kijk gewoon even bij de adviezen van de fabrikanten, bijvoorbeeld double coat van de ijssel: (zowat elke fabrtikant heeft zo'n systeem wijzer maar ik gebruik deze even als voorbeeld)
www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w540.htm
Polyester, boven de waterlijn
Dit systeem beschrijft hoe het oppervlak boven de waterlijn van een polyester jacht behandeld kan worden met een twee componenten polyester dd verfsysteem. Dit systeem kan direct op de polyester gelcoat laag worden aangebracht en is krasvast, bestand tegen diverse chemicaliƫn en bezit een uitstekend glans en kleurbehoud.
Voorbehandeling Bestaand polyester
1. Reinig het hele bovenwater schip met overvloedig water met een geschikt reinigingsmiddel om vuil, zout, stof, etc. te verwijderen;
2. Laat het bovenwater schip drogen;
3. Verwijder oude lagen een componenten verf en oude lagen twee componenten verf met onvoldoende hechting. Oude lagen twee componenten verf met goede hechting kunnen na schuren worden overgeschilderd.
4. Schuur het gehele bovenwater schip ruw;
5. Maak het gehele bovenwater schip stof vrij;
6. Neem het hele bovenwater schip royaal af met Double Coat Ontvetter.
Verfsysteem Bestaand polyester
1. Eventueel krassen, sterren en andere beschadigingen in de polyester gelcoat laag repareren met een geschikte plamuur. Na uitharding schuren;
2. Eventueel bij micro porositeit een Ć twee lagen IJmopox ZF primer aanbrengen. Eventueel tussen de lagen schuren;
3. Drie lagen Double Coat aanbrengen tot een totale droge laagdikte van 120 micrometer (minimaal verbruik circa 0,3 kg/m2). Eventueel tussen de lagen schuren.
Samenvatting:
Als je huidig polyster in goede staat is, hoef je alleen af te lakken met 3 lagen doublecoat. Eventuele beschadigingen bijwerken met plamuur en als het polyster poreus is geworden, wel eerst een grondlaag gebruiken.
Ik heb even aangenomen dat het op een bootje is die normaal op de kant ligt. Als je bootje altijd in het water ligt, is dit anders. Kijk dan op
www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w530.htm.