Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: 500mb weerfax

500mb weerfax 08 okt 2013 14:48 #445550

Hey iedereen,

Ik ben de laatste tijd bezig met het bestuderen van de werking van het weer, de interpretatie van weerkaarten en hoe het weer in ons voor/nadeel kan werken bij het kiezen van een route. Dit allemaal met het oog op het kunnen gebruiken van de weerfax functie van de toekomstige SSB met een snellere/veiligere/aangenamere (Atlantische) oversteek tot gevolg.

De algemene werking van ons weer heb ik onderhand wel onder de knie. Ook alles wat met "surface charts" te maken heeft begrijp ik best, en ik snap zelfs de basiswerking van de hogere luchtlagen op het weer op grondniveau. Waar ik echter compléét het noorden kwijtraak zijn de 500mb charts en meerbepaald de interpretatie hiervan... Voor zover ik ze kan begrijpen lijkt hun nut vooral te vinden in het volgen van algemene bewegingen die in samenwerking met bepaalde systemen op grondniveau zouden kunnen uitgroeien tot problematisch weer. Terugkijkend op heel wat grote stormen en orkanen in het verleden blijkt dat hoewel heel wat cruisers toegang hadden tot deze kaarten én bekwaam waren in het lezen van weerkaarten toch (nagenoeg) niemand de heel subtiele aanwijzingen oppikte.

Grote vraag is dus: wie onder jullie heeft toegang tot deze kaarten (via internet/SSB), en gebruikt deze actief voor het kiezen van een route of het voorbereiden van de boot? En belangrijker, is het voor mij als leek de moeite om weken m'n hoofd te breken over het begrijpen van deze kaarten als het overgrote merendeel van de relevante info (en de gevolgen van wat er gebeurt op 500mb) af te lezen zijn op surface charts?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 08 okt 2013 15:24 #445559

Die upper charts zijn zeer handig/noodzakelijk om de fronten te kunnen intekenen op je weerkaarten. Beetje kort door de bocht kun je zeggen dat daar waar er advectie is van koude lucht je een koufront kunt tekenen, en bij advectie van warme lucht een warmtefront. Ik denk dat forumlid BMSail(?) hier veel meer over kan vertellen dan ik...

Bij het maken van je eigen analyse van het weer met upper charts krijg je meer inzicht in het weer en zal je je strategie voor een oversteek beter kunnen onderbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 08 okt 2013 17:47 #445641

orchidius schreef :
Grote vraag is dus: wie onder jullie heeft toegang tot deze kaarten (via internet/SSB), en gebruikt deze actief voor het kiezen van een route of het voorbereiden van de boot?
Neem even contact op met Hennie van de Poohboot dat kan via hier PB of FB of via de websitewebsite Hennie gebruikt deze haalt ze op via de SSB en kan ze ook goed lezen intrepeteren, hij geeft ook seminars
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 08 okt 2013 17:49 #445645

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Interessant onderwerp! Wij haalden ze binnen met de weerfax van de Deutsch Wetterdienst. Ben ook geen echte kenner maar met wat goede boeken erbij is er best wat van te maken. Waar ik vooral op lettte is hoe horizontaal de isobaren lopen en hoe dicht deze op elkaar liggen. Hier kan mogelijk een lagedruk gebied ontstaan. Verder de 546mb lijn of een ander getal heb hier geen boeke bij de hand is een belangrijke dit is vaak de route die de lagedrukgebieden volgen.

Er is inderdaad vast iemand die ons op de goede weg kan wijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 08 okt 2013 19:02 #445690

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Kijk eens hier:
www.wetterzentrale.de/topkarten/
allemaal actueel en gratis
b.v.GEM

Voor uitleg zie ook:
weatherfaqs.org.uk/node/142

daar staat
500 hPa patterns

Level of 500 hPa is roughly dividing the mass of the atmosphere in two. It lies near 5 km, and it's height is typically analysed at intervals of 40 or 80 m, corresponding to MSLP isobars at intervals of 5 or 10 hPa.

The shapes of 500 hPa isohypses are similar to those at the MSLP isobars: even here you can find lows, highs, ridges and troughs, though the latter two are more usual than closed circles. Formations are much smoother because the underlying surface (except in the high mountain areas of the world) doesn't have an effect at these high altitudes (and because observations are sparse).

If you compare 500 hPa and MSLP charts, you often find a family of small surface lows below an upper level low. Also, the weather under a 500 hPa low or trough tends to have more precipitation, at least showers, even is there are no fronts present.

For numerical models, 500 hPa height (and especially the stream pattern it reflects) is much easier to get right than the exact location of individual surface lows and fronts. So we look at it to get a general outlook of weather, especially to talk about 5-10 days ahead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 08 okt 2013 20:02 #445702

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
orchidius schreef :
Grote vraag is dus: wie onder jullie heeft toegang tot deze kaarten (via internet/SSB), ?


Ik doe niet anders is voor mij de basis waar het begint.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 08 okt 2013 20:09 #445704

In sommige grib files zit ook informatie van de upper layers...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 08 okt 2013 20:11 #445705

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Ondinneke schreef :
In sommige grib files zit ook informatie van de upper layers...

jaja maar Gribfiles zijn geen weerkaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 08 okt 2013 20:14 #445707

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
WindVector schreef :
Kijk eens hier:
www.wetterzentrale.de/topkarten/
allemaal actueel en gratis
b.v.GEM

Voor uitleg zie ook:
weatherfaqs.org.uk/node/142
[/quote]
dat het gratis is is fijn, maar wanneer je het niet begrijpt heb je er niets aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 09 okt 2013 04:02 #445716

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Poohboot schreef :
WindVector schreef :
Kijk eens hier:
www.wetterzentrale.de/topkarten/
allemaal actueel en gratis
b.v.GEM

Voor uitleg zie ook:
weatherfaqs.org.uk/node/142
dat het gratis is is fijn, maar wanneer je het niet begrijpt heb je er niets aan.

Vandaar de tweede link (klik daar eens wat verder) en de quote.
En uit een ander toepassingsgebied, maar ook voor de zeiler zeer interessant stukken tekst:
www.cnatra.navy.mil/pubs/folder5/t34c/p-304.pdf
Daarbij de opmerking dat er diverse bronnen zijn waar b.v. TAFs en METARs gratis te downloaden zijn, een paar voorbeelden:
www.knmi.nl/waarschuwingen_en_...ldverwachtingen.html
euro.wx.propilots.net/
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 04:12 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 09 okt 2013 06:02 #445751

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
WindVector schreef :
Poohboot schreef :
WindVector schreef :
Kijk eens hier:
www.wetterzentrale.de/topkarten/
allemaal actueel en gratis
b.v.GEM

Voor uitleg zie ook:
weatherfaqs.org.uk/node/142
dat het gratis is is fijn, maar wanneer je het niet begrijpt heb je er niets aan.

Vandaar de tweede link (klik daar eens wat verder) en de quote.
joh ik zelf begrijp prima hoe het werkt. Geef zo af er toe ook wel eens een cursus in oceaan meteo Het is alleen niet zo dat je door maar veel te lezen de materie gaat begrijpen. omdat dat (is mijn mening )hier op het ZF vragen over meteo worden gesteld waaruit blijkt dat de onderliggende meteo kennis überhaupt ontbreekt. Wat je nu oppert door ook Tafs en METAR aan te dragen maakt het nodeloos ingewikkeld. En zegt niets of je moet plannen binnen Nederland op de Loosdrechtste plassen dan heb je daar wat aan.
Ik werk al jaren op al mijn reizen met de 500Hpa kaarten. en haal per dag zo'n 8 kaarten op via de korte golf ontvanger (Of satelliet) De forum leden nu aardige websites aanbieden is goed bedoeld maar ze kunnen er niets mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 09 okt 2013 08:15 #445842

Wat raadt je dan aan Hennie om het praktische nut van de 500mb kaartwn onder de knie te krijgen zonder het nodeloos technisch/ingewikkeld te maken? Ik wil het graag kunnen, maar enkel dat deel waar ik ook daadwerkelijk wat mee.ben... De meeste websites/boeken lijken wel een echte weerman van me te willen maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 09 okt 2013 08:19 #445844

orchidius schreef :
Wat raadt je dan aan Hennie om het praktische nut van de 500mb kaartwn onder de knie te krijgen zonder het nodeloos technisch/ingewikkeld te maken? Ik wil het graag kunnen, maar enkel dat deel waar ik ook daadwerkelijk wat mee.ben... De meeste websites/boeken lijken wel een echte weerman van me te willen maken...
Ik zou zeggen bij de eerste de beste seminar van Hennie aanwezig zijn, kan je zeggen dat de uitleg helder is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 09 okt 2013 08:26 #445846

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
kijk ook eens op www.weerwoord.be

Een beetje zoeken en grasduinen hier (let op: er is ook een verdiepingsforum) levert ook veel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 09 okt 2013 08:31 #445851

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Poohboot schreef :
WindVector schreef :
...

Vandaar de tweede link (klik daar eens wat verder) en de quote.
joh ik zelf begrijp prima hoe het werkt. ...500Hpa kaarten...

Je voelt je blijkbaar persoonlijk aangesproken, maar zo bedoelde ik hem niet. De suggestie "klik daar eens wat verder" was meer in het algemeen bedoeld.

Verder is het natuurlijk hPa en niet Hpa. B)

Zou je me kunnen aangeven welke weerkaarten je via de KG ontvangt? Zijn die niet ook via topkarten te vinden?
TAF en METARs zijn niet alleen handig voor weer in NL maar zijn wereldwijd beschikbaar. Niet echt geschikt voor op zee, maar voor de vele forumleden die niet altijd op zee zitten wel nuttig lijkt me.
Voordeel: weerrapporten en verwachtingen (9, 12 of 24, soms zelfs 36 uur vooruit) in een wereldwijd gestandardiseerd formaat.
Of iets te ingewikkeld voor je is, moet ieder voor zich uitmaken, dat hoeft een ander niet te doen. Dus ik deel de info en laat me daarin niet beperken omdat er mensen zijn die het voor anderen misschien te ingewikkeld of niet nuttig vinden.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 09:14 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 09 okt 2013 09:44 #445875

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
windvector

Zou je me kunnen aangeven welke weerkaarten je via de KG ontvangt? Zijn die niet ook via topkarten te vinden?



alle kaarten die beschikbaar zijn voor het gebied waar ik vaar op dat moment of op weg nar toe.
top karten is grappig voor thuis onderweg niet handig op zee waar internet ontbreekt.
TAF en METARs kaarten zijn ook via SSB te ontvangen. Maar vrij nutteloos omdat het de situatie vliegvelden is en de meeste zijn tegenwoordig autoMetar

Thuis ben ik daar wel in geïnteresseerd wat bijv. de wolken basis is.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 09:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 12 okt 2013 14:47 #447100

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Je kan hier natuurlijk erg diep in gaan, en ik weet niet of ik dit wel wil simpelweg door hier een antwoordje neer te teksten. Ik voel me veel prettiger bij de mogelijkheid om af en toe eens een tekening of figuur toe te voegen. Maar in de basis kan ik wel een antwoord geven. Door een vervolg in vraag en antwoord kan ik dan wel inschatten hoe ver men hier wil gaan.

Heel essentieel is de kennis van de algemene positie van de straalstroom. Die ligt uiteraard hoger dan de 500 hPa kaart aangeeft, maar wordt algemeen aanvaard als ook herkenbaar op deze hoogte. De straalstroom is een meest ZW tot NW meanderende windmaximum welke je kan herkennen aan de vernauwing van de isohypsen (geen isobaren, dat zijn lijnen van gelijke druk, isohypsen zijn eigenlijk lijnen van gelijke dikte, laten we dit niet vergeten maar het ook geen te groot belang geven). De straalstroom loopt in een sterk meanderend patroon van west naar oost, zowel op het noordelijk als op het zuidelijk halfrond. Vanaf nu hou ik het eenvoudig, en bespreek alleen het noorden. In dit patroon zijn sterk zuidelijk uitslaande takken te herkennen, en het geheel omschrijft men ook wel als Rossby waves. Af en toe herken je op de 500 hPa van die versnellingen in de straalstroom: dat is wat we bij Meteo Wing jetstreaks noemen. Geen onbelangrijke dingen, ik kom daar straks op terug. Als je alle events tot nu in beschouwing neemt, zou je kunnen zeggen dat een depressie meest aan de warme kant van de straalstroom ontstaat, tijdens zijn ontwikkeling langzaam NO beweegt en uitdiept, zijn (of haar) diepste punt bereikt ergens op de straalstroom of net benoorden ervan en dan uiteindelijk opvult terwijl het zich aan de koudere kant van de straalstroom nestelt. Een gekend patroon hierin is: ontstaan boven de Oceaan, max diepte omgeving Ijsland, en uitbollen ten noorden van Scandinavië. Pin u hierop niet vast! Zo'n traject is een gemiddelde, net zoiets als gemiddelde cijfers die een zomer als normaal bestempelen, maar die voorbij gaan aan de koude en warme perioden met uitersten zoals u wel weet. ;-)

In de praktijk: waar moet u naar op zoek? Je gaat op zoek naar de jetstreaks waar ik het al over had. Zo'n zichtbare versnelling in de straalstroom (waar de isohypsen opvallend dicht bij elkaar liggen - meest aan de ZW flank van zo'n Rossby wave maar dat hoeft niet). Ik ga er niet diep op in, maar je zou moeten weten dat er vier zones aan samenhangen. Je hebt twee ingangen, en twee uitgangen. Niet makkelijk te omschrijven maar mits wat oefening en vergelijken van actuele grondkaarten met hoogtekaarten zal er u na verloop van tijd ongetwijfeld iets gaan dagen. Meteo is niet moeilijk. In hoofdzaak kan je zeggen dat er in de linkeruitgang van de streak 'cyclogenese' is: hier gaat een depressie uitdiepen, er zijn voornamelijk opgaande bewegingen in de atmosfeer (heeft te maken met de rollende bewegingen die er in de kern van de straalstroom zitten, annex aanzuigkrachten). In de rechteruitgang zijn het net de neergaande bewegingen in de atmosfeer die belangrijk zijn: hier is dus anticyclogenese of vorming van hogedruk impulsen. In de ingang van de jet is het net andersom: links anticyclonaal, en rechts cyclonaal.
Je zou een jet kunnen tekenen: een moederdepressie al dan niet uitdiepend in de linkeruitgang, meestal anticyclonale ontwikkelingen (in de warme sector van het bijhorende front) in de rechteruitgang. Postfrontale anticyclonale ontwikkelingen in de linkeringang van de jet (het trekhoog in de nasleep van het front weet u wel?) en uiteindelijk de golfvorming op het koudefront in de zone van de rechteringang. Klinkt toch logisch of niet? Herkenbare patronen. Met deze kennis kan u dus nu voortaan op zoek naar golfvorming op koufronten. Niet onbelangrijk, want het zou niet de eerste keer zijn dat daarbij zeer slechte zichten en ook onverwachte windsnelheden zouden optreden!
Een ander, nog belangrijker feit om in de gaten te houden, per model te evalueren, is die linkeruitgang van de jet. Heb je een naar verhouding opvallende jetstreak, dan zal hier cyclogenese optreden, en zal bijhorend grondlaag erg uitdiepen en stevige windvelden vertonen. Je moet op dat moment beducht zijn op eventueel onderschatting van de modellen! Dit is zo'n moment dat je als schipper de getoonde windsymbolen beter wat bijstelt! Laat ik zeggen dat het in 70% van die gevallen nodig is. Ik spreek uit ondervinding, want bij het opstellen van de verwachtingen voor de Tall Ships Races ben ik reeds in deze val getrapt. (bloos).

Laat ik het voorlopig hier maar bij houden.

groet
Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 500mb weerfax 12 okt 2013 14:56 #447105

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
OM concreet op de vraag van Orchidius te antwoorden: ja, je hebt baat bij een beter begrip van de kaarten op 500. Bij voldoende oefening zal je heel vaak de fouten in de berekeningen kunnen verklaren. Op langere termijn kan je je soms gaan afvragen of de voorspelde winden wel juist zijn. Zoals gezegd, dikwijls gaat het fout in die linkeruitgang...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl