Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verf

Verf 25 okt 2009 13:18 #95368

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Hoi,

Volgend jaar wil ik de boot gaan schilderen. Tenminste de romp.
Wat is nou een geschikte kleur die lang mooi blijft?
En moet ik kiezen voor 1 of een 2 componentenlak? En hebben jullie nog tips voor een merk?

Ik zit trouwens te denken aan lime green, iemand idee of die kleur er is voor bootverf?

Grt Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 13:22 #95369

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
als je naar een echte verfwinkel gaat mengen ze elke kleur voor je die je maar wilt.

en welk merk verf, dat is eigenlijk persoonlijk.
ik ben zelf fan van epifanes, maar andere hebben goede ervaringen met sikkens, en ga zo maar door.
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 14:21 #95373

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
In het algemeen wordt en vooral blijft een 2 componenten systeem mooier. De glans blijft langer, het is krasvaster etc.
Werken met een 2k systeem brengt wel veel hogere eisen aan de omstandigheden (temperatuur van minimaal 15 graden, geen direct zonlicht, liever geen wind, onderlagen die ook 2k zijn) en wat gedoe met mengen met zich mee. Kun je hier aan voldoen, zou ik voor 2k gaan.

Als je daarin naar merken gaat kijken: de IJssel, Polyservice en de 2k vef van epifanes zijn eigenlijk dezelfde, alleen het aanbod in de kleuren verschilt een beetje. De kleurnummers zijn ook gelijk. Dit is meteen ook prima spul waar bijna alleen maar lovende woorden over bestaan, mits je die omstandigheden goed hebt. Met andere merken zoals sikkens of international (beide akzo nobel dus je hebt kans dat deze ook gelijk zijn) heb ik geen ervaring.

Bij de ijssel / polyservice / epifanes lak kun je tegen een meerprijs zowat elke ral-kleur laten mengen. Het aanbod van standaard kleuren is bij 2k wat beperkter dan bij 1k.

Verder geld dat online shoppen loont. via die weg is verf vaak best wel veel goedkoper dan de lokale shop maar daar kun je soms nog wel eens goede adviezen krijgen. Pas wel op: de genoemde merken mogen dan wel hetzelfde spul zijn, de verpakkingsmaat vershcilt wel soms. Kijk ook eens op de sites van bijv. de ijssel, daar staat ook redelijk wat info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 14:28 #95374

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5188
Ik heb zelf ervaring met DD-lak van de ijssel. De voordelen tegenover 1 component is de krasvastheid, hardheid, kleurvastheid en hechting.
nadeel is inderdaad de verwerking.
Ook in de mallen en pluggenbouw wordt veel PU lak gebruikt. Is prima glad te polijsten, en kan goed tegen de chemicaliƫn(na een dag of 7 uitharden)
In principe kun je de verf 10 jaar laten zitten zonder omkijken, daarna wordt de kleur toch iets minder. Maar ik ken ook boten waar het al 15 jaar op zit, welke er nog prima uitzien, en heb verhalen gehoord van boten waar het nog langer op zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 14:39 #95376

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Superbedankt voor de antwoorden.

En hoelang blijft een 1-component verf goed dan? Op zoet water en regelmatig gebruik?

En hoeveel lagen lak moet je zetten voor een goed resultaat?

En als ik de boot bijvoorbeeld wit hou, blijft het dan makkelijker mooi? Ik kan me voorstellen dat het minder snel dof wordt, of minder opvalt.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 17:10 #95388

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Superbedankt voor de antwoorden.

En hoelang blijft een 1-component verf goed dan? Op zoet water en regelmatig gebruik?

1 – component blijft 2 jaar mooi en dan nog 2 jaar redelijk
2 – component blijft 6 jaar mooi en dan nog 4 jaar redelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 17:24 #95389

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
en hoeveel lagen je nodig hebt kunt je het beste even opzoeken in der verfwijzers van de fabrikanten. die staan doorgaans ook op hun websites.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 21:35 #95447

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Uhh...iedereen gaat er schijnbaar voetstoots van uit in zijn antwoord, maar ik kan nergens in je vraag vinden van wat voor materiaal je boot is, en hoe zij nu behandeld is...
Alle antwoorden zijn gericht op het voor de eerste maal schilderen van een polyester schip: als dat is wat je wilt, dan heb je nu een hoop info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 21:41 #95449

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Het scheepje is van polyester en heeft nu een gespoten romp waarvan de lak erg slecht is en de originele kleur er weer doorheen komt.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 21:47 #95451

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Ten eerste ging ik er even van uit dat de naam van de topic starter verwijst naar zijn boot ;-)

Ten tweede geldt voor het aflakken van houten of metalen boten dezelfde genoemde overwegingen tussen een 1k en 2k aflak. Dat er naar de oude lagen gekeken moet worden is ook gezegd.

De antwoorden zijn juist redelijk universeel en gaan alleen over de aflak, niet grondlagen en dergelijke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 21:49 #95453

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Moet er een grondlaag op dan?
En wat adviseer je dan?
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 21:57 #95458

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Moet er een grondlaag op dan?
En wat adviseer je dan?
Op polyester dat in goede staat is, is dat niet nodig. Kijk maar op bijvoorbeeld de systeem wijzer op www.doublecoat.nl

Wel moet je er zeker van zijn dat eventueel andere lak ook twee component is als je met twee component wil gaan werken! Anders 1 component of al je oude verf er af halen. Maar je schrijft dat je oude verf slecht is, wat bedoel je hier mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 22:01 #95459

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Dof, versleten, originele laklaag komt er doorheen.
Ziet er gewoon erg lelijk uit!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 22:05 #95461

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Geen loslatende verf dus?

Mocht je nog een 2k verf overwegen moet je dus zien te achterhalen wat voor soort verf er nu op zit. Het schijnt te kunnen met thinner en een doek: als de huidge verf gaat afgeven, is het een 1k verf. Als ie het niet doet is het een 2k verf. Zelf heb ik dit nog niet toegepast.

Wanneer was je het van plan te gaan doen? Want het is nu buiten sowieso te koud voor 2k.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 25 okt 2009 23:03 #95471

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Ten eerste ging ik er even van uit dat de naam van de topic starter verwijst naar zijn boot ;-)
True. Had ik over het hoofd gezien :oops:
Ten tweede geldt voor het aflakken van houten of metalen boten dezelfde genoemde overwegingen tussen een 1k en 2k aflak. Dat er naar de oude lagen gekeken moet worden is ook gezegd.
De antwoorden zijn juist redelijk universeel en gaan alleen over de aflak, niet grondlagen en dergelijke.
Met uitzondering van volhouten boten: daarop nooit een 2K gebruiken, is mijn ervaring. Omdat het hout wel, en de lak niet kan werken, gaat de lak erg snel barsten. Zonde van het geld, een 1K is goedkoper, houdt langer en blijft langer mooi in dat specifieke geval.
En bij staal zou ik vrijwel per definitie van 1K als ondergrond uitgaan, bij polyester vrijwel per definitie van 2K.
Die thinner-tip is correct: wel even de thinner een minuutje de tijd geven om in te werken bij een erg oude laklaag: 2K zal nog steeds niet oplossen, een 1K soms pas na enig inwe(r)ken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 26 okt 2009 19:25 #95603

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Geen loslatende verf dus?

Mocht je nog een 2k verf overwegen moet je dus zien te achterhalen wat voor soort verf er nu op zit. Het schijnt te kunnen met thinner en een doek: als de huidge verf gaat afgeven, is het een 1k verf. Als ie het niet doet is het een 2k verf. Zelf heb ik dit nog niet toegepast.

Wanneer was je het van plan te gaan doen? Want het is nu buiten sowieso te koud voor 2k.

Nouja, niet dat er luchtbellen inzitten of dat het afbladdert, maar wel zo afgesleten dat de oude laklaag er doorheen komt, gewoon echt op dus!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 01 nov 2009 11:22 #96401

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 328
Hoi Mike,

Mensen die het weten kunnen adviseren een 2 componenten verf van De IJssel.
Kijk eens op deze kluswijzer: :idea:

http://www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w540.htm

Groeten, Nick 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 01 nov 2009 20:58 #96465

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1259
Verder geld dat online shoppen loont. via die weg is verf vaak best wel veel goedkoper dan de lokale shop maar daar kun je soms nog wel eens goede adviezen krijgen. Pas wel op: de genoemde merken mogen dan wel hetzelfde spul zijn, de verpakkingsmaat vershcilt wel soms. Kijk ook eens op de sites van bijv. de ijssel, daar staat ook redelijk wat info.

Wij hebben onze zeeschouw afgelopen zomer opnieuw geschilderd. De meeste verf bestelden wij via bootverf.nl nu vergroothandel.nl http://www.verfgroothandel.nl. Deze zaak heeft een uitstekende service: vandaag besteld, morgen in huis. En is een kwart tot een derde goedkoper dan de gewone watersportwinkel.

Nadeel is dat er in het haventje in Leek nog minstens drie boten liggen met dezelfde kleur rood :oops:

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 03 nov 2009 10:40 #96740

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Mensen die het weten kunnen adviseren een 2 componenten verf van De IJssel.
http://www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w540.htm
Yep, en elke andere leverancier zal een kluswijzer hebben waarin zijn tweecomponent staat...
Waarmee ik niet wil zeggen dat De IJssel slecht spul levert, of dat je geen tweecomponent moet toepassen hier. Puur en alleen dat je door de verhaaltjes van de verkopers heen moet kijken en zelf uiteindelijk moet kiezen.
Bijvoorbeeld op basis van positieve ervaringen van anderen, prijs/kwaliteit, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 03 nov 2009 13:01 #96750

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1259
Bijvoorbeeld op basis van positieve ervaringen van anderen, prijs/kwaliteit, etc.

Kan er een draadje op het forum komen met daarop de ervaringen, voor- en nadelen enz van elke verfsoort en elk merk worden besproken?

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 03 nov 2009 14:24 #96759

Bijvoorbeeld op basis van positieve ervaringen van anderen, prijs/kwaliteit, etc.

Kan er een draadje op het forum komen met daarop de ervaringen, voor- en nadelen enz van elke verfsoort en elk merk worden besproken?

Homme

Voordelen tweecomponenten:
slijtvaster
beter tegen UV bestand

Nadelen:
verwerkingsomstandigheden kritischer (mengverhouding, luchtvochtigheid, temperatuur, direct zonlicht vs schaduw)
bijwerken minder eenvoudig
moeilijker te verwerken
kan niet over 1 component verf

Ik denk dat het eind product met tweecomponenten verf vooral duurzamer is en dat het belangrijkste argument is om hiervoor te kiezen.

Overigens heb ik ervaringen met de IJssel 2 comp en een wat goedkopere 1-Comp versie waarvan ik de naam niet meer weet aangezien dit alweer enkele jaren geleden is. Bij de 1 comp kreeg ik het beste resultaat door het op te zetten met de roller en af te werken met de kwast (dus met zijn tweeen opbrengen). Bij 2 comp was het snel opzetten met de roller en daarna in 1 keer van onder tot boven gelijkmatig narollen en daarna er niet meer aankomen. Ik moet wel zeggen dat de temperatuur wat aan de hoge kant was maar voor de rest redelijk ideaal (voor buiten).

Duurzaamheid van de 1 comp was een jaar of 3 maar dit kan ook aan de kwaliteit van de verf liggen.

Duurzaamheid van de 2 componenten kan ik nog niet beoordelen aangezien ik de boot vorig jaar geschilderd heb en nu alweer verkocht is. Maar ik verwacht dat dit een stuk beter is gelet op de hardheid van het eindprodukt.

Mocht ik ooit nog aan een schilderproject beginnen zou ik een 1 of 2 extra lagen aanbrengen boven op het aanbevolen aantal ivm het eventuele polijsten achteraf.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 03 nov 2009 16:58 #96792

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 328
Mijn voorkeur voor De IJssel heb niet van verkopers, maar van mensen die boten restaureren en die zweren bij dat merk.
De romp van mijn Efsix is 2,5 jaar geleden geschilderd met grondverf en Double Coat van De IJssel en je mag er gerust met je neus op komen hangen: hij zit nog perfect in de lak :lol:
Het dek en de kuip heb ik op aanraden van Legerstee (Heusden) in de mono-urethane verf (van Epifanes) gezet. De redenering was, dat je in de kuip en op het dek toch sneller beschadigingen krijgt en dat je met een potje verf die plekjes dan gemakkelijker kan bijwerken. En ook die tip heb ik me ter harte genomen en dat is ook goed uitgepakt. :idea:
Overigens heb ik op het voordek speciale anti-slip korrels door de verf gemengd en ook dat werkt prima. :!:


Groeten, Nick 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 03 nov 2009 19:51 #96829

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5188
Ik heb zelf ook goede ervaringen met dd lak op dekken. zelfs op een actief gezeild bootje hield het zich sterk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 03 nov 2009 21:08 #96855

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Even voor de lezer die niet zo thuis is in de namen en types:

DD lak van oa. polyservice = Double Coat van de IJssel = epifanes poly-urethane. Bovengenoemde positieve ervaringen gaan dus over dezelfde verf.

Ik ik sluit me volledig aan bij die positieve verhalen. Mijn kolibri, geverfd in 2003 is nog steeds volledig strak en mooi glanzend. Bij mijn huidig project ga ik dat zeker ook toepassen. Alleen jammer dat het kleurenaanbod veel beperkter is dan bij 1-componenten verf, de kleur die ik wil bestaat niet in standaard verpakking en moet ik dus laten mengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verf 10 nov 2009 18:26 #97965

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Bedankt voor alle reacties, ik ga binnenkort eens praten met dcourbois en met hem naar de boot kijken en bepalen of het nu 1-c of 2-c wordt.

Jullie horen het nog en zullen het resultaat volgend jaar zien!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl