Wat is het vershil tussen Epoxy en een twee componenten-lak?
2-componenten lak is meestal op basis van polyurethaan hars. Er zijn zoveel verschillen daar kun je wel een boekje mee volschrijven.
In hoeverre moet het hout kaal zijn? Is het erg dat er hier en daar nog wat ingetrokken vlekjes één componentenlak aanwezig zijn?
Zover ik weet moet je echt proberen om alle 1-K verf te verwijderen, maar misschien hebben anderen niet dezelfde ervaring.
Is het eigenlijk wel mogelijk om al deze vlekje weg te schuren, zonder dat je je hele boot weg schuurt?
Niet om op mijn eigen borst te kloppen, maar mijn ervaring is dat het goed lukt om alle 1 component verf eraf te krijgen. Een aantal mensen vroeg me toen de boot kaal was of deze boot nieuw was.
Is het verstandig om de romp in 2-componentenlak te zetten?
Ik denk het wel. Het is ook goed te doen omdat je redelijk goed door kunt schilderen. Je zult snel merken dat je vlot moet doorschilderen met 2-componenten DD lak, omdat het heel snel droogt. ik vond het een crime om het dek te schilderen, doordat je om allerlei dingen heen moet schilderen en er geen duidelijk 'breek' punt is waar je je schilder rondje kunt beginnen en eindigen.
Bij de romp begin je aan de boeg en dan rondom tot je weer bij de boeg bent. Mijn ervaring was dat de kant waar ik was begonnen dan al droog was ( je kon je hand erop leggen).
Maar het is
makkelijker om een boot heel mooi te schilderen met 1-K lak dan met 2-K lak. Met name ook omdat kleine foutjes in de zeer sterk glanzende 2-K lak extra opvallen. Ik heb wel eens gehoord dat polyester schepen voor beurzen worden overschilderd met 2-K lak omdat deze nog meer glanst dan gelcoat.
Over de superioriteit van 2-K verf tov 1-K verf is het men wel aardig eens. Voor vernis is dat duidelijk niet zo. Ik heb bij Epifanes geinformeerd dat ook 2-K vernis die in de volle zon zit, dus niet onder een dektent, elk jaar een nieuwe laag nodig heeft door het afbreken van de UV-filters.
Hoeveel harder is 2-comp. met een tegenwoordige 1-comp.lak
2-componenten lak is echt MEGA HARD. Ik heb met mono-urethaan van epifanes gewerkt op mijn vorige boot en met DD-lak van De IJssel op mijn huidige en het is een wereld van verschil.
Twee componenten lak is ook behoorlijk duur 35 euri = bijna 80 gulden 8O voor een kg blik