Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: IJs komt eraan!

IJs komt eraan! 21 jan 2017 15:07 #801897

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955


Zou hij erdoorheen gezakt zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 16:14 #801907

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Evaluationcopy schreef :
In wintersportgebieden, landklimaat en het hoge noorden kan ik snappen dat je een standkachel wil, is heerlijk. Weenies die deze optie aanvinken in Nederland kan ik geheel vrijwillig een gratis demonstratie geven 'hoe krab ik mijn auto in 60 seconden'. Komt goed van pas, die 5 keer per jaar dat het nodig is.

Op wwww.mobile.de hebben 70.000 van de 1.238.000 aangeboden PKW's een Standheizung. Dit wordt wel heel veel verkocht.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 17:11 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 16:53 #801916

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Evaluationcopy schreef :
In wintersportgebieden, landklimaat en het hoge noorden kan ik snappen dat je een standkachel wil, is heerlijk. Weenies die deze optie aanvinken in Nederland kan ik geheel vrijwillig een gratis demonstratie geven 'hoe krab ik mijn auto in 60 seconden'. Komt goed van pas, die 5 keer per jaar dat het nodig is.

Dat is net zoiets als dat iedereen, zodra de R in de maand zit weer op winterbanden gaat rijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 18:20 #801936

En winterbanden zouden ook verplicht moeten worden in NL, net als bij onze oosterburen.
Ik heb mijn derde auto met standkachel, van vroege herfst tot kille lente genieten!!!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 18:29 #801942

Nog nooit winterbanden gehad.
Ga t niet doen ook
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 18:35 #801945

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2413
roozeboos schreef :
Nog nooit winterbanden gehad.
Ga t niet doen ook


Geen winterbanden, wel AIS voor de veiligheid. Dan rij je vast niet meer dan 100 km. per winter en blijf je thuis als het onder nul is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 18:55 #801952

Afgelopen week een nieuwe (nou ja, andere...) auto gekocht. Tijdens de testrit met 225 mm brede zomerbanden waar ik een half uur daarvoor nog reed met 205 mm winterbanden greep het ESP systeem al in op het eerste nog besneeuwde zijweggetje wat ik inreed. Het glijdt allemaal veel minder met bij de omstandigheden passende banden (en rijgedrag). Het verdubbelde koppel zal ook een rol hebben gespeeld wellicht.

In de afgelopen 6 jaar hebben winterbanden mij minimaal van 1 behoorlijke schade weerhouden, dat kan ik van het AIS systeem niet zeggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 18:59 #801953

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Winterbanden werken alleen beter in volle sneeuw, in de kleine groefjes die erin zitten gaat sneeuw ophopen, en sneeuw op sneeuw geeft dan de grip.

En boven 4 gaden slijten de winterbanden extreem snel, en bij profieldiepte van minder dan 4 mm werken ze al niet meer voldoende in die condities.

Wat ik altijd doe is een goede all season band monteren, en kijk daarbij naar de Amerikaanse ratingsysteem voor kwaliteit. Er zijn echt goede banden te vinden voor weinig geld.

Winterbanden voor in NL is wat overdreven, omdat we hier erg goede gladheidsbestrijding hebben.
In bepaalde gebieden in Duitsland etc kan ik het me wel goed voorstelen
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 19:00 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 19:00 #801954

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Winterbanden, stoelverwarming, voorruit verwarming check.

Maar ook winterzeilen en suppen in de winter. Niks lekkerders dan afzien in de kou. Geeft een heerlijk gevoel. Daarna gewoon weer alle comfort van een warme auto.

Vandaag heerlijke dag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 19:00 #801956

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Blijkt allemaal geen verschil te maken, die winterbanden. Doordat de banden meer grip hebben gaan mensen harder rijden. Resultaat: nul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 19:04 #801959

Nee hoor, in de praktijk werkt het prima; banden laten het sneeuw tussen de zachte lamellen vanzelf los. Dat zie je als je goed na het spoor kijkt wat zo'n band achter laat.

All-season banden heb ik geen ervaring mee. Die zie je veel onder bestelbusjes toch? Hoe doen die het zomers qua geluid, grip, verbruik en slijtage? Zal wel een of ander compromis zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 19:20 #801964

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Evaluationcopy schreef :
Weenies die deze optie aanvinken in Nederland kan ik geheel vrijwillig een gratis demonstratie geven 'hoe krab ik mijn auto in 60 seconden'.
Die uitleg wil ik graag eens van je hebben. Wel even met een serieuze vastzittende ijslaag van een halve centimeter, zoals laatst met die ijzel. En we hebben het natuurljk niet over het minieme kijkgaatje dat de meeste VAG-rijders voldoende vinden, maar over alle ruiten van een grootformaat Volvo station.
Nee, ik vind het momenteel erg jammer dat de standkachel met timer van mijn 960 defect is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 21:05 #801974

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2413
H4O schreef :
Blijkt allemaal geen verschil te maken, die winterbanden. Doordat de banden meer grip hebben gaan mensen harder rijden. Resultaat: nul.


Zoiets als boten die AIS hebben, die kijken ook minder om zich heen :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 21:24 #801979

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Sonador schreef :
Winterbanden werken alleen beter in volle sneeuw, in de kleine groefjes die erin zitten gaat sneeuw ophopen, en sneeuw op sneeuw geeft dan de grip.

En boven 4 gaden slijten de winterbanden extreem snel, en bij profieldiepte van minder dan 4 mm werken ze al niet meer voldoende in die condities.

Wat ik altijd doe is een goede all season band monteren, en kijk daarbij naar de Amerikaanse ratingsysteem voor kwaliteit. Er zijn echt goede banden te vinden voor weinig geld.

Winterbanden voor in NL is wat overdreven, omdat we hier erg goede gladheidsbestrijding hebben.
In bepaalde gebieden in Duitsland etc kan ik het me wel goed voorstelen

Die genoemde insnijdingen zijn nauwelijks werkzaam op zachte sneeuw, wel op ijs en andere harde ondergronden. M+S banden presteren overigens wel duidelijk beter op sneeuw, modder en ook op ijs. Maar bij veel water op de weg juist weer minder dan 'gewone' banden. Het hoofdprofiel staat de verkeerde kant op voor een effectieve afwatering bij hoge snelheden. In Nederland rij ik doorgaans met regenbanden, soms vierseizoenbanden of high preformance. Dit is ook afhankelijk van de auto. Mensen wisselen vaak veel te vroeg naar winterbanden. Bewust zijn van de beperkingen is belangrijk. Pas extra op met harde energie-savers! En dan is er nog dit, voor het geval je op reis gaat:

3a) Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, die die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen). .....
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 22:21 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 22:07 #801990

Apae schreef :
Evaluationcopy schreef :
Weenies die deze optie aanvinken in Nederland kan ik geheel vrijwillig een gratis demonstratie geven 'hoe krab ik mijn auto in 60 seconden'.
Die uitleg wil ik graag eens van je hebben. Wel even met een serieuze vastzittende ijslaag van een halve centimeter, zoals laatst met die ijzel. En we hebben het natuurljk niet over het minieme kijkgaatje dat de meeste VAG-rijders voldoende vinden, maar over alle ruiten van een grootformaat Volvo station.
Nee, ik vind het momenteel erg jammer dat de standkachel met timer van mijn 960 defect is...

Toegegeven, dat duurde wel wat langer dan 60 seconden. Een paar centimeter sneeuw met daaronder een keiharde ijskorst, dat was wel even bikken. Maar hoe vaak komt dat nou voor? Voor mij geen reden om een 1200 euro optie voor aan te vinken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 21 jan 2017 22:34 #801995

H4O schreef :
Blijkt allemaal geen verschil te maken, die winterbanden. Doordat de banden meer grip hebben gaan mensen harder rijden. Resultaat: nul.

Tamelijk kortzichtige reactie. Tenzij die grappig bedoeld is. Laten we het daar maar op houden.
Los van mijn eigen veiligheid op de weg, voel ik me ook verantwoordelijk voor die van anderen. En ik zou graag willen dat meer mensen dat zouden doen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 22 jan 2017 01:04 #802006

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Nachtvlinder schreef :
All-season banden heb ik geen ervaring mee. Die zie je veel onder bestelbusjes toch? Hoe doen die het zomers qua geluid, grip, verbruik en slijtage? Zal wel een of ander compromis zijn?

Ik rij al een paar jaar met vier-seizoenenbanden, zowel onder mijn eigen (oude) Mercedes C-station (180 benzine) als onder de Opel Vivaro bus (turbo-diesel) waar ik voor mijn werk mee rijd. Slijtage is ongeveer hetzelfde als standaard zomerbanden, of het geluid meer of minder is valt mij niet echt op, dus heel veel meer lawaai is het zeker niet. Maar de grip op sneeuw is enorm vergeleken met zomerbanden. Vrijwel even goed als met specifieke winterbanden. En je hoeft dus geen twee sets wielen te hebben en die twee keer per jaar te wisselen.

Er is mij verteld dat de grip op nat wegdek minder zou zijn, maar ook daar merk ik in de praktijk niet heel veel van. Het is wel merkbaar, maar niet zodanig dat de auto alle kanten uit gaat als het regent. Mijn bus heeft wel minder grip bij regen op een rotonde, maar dat komt meer omdat daar altijd wat olie ligt waardoor het wegdek al gladder is. Bij droge omstandigheden is er geen verschil merkbaar in grip ten opzichte van zomerbanden. En de Mercedes heeft geen verschil in grip onder natte omstandigheden, vermoedelijk zit dat verschil in een ander merk en type banden, mogelijk ook het verschil in voor- of achterwielaandrijving.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 22 jan 2017 03:21 #802013

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Een jaar of zes geleden ben ik met auto en al van de Oostvaardersdijk gegleden, op winterbanden en met een redelijke laag sneeuw. In een bocht die ik met nog geen 30 m/h nam begon het te glijden, en wat ik ook deed, hij bleef rechtdoor glijden: niet te beinvloeden. Twee jaar later heb ik van Utrecht naar Lelystad gereden over dikke ijzel, op zomerbanden. Vermoeiend, inspannend, lang over gedaan, maar er is niets fout gegaan.
Dus vertel het maar: hoeveel voegen winterbanden toe? Of is het belangrijker om goede banden te hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:IJs komt eraan! 22 jan 2017 07:36 #802018

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Winterbanden hebben een aantoonbaar kortere remweg. En daar gaat het om. Alleen spikes werken op ijs. Daarom hebben ze in scandinavie spikes ( van die metalen pennetjes in de band.

Het rubber van de winterband is anders
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 22 jan 2017 09:03 #802043

Ik heb een citroen. Dus geen kortere remweg nodig.

Ik ben in de laatste 30 jaar 1 keer tegen een boompje aangegleden op een parkeer plaats.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 22 jan 2017 09:27 #802057

Volgens de IJspluim komt er elke dag nog een beetje ijsdikte bij, nog een week lang.

De Amstel is al dagenlang dicht maar nog wat dun (3 meter diep en wat stroming).
Op de ramen hier zit ook ijs, aan de buitenkant.....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 09:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 22 jan 2017 10:03 #802077

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dat laatste kan je eenvoudig oplossen door isolatieglas. Scheelt je ook weer in stookkosten.
Valt me wel een beetje af dat je nog niet de duurste uitvoering raam in je kozijn hebt hangen! :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 22 jan 2017 10:09 #802085

Jedre schreef :
Dat laatste kan je eenvoudig oplossen door isolatieglas. Scheelt je ook weer in stookkosten.
Valt me wel een beetje af dat je nog niet de duurste uitvoering raam in je kozijn hebt hangen! :woohoo:

Dit is HR++ glas, binnen 20 graden, buiten het ijs erop (en anders condens).
Weet jij iets dat nog beter isoleert ? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 22 jan 2017 10:10 #802086

Jedre schreef :
Dat laatste kan je eenvoudig oplossen door isolatieglas. Scheelt je ook weer in stookkosten.
Valt me wel een beetje af dat je nog niet de duurste uitvoering raam in je kozijn hebt hangen! :woohoo:
BK heeft isolatieglas, en goed ook, HR++ waarschijnlijk. Nachtelijke uitstraling heeft op dit glas condens, en als het vriest dus ijs, aan de buutenzijde tot gevolg.


Edit BK was me voor.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 10:13 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

IJs komt eraan! 22 jan 2017 10:12 #802088

Baasklusje schreef :
Jedre schreef :
Dat laatste kan je eenvoudig oplossen door isolatieglas. Scheelt je ook weer in stookkosten.
Valt me wel een beetje af dat je nog niet de duurste uitvoering raam in je kozijn hebt hangen! :woohoo:

Dit is HR++ glas, binnen 20 graden, buiten het ijs erop (en anders condens).
Weet jij iets dat nog beter isoleert ? :woohoo:

Jawel, vacuum glas.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl