuk is het mooist gelukt. Het eerste stuk is weliswaar zonder extreme sinasappelhuid, maar toch wat teveel lak gebruikt, waardoor er wel hier en daar wat druipers en rol strepen zichtbaar waren (nog nat althans). Wellicht kan ik dit als het droog is nog wat uit schuren&polijsten. Voor dit seizoen ga ik niet nog een keer DD lakken, ik laat het hier bij. Als hij in het water ligt zie je er toch niets meer van.

Het andere grote verschil dit keer, is dat ik nu de afplak tape al +-15 minuten na het lakken eraf heb gehaald, dus nog met beetje natte lak! Vorige keer had ik dat pas 24 uur later gedaan. Nu is dat echt stukken beter, de overgang wordt minder "hard" lijkt het. Je ziet tijdens het eraf halen van de tape de rand echt een beetje vloeien (zonder druipers uiteraard, zo droog was het al wel).

Tot zover!

Groet, Jip
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 25 mrt 2022 18:26 #1378842

Ik vind de tip van rg33 interessant: eigenlijk wil je een oneindig dunne afplakrand, volgens mij van een materiaal met lage oppervlaktespanning die de lak “aantrekt” en zeker niet afstoot waardoor een rul zou kunnen ontstaan. Hoe dunner die rand uitvloeit, hoe minder werk die overgang mooi te maken. Zo snel mogelijk verwijderen lijkt mij ook een goed idee, zeker bij DD.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 18:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 25 mrt 2022 18:44 #1378845

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1046
Ik heb dat ook wel eens gedaan, schuren met 600 en 1000 met de excenter schuurmachine, daarna met waterproof en een schuurblokje door met 1500 2000, en 3000.
Kruislings schuren is belangrijk.
Daarna met een roterende poetsmachine eerst met een harde pad en een scherpe compound polijsten, daarna met een zachte pad een polis aanbrengen .
Een goede was laag om t af te maken.
Je ziet er daarna bijna niets meer van.

Klinkt als erg veel werk maar is in een uur of twee wel klaar.

Vroeger zat Sonador hier op t forum die was hier echt erg goed inen was ook nooit te beroerd om tips te geven om tegen geringe vergoeding te helpen
Ik weet iet waar je hem kunt bereiken helaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 25 mrt 2022 20:59 #1378869

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5181
3m trizact is ook een mooi product voor het schuren van dd lak, hoe fijner des te makkelijker het polijsten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 25 mrt 2022 21:05 #1378871

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1046
Ik heb machinaal geschuurd met abranet maar had niet fijner dan 1000.
Trizact lijkt ook wel een mooi schuurpapier om mee te finishen met K3000.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 28 mrt 2022 07:30 #1379329

Ik heb van het weekeinde de laatste laag opgezet op twee beschadigde plekjes, één precies op het scherp van de boeg, de ander midden op de dikke buik midscheeps. Die eerste is natuurlijk makkelijker te verbergen, de tweede zit op een veel opzichtiger plek, midden in een groot vlak.

Nadat ik de tape weghaalde was mooi zichtbaar hoe weinig de blauwe DD lak was verkleurd in de afgelopen 3 jaar. Wel natuurlijk een redelijk scherp randje van de tape. Tochj was ook de plek op de buik, zonder de tape eromheen, al meteen lastig terug te vinden.

Ik ga er vanavond nog even kijken, maar ik overweeg serieus de randjes lekker te laten zitten. Als je het weet, en je gaat ernaar op zoek, dan zie je iets. Maar tis echt geen opvallend spoor. Ik denk nu dat de kans dat ik met schuren en polijsten de plek juist opvallender maak groter is dan wanneer ik het zo laat...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 07:32 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 02 mei 2022 17:03 #1388189

jvanakker schreef :
Voor dit seizoen ga ik niet nog een keer DD lakken, ik laat het hier bij. Als hij in het water ligt zie je er toch niets meer van.
Moet er toch op terugkomen. Bij elke klus die nog moest gebeuren zag ik telkens weer die zijkant en heb ik telkens even gepolijst op de doffe stukken, in een poging om dit nog wat glanzender te krijgen. Hoewel dof, was de dekking van één laag prima, maar daarna dus net iets té vaak gepolijst… Bij avondlicht leek het nog mooi, bij daglicht zag ik dat het alleen maar erger geworden haha.
Ook nog een keer nat geschuurd met waterproof schuurpapier, steeds fijner tot korrel 2000 en dan weer polijsten. Werd er alsnog niet beter op…

Lang verhaal kort: probeer een dof DD lak resultaat niet glanzend te krijgen, dit lukt niet.

Nu hij nog een paar dagen op de kant ligt heb ik besloten om gewoon nog één poging te wagen met nieuwe DD lak. Dit keer beter ingelezen en meer tips gekregen.
Ontvetten. Opschuren (dit keer fijnere korrel). Weer schoonmaken/ontvetten. Dan dit keer mét DD kwastverdunner (10%) om het beter te laten vloeien dan de vorige keer, minder stroperig. Schuimroller met afgeronde kanten. Eerder op de dag beginnen ipv eind van de middag (mogelijk de oorzaak van de doffe plekken). Nog steeds gewoon buiten, dus niet ideaal, maar het kan alleen maar beter worden dan dat ‘t nu is :)

Over een paar jaar dan wellicht: zelf voorwerk doen (schuren en afplakken ), en dan misschien de hele romp in een uur laten DD lakken door een meer ervaren jachtlakker.
Laatst bewerkt: 02 mei 2022 17:09 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 02 mei 2022 17:48 #1388206

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5181
korrel 2000 is wel weg te polijsten op gelcoat, dat is op DD lak veel lastiger. Dan zit je eerder bij 4000 of fijner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 03 mei 2022 06:03 #1388313

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
jvanakker schreef :
jvanakker schreef :
Voor dit seizoen ga ik niet nog een keer DD lakken, ik laat het hier bij. Als hij in het water ligt zie je er toch niets meer van.
Moet er toch op terugkomen. Bij elke klus die nog moest gebeuren zag ik telkens weer die zijkant en heb ik telkens even gepolijst op de doffe stukken, in een poging om dit nog wat glanzender te krijgen. Hoewel dof, was de dekking van één laag prima, maar daarna dus net iets té vaak gepolijst… Bij avondlicht leek het nog mooi, bij daglicht zag ik dat het alleen maar erger geworden haha.
Ook nog een keer nat geschuurd met waterproof schuurpapier, steeds fijner tot korrel 2000 en dan weer polijsten. Werd er alsnog niet beter op…

Lang verhaal kort: probeer een dof DD lak resultaat niet glanzend te krijgen, dit lukt niet.

Nu hij nog een paar dagen op de kant ligt heb ik besloten om gewoon nog één poging te wagen met nieuwe DD lak. Dit keer beter ingelezen en meer tips gekregen.
Ontvetten. Opschuren (dit keer fijnere korrel). Weer schoonmaken/ontvetten. Dan dit keer mét DD kwastverdunner (10%) om het beter te laten vloeien dan de vorige keer, minder stroperig. Schuimroller met afgeronde kanten. Eerder op de dag beginnen ipv eind van de middag (mogelijk de oorzaak van de doffe plekken). Nog steeds gewoon buiten, dus niet ideaal, maar het kan alleen maar beter worden dan dat ‘t nu is :)

Over een paar jaar dan wellicht: zelf voorwerk doen (schuren en afplakken ), en dan misschien de hele romp in een uur laten DD lakken door een meer ervaren jachtlakker.

Ik heb ooit ook eens aan een jachtschilder voorgesteld om het voorwerk zelf te doen en dan af te laten lakken door de schilder, maar daar wilde hij niet aan beginnen.

Het voorwerk bepaald in grote maten het einderesultaat, dus met die constructie heb je alleen maar verliezers als er iets niet goed gaat. De schilder krijgt de schuld terwijl het wellicht aan het voorwerk ligt.

Als je het voorwerk goed doet, dan is het schilderen ook het werk niet meer, en het is ook echt niet moeilijk. Het enige dat je goed in de gaten moet houden is de omgevingsfactoren. DD-lak kan je eigenlijk alleen binnen verwerken voor het beste resultaat (dan kan er indd geen dauw in slaan waardoor het dof wordt).
Goed verdunnen is ook belangrijk en (zoals al vaak genoeg gezegd op het forum): opzetten, uitrollen en afblijven!
Niet terug gaan om nog een foutje of vliegje te corrigeren.

Ik heb het zelfs nu een aantal keer gedaan en ben nog steeds verbaasd over het resultaat dat je als amateur kunt behalen!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 03 mei 2022 16:05 #1388447

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 718
Ik snij de opstaande randjes van het afplakken weg met een scherpe bijtel. 24 uur na schilderen tape verwijderen en daarna met een bijtel over het randje. Evt een snijdende beweging maken maar meestal is dat niet nodig. Het randje komt er als een lange haardunne spiraal af. Ik polijst daarna niet meer, vooral omdat ik dat niet kan en de spullen niet heb.

Andere tip, van mijn werf. Als je meerdere lagen verf aanbrengt plak je ook in meerdere lagen af. Elke bovenliggende tape breng je dakpansgewijs een stukje meer naar binnen aan. Na elke laag lak verwijder je ook een laag tape. Op deze manier krijg je een trapsgewijs opgebouwde laklaag en is het makkelijker schuren en polijsten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 04 mei 2022 21:14 #1388763

Nou, driemaal is scheepsrecht! Het lakken van gister gaf het beste resultaat tot nu toe! Het rollen lukte vele malen beter. Opzetten, nog een keer heen en weer rollen, en door naar de volgende baan en niet meer aangekomen! 10% kwastverdunner gebruikt. En een originele De IJssel roller (blijken ook nog eens veel goedkoper dan die van de bouwmarkt!). Geen direct zonlicht, minder wind, en begin van de middag gedaan. Oké, up-close nog steeds duidelijk wel bobbeliger dan het origineel, maar ja het was dan ook buiten. Het glanst volop, kleur is goed, en de oude beschadigingen zijn weg, daar ging het mij uiteindelijk om!

@Aswin bedankt voor de tips.

@Johnnie
Misschien een ervaren amateur vragen dan. Maar je hebt gelijk ook het voorwerk is belangrijk. Het schilderen/rollen van DD lak is - als je het eenmaal kan - op zich niet moeilijk inderdaad! Maar je moet wel de slag te pakken krijgen en dingen laten die je voor je gevoel juist wel wil doen! Beste is dus even te oefenen op iets anders. Of op je echte romp, maar dan heb je dus kans dat je nog eens moet schuren en nieuwe laag moet zetten.
Laatst bewerkt: 04 mei 2022 21:15 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken DD lak 05 mei 2022 07:04 #1388800

Een laagje DD extra is op zich ook zeker geen slecht idee, is mijn ervaring. De kans dat je er dan met iets doorheen krast of doorheen slijt is toch weer kleiner geworden. Het kost alleen idd wel weer wat extra tijd (met schuren en schoonmaken enz), maar het kost dan weer veel minder tijd dan het na een aantal jaar helemaal opnieuw moeten doen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl