Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vragen over Epoxy/2-componentenlak

Vragen over Epoxy/2-componentenlak 10 mrt 2006 20:06 #7450

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Wat is het vershil tussen Epoxy en een twee componenten-lak?
2-componenten lak is meestal op basis van polyurethaan hars. Er zijn zoveel verschillen daar kun je wel een boekje mee volschrijven.
In hoeverre moet het hout kaal zijn? Is het erg dat er hier en daar nog wat ingetrokken vlekjes één componentenlak aanwezig zijn?
Zover ik weet moet je echt proberen om alle 1-K verf te verwijderen, maar misschien hebben anderen niet dezelfde ervaring.
Is het eigenlijk wel mogelijk om al deze vlekje weg te schuren, zonder dat je je hele boot weg schuurt?
Niet om op mijn eigen borst te kloppen, maar mijn ervaring is dat het goed lukt om alle 1 component verf eraf te krijgen. Een aantal mensen vroeg me toen de boot kaal was of deze boot nieuw was.
Is het verstandig om de romp in 2-componentenlak te zetten?
Ik denk het wel. Het is ook goed te doen omdat je redelijk goed door kunt schilderen. Je zult snel merken dat je vlot moet doorschilderen met 2-componenten DD lak, omdat het heel snel droogt. ik vond het een crime om het dek te schilderen, doordat je om allerlei dingen heen moet schilderen en er geen duidelijk 'breek' punt is waar je je schilder rondje kunt beginnen en eindigen.
Bij de romp begin je aan de boeg en dan rondom tot je weer bij de boeg bent. Mijn ervaring was dat de kant waar ik was begonnen dan al droog was ( je kon je hand erop leggen).
Maar het is makkelijker om een boot heel mooi te schilderen met 1-K lak dan met 2-K lak. Met name ook omdat kleine foutjes in de zeer sterk glanzende 2-K lak extra opvallen. Ik heb wel eens gehoord dat polyester schepen voor beurzen worden overschilderd met 2-K lak omdat deze nog meer glanst dan gelcoat.
Over de superioriteit van 2-K verf tov 1-K verf is het men wel aardig eens. Voor vernis is dat duidelijk niet zo. Ik heb bij Epifanes geinformeerd dat ook 2-K vernis die in de volle zon zit, dus niet onder een dektent, elk jaar een nieuwe laag nodig heeft door het afbreken van de UV-filters.


Hoeveel harder is 2-comp. met een tegenwoordige 1-comp.lak
2-componenten lak is echt MEGA HARD. Ik heb met mono-urethaan van epifanes gewerkt op mijn vorige boot en met DD-lak van De IJssel op mijn huidige en het is een wereld van verschil.

Twee componenten lak is ook behoorlijk duur 35 euri = bijna 80 gulden 8O voor een kg blik

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen over Epoxy/2-componentenlak 11 mrt 2006 18:21 #7461

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Als je blank hout blank wilt lakken zoals ik begrijp, is het het beste om je hout eerst in de epoxy te zetten. Dit hecht zodanig goed en geeft zo een dikke laag dat daar geen lak tegen aan kan. Epoxy kan niet tegen zonlicht en daarom moet je het afdekken met een 2 comp polyurethaanlak met UV filter, hoewel ik ook prima resutaat heb gezien bij iemand die een 1 comp jachtlak over zijn goed geschuurde epoxy zette maar dit wordt door alle geleerden afgeraden. Erg fraai kan het worden als je je boot echt goed kaal hebt door het hout eerst met een waterbeits mahonie te kleuren. Als je dan lakt krijg je die hele mooie diepe rode kleur van klassiekers en je hout verkleurt ook minder onder de lak.
Om een schip echt mooi strak in de 2comp verf te zetten is erg lastig. Je krijgt het als onervaren ammateur bijna niet strak. Ik zou dan alle voorwerk zelf doen en voor de verfklus een vakman huren. Je haalt dat er wel uit tov 1 comp lak want dat moet je 3 a 4 keer zo vaak smeren als een 2 comp.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen over Epoxy/2-componentenlak 11 mrt 2006 20:05 #7465

Ter aanvulling: gebruikelijk is om kaal hout voor te behandelen met epoxy en daaroverheen 2comp PU lak op te brengen. Voor delen die je blank wilt aflakken zou ik geen epoxy ondergrond nemen maar vanaf het kale hout met 2comp blanke lak werken, met UV filter natuurlijk. Epoxy is nl. zeer gevoelig voor UV. Onder een kleurlaag is het veilig, maar het UV filter in je blanke lak wordt langzaam afgebroken, er dringt na verloop van tijd steeds meer UV door tot het epoxy met als gevolg dat je epoxy conserveringslaag onder het blanke lakwerk langzaam afgebroken wordt (ontbindt!) en geel verkleurt.

Ik zou de romp altijd in 2comp zetten, dat is veel harder dan conventionele verf, doffe plekken ter hoogte van stootwillen verschijnen bij conventioneel veel sneller dan bij 2comp.

Marcel
Kwartton 'Tristan'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen over Epoxy/2-componentenlak 12 mrt 2006 09:30 #7467

Ik zit ook, net als vele anderen op dit moment, te wachten tot die ellendige temperaturen eens wat hoger worden. Er is op onze kwarttonner op dit moment geen stukje "blank hout" dat nog gelakt is, en zo zonder lak ziet het er al weer veel netter uit dan vorig jaar mét lak :D

Nou heb ik al op diverse plaatsen gehoord en gezien over het eerst aanbrengen van transparante mahoniebeits en dit daarna verder aflakken. Ik kan me voorstellen dat die beits als gevolg van in het hout getrokken lak niet gelijkmatig in het hout trekt,en je dus donkere en lichte plekken gaat krijgen. Dus de vraag is: Wanneer is je kale hout kaal genoeg??

groeten en succes met de schilderwerken,
Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen over Epoxy/2-componentenlak 14 mrt 2006 20:33 #7501

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Is de PU 1comp jachtverf van International sterker dan de 1comp jachtverf van Sikkens? Ik ben niet echt kapot van Sikkens voorak vwb glansbehoud en vuilafstotendheid. Ik heb mijn boot nu in de sikkens staan over de 2comp onderlaag.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl