Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grondlak gebruiken of niet?

Grondlak gebruiken of niet? 13 nov 2009 20:44 #98493

Beste mensen

Ik ben van plan(we zullen zien of het lukt) aankomende kerstvakantie mijn mahoniehouten Draak te gaan lakken(transparante lak) na een lange restauratie van een jaar.

De romp gaat dan der tijd helemaal kaal zijn en geschuurd. Ik heb het dus over de buitenzijde van de romp incl de cockpit, kuiprand en potdelen. Dit zodat er dan een goede overvloeiing van de verf is en zodat er geen verschillen zullen zijn qua kleur, haal ik alles kaal en schuur ik al deze delen.

Nu heb ik een vraag betreffende het lakken. :!: :

Ik wil grondlak gaan gebruiken van De Ijssel genaamd IJmodur. Dit is een eencomponent grondlak, natuurlijk ook nodig voor een houten schip wat werkt. Wat mij is verteld is dat een grondlak ervoor zorgt dat je snel een dikke laag op het schip hebt staan. Klinkt goed, minder snel vergeling van je lak dus... De eerste lagen moeten ook worden verdund zoals bij een normaal laksysteem..

Zijn er volgens jullie nadelen hieraan?
Zijn er hier mensen die al grondlak hebben gebruikt? Ervaring ermee?

Dan nog een vraag. Men zegt dan men normaal minimaal 7lagen op een schip moet aanbrengen. Nu heb ik het al eens gezien en gelezen dat draken zelfs in 21lagen worden gezet, en glimmen dat hij deed die draak. Nu wil ik dat ook misschien gaan doen. Wat raden jullie aan? Ze zeggen bij Douma van Workumer Jacht service, 5grondlagen en dan 2 toplagen. Nu wil ik dus veel meer lagen... Hoeveel grondlagen moet ik dan aanbrengen, meer of 5? De lagen na de ijmoduur grondlak gaat van epifanes zijn: hoogglans.

Hier een afbeelding van het betreffende systeem.





Hieronder nog de specificaties van het systeem van de site.
Tevens voor de uitgebreide versie:

www.de-ijssel-coatings.nl/write/432.pdf

IJmodur BM is een vochtverhardende vernis op basis van aromatische prepolymeren.
􀁹 Één componenten, vochtverhardende grondvernis voor speciale toepassingen;
􀁹 Zeer snelle droging;
􀁹 Eenvoudig aan te brengen met kwast, rol of luchtspuit;
􀁹 Uitstekende vulling;
􀁹 Reeds na 2 uur te schuren en over te schilderen;
􀁹 Overschilderbaar met bijvoorbeeld Double Coat, Double Coat Dubbel UV,
Jachtlak PU en Zijdeglans vernis PU;
􀁹 Bestand tegen diverse chemicaliën;
􀁹 Uitstekend geschikt als sneldrogend lak systeem voor houten betonmallen.
Blank - Hoogglans
Dichtheid : circa 1,0 g/cm3
Vaste stof gehalte : circa 41 % (volume)
Aanbevolen laagdikte : 30 - 50 μm (droog), afhankelijk van toepassing
Stofdroog na : circa 10 minuten
Volledig verhard na : 2 dagen, zie aanvullende informatie
Over te schilderen na : min. 2 uur, zie aanvullende informatie
max. onbeperkt, mits schoon, vetvrij en geschuurd
Houdbaarheid : in originele verpakking op een koele en vorstvrije plaats
tenminste 6 maanden
Vlampunt (DIN53213) : 27 oC
bij 30 μm (droge laag) : 13,7 m2/l
bij 50 μm (droge laag) : 8,2 m2/l
Het praktisch rendement is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de vorm van het
object, de conditie en het profiel van het oppervlak, de methode van applicatie, de
weersomstandigheden en het vakmanschap van de applikateur.
Hout : droog en vrij van verontreinigingen, olie, vet en losse
delen, geschuurd met korrel P180-240;
Gedurende de applicatie en de verharding is een minimale temperatuur van 5 oC
toegestaan. De temperatuur van de ondergrond moet tenminste 3 oC boven het
dauwpunt zijn.
Verwerkingstijd : 3 uur bij 30 oC
4 uur bij 20 oC
6 uur bij 10 oC
De verwerkingstijd is afhankelijk van bijvoorbeeld de
omgevingstemperatuur en de relatieve vochtigheid. Zie
ook de aanvullende informatie.







Alvast bedankt voor jullie reacties!

Zeilersgroet,



Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grondlak gebruiken of niet? 15 nov 2009 09:24 #98651

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Lak...bereid je voor op veel meningen...hier dan maar de mijne :)

Als je het hout toch volledig kaal hebt, dan kan het de moeite lonen om eerst het hout te verzadigen met Owatrol 1. Je beschermt het hout dan van binnenuit al tegen mogelijke waterschade. Geeft je net wat meer tijd om een beschadiging in de lak bij te werken.

(Deze) grondlak ken ik niet, maar het zal vast wel werken...

Hoeveel lagen? Tja, zoals je zelf al aangeeft, hoe meer hoe dieper de glans, en je hebt wat meer laagdikte waardoor een oppervlakkig krasje niet meteen tot op het hout hoeft te zijn gekomen.

Zoveel mogelijk "nat" in "nat", lukt dat niet meer omdat je moest stoppen, dan goed uit laten harden voor je verdergaat. Tussendoor schuren: niet doen tot je op de laatste laag(en) komt. Korrel 320 en natuurlijk zo lief mogelijk, het moet glad worden, niet verwijderd.

Uiteraard hout en omgeving zo droog mogelijk en zo stofvrij mogelijk.
Misschien haal ik iets door de war, maar er staat me bij dat je in een loods werkt, het kan de moeite lonen om een weekje van tevoren er een tent omheen te zetten ivm dat stof en (zeker bij beton) om voorzichtig (!) de vloer nat te maken (en houden).

En als laatste, koop ook nog een klein potje lak en bewaar dat met kwast en wat schuurpapier in de boot. Kun je beschadigingen meteen bijwerken, des te meer kans je hebt dat je er vervolgens niets meer van ziet.

Succes! En een mooie klus heb je daar beet, bewondering etc!

ps waarschijnlijk ook overbodige info, maar als je nieuwe kwasten gebruikt, deze eerst goed afraggen op schuurpapier. Ze houden dan beter verf vast, maar vooral ook heb je dan alle losse haren eruit.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grondlak gebruiken of niet? 15 nov 2009 11:05 #98664

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Is jouw boot een betonmal? :lol:

Zonder gekheid, ik zou kiezen voor een gewoon 1K systeem:
Opbouwen met Epifanes Hardhoutolie: dit is blanke lak die je niet hoeft te schuren tussen de lagen, en aflakken met standaard Epifanes vernis.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grondlak gebruiken of niet? 16 nov 2009 13:59 #98833

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Het zal vast wel goed werken als basis, en sneller lagen opbouwen dan pure epifanes (hoewel, 7 lagen advies tegen 8 lagen advies scheelt niet veel).

Ik zou het zelf bij een enkel systeem houden en dat helemaal volgen: voor epifanes blanke lak worden acht lagen geadviseerd, de eersten sterk verdund. Volg je dat systeem, dan zal de kleur van de lak echt heel fraai warm zijn, ik vind de spiegeling van de meeste van die modernere alternatieven net wat te "hard". Wil je wat extra conservering, dan kan je misschien ook verdunnen met owatrol/lijnolie: zelf heb ik dat bij de blanke lak nog nooit gedaan. Wel bij de eencomponent kleurlak van epifanes.

Extra lagen kan bij gewone blanke lak nooit kwaad: gewoon de laatste toplaag uit het advies een keer of wat herhalen.
Als je toch met de aparte grondlak wilt werken, neem dan gewoon die vijf lagen, en bouw je extra lagen daarna op met je aflak. Voornamelijk weer in verband met de glans die je wilt bereiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grondlak gebruiken of niet? 16 nov 2009 14:43 #98846

hét geheim van een mooie glans.... Laagjes laagjes laagjes..... Dus inderdaad hoe meer lagen hoe mooier de glans, maar dan wel elke keer flinterdun... 21 nageldikke lagen sorteerd geen effect.... Je ziet het ook bij auto's: veel clearcoat wat er uiteindelijk zelfs weer iets afgeschuurd wordt en dan was....
Dus heeft 15 lagen grond zin? Wel als je het elke keer superdun doet, je kan bv ook mengen met owatrol: voordeel: binnen 24 uur overschilderbaar zonder schuren....
Maar ja, da's boel veel werk... Dus hoe moeilijk wil je 't jezelf maken?
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl