Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: Windstoten door Water Loading

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 10:05 #859519

Vandaag een term die ik niet eerder tegenkwam in de Guidance: Water Loading.
Wind:
Zoals hierboven al werd opgemerkt zijn er behoorlijke verschillen te zien in de berekende wind als het thermische laag komende nacht ten noorden van ons land komt te liggen. Wegens de oostelijkere positie van de lagedrukkern in Hirlam wordt in het Waddengebied nauwelijks 6 Bft gehaald, terwijl Harmonie 36 net noord van de Wadden met een 8, mogelijk 9 Bft komt. EC en Harmonie 38 zitten daar tussenin met 6-7 Bft. Ook de richting waaruit de wind komt varieert (zuidwest in Harmonie tot noordwestelijk in Hirlam). Het is nog lastig te zeggen welke oplossing het gaat worden. Voorlopig gaan we qua windsnelheid voor het Waddengebied uit van 6 en mogelijk 7 Bft. Bij de buien in het noorden van het land zijn windstoten mogelijk van 30-35 kn. Mogelijke oorzaken zijn grotere uitwisseling wegens de hogere temperatuur die daar behaald wordt, meer wind op hoogte aan de noordoostflank van de lagedrukkern waarmee door impulsuitwisseling de windstoten dus hoger uit kunnen pakken en eventueel ook de grote hoeveelheid neerslag (water loading).

Dat is dus dat er zoveel regen naar beneden komt dat de opstijgneigingen (altijd in een condenserende omgeving als een bui) helemaal opgeheven worden door de vallende watermassa's.
De windstoten worden daar harder van. Ben benieuwd!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 11:03 #859538

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Ik lees het anders:

Oorzaken:
- grotere uitwisseling wegens hogere temperatuur
- meer wind op hoogte

Gevolgen:
- de windstoten vallen hoger uit
- meer neerslag

Dus niet hogere windstoten door meer neerslag

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 12:02 #859557

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Nou, ik lees het toch zo (even de zin in stukken geknipt):
Mogelijke oorzaken zijn
- grotere uitwisseling wegens de hogere temperatuur die daar behaald wordt,
- meer wind op hoogte aan de noordoostflank van de lagedrukkern waarmee door impulsuitwisseling de windstoten dus hoger uit kunnen pakken
- en eventueel ook de grote hoeveelheid neerslag (water loading).
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 12:34 #859582

Beide vallen me tegen tot op heden.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 12:44 #859585

waar ben je dan? Zie buienradar
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 12:47 #859587

roozeboos schreef :
waar ben je dan? Zie buienradar

Hilversum. Al een paar uur lichte miezerrr.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 13:22 #859603

Beauty schreef :
Dus niet hogere windstoten door meer neerslag

Gr Michel

Maar ik heb natuurlijk wel even flink zitten googlen op 'water loading' ;-)
En dan kom je tekst tegen zoals ik postte: zoveel neerslag dat de lucht niet meer omhoog kan en de netto downdraft (de windstoten) groter wordt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 13:27 #859604

Ik denk dat ze het er expres bij zetten, en dan kijken of er op het ZF een flinke discussie komt. ;)

Je moet toch wat als je iedere dag een verhaaltje moet verzinnen..


sitrap: Rijnsburg : regen, amper wind
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 13:28 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 15:31 #859654

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Altijd beter dan water boarding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 17:03 #859690

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27148
Baasklusje schreef :
Beauty schreef :
Dus niet hogere windstoten door meer neerslag

Gr Michel

Maar ik heb natuurlijk wel even flink zitten googlen op 'water loading' ;-)
En dan kom je tekst tegen zoals ik postte: zoveel neerslag dat de lucht niet meer omhoog kan en de netto downdraft (de windstoten) groter wordt.

Soort Micro burst.....?
en.wikipedia.org/wiki/Microburst
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 17:16 #859693

WADnWIND schreef :
Soort Micro burst.....?
en.wikipedia.org/wiki/Microburst

Een kleine Wet Microburst, daar zal het wel op lijken ja.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windstoten door Water Loading 08 aug 2017 18:02 #859712

Één keer heb ik iets meegemaakt waar deze omschrijving op lijkt te passen.

Zeilend met bij geen wind vanaf de Haringvlietsluizen richting Hellevoetsluis, met zo´n dubbel lichtweerzeil, dat je op de achterbolders moest schoten, Je kon er de boot mee inpakken.

Na een tijdje dobberen ´t spulletje toch maar gestreken en op motor verder.
De zeilen toch maar aan de railing vastgebonden. Er kwam een buitje aan, kon wel eens wat wind in zitten.

Een kwartier later was ik heeeel erg blij dat ze goed vast zaten.

Een buitje met een rolwolk ervoor, in twee minuten van windsterkte Bf 0 naar Bf 12 pal westenwind.Geen 10 meter zicht meer, de regen deed pijn door m´n zeiljas heen.

Motor vol achteruit, maar toch nog behoorlijk snel vooruitgaand. Geen grote golven.
Op de diepte meter noord van Tiengemeten langs gescharreld en dan maar hopen dat het niet te lang duurt.
Eventueel op een ondiepte vastvaren voor de Haringvlietbrug de mast eraf zou halen.

Na korte tijd, 10 minuten??? buitje voorbij en lichte OOSTEN wind.

In die tijd kon je nog het KNMI bellen wanneer je het nummer wist en dan had je een praatje met de weerman.
"Even op de kaart kijken" En dan volgde uitleg.

Dat nummer hield je angstvallig geheim, er moest niet teveel naar gebeld worden.
Wanneer je het weer vroeg voor een oversteekje naar de Orwell, dan kreeg je eerst de vragen; "Waarvandaan? Waarheen? hoe laat vertrek je? hoe hard gaat de boot?"

En dan volgde er goede raad die niet duur was.
"Wanneer je wat later, nadat de regen is gestopt vertrekt dan heb je het de hele reis droog, eerst een beetje die richting en dan met de wind meedraaien tot je ongeveer bij dat lichtschip bent, dan heb je mooi halve wind en net voor het licht wordt een paar vuurtorens aan de overkant in zicht voor een mooie fix."

Je kon er bijna de klok op gelijk zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl